Aktualności: C64 Power - online od stycznia 2000 !

Autor Wątek: Przekroczyc 3 kanaly ?  (Przeczytany 4677 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

wizard_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #75 dnia: 04 Grudnia 2002, 11:59 »
>:Aaaa, i jeszcze jedno. Archaiczny program do syntezy mowy o dzwiecznej nazwie SAM tez nie korzystal z technologii sampli, o ile mnie oczywiscie sklerotyczna pamiec nie myli.  
 
To prawda. Wlasnie dlatego porownaj fragment przemowienia Kennedy\'ego z \'speech sample\' z tym, w jaki sposob mowi SAM.
 
>:Tak, ze obawiam sie panie Kolego, iz wowczas technologia sampli byla jeszcze nieznana i wymyslono lepsze rozwiazania alternatywno-analogowe.  
>:  
 
Eeee tam (patrz wyzej i post wyzej)

Jammer_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #76 dnia: 04 Grudnia 2002, 15:50 »
Jemasoft, a co z Impossible Mission, albo Barbie? Te gry o ile wiem nie wychodza poza ramy czasowe 1983-85, a sample jakos sa i to dobrej jakosci

Jemasoft_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #77 dnia: 04 Grudnia 2002, 17:47 »
Jesli chodzi o scislosc to w tych grach zostal wlasnie uzyty ten rodzaj odtwarzania mowy.
Mozemy siegnac jeszcze dalej wstecz, a w grze Ghostbusters to co mamy? Tu chyba byl ten  system uzyty poraz pierwszy.
Sadze, ze nie sa to sample w sensie jaki rozumiemy dzis, za dobrze to grzmi tak na moje drewniane ucho.
 
Ozdrawiam

wizard_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #78 dnia: 04 Grudnia 2002, 18:58 »
Jemasoft:
 
>:Jesli chodzi o scislosc to w tych grach zostal wlasnie uzyty ten rodzaj odtwarzania mowy.  
>:Mozemy siegnac jeszcze dalej wstecz, a w grze Ghostbusters to co mamy? Tu chyba byl ten  system uzyty poraz pierwszy.  
>:Sadze, ze nie sa to sample w sensie jaki rozumiemy dzis, za dobrze to grzmi tak na moje drewniane ucho.  
 
Hmm.... A dlaczego niby to nie sa sample???  We wczesnych latach 80 ciemnota jakas byla czy co?

Jemasoft_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #79 dnia: 04 Grudnia 2002, 22:32 »
Ciemnota? Wrecz przeciwnie ale pewne technologie wynaleziono dopiero z czasem. Pobiezne ogledziny jakie 100 lat temu przeprowadzilem na tym kodzie wykazywaly brak obecnosci playera sampli jak i samych sampli grzecznie ulozonych w pamieci. Jesli to mialyby byc sample to ich dlugosc bylaby niespotykanie krotka jak na tak zarypista jakosc. Dobre sample wpierdzielaja pamiec szybciej niz Bzyk czekolade. Prosze zauwazyc, ze jest taka gierka do nauki jezyka angielskiego napakowana calym stadem mowionych wyrazow a zowie sie Cave of the Word Wizard i zajmuje toto chyba 1 strone dyskielki.
 
A wracajac do tej ciemnoty to pragne podkreslic, ze kiedys nie bylo rowniez zadnego z tych smiesznych trybow graficznych w stylu FLI czy Super Hires, nie znano takich sztuczek jak chocby wyswiechtane FLD,  a nawet ze stawianiem glupich barow na ekranie poczatkowo byly problemy. Nie od razu Krakow zbudowano panie kolego, co nie znaczy, ze wtedy ludzie byli ciemni bo to oni powynajdywali z czasem takie dzikie sztuczki a kolejne pokolenia mialy juz ulatwiony start zyciowy.
 
Ozdrawiam

eXbee_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #80 dnia: 04 Grudnia 2002, 23:19 »
Jemasoft wyjawil:
 
>:Dobre sample wpierdzielaja pamiec szybciej niz Bzyk czekolade.  
 
 nie zaprzeczam, nie zaprzeczam A przyszluchujac sie Waszej rozmowie zauwazam, ze moze jestem muzykiem, ale wiedzy teoretycznej to mi baaaardzo brakuje.

wizard_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #81 dnia: 05 Grudnia 2002, 12:50 »
>:Ciemnota? Wrecz przeciwnie ale pewne technologie wynaleziono dopiero z czasem.  
 
Aaaano wlasnie. Dlatego cos takiego jak kompresja bylo doskonale znane. Teoria sygnalow cyfrowych (przesylania/kodowania/kompresji) powstala duzo wczesniej.
 
>:Pobiezne ogledziny jakie 100 lat temu przeprowadzilem na tym kodzie wykazywaly brak obecnosci playera sampli jak i samych sampli grzecznie ulozonych w pamieci.  
 
Hmmm.... W \'speech sample\' dane sa od $5000, start playera od $c800, wiekszosc kodu jest wogole od $c080 bodajze.
Jezeli dla Ciebie rozkazy
 
lda costam
sta $d418
 
to nie jest player sampli no to sorry...  
 
>:Jesli to mialyby byc sample to ich dlugosc bylaby niespotykanie krotka jak na tak zarypista jakosc. Dobre sample wpierdzielaja pamiec szybciej niz Bzyk czekolade.  
 
Patrz wyzej.
A poza tym, wystarczy przejrzec kod i widac, ze pobierane dane sa w jakis sposob obrabiane, buforowane od $c000 chyba do $c07f i po podzieleniu przez 2 wstawiane do $d418.
Nie wiem dlaczego ci klienci, ktorzy to napisali, mieliby jawnie przechowywac nie zakodowane sample w pamieci. Jezeli technologia sampli nie byla powszechna to logiczne byloby takie zamotanie kodu, zeby trudno bylo dojsc co i jak.
Wiec albo one sa zakodowane specjalnie, albo tak zeby zajmowaly malo miejsca.
 
>:A wracajac do tej ciemnoty to pragne podkreslic, ze kiedys nie bylo rowniez zadnego z tych smiesznych trybow graficznych w stylu FLI czy Super Hires, nie znano takich sztuczek jak chocby wyswiechtane FLD,  a nawet ze stawianiem glupich barow na ekranie poczatkowo byly problemy.  
 
Ale co to ma wspolnego z samplami?  A tak BTW,  uwaza sie ze Super Hires wymyslil Polonus, a nie bylo czasem tak ze podpatrzyl ta technike w  Cover Girl Strip Poker?  To tak na marginesie...
 
>:Nie od razu Krakow zbudowano panie kolego, co nie znaczy, ze wtedy ludzie byli ciemni bo to oni powynajdywali z czasem takie dzikie sztuczki a kolejne pokolenia mialy juz ulatwiony start zyciowy.  
 
Jak narazie to nie ja upieram sie ze byla ciemnota, wiec...?

Smalltown Boy_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #82 dnia: 05 Grudnia 2002, 22:19 »
>: nie wiesz tak naprawde jak to brzmi na komie...  
 
Zakladam, ze identycznie jak na Sidplay2/w. Testowalem akurat te wlasciwosci i naprawde - jak nie gra, to i tu i tu, a jak gra, to tez. A czy nie gra ledwo pierdzac, czy nie gra ledwo trzeszczac, to juz ma mniejsze znaczenie, aczkolwiek i tu wierze w niezawodnosc engine\'u Simona White\'a.
 
>: SAM tez nie korzystal z technologii sampli
 
Ja do dzisiaj tego nie wiem - to rzeczywiscie nie do konca brzmi jak sample (no i JAK mozna by bylo modulowac sample tak jak w SAM-ie???), ale w programie jest kupa odwolan do $D418, a z rejestrow SID - tylko postawienie pulsu na pierwszym kanale (ADSR 00FF, wypelnienie $FFF). Nie rozumiem...
 
Pierwszym programem odtwarzajacym sample byl Impossible Mission. To byl 1983 rok, a Barbie napisano zaraz pozniej, i wykorzystano tam metode czytania na biezaco odzywek z dysku - cos jakby odtwarzac plyte z $D418 (chyba) jako igla

wizard_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #83 dnia: 05 Grudnia 2002, 23:22 »
>:Zakladam, ze identycznie jak na Sidplay2/w. Testowalem akurat te wlasciwosci i naprawde - jak nie gra, to i tu i tu, a jak gra, to tez. A czy nie gra ledwo pierdzac, czy nie gra ledwo trzeszczac, to juz ma mniejsze znaczenie, aczkolwiek i tu wierze w niezawodnosc engine\'u Simona White\'a.  
 
Ja bym sie jednak upieral przy prawdziwym komie  Ukladu analogowego w 100% nie zaemulujesz.
 
>:>: SAM tez nie korzystal z technologii sampli  
>:  
>:Ja do dzisiaj tego nie wiem - to rzeczywiscie nie do konca brzmi jak sample (no i JAK mozna by bylo modulowac sample tak jak w SAM-ie???), ale w programie jest kupa odwolan do $D418, a z rejestrow SID - tylko postawienie pulsu na pierwszym kanale (ADSR 00FF, wypelnienie $FFF). Nie rozumiem...  
 
Tu sie nikt nie upiera ze SAM korzysta z sampli (a przynajmniej nie w sensie takim ze poszczegolne gloski zostaly zsamplowane przez kogos).
Co do drugiej czesci wypowiedzi - w ktoryms poscie juz sobie odpowiedziales na to pytanie, dlaczego wypelnienie $FFF. Pamietasz sposob boostowania sampli?
W SAMie nie zauwazyles chyba, ze na gen. 1 jest puszczany prostokat ($41). Wypelnienie $FFF jest bliskie 100% (a moze nawet dokladnie 100%), wiec jest to de facto staly poziom napiecia. Tego \'prostokata\' wiec nie slyszymy, ale dzieki temu skoki napiecia na wyjsciu SIDa przy manipulowaniu $d418 sa wieksze i przez to \'sample\' glosniejsze. To jest takie jakby \'wzmocnienie\'.
A w kodzie znalazlem pare takich rzeczy:
lda $a000,x    
sta $d418
Pod $a000 (o ile dobrze pamietam, wiadomo kleroza nie boli) sa  rozne \'ksztalty\' fal (z poblizszych ogledzin). Mamy tu wiec synteze w zasadzie programowa tych roznych \'trzaskow\' ktore skladaja sie na mowe SAMa.  A wiec pada kolejny mit o analogowym \'pochodzeniu\' mowy SAMa...

wizard_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #84 dnia: 07 Grudnia 2002, 16:50 »
Korzystajac z chwili czasu zajrzalem do kodu \'SOLID\', wiec chcialbym znow obalic pewne mity/domysly/pomysly (niepotrzebne skreslic) ktore tutaj sie pojawily.
 
ftp://ftp.elysium.pl/incoming/other/wiz_tmp/SOLID_BM.ZIP  
 
Sa tam dwa backup\'y: jeden z samplami oryginalnymi (SID wylaczony), drugi z podmienionymi samplami.
 
Wnioski sa oczywiste:
- mamy dwa kanaly sampli miksowane ze soba.
- basy to tez sa sample zapisane w pamieci (pisze \'basy\', bo sa dwa rodzaje: o ksztalcie prostokatnym i piloksztaltnym - ten ktory wchodzi pozniej).
- jak sie muzyk nie zabierze do analizowania kodu to kto?  (a tak na powaznie: kod jest troche zamotany i trudno go analizowac, bo modyfikuje sam siebie: \'szczegolow implementacyjnych\' juz nie odkrywalem, nie mam na to sily jak ktos jest bardzo zainteresowany to niech sam zajrzy ).
 
To tyle z mojej strony.

Jemasoft_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #85 dnia: 09 Grudnia 2002, 00:41 »
>:A poza tym, wystarczy przejrzec kod i widac, ze pobierane dane sa w jakis sposob obrabiane, buforowane od $c000 chyba do $c07f i po podzieleniu przez 2 wstawiane do $d418.  
Nie wiem dlaczego ci klienci, ktorzy to napisali, mieliby jawnie przechowywac nie zakodowane sample w pamieci. Jezeli technologia sampli nie byla powszechna to logiczne byloby takie zamotanie kodu, zeby trudno bylo dojsc co i jak.  
Wiec albo one sa zakodowane specjalnie, albo tak zeby zajmowaly malo miejsca.  
 
No dobra panie Wizard, tylko tej procedurce obslugi przerwan trzeba sie dokladniej przyjrzec. Dane sa w pewien sposob buforowane od $C000 to fuckt, ale dlaczego dane z tego bufora odtwarzane sa najpierw w przod a potem w tyl? Licznik odtworzenia bufora w przod jest pod $00AD, licznik odtworzenia w tyl pod $00AE i maja oczywisciwe jednakowa liczbe. Potem wykorzystywany jest jeszcze tajemniczy licznik $00AF. Dane digitalizy leza od $5000 ale zawieraja jeszcze jakies dodatkowe dane operacyjne, jak w tym bloku namieszasz to Commoda chce odtwarzac sample na okraglo i z dziwnych obszarow pamieci. Co do kodowania danych to dlaczego niby dane sa pomnozone przez dwa co daje nam przewalenie najstarszego bitu nibbla mlodszego do nibbla starszego i skutkiem tego bezcenne pol bajta wyrzucamy do kibla? Wystarczyloby wszakze uzyc zwyklej roznicy symetrycznej i kodowanie byloby bezstratne. W okolicach $C400 leza jakies metnie napisane relokatory, ktorych jeszcze nie diagnozowalem. Sens dzielenia przez 2 widze wowczas gdy nastapilo dodanie do siebie dwoch probek wiec bycmoze w innym miejscu programu wystepuja jakies operacje (jeszcze tego nie sprawdzilem).
 
Wysnuwam zatem kolejna deliryczna teorie. Do syntezy uzyto czegos w rodzaju zsamplowanych fonemow. Malo tego, wykorzystano ich okresowa charakterystyke czasowa i zapisano w postaci pojedynczych okresow a moze nawet i polokresow.
Prawdopodobnie intonacja wypowiedzi jest uzyskana manewrami czestotliwoscia ale to tez musze sprawdzic bo to tylko moje nauszne delirium.
 
Jedno jest pewne, jakosc dzwieku, wyrazistosc i dykcja sa nie do wyjebania a byl rok 1984. Calosc kod+sample zajmuje ok. 8kB a tekstow to tam pare jest. Nie chcialbys zeby Ci z zegarka padal taki tekst o godzinie jak jest w tym programiku?
 
>: A tak BTW, uwaza sie ze Super Hires wymyslil Polonus, a nie bylo czasem tak ze podpatrzyl ta technike w Cover Girl Strip Poker? To tak na marginesie...  
 
Nie wiem czy Super Hires wymyslil Polonus czy jakis inny Zdzislaw Pacyniak gdyz w tych czasach bawilem sie juz zanikowo na Amidze (zostalem studentem) i C64 pokryl sie kurzem. Pamietam natomiast jak duzo wczesniej dyskutowalismy w gronie Quartetu nad mozliwosciami wykorzystania sprite\'ow do podrasowania kolorow w hires\'ie ale jakos nikt z nas nie kwapil sie do dokonania niezbednych eksperymentow z niewiadomych juz przyczyn. Jak masz tego typu dylematy i nie mozesz przez to w nocy spac to zapytaj bezposrednio Polonusa.  
Bez watpienia natomiast Polonus ustanowil kilka rekordow Swiata o czym juz pisalem na forum i tego bylem naocznym swiadkiem a co za tym idzie w pelni to potwierdzam.
 
>:Jezeli dla Ciebie rozkazy  
>:
>:lda costam  
>:sta $d418  
 
>:to nie jest player sampli no to sorry...  
 
No jesli chodzi o scislosc to rozkazy:
 
lda#$0E
lsr
sta$D418
 
nie sa playerem sampli
 
Ale oczywiscie masz racje jest tam player sampli, zawsze jednak twierdzilem, ze mam skleroze i po 16 latach moge juz czegos nie pamietac a poza tym w 1986 roku mialem raczej blade pojecie o samplach a chyba wtedy ogladalem ten kod poraz ostani.
 
Ozdrawiam.

wizard_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #86 dnia: 09 Grudnia 2002, 08:52 »
>:Wysnuwam zatem kolejna deliryczna teorie. Do syntezy uzyto czegos w rodzaju zsamplowanych fonemow. Malo tego, wykorzystano ich okresowa charakterystyke czasowa i zapisano w postaci pojedynczych okresow a moze nawet i polokresow.  
>:Prawdopodobnie intonacja wypowiedzi jest uzyskana manewrami czestotliwoscia ale to tez musze sprawdzic bo to tylko moje nauszne delirium.  
 
Ja bym taki odwazny w swoich teoriach nie byl. Dla mnie to sa zwykle sample i tyle. I bije zaklad ze zadnej intonacji tam nie ma Nizej wyjasnienie.
 
>:Nie wiem czy Super Hires wymyslil Polonus czy jakis inny Zdzislaw Pacyniak gdyz w tych czasach bawilem sie juz zanikowo na Amidze (zostalem studentem) i C64 pokryl sie kurzem. Pamietam natomiast jak duzo wczesniej dyskutowalismy w gronie Quartetu nad mozliwosciami wykorzystania sprite\'ow do podrasowania kolorow w hires\'ie ale jakos nikt z nas nie kwapil sie do dokonania niezbednych eksperymentow z niewiadomych juz przyczyn. Jak masz tego typu dylematy i nie mozesz przez to w nocy spac to zapytaj bezposrednio Polonusa.  
 
Jasne. Co noc mam delirium :-D
 
>:No jesli chodzi o scislosc to rozkazy:  
>:  
>:lda#$0E  
>:lsr  
>:sta$D418  
>:  
>:nie sa playerem sampli  
 
lda $c060
lsr
sta $d418
 
tez nie?  Poza tym ten kod modyfikuje sam siebie, zwiekszajac to $c060 o jeden.  
A to wstawianie $07 (czyli $0e po podzieleniu przez 2) do $d418 to \'wstawianie ciszy\' do SIDa...  Juz sie domyslasz dlaczego sample malo zajmuja? A po co zapisywac \'cisze\', czyli odstepy miedzy slowami, w pamieci ?

Jemasoft_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #87 dnia: 09 Grudnia 2002, 16:55 »
>:tez nie?  Poza tym ten kod modyfikuje sam siebie, zwiekszajac to $c060 o jeden.  
>:A to wstawianie $07 (czyli $0e po podzieleniu przez 2) do $d418 to \'wstawianie ciszy\' do SIDa... Juz sie domyslasz dlaczego sample malo zajmuja? A po co zapisywac \'cisze\', czyli odstepy miedzy slowami, w pamieci ?
 
No qrde w zyciu bym NATO nie wpadl (jak NATO wpadles drogi Holmsie?)  A tak powaznie to milo podyskutowac z fachowcem.
 
Tylko jak wyjasnisz odtworzenie sampelka najpierw w przod a potem w tyl po czym nastepuje ta bloga chwila ciszy?
Dlaczego wszystko jest dzielone przez 2, z czystej rozrzutnosci? Jesli tak,to oznacza to ni mniej ni wiecej tylko tyle, ze mozna ten programik znaczaco skrocic dokonujac  modyfikacji w kodzie i danych. W ten oto sposob mozemy uzyskac gadajace 4k intro.
 
Bardzo pouczajace bedzie z pewnoscia spowodowanie aby ten warunek licznika $00AF byl zawsze spelniony (mozna rowniez wyrzucic gnoja) i odsluchanie efekciora. Potem, z kolei, zapakowalbym ten licznik jakims stalym badziewiem i ponowil eksperyment. Niestety nie mam dostepu do Commody wiec nie moge kontynuawac tej zabawy a jestem ciekaw czy osiagniesz przewidywany efekt.
 
Oooooo. Wlasnie doznalem olsnienia. Moze moglbys mi przeslac ten programik internetem gdyz spalilem flopa i nijak tego na smutniaka przeniesc nie moge a tu predzej cos sobie grzebne.
 
Moj adres: jemasoft@plusnet.pl
 
Za pozytywne rozpatrzenie mojej prosby z gory dziekuje.
 
Ozdrawiam.

wizard_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #88 dnia: 09 Grudnia 2002, 21:01 »
>:No qrde w zyciu bym NATO nie wpadl (jak NATO wpadles drogi Holmsie?)  A tak powaznie to milo podyskutowac z fachowcem.  
 
Sorry, moze i gadam banaly. Ale dzieki drogi Watsonie.  
 
>:Tylko jak wyjasnisz odtworzenie sampelka najpierw w przod a potem w tyl po czym nastepuje ta bloga chwila ciszy?  
>:Dlaczego wszystko jest dzielone przez 2, z czystej rozrzutnosci? Jesli tak,to oznacza to ni mniej ni wiecej tylko tyle, ze mozna ten programik znaczaco skrocic dokonujac  modyfikacji w kodzie i danych. W ten oto sposob mozemy uzyskac gadajace 4k intro.  
 
Cholera wie, az tak biegly w kodzie nie jestem zeby w to sie wglebiac   No i trzebaby nad tym posiedziec dluzsza chwile, a na to czasu za wiele nie mam, a i checi szczerze mowiac tez nie.
Kolesie mieli jakas wizje i jej efektem jest ten zamotany kod (a raczej nie kod co sposob kodowania sampelkow). Albo moze tak tylko sie wydaje ze to jest zamotane, a naprawde zasada jest banalna... Nie wiem.
A co do tego dzielenia, to dzielone sa dane pobrane z bufora od $c000, a ten bufor jest odpowiednio zapelniany zdekodowanymi samplami pobranymi spod $5000, wiec moze rozrzutnosci nie ma.
Jedyne co probowalem to zastapienie sta $d418 skokiem do procedury, ktora zapisywalaby poszczegolne probki w jakims obszarze pamieci (tak z czystej ciekawosci chcialem sobie te dane obejrzec), ale - cholera - program sie wtedy wysypuje. Moze niechcacy zmodyfikowalem jakies znaczniki i ich nie przywrocilem, a moze jeszcze cos innego... Dodalem tez zmiane kolorkow ramki w czasie wstawiania probki do $d418 i oczywiscie kolor nie zmienia sie kiedy Kennedy robi pauze pomiedzy wyrazami
 
>:Oooooo. Wlasnie doznalem olsnienia. Moze moglbys mi przeslac ten programik internetem gdyz spalilem flopa i nijak tego na smutniaka przeniesc nie moge a tu predzej cos sobie grzebne.  
>:  
>:Moj adres: jemasoft@plusnet.pl  
>:  
>:Za pozytywne rozpatrzenie mojej prosby z gory dziekuje.  
>:  
 
Nie ma sprawy.
 
Tak przy okazji... Ja tez nigdy w takie rzeczy sie nie wglebialem, dopiero kilka watkow na tym forum zdopingowalo mnie do poznania rzeczy ktorymi wczesniej sie w sumie nie interesowalem. Patrz, cholera, zeby miec taka wiedze z 15 lat temu...
 
A poza tym ja bym chetniej zajrzal jednak do playera \'SOLID\'

Jemasoft_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #89 dnia: 09 Grudnia 2002, 23:53 »
>:A poza tym ja bym chetniej zajrzal jednak do playera \'SOLID\'  
 
Spoko, oblooka sie go dokladnie.
 
Za sofcik dzieki. Bede mial sie czym pobawic w zimowe wieczory ale poki co pisze programy do sterownikow programowalnych i jestem zajebiscie zatyrany bo mam trzy obiekty do oddania w grudniu.
 
Ozdrawiam.