Aktualności: C64 Power - online od stycznia 2000 !

Autor Wątek: Muzyka na C64 i Atari  (Przeczytany 9714 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline zijacek

  • Level 2
  • **
  • Wiadomości: 52
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #90 dnia: 18 Stycznia 2003, 10:26 »
 To właśnie taraz temat nabrał prawdziwego smaku.
 Przypominają mi się czasy, kiedy w domach nie było jeszcze PeCetów, a świat komputerowców dzielił się na kilka grup. W moich stronach byli to głównie Atarowcy i Commodorowcy. Ja należałem do tej pierwszej grupy (ale byłem raczej biernym słuchaczem). Cóż to była za rywalizacja - teraz choć trochę czuję ten klimat.
 
 PS Bez urazy - Jestem pasjonatem zarówno jednego jak i drugiego (i trzeciego też zresztą) kompa :)

Offline zijacek

  • Level 2
  • **
  • Wiadomości: 52
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #91 dnia: 18 Stycznia 2003, 10:42 »
 A co do samego tematu:  
 Moim zdaniem dzwięk generowany przez takie układy jak choćby SID najlepiej służyłby jako dodatkowy efekt do muzyki. Używanie go do tworzenia całych utworów ma większy sens tylko dla pewnej (dość wąskiej) grupy ludzi, którzy to zwyczajnie kochają.
 Wiąze się to z sentymentem do sprzętu jaki się miało (bądĽ ma), i normalnym jest fakt, że posiadacz Atari woli dĽwięk z Atari, a posiadacz C64 dĽwięk z C64 (choć nie zawsze). Jednak odpowiednio wykorzystany dĽwięk z dowolnej platformy może się podobać wszystkim. Czyż nie?

~razorpoint@mov.pl#*#wackee/arise

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #92 dnia: 18 Stycznia 2003, 17:36 »
 Tu wackee/arise, muzyk z c64, aktualnie robiący dnb w razorPoint i IDM jako Kalma    
 
 Well.
 
 Ja mam taką uwagę. Nie wiem czy ktoś z Was siedzi w ambitniejszej elektronice, ale jeżeli tak - to na pewno zgodzi się ze mną, że zdanie \'w dzisiejszych czasach brzmienia 8bitowców są syfiaste\' to bzdura. Wraca ogólnie moda na lata osiemdziesiąte (zgodnie z teorią o robieniu przez rynek muzyczny kółek w odstępach lat dwudziestu), a wraz z nią powraca moda na proste, syntetyczne dĽwięki. WeĽmy chociażby kapele takie jak TOK TOK, czy ogólnie całe electro. Na płycie w/w kapeli są kawałki (no, co najmniej jeden pamiętam  ) oparte na samplu czystego brzmienia SIDa. Zresztą tak jak mówię - to nie tylko u nich - ogólnie wróciły w muzyce siermiężne prostokąty i sinusy.
 
 Polecam ten fakt rozwadze kolegów.

~#*#Smalltown Boy

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #93 dnia: 18 Stycznia 2003, 20:35 »
 O Jezu słodki, ile tego się nazbierało.
 
 Wacek: prawda. Ogólnie analogi teraz są w modzie; polecam kapelę Ladytron wszystkim lubiącym brzmienie ośmiobitowców. Jedna z ich EP-ek nazywa się nawet \'Commodore Rock\'.
 
 Krusty: a propos AY i YM. Ja wiem, że to są w 99% zgodne układy. Niech sobie będą nawet i w 100%, chociaż zdanie \'the same kind of sound chips on AY/YM line\' nie wskazuje na totalną tożsamość, a dostępny w AY Emul wybór między jednym a drugim wskazuje na istnienie różnic. Nieważne! Ważne, że wskutek zamontowania w dwóch różnych komputerach, muzyczki zrobione na obu czasem nie brzmią tak samo i Twój kolega wskazując mi - jako przykład możliwości AY - utwór TAO dopuścił się nadużycia. Ja też mogę udowadniać, że SID odtwarza moduły z Amigi - co będzie prawdą, ale tylko jeżeli sobie w komputerze zainstaluję szesnastobitowe, dwudziestomegahercowe SuperCPU.
 
 A jak skomentujesz zdanie \'AY może zabrzmieć jak SID\' - wydaje mi się że tak, lecz tylko jeśli ktoś na C64 używa tylko pulsu o szerokości $80 i białego szumu plus ewentualnie modulacja kołowa. Ale mało znajdziesz kawałków spełniających te warunki. Przeważnie w praniu jest jeszcze trójkąt, piła, cieńszy niż $80 sinus, filtry. Czego na AY raczej nie da się powtórzyć. Nawet multispeedowe SID-efekty na ST nie dają możności tak dużej zmiany wypełnienia sinusa, w jaką standardowo wyposażony jest SID.
 
 Co do różnie brzmiących SID\'ów w C64:
 - dotyczy to tylko starego SID-a (6581)
 - problem polega na istnieniu błędów w przetworniku cyfrowo-analogowym odpowiedzialnym za częstotliwość obcinaną przez filtr, a także na użyciu zawodnych inwerterów jako wzmacniaczy dla aktywnego filtra
 - z powyższego paragrafu rozumiem może 50% (bo go przepisałem z C= Hacking) ale to wystarczy, by stwierdzić, że \'wyjście\' filtra w 6581 prawdopodobnie jest nielinearne wskutek powstających podczas przetwarzania sygnału obsuw
 - w każdym 6581 obsuwy będą powstawały gdzie indziej i na inną skalę
 - ale różnice sięgają najwyżej 20% (policzyli to fachowcy, nie ja)
 I już. Nowe (8580) brzmią wszystkie identycznie - ale inaczej niż 6581, i to na tyle inaczej, by w plikach *.sid konieczna stała się implementacja flagi SIDMODEL. Na 8580 filtr jest słabszy, digitalizacje wyciszane, kombinowane kształty fal brzmią lepiej... I to faktycznie bywa problemem!
 
 X-Ray i pozostali atarowcy: wyjaśnijcie mi jedną rzecz. Jak słucham na SAP Player muzyczek (a te np. Liebicha, tudzież inne z serii \'digi+synth\' są zdecydowanie godne tego), to oglądam sobie wskaĽnik \'IRQfreq\' i nie rozumiem. Czasem sięga on wartości sugerujących, że przerwanie IRQ jest uruchamiane co rasterlinię, a więc że kawałek jest multispeedem 312x. To musi być złudzenie - skąd więc te wartości i na co one wskazują?
 
 Jeszcze a propos fałszów zauważonych przez Siddera. Greg tłumaczył, że obok 8-bitowych rejestrów częstotliwości może to być efekt wyboru złej tabeli basów w przypadku muzyczek z Chaos Music Composera. Czy w takim razie Morgoth używa(ł) CMC? Jego \'Delirium Tremens\' jest dziełem geniuszu przez pół minuty, a potem - zęby bolą i szkoda gadać. Jeśli faktycznie ktoś to Ľle wyrypał, to się domagam natychmiastowej poprawki.
 
 Do samego X-Raya - gratulacje dla Taquart za \'Numen\' ode mnie i Jammera/MSL. Prawie jak \'Soiled Legacy\' na C64. Szkoda, że pod emulatorem dĽwięk w notce się sypie.
 
 Odezwa na koniec: panowie z różnych platform - po co drzeć ryja? I tak wszyscy jesteśmy muzeum. I jak jeszcze raz ktoś mi użyje słowa \'gej\' jako obelgi, to dla mnie nie istnieje od tej pory. Na Prezesa nie zwracajmy uwagi, dyskusja jest świetna a jego (i podobne w tonie - innych) komentarze nieadekwatne. Szkoda, bo to bądĽ co bądĽ zdolny facet.
 
 Ende.

~abra@kadabra#*#Prezes

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #94 dnia: 18 Stycznia 2003, 23:22 »

Napisał: Smalltown Boy

O Jezu słodki, ile tego się nazbierało.
 
 Wacek: prawda. Ogólnie analogi teraz są w modzie; polecam kapelę Ladytron wszystkim lubiącym brzmienie ośmiobitowców. Jedna z ich EP-ek nazywa się nawet \'Commodore Rock\'.
 
 Krusty: a propos AY i YM. Ja wiem, że to są w 99% zgodne układy. Niech sobie będą nawet i w 100%, chociaż zdanie ``the same kind of sound chips on AY/YM line`` nie wskazuje na totalną tożsamość, a dostępny w AY Emul wybór między jednym a drugim wskazuje na istnienie różnic. Nieważne! Ważne, że wskutek zamontowania w dwóch różnych komputerach, muzyczki zrobione na obu czasem nie brzmią tak samo i Twój kolega wskazując mi - jako przykład możliwości AY - utwór TAO dopuścił się nadużycia. Ja też mogę udowadniać, że SID odtwarza moduły z Amigi - co będzie prawdą, ale tylko jeżeli sobie w komputerze zainstaluję szesnastobitowe, dwudziestomegahercowe SuperCPU.
 
 A jak skomentujesz zdanie ``AY może zabrzmieć jak SID`` - wydaje mi się że tak, lecz tylko jeśli ktoś na C64 używa tylko pulsu o szerokości $80 i białego szumu plus ewentualnie modulacja kołowa. Ale mało znajdziesz kawałków spełniających te warunki. Przeważnie w praniu jest jeszcze trójkąt, piła, cieńszy niż $80 sinus, filtry. Czego na AY raczej nie da się powtórzyć. Nawet multispeedowe SID-efekty na ST nie dają możności tak dużej zmiany wypełnienia sinusa, w jaką standardowo wyposażony jest SID.
 
 Co do różnie brzmiących SID\'ów w C64:
 - dotyczy to tylko starego SID-a (6581)
 - problem polega na istnieniu błędów w przetworniku cyfrowo-analogowym odpowiedzialnym za częstotliwość obcinaną przez filtr, a także na użyciu zawodnych inwerterów jako wzmacniaczy dla aktywnego filtra
 - z powyższego paragrafu rozumiem może 50% (bo go przepisałem z C= Hacking) ale to wystarczy, by stwierdzić, że \'wyjście\' filtra w 6581 prawdopodobnie jest nielinearne wskutek powstających podczas przetwarzania sygnału obsuw
 - w każdym 6581 obsuwy będą powstawały gdzie indziej i na inną skalę
 - ale różnice sięgają najwyżej 20% (policzyli to fachowcy, nie ja)
 I już. Nowe (8580) brzmią wszystkie identycznie - ale inaczej niż 6581, i to na tyle inaczej, by w plikach *.sid konieczna stała się implementacja flagi SIDMODEL. Na 8580 filtr jest słabszy, digitalizacje wyciszane, kombinowane kształty fal brzmią lepiej... I to faktycznie bywa problemem!
 
 X-Ray i pozostali atarowcy: wyjaśnijcie mi jedną rzecz. Jak słucham na SAP Player muzyczek (a te np. Liebicha, tudzież inne z serii ``digi+synth`` są zdecydowanie godne tego), to oglądam sobie wskaĽnik \'IRQfreq\' i nie rozumiem. Czasem sięga on wartości sugerujących, że przerwanie IRQ jest uruchamiane co rasterlinię, a więc że kawałek jest multispeedem 312x. To musi być złudzenie - skąd więc te wartości i na co one wskazują?
 
 Jeszcze a propos fałszów zauważonych przez Siddera. Greg tłumaczył, że obok 8-bitowych rejestrów częstotliwości może to być efekt wyboru złej tabeli basów w przypadku muzyczek z Chaos Music Composera. Czy w takim razie Morgoth używa(ł) CMC? Jego ``Delirium Tremens`` jest dziełem geniuszu przez pół minuty, a potem - zęby bolą i szkoda gadać. Jeśli faktycznie ktoś to Ľle wyrypał, to się domagam natychmiastowej poprawki.
 
 Do samego X-Raya - gratulacje dla Taquart za ``Numen`` ode mnie i Jammera/MSL. Prawie jak ``Soiled Legacy`` na C64. Szkoda, że pod emulatorem dĽwięk w notce się sypie.
 
 Odezwa na koniec: panowie z różnych platform - po co drzeć ryja? I tak wszyscy jesteśmy muzeum. I jak jeszcze raz ktoś mi użyje słowa \'gej\' jako obelgi, to dla mnie nie istnieje od tej pory. Na Prezesa nie zwracajmy uwagi, dyskusja jest świetna a jego (i podobne w tonie - innych) komentarze nieadekwatne. Szkoda, bo to bądĽ co bądĽ zdolny facet.
 
 Ende.
Smalltown Boy:
 
 >Ja też mogę udowadniać, że SID odtwarza moduły z Amigi - co będzie prawdą, ale tylko jeżeli sobie w komputerze zainstaluję szesnastobitowe, dwudziestomegahercowe SuperCPU.  
 
 Niekoniecznie. To ze nikt do tej pory nie zakodowal playera do modulow na c64 bez dopalki nie oznacza ze nie mozna tego zrobic. Kiedys dawno temu nawet myslalem o tym zeby samemu cos takiego napisac, ale:
 1. nie mialem zadnej dokumentacji formatu mod
 2. nie jestem muzykiem
 3. nie mialem dostepu do amigi.
 Jezeli czujesz sie mocny w tym temacie to zapraszam do wspolpracy - chetnie z pomoca muzyka napisze playera do modow, bo to atarowskie wozenie sie z samplami juz mnie irytuje. ;) Chce zaznaczyc ze wiem co mowie - znam mozliwosci komputera i uwazam ze jest to do zrobienia. Mowie powaznie.
 
 > I jak jeszcze raz ktoś mi użyje słowa gej jako obelgi, to dla mnie nie istnieje od tej pory.  
 
 Nie badz taki bzyk. :-)
 
 ps. Czy ten komentarz rowniez jest nieadekwatny?

~fddsfs@ljjkhjk#*#Preses

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #95 dnia: 18 Stycznia 2003, 23:24 »
 O kurwa, sory za cytat! Luc mozesz go wyrzucic?

~creamd@c64.nospam.sk#*#creamd

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #96 dnia: 19 Stycznia 2003, 15:52 »
 Well, anyone who would like to really check all chips (Pokey, AY or SID)in reality on big speakers and in direct comparison should visit Forever 4 (14 march 2003 this year). For 4th time you will see that all 8 bit computers ROCK! ;-)
 
 Btw. on Forever 2000 atari dudes asked me why we had sampled musics allowed in Sid compo ;-) (that it should have been disqualified). Fact is that there wasn\'t any samples in any of the SID tunes ;-))). I think it says a lot about quality of SID musics.

~gregus@igf.edu.pl#*#Greg/Bit busters

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #97 dnia: 22 Stycznia 2003, 09:53 »
 Smalltown Boy: Fajny post, dużo mi się wyjaśniło jeśli chodzi o dĽwięki C64... Co do \'Delirium Tremens\', to, hi hi, wstyd powiedzieć... Wszystko jest FORMALNIE DOBRZE (tzn. technicznie!, bynamniej nie muzycznie - ale to kwestia gustu)... Tam nie ma tego uszkodzenia tablicy basów, o którym wspominałem, a dlaczego tak gra??? Niestety musisz spytać autora modułu...
 Ze swej strony modułek dla mnie nie brzmi czysto (ja takich dĽwięków nie używam...), ale \'takie ucho\' miał Morgoth i... chyba nic więcej nie mogę dodać...
 Co do tej tajemniczej liczby w SAPPlayerze, to sugeruję zapytać autora (Adam Bienias, ja mam takiego maila: adam@fireworks.atomnet.pl). Ja ze swej strony mogę powiedzieć, że bez wykorzystywania specyficznych filtrów na rejestrze AUDCTL player gra stabilnie: 50Hz na CMC (1x na ramke), 100-200Hz na TMC (1x-4x na ramke) i 15800Hz czy coś koło tego gdy gra sample z MPT. Ale to tylko przypuszczenia.

~#*#wizard

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #98 dnia: 04 Lutego 2003, 23:04 »
 O kurde, co za dyskusja...  Cos musze dorzucic od siebie.
 
 Smalltown Boy & Prezes:
 Alez jest program odtwarzajacy mod\'y na C64 - Modplay64. Na golym komie sample sa odtwarzane przez SIDa (4-bit) z dosyc niska czestotliwoscia (jakosc fatalna), program korzysta opcjonalnie z SuperCPU (sample 8-bit PWM lub 8-bit przez covoxa, wieksza czestotliwosc) i/lub REU.
 
 A tak poza tym... Nie rozumiem tego \'owczego pedu\' do sampli na 8-bitowcach ;-)  Jak ktos chce robic mody to niech sp... na amige albo grzyba ;-)

~fhjksahjkhs@JKLhjkhj.dafds#*#Prezes

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #99 dnia: 05 Lutego 2003, 15:21 »
 >Alez jest program odtwarzajacy mody na C64 - Modplay64. Na golym komie sample sa odtwarzane przez SIDa (4-bit) z dosyc niska czestotliwoscia (jakosc fatalna)
 
 Rzeczywiscie, znalazlem cos takiego. Niestety, nie udalo mi sie zmusic tego programu do wydania jakiegokolwiek dzwieku po zaladowaniu modulu (zmienialem ustawienia - wyjscie sid, glosne sample, etc, probowalem na prawdziwym komputerze i na emulatorze). Zabilo mnie to ze program napisany jest w wiekszej czesci w basicu - na poczatku liczy sobie np. przez 5 minut tabele. :)
 
 >Nie rozumiem tego "owczego pedu" do sampli na 8-bitowcach ;-) Jak ktos chce robic mody to niech sp... na amige albo grzyba ;-)
 
 Zasadniczo zgadzam sie z tym - jestem zdania ze sample i ich pochodne powinny byc traktowane jedynie jako ciekawostka, dodatek. Koledzy z Atari musieli jednak znalezc jakis argument przemawiajacy za wyzszoscia ich ukladu dzwiekowego, stad watek z samplami. ;)
 
 Generalnie nie ma sie czym podniecac, jednak uwazam ze mozna napisac playera na golym c64 ktory odtworzy moda z czestotliwoscia w miare akceptowalna dla ucha : 5,5-6,5 kHz. Byc moze nawet juz niedlugo taki powstanie...

Eagle

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #100 dnia: 06 Lutego 2003, 08:55 »
 Wybaczcie mi, ale nie mogłem się powstrzymać!   Gratulacje - niezły post!  

~#*#Smalltown Boy

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #101 dnia: 06 Lutego 2003, 23:03 »
 > Generalnie nie ma sie czym podniecac,
 > jednak uwazam ze mozna napisac playera
 > na golym c64 ktory odtworzy moda z
 > czestotliwoscia w miare akceptowalna
 > dla ucha : 5,5-6,5 kHz. Byc moze nawet
 > juz niedlugo taki powstanie...
 
 Rozumiem, że będziesz pisać - kibicujem. A może wiesz, jak na C64, nie uciekając się do sztuczek typu włączanie pulsacyjnej z testbitem na jednym kanale, odtwarzać sample przy włączonym filtrze?
 Już się co prawda o to pytałem na forum EMU64, ale nikt nie wiedział. A jest to możliwe - na przykład pod archaicznym przecież Rockmonitorem.

~fdsf@jkhjk.fdgfd#*#Prezes

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #102 dnia: 09 Lutego 2003, 18:50 »
 >jak na C64, nie uciekając się do sztuczek typu włączanie pulsacyjnej z testbitem na jednym kanale, odtwarzać sample przy włączonym filtrze?  
 
 Moja wiedza na temat sida jest bardzo skromna, watpie abym mogl Ci wlasciwie pomoc. Nie zrozumialem nawet o co konkretnie pytasz - chodzi Ci o filtrowanie sampli czy muzyki? To pierwsze o ile wiem jest niewykonalne. Drugie mozna uzyskac przez zwykle orowanie 4-bitowej wartosci probki z wartoscia d418 dla filtrow i zapisywanie tego do rejestru tak jak zwyklego sampla, tak mi sie przynajmniej wydaje.

~creamd@sk#*#CreaMD

  • Gość
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #103 dnia: 10 Lutego 2003, 22:55 »
 It\'s possible to filter samples and change their volume. If you use one of the C64 channels for sample playing. It\'s possible to have 2 bit samples in channel (with combination of all 3 you can get 6 bit samples). The trick is to use different waveforms for the apporpriate sample levels. This technique of samples (with adjustable volume, or possibility to filter them) is used in game by Protovision - ICE GUYS, and maybe some others stuff made by Chester Koelschen

Offline Jammer

  • Level 1
  • *
  • Wiadomości: 3
Muzyka na C64 i Atari
« Odpowiedź #104 dnia: 20 Lutego 2003, 02:03 »

Napisał: dely/Taquart

Hm, zastanawiam sie czemu fani / userzy (niepotrzebne zamalowac korektorem na ekranie   ) Commodore tak sie opluwaja na wszelkich mozliwych forach czy tez listach dyskusyjnych ? Podejrzane. Kolege Krusty`ego wkurzyl z pewnoscia ton wypowiedzi coponiektorych wypowiadajacych sie i nalezy szukac tutaj usprawiedliwienia dla niego a nie naskakiwac z przodu boku i doskoku.  
 
 Jesli chodzi o YM i AY to ja rowniez sklaniam sie do stwierdzenia ze to dwa te same uklady. SID Sound w STefanach to skutek szybkiego proca ktory pozwala ``manipulowac dzwiekiem`` lepiej niz Spektrusiowy Z80.  
 
 Smalltown jest muzykiem wiec powinien wiedziec co daje ``szybsze granie`` kilka razy na ramke. Smiem twierdzic ze przy graniu np. 16 x VBL Pokey`a - SID moglby mu buty czyscic i sprzatac po nim kupy, ze sie tak nieladnie wyraze :)
Heh, na koma zak x16 to nie problem, posłuchaj se Impulse autorstwa Takiego i póĽniej zastanów się facet kto tu kupy powinien sprzątać :D Ja też robię tak szybkiego multispeeda tylko weny ni ma ażeby skończyć :| W ogóle to na komie powstał multispeed x63, cienki bo cienki ale da się tyle wyciągnąć :)
 
 BTW, gratuluję Numena - kopara opada, nie powiem :D:D:D