Aktualności: C64 Power - online od stycznia 2000 !

Autor Wątek: Muzyka na C64 i Atari  (Przeczytany 4586 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

pvg

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #60 dnia: 06 Grudnia 2002, 01:43 »
 ech chłopaki to może ktośs ię pokusi o jakieś zestawienie? spectrumowcy dane AY atarowcy pokeya a commodorowcy dane sida
 
 parametry osiągi wsio co się da włącznie z przykładami muzyczek z samplami i bez 1 raz na ramke 16x na ramkę i co tam jeszcze się da
 tylko najlepiej bez dopałek i żeby każdy mógł na jakimś emu przesłuchać  
 
 sądze że wystarczyłoby kilka podstawowych danych kilka linków , tytułów i już każdy oceni zresztą trochę danych już tu na forum jest ;)
 
 ja na przykład jak słucham kolekcji ASMA to nie moge się do atari przekonać i uważam że sid ma lepsze brzmienia (ale to moze byc odchył commodorowca) co do AY to muzyczki techno niektóre są naprawde cool
 a co do kłotni czy AY i YM to to samo to po przeglądnięciu paru stron o spectrum jestem za za opcją ze tak
 pozdrawiam
 PS. ciesze sie ze watek ktory zalożylem jest wątkiem najczesciej poruszanym to takie wzruszające ;))

max232

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #61 dnia: 06 Grudnia 2002, 09:24 »

Napisał: pvg

ech chłopaki to może ktośs ię pokusi o jakieś zestawienie? spectrumowcy dane AY atarowcy pokeya a commodorowcy dane sida
 
 parametry osiągi wsio co się da włącznie z przykładami muzyczek z samplami i bez 1 raz na ramke 16x na ramkę i co tam jeszcze się da
 tylko najlepiej bez dopałek i żeby każdy mógł na jakimś emu przesłuchać  
 
 sądze że wystarczyłoby kilka podstawowych danych kilka linków , tytułów i już każdy oceni zresztą trochę danych już tu na forum jest ;)
 
 ja na przykład jak słucham kolekcji ASMA to nie moge się do atari przekonać i uważam że sid ma lepsze brzmienia (ale to moze byc odchył commodorowca) co do AY to muzyczki techno niektóre są naprawde cool
 a co do kłotni czy AY i YM to to samo to po przeglądnięciu paru stron o spectrum jestem za za opcją ze tak
 pozdrawiam
 PS. ciesze sie ze watek ktory zalożylem jest wątkiem najczesciej poruszanym to takie wzruszające ;))
  Przeczytajcie sobie kartę katalogową układów AY-3-8910 i AY-3-8912, które są stosowane w ZX Spectrum (10 w interfejsach do modeli 48k i plus, 12 w modelach 128k). Tam macie dokładnie napisane, jakie parametry mają te układy. Zamiast gdybać o ilości kanałow czy możliwościach modulacji, po prostu przeczytajcie stosownego PDF-a:
 http://klub.chip.pl/geyb/ay/ay3891x.zip
 To powinno rozwiać wszelkie wątpliwości na temat chipa AY.
   
 

~#*#Krusty

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #62 dnia: 06 Grudnia 2002, 11:25 »
 Zeby ostatecznie rozwiazac problem ay oraz ym (starego i nowego sida ;) ) uderzylem do znawcow i koneserow.  
 VORC to chyba najwieksza strona tzw. sceny cziptjunowej. Stoi tam jak voow:  
 \'2002/12/5 [Category][Platform][Extension]  
 AY RIDERS first album released  
 
 [tune][zx][mp3]
 
 ZX SPECTRUM and ATARI ST are quite different computers. But still they could be called as brothers since both of them use the same kind of sound chips on AY/YM line. Yerzmyey (Hooy-Program) was inspired from YM Rockerz of ATARI ST scene, and started AY RIDERS as the brother project in ZX SPECTRUM scene. You can download their first online album which consists of 20 tunes composed by Yerzmyey, Factor 6, Megus, Tdm, Gasman and X-Agon.
 
 All songs are available in MP3 format since they hope to bring ZX SPECTRUM\'s wonderful chip music also for non Speccy people. It\'s a nice opportunity if you haven\'t heard the sound from it.\'
 
 To wyjasnia sprawe i konczy dyskusje.  
 
 

~#*#Krusty

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #63 dnia: 06 Grudnia 2002, 11:27 »
 Przepraszam za duzo mnie sie skopiowalo, mialy byc pierwsze dwa zdania.

~gregus@hoga.pl#*#GregBit Busters

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #64 dnia: 10 Grudnia 2002, 12:43 »
 Wpadłem na to forum po raz pierwszy i od razu trafiłem na bardzo ciekawy temat, choć szkoda, że już powoli wygasa. Może zdefiniuję swoje pochodzenie, żeby nie było wątpliwości: Atarowiec, Muzyk.
 
 Tak się składa, że przez półtorej roku miałem do czynienia z tworzeniem muzyki na C64 (a było to w 1993-1994) Trochę pisałem ale nie szło mi najlepiej, głównie z racji małego wtedy doświadczenia w komponowaniu. Następnie zająłem się muzyką na atari co dla mnie było naturalne, ponieważ ten komputer posiadałem w domu. Moja zabawa z atari trwa do dnia dzisiejszego.  
 
 Okres pracy na C64 wspominam fantastycznie - szczególnie specyficzne (mam tu na myśli pozytywne rzeczy których nie posiada Pokey) możliwości układu SID. Miodzio. Pamiętam moment, kiedy przyszło napisać pierwszy moduł na atari. Pomijając nędzne możliwości niżej podpisanego - jak go przesłuchałem - to wychodził jak dla mnie wtedy - \'kanciasto\', ale z czasem to minęło - po prostu byłem przyzwyczajony do \'miękkiego\' dzięku SID-a. Celowo opisuję to wszystko w sposób \'wizualno-dĽwiękowy\' bo uważam, że nie mają sensu porównywania parametrów obu układów i walka który jest lepszy bo to bo tamto bo ten daje trójkątem, ten z kolei kwadratem, tamtem ma ADSR a ten nie (nawiasem mówiąc w Atari jest zupełnie inny sposób \'edycji\' obwiedni). Tak naprawdę to liczy się umiejętność stworzenia nastroju w muzyce. Słyszałem WIELE szmiry zarówno na C64 jak i na Atari. Szłyszałem też wielkie i piękne utwory na oba komputery. Pojawiający się gdzieś wyżej argument, że na C64 było więcej lepszych muzyków pominę, bo uważam go za co najmniej bezsensowny. Lepszy wg. jakich kryteriów? Po prostu lepszych? Bo ja sobie nie wyobrażam, jak \'zagorzały\' kommodorowiec czy atarowiec może obiektywnie ocenić moduł z innej platformy? Nie da się. Ja się tego nie podejmuję. Dla mnie muzyka z obu maszyn jest po prostu piękna. Dość.
 

~looq@go2.pl#*#X-Ray/ SLT/ TQa

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #65 dnia: 17 Grudnia 2002, 12:47 »
    He he Grześ pięknie mówi ;))  nie układ lecz to co muzyk potrafi z tego wycisnąć się liczy.
 
 A przy okazji proszę posłuchajcie najnowszych pokeyowych dzwiekow w wykonaniu moim i kolegi Grega (powyzej)
 
 http://wawerfc.scene.pl/sap/euglena_zielona.sap\'>http://wawerfc.scene.pl/sap/euglena_zielona.sap
 
 http://wawerfc.scene.pl/sap/pneumatic_driller\'>http://wawerfc.scene.pl/sap/pneumatic_driller
 
 pozdrawiam wszystkich komodorowskich muzyków i życzę wesołych świąt i szcześliwego Nowego roku!!

pvg

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #66 dnia: 17 Grudnia 2002, 18:53 »

Napisał: X-Ray/ SLT/ TQa

    He he Grześ pięknie mówi ;))  nie układ lecz to co muzyk potrafi z tego wycisnąć się liczy.
 
 A przy okazji proszę posłuchajcie najnowszych pokeyowych dzwiekow w wykonaniu moim i kolegi Grega (powyzej)
 
 http://wawerfc.scene.pl/sap/euglena_zielona.sap
 
 http://wawerfc.scene.pl/sap/pneumatic_driller
 
 pozdrawiam wszystkich komodorowskich muzyków i życzę wesołych świąt i szcześliwego Nowego roku!!
heh fajna ta euglena , tylko , słychać wyrazne stereo (plugin do wiampa)i zastanawiam sie czy to jest tylko rozdzielenie kanałów czy cos wiecej (bo brzmi niezle) a i kanałów jakos tak duzo??? a ze na muzyce atari sie nie znam to czy jest to muzyczka chodzaca na gołym XE XL czy z jakimiś dopalaczami???
 pozdro

~mefiu1@poczta.fm#*#MATTHEW

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #67 dnia: 18 Grudnia 2002, 08:46 »
 NIE MA SIĘ CO SPRZECZAĆ. Według mnie mozliwości dĽwiękowe c64 i atari są podobne bo:
 
 1. Sid ma fajne \'psęudobasy\' ale dzwięk brzmi cholernie nieczysto jakby trochę przytłumiony.
 
 2. Atarowki Pokey jest ślicznie czysty ale brakuje mu właśnie \'psęudobasów\' Sida
 
 Reasumując:
 
 Biorąc po uwagę nawet ogromną przewagę w ilości utworów sida nad pokeyem to nie uważam żeby atari było gorsze od c64 pod wzgledem dĽwięku. Porównywalne - jednemu i drugiemu coś brakuje. Inną sprawą jest fakt, że gdyby w jakiś sposób udało się połączyć sida i pokeya (nie znam się na tym więc nie wiem czy to możliwe) to dzwięk mógłby być naprawdę idealny.
 
 Matthew - Atari Xl Xe User

~#*#GregBit Busters

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #68 dnia: 18 Grudnia 2002, 10:27 »

Napisał: pvg

heh fajna ta euglena , tylko , słychać wyrazne stereo (plugin do wiampa)i zastanawiam sie czy to jest tylko rozdzielenie kanałów czy cos wiecej (bo brzmi niezle) a i kanałów jakos tak duzo??? a ze na muzyce atari sie nie znam to czy jest to muzyczka chodzaca na gołym XE XL czy z jakimiś dopalaczami???
 pozdro

Z dopalaczami. Z grubsza rzecz biorąc polega to na ``nałożeniu`` układu scalonego - drugiego Pokeya - na pierwszy i paru innych niewielkich i prostych przeróbkach. Efekt jest taki, że mamy dwa ZUPEŁNIE niezależnie od siebie działające (rejestry ``dĽwiękowe`` są zdublowane) układy dĽwiękowe, z których przyjęło się, że jeden gra na lewym, a drugi na prawym kanale. Oczywiście za pomocą przełącznika można zrobić z tego ``mono``. Tak więc podsumowując: 8 kanałów - cztery ``prawe`` i cztery ``lewe``, albo wszystkie naraz ``mono``. Istnieje oczywiście program, który pozwala na tworzenie muzyki tego typu - jego autorem jest Jaskier/Taquart. Co do samego tworzenia muzyki, to z tym bywa różnie - niektórzy grają na ``jednym`` pokeyu, inny robią w pełni ośmiokanałowe (co czasami może dać koszmarny efekt, gdy na lewy pokeyu leci sobie basik, a na prawym perkusja - brzmi to dziwnie...). Powyższe utworki, które prezentuje Xray są kompromisem -> bas jest tylko nieco zmieniony na ``prawym`` i ``lewym`` kanale, a np. ``melodia prowadząca`` (cokolwiek to znaczy) jest na prawym kanale nieco opóĽniona w stosunku do kanału lewego (i ma nieco inne vibrato ale to już szczegółwy). W każdym bądĽ razie dzięki takiej przeróbce można uzyskać niesamowite efekty stereo, a jeśli muzyk dobrze opanował swój warsztat, to moduły takie i na ``gołej`` atarce brzmią równie dobrze...

~gregus@hoga.pl#*#GregBit Busters

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #69 dnia: 18 Grudnia 2002, 10:34 »

Napisał: X-Ray/ SLT/ TQa

    He he Grześ pięknie mówi ;))  nie układ lecz to co muzyk potrafi z tego wycisnąć się liczy.
 
 A przy okazji proszę posłuchajcie najnowszych pokeyowych dzwiekow w wykonaniu moim i kolegi Grega (powyzej)
 
 http://wawerfc.scene.pl/sap/euglena_zielona.sap
 
 http://wawerfc.scene.pl/sap/pneumatic_driller
 
 pozdrawiam wszystkich komodorowskich muzyków i życzę wesołych świąt i szcześliwego Nowego roku!!
E... Xray, drugi link nie leci... trzeba tak: http://wawerfc.scene.pl/sap/pneumatic_driller.sap
 A tak w ogóle to Życzę Wszystkim Wesołych Świąt i milionów *.SID-ów i *.SAP-ów do przesłuchania.

pvg

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #70 dnia: 18 Grudnia 2002, 10:50 »

Napisał: GregBit Busters

Z dopalaczami. Z grubsza rzecz biorąc polega to na ``nałożeniu`` układu scalonego - drugiego Pokeya - na pierwszy i paru innych niewielkich i prostych przeróbkach. Efekt jest taki, że mamy dwa ZUPEŁNIE niezależnie od siebie działające (rejestry ``dĽwiękowe`` są zdublowane) układy dĽwiękowe, z których przyjęło się, że jeden gra na lewym, a drugi na prawym kanale. Oczywiście za pomocą przełącznika można zrobić z tego ``mono``. Tak więc podsumowując: 8 kanałów - cztery ``prawe`` i cztery ``lewe``, albo wszystkie naraz ``mono``. Istnieje oczywiście program, który pozwala na tworzenie muzyki tego typu - jego autorem jest Jaskier/Taquart. Co do samego tworzenia muzyki, to z tym bywa różnie - niektórzy grają na ``jednym`` pokeyu, inny robią w pełni ośmiokanałowe (co czasami może dać koszmarny efekt, gdy na lewy pokeyu leci sobie basik, a na prawym perkusja - brzmi to dziwnie...). Powyższe utworki, które prezentuje Xray są kompromisem -> bas jest tylko nieco zmieniony na ``prawym`` i ``lewym`` kanale, a np. ``melodia prowadząca`` (cokolwiek to znaczy) jest na prawym kanale nieco opóĽniona w stosunku do kanału lewego (i ma nieco inne vibrato ale to już szczegółwy). W każdym bądĽ razie dzięki takiej przeróbce można uzyskać niesamowite efekty stereo, a jeśli muzyk dobrze opanował swój warsztat, to moduły takie i na ``gołej`` atarce brzmią równie dobrze...

to cos podobnego jak na 2 sidy na commie , swoją drogą dlaczego dalej nie moge znalezc zadnych sensownych muzyczek na 2 sidy na commodorka (tylko takie gowniane tworzone pod sidplayem? dostepne w kolekcji CGSC, chce takich SCENOWYCH ;( moze ktos mi wskaze link  
 albo podeśle? to bym sobie pod vice\'m. posłuchał  
 pozdrawiam

Sidder

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #71 dnia: 18 Grudnia 2002, 22:23 »
 Widzę, że na forum zagościło kilku kolegów z Atari? To dobrze, bo mam do Was trzy pytania \'techniczne\':  
 
    * w niektórych sap`ach słychać coś w stylu płynnej zmiany wypełnienia fali prostokątnej, podczas gdy gdzieś kiedyś czytałem, że POKEY nie ma takiej możliwości. To jak to w końcu jest?
 
    * czemu niektóre utwory AŻ TAK fałszują?
 Na przykład:
 
 ASMA\\Various\\Makara_Grzegorz\\Neron.sap
 ASMA\\Demos\\Hobbytronic_89_2.sap (to szczególnie)
 
 i wiele innych...
 
 Czy to wina emulatora na jakim to odtwarzam (SAPPlayer v1.54), edytora na jakim utwór został zrobiony, czy po prostu układu POKEY?
 
    * skoro w POKEY`u nie ma faz ADSR, to jak ustawiacie głośność jakiegoś instrumentu?
 
 
 Greg >> zapoznałem się z Twoją twórczością z ASMA : ) No ciekawe, ciekawe...
 
 
 Pozdrowienia.

xray

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #72 dnia: 20 Grudnia 2002, 15:49 »
 Heh nie do końca wiem o co ci chodzi z tą płynną zmianą fali ...  ale w tych utworach nie ma nic specjalnego.  podczas kiedy na jednej sciezce wybrzmiewa sobie jeszcze dzwiek na drugiej gra juz nastepny i stad sie bierze ta plynna zmiana.  A co do falszowania to...  1 kwestia sluchu muzyka ;)))   2 tablicy basów. na niektorych dzwiekach niektore instrumenty (glownie basy) po prostu falszuja...  Madry muzyk albo to przetransponuje abo wymysli cosinnego coby ominac falszujacy dzwiek ;))  hi hi niestety nie wszystcy maja sluch...

~creamd@c64.nospam.sk#*#CreaMD

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #73 dnia: 22 Grudnia 2002, 15:58 »

Napisał: Sidder

Widzę, że na forum zagościło kilku kolegów z Atari? To dobrze, bo mam do Was trzy pytania ``techniczne``:  
 
    * w niektórych sap`ach słychać coś w stylu płynnej zmiany wypełnienia fali prostokątnej, podczas gdy gdzieś kiedyś czytałem, że POKEY nie ma takiej możliwości. To jak to w końcu jest?
 
    * czemu niektóre utwory AŻ TAK fałszują?
 Na przykład:
 
 ASMAVariousMakara_GrzegorzNeron.sap
 ASMADemosHobbytronic_89_2.sap (to szczególnie)
 
 i wiele innych...
 
 Czy to wina emulatora na jakim to odtwarzam (SAPPlayer v1.54), edytora na jakim utwór został zrobiony, czy po prostu układu POKEY?
 
    * skoro w POKEY`u nie ma faz ADSR, to jak ustawiacie głośność jakiegoś instrumentu?
 
 
 Greg >> zapoznałem się z Twoją twórczością z ASMA : ) No ciekawe, ciekawe...
 
 
 Pozdrowienia.
* czemu niektóre utwory AŻ TAK fałszują?  
   
 Why?
 
 Because Atari sound chip - Pokey has 8 bit channels.
 
 one channel can have value 0-255 for notes.
 
 How can anyone make nefalszujuci dzviek on such a low ammount of values ? ;-))
 
 --------------
 
 C64 SID has 3 channels 16 bit each.  1-65535 values.
 
 Roman
 
 

~gregus@igf.edu.pl#*#Greg/Bit Busters

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #74 dnia: 02 Stycznia 2003, 10:59 »

Napisał: Sidder

Widzę, że na forum zagościło kilku kolegów z Atari? To dobrze, bo mam do Was trzy pytania ``techniczne``:  
 
    * w niektórych sap`ach słychać coś w stylu płynnej zmiany wypełnienia fali prostokątnej, podczas gdy gdzieś kiedyś czytałem, że POKEY nie ma takiej możliwości. To jak to w końcu jest?
 
    * czemu niektóre utwory AŻ TAK fałszują?
 Na przykład:
 
 ASMAVariousMakara_GrzegorzNeron.sap
 ASMADemosHobbytronic_89_2.sap (to szczególnie)
 
 i wiele innych...
 
 Czy to wina emulatora na jakim to odtwarzam (SAPPlayer v1.54), edytora na jakim utwór został zrobiony, czy po prostu układu POKEY?
 
    * skoro w POKEY`u nie ma faz ADSR, to jak ustawiacie głośność jakiegoś instrumentu?
 
 
 Greg >> zapoznałem się z Twoją twórczością z ASMA : ) No ciekawe, ciekawe...
 
 
 Pozdrowienia.
Co do fałszowania to problem może być też spowodowany (oprócz wymienionych przez XRAYa wcześniej) też przez inne tablice basów. Otóż swojego czasu jeden z edytorów modułów na atari (CMC) miał dwie wersje - z dwoma różnymi tablicami basów. Problem w tym, że po samym pliku nie dało się rozpoznać (o ile pamietam) czy był on napisany przy użyciu tej czy innej tablicy basów. (Trzeba było ``na słuch``) Oczywiście SapPlayer tego zapewne też nie rozpoznaje a jeśli ktoś przy ``zSAPowaniu`` utworu CMC na SAP użył błędnego playera i tablicy basów, no to wyszedł problem.
 Co do SAPPLayera, to nie wszystkie moje (i nie tylko moje) utwory brzmią na nim tak samo jak na atari, ale jest to już problem PC-ta a nie Atari jak się okazało. Oczywiście dużo zależy też od słuchu muzyka    
 
 Co do ADSR: ``u nas`` zrobione jest to nieco inaczej. Po prostu dla każdego kanału osobno można ustawić głośność wybrzmiewania (przyjmuje ona $10 poziomów). Głośność tą oczywiście można zmienić w dowolnym momencie. Na atari przyjęło się już, że zamiast ADSR jest po prostu edytor obwiedni, czyli po prostu ustawia się ``manualnie`` wartości głośności w ustalonych interwałach czasu od rozpoczęcia wybrzmiewania instrumentu. Patrząc na jakikolwiek edytor na atari można zobaczyć ``słupki`` - to właśnie edytor obwiedni...
 
 CreaMD: z tymi 8-bitowymi kanałami to nie do końca jest tak... Zresztą, nieważne