Aktualności: C64 Power - online od stycznia 2000 !

Autor Wątek: Przekroczyc 3 kanaly ?  (Przeczytany 4691 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

wizard_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #60 dnia: 28 Listopada 2002, 18:27 »
>: (Player od !sampli! jest na NMI, timer A, CIA2 dd04/dd05, sid na IRQ.  
 
No to wiadomo, inaczej praktycznie sie nie da (a raczej:: inaczej sie nie robi).
 
>:Moze przez zmiane czestotliwosci grania kolejnych wartosci sampla  
>:podczas jego odtwarzania, tzn. pobierane sa kolejne bajty do $d418  
>:ale dodatkowo sa parametry czasu np. te z vibratto, ktore  
>:zmieniaja czestotliwosc timera dd04/dd05 - wywolanie kolejnego przerwania NMI.  
 
Zmieniaja czestotliwosc NMI podczas grania??? To znaczy ze nie mamy miksowania dwoch kanalow? Bo jak by bylo mixowanie dwoch sampli o roznych czestotliwosciach i vibratach to troche byloby trudne IMHO...  
 
>:Wydaje mi sie ze  
>:np. ten ":pierdzacy dzwiek": na poczatku jest otrzymywany tylko  
>:za pomoca trzech wartosci 8,C,B. Jak wchodzi perkusja to sie  
>:to zmienia.  
>:Cyklicznie do $d418 idzie 8,9,8,9,8,9 itd potem 8,C,8,C itd.  
>:a efekt uzyskany jest przez zmiany czestotliwosci timera.  
>:  
 
Aha, wiec  jednak bas jest odtwarzany cyklicznie na zmiane z perkusja? Dobrze zrozumialem?  Eee, a wiec to taaaka sciema...
 
>:W ten sposob chyba moznaby generowac ten bas, przez cykl vibratt  
>:na roznych wartosciach.  
 
Moglbys rozwinac? Bo vibrato polega nie na zmianie amplitudy tylko czestotliwosci.
 
>:Pytanie do muzykow czy hardrestart polega na zerowaniu  
>:rejestrow fal SIDa ? Bo w tym playerze jest np. sekwencja  
>:ktora w wyniku jakiegos tam warunku - jednoczenie zeruje fale  
>:oraz rejestr ":start/stop": timera co = timer stop.
 
Widzialem rozne implementacje hard restartu, ale oprocz rejestru ksztaltu fali (tam jest wpisywane przewaznie $09), odpowiednio ustawiane sa ADSR, nie wiem jak jest w tym playerze. Np. w JCH 20.g4 mozna samemu modyfikowac wartosci wpisywane do ADSR przed odtwarzaniem kolejnego dzwieku, domyslnie jest to $0f 00.

Smalltown Boy_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #61 dnia: 29 Listopada 2002, 04:21 »
>: Aha, wiec jednak bas jest odtwarzany cyklicznie na zmiane z perkusja?
>: Dobrze zrozumialem? Eee, a wiec to taaaka sciema...  
 
Jaka sciema, po prostu GRG rozwiazal sprawe inaczej niz sobie juz wszyscy na tym forum wmowili
Poza tym calosc zbyt dobrze brzmi, by zostac obrzucona takim epitetem.
 
A teraz panowie powiedzcie mi taka rzecz, bo sie tym martwie teraz: jak do cholery zmusic Komode by grala sample przez $D418 i jednoczesnie filtrowala kanal powiedzmy pierwszy, na ktorym jest powiedzmy bas ktory bez filtra brzmi zle. Jakos to jest rozwiazane w niektorych kawalkach (w tej chwili jestem w stanie przytoczyc tylko jeden, i to archiwalny: ":To Be On Top": Huelsbecka). Jak?

wizard_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #62 dnia: 29 Listopada 2002, 12:57 »
>:Jaka sciema, po prostu GRG rozwiazal sprawe inaczej niz sobie juz wszyscy na tym forum wmowili  
>:Poza tym calosc zbyt dobrze brzmi, by zostac obrzucona takim epitetem.  
 
Nie chodzi o brzmienie, chodzi o kod
 
>:A teraz panowie powiedzcie mi taka rzecz, bo sie tym martwie teraz: jak do cholery zmusic Komode by grala sample przez $D418 i jednoczesnie filtrowala kanal powiedzmy pierwszy, na ktorym jest powiedzmy bas ktory bez filtra brzmi zle. Jakos to jest rozwiazane w niektorych kawalkach (w tej chwili jestem w stanie przytoczyc tylko jeden, i to archiwalny: ":To Be On Top": Huelsbecka). Jak?
 
Zauwaz ze jak wlaczysz filtr to filtrowany bedzie zarowno 1 kanal, jak i sample. Chyba niekoniecznie chcialbys uzyskac taki efekt, jezeli czestotliwosc filtra ulegalaby zmianie (no chyba zeby byla stala i rowna co najmniej polowie czestotliwosci odtwarzania sampla, ale to mija sie raczej z celem - majac sample 8kHz musialbys dac co filtr na co najmniej 4kHz, co jest bez sensu bo jak wiemy SID generuje dzwieki wlasnie do 4kHz, wiec g... bys z tego filtra mial).
 
Wlaczanie filtra na czas grania zaka, a wylaczanie na czas odtwarzania sampla tez nie wchodzi w gre, bo sample odtwarzane beda kilkaset razy na ramke, a zak kilkadziesiat, wiec wyjdzie z tego kaszana.
 
Nie wiem czy w zaku Huelsbecka jest filtr, jak przeslucham to moze dojde do jakichs wnioskow

wizard_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #63 dnia: 29 Listopada 2002, 13:01 »
>:Wlaczanie filtra na czas grania zaka, a wylaczanie na czas odtwarzania sampla tez nie wchodzi w gre, bo sample odtwarzane beda kilkaset razy na ramke, a zak kilkadziesiat, wiec wyjdzie z tego kaszana.  
 
Ehh, pier***e. Zak bedzie odtwarzany oczywiscie raz albo wiecej razy na ramke. Sorry

wizard_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #64 dnia: 29 Listopada 2002, 13:10 »
Smalltown Boy:
 
jeszcze jedno, jesli masz jakies digisy typu bas, ktore raczej nie zawieraja skladowych o wyzszych czestotliwosciach, to mozesz jakis tam filtr dolnoprzepustowy ustawic, powiedzmy na kilkaset do tysiaca Hz, moze cos z tego wyjdzie. Natomiast sample typu drum czy hihat raczej bedzie slychac zle, przynajmniej teoretycznie.

wizard_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #65 dnia: 29 Listopada 2002, 14:00 »
Panowie, to jeszcze raz ja...   (chyba bije tu jakis rekord)
 
I w tym miejscu bije sie w leb, bo doszedlem do wniosku ze opowiadam pierdoly
Wyglada na to ze filtr w SIDzie nie jest jednak na samym wyjsciu ukladu, a PRZED koncowym przetwornikiem C/A, w ktorym to wlasnie zmieniamy glosnosc ($d418), wiec jednak sample nie sa filtrowane. (chociaz jeszcze sprawdze w ksiazce Frelka, bo juz sam nie wiem. W roznych zrodlach pisza roznie) Oprocz tego to co napisalem jest raczej prawdziwe, ale dla sampli generowanych metoda PWM.
 
ALE
 
Sample na c64 sa mozliwe dzieki zmianom skladowej stalej na wyjsciu SIDa podczas zmiany glosnosci w $d418. Jednak sam filtr tez ma jakas skladowa stala na wyjsciu, i jego wlaczenie powoduje zmiane DC na wyjsciu calego SIDa. Nie wiem dokladnie co sie dzieje przy zmianie czestotliwosci filtra (ale sie dowiem ), jednak przy wlaczonym filtrze sampelki beda brzmialy inaczej. W ogole analogowe uklady maja to do siebie, ze zmiana jakichs parametrow w jednej czesci ukladu pociaga zmiane parametrow bloku nastepnego, wiec IMHO to jest przyczyna tego ze nie mozemy sobie jednoczesnie filtrowac dzwieku i odtwarzac sampli. Byc moze jednak Huelsbeck tak dobral parametry filtra ze i zak brzmial dobrze, i digi brzmialo dobrze. Sprawa czysto eksperymentalna.
 
ALE #2
 
Sidplay nie uwzglednia w/w wlasciwosci SIDa (nie tylko ich zreszta), wiec rzeczywiste brzmienie zaka bedzie slyszalne jedynie na prawdziwym komie, a najlepiej z 6581.
 
Sorry za wprowadzenie w blad...

Smalltown Boy_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #66 dnia: 02 Grudnia 2002, 22:47 »
Wizard, zasadniczo masz racje ze nie wiadomo jak oni to zrobili
Ale zrobili - znalazlem jeszcze pare kawalkow (Taxim, Cavi) ktore tez klada dolnoprzepustowy i graja sample jednoczesnie. I nie jest to jakas proteza w rodzaju ":filtr off w trakcie podawania czegos na $D418": (ktorej zreszta probowalem, ale efekt jest nader mierny, brzmi jakby filtra nie bylo prawie w ogole). Myslalem, ze sie do jakichs informacji dokopie w C=Hacking #20, ale stamtad tez nie wynioslem zadnej metody - poza pomyslem, zeby zostawic jeden kanal wolny i postawic tam puls z zapalonym gatebitem i testbitem oraz ADSR 00FF. No ale ten pomysl jest totalnie bezuzyteczny, bo po co robic dodawac sample do dwoch kanalow - NIE O TO CHODZI...
 
>: Sidplay nie uwzglednia w/w wlasciwosci SIDa
 
Sidplay1 nie, podobnie zreszta jak CCS (oba odtwarzaja sample przez nieistniejace w rzeczywistosci rejestry, zdaje sie ze od $D500). W zwiazku z tym np. pod CCS wszystko gra az milo. Natomiast na...
- VICE 1.10
- Sidplay2/w
- prawdziwym C64
...NIE.

wizard_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #67 dnia: 03 Grudnia 2002, 12:28 »
>:Ale zrobili - znalazlem jeszcze pare kawalkow (Taxim, Cavi) ktore tez klada dolnoprzepustowy i graja sample jednoczesnie.  
 
Ale sluchales tego na prawdziwym komie czy na sidplayu?
 
>:I nie jest to jakas proteza w rodzaju ":filtr off w trakcie podawania czegos na $D418": (ktorej zreszta probowalem, ale efekt jest nader mierny, brzmi jakby filtra nie bylo prawie w ogole).  
 
No dokladnie, po prostu czesciej go wylaczasz niz wlaczasz, bo jak by nie bylo digi jest odtwarzanie z wielokrotnie wieksza czestotliwoscia niz zak.
 
>:Myslalem, ze sie do jakichs informacji dokopie w C=Hacking #20, ale stamtad tez nie wynioslem zadnej metody - poza pomyslem, zeby zostawic jeden kanal wolny i postawic tam puls z zapalonym gatebitem i testbitem oraz ADSR 00FF. No ale ten pomysl jest totalnie bezuzyteczny, bo po co robic dodawac sample do dwoch kanalow - NIE O TO CHODZI...  
 
Ale czy probowales wlaczyc filtr dolnoprzepustowy i ustawic go np. staly cutoff?
A tak BTW, niezly ten C=hacking, nie? Jakies pomiary napiec, obserwacje na oscyloskopie, to mi sie podoba   W podobny sposob ktos kiedys dawno temu wymyslil hard restart i na pewno wpadl na pomysl odgrywania sampli wogole.  
 
>:>: Sidplay nie uwzglednia w/w wlasciwosci SIDa  
>:  
>:Sidplay1 nie, podobnie zreszta jak CCS (oba odtwarzaja sample przez nieistniejace w rzeczywistosci rejestry, zdaje sie ze od $D500). W zwiazku z tym np. pod CCS wszystko gra az milo.  
 
No i wlasnie dlatego trzeba sie pomeczyc zeby przeniesc kawalek z samplami pod Sidplaya (odwrotnie zreszta tez).
 
>:Natomiast na...  
>:- VICE 1.10  
>:- Sidplay2/w  
>:- prawdziwym C64  
>:...NIE.
 
Na Sidplayu w kawalkach przerobionych specjalnie pod niego digi brzmi zajebiscie, bo po prostu goscie rzucaja to bezposrednio na przetwornik z tego dodatkowego rejestru.
A to co sie dzieje w prawdziwym komie to jest w pewnym sensie oszukanstwo dla naszych uszu. Ale i tak ten kto na to wpadl, znaczy sie Hubbard, mial leb.

Smalltown Boy_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #68 dnia: 03 Grudnia 2002, 14:11 »
>: Ale sluchales tego na prawdziwym komie czy na sidplayu?
 
Na Sidplay2/w (":jedynki": w ogole nie uzywam), a potem upewnilem sie pod RanSIDem, ze mam racje
 
>: No i wlasnie dlatego trzeba sie pomeczyc zeby przeniesc kawalek z samplami
>: pod Sidplaya (odwrotnie zreszta tez).  
 
Po to wprowadzono format RSID, ktory grajet bez przerobek na prawdziwym komie...
 
>: Ale i tak ten kto na to wpadl, znaczy sie Hubbard, mial leb.
 
Nie chce strugac fachowca - ale to akurat wymyslili Galway i Huelsbeck. Przy czym do dzis nie ma zgody, ktory pierwszy.

wizard_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #69 dnia: 03 Grudnia 2002, 15:09 »
>:>: Ale sluchales tego na prawdziwym komie czy na sidplayu?  
>:  
>:Na Sidplay2/w (":jedynki": w ogole nie uzywam), a potem upewnilem sie pod RanSIDem, ze mam racje  
 
No dobra, ale nie wiesz tak naprawde jak to brzmi na komie...
 
>:>: Ale i tak ten kto na to wpadl, znaczy sie Hubbard, mial leb.  
>:  
>:Nie chce strugac fachowca - ale to akurat wymyslili Galway i Huelsbeck. Przy czym do dzis nie ma zgody, ktory pierwszy.
 
Fakt, zawsze myle Galwaya z Hubbardem
 
Wracajac do sprawy, Galway mowi ze to on, ale ciekawe jest to ze o sposobie odtwarzania sampli dowiedzial sie analizujac czyjs kod

Jemasoft_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #70 dnia: 03 Grudnia 2002, 16:45 »
>: Wracajac do sprawy, Galway mowi ze to on, ale ciekawe jest to ze o sposobie odtwarzania sampli dowiedzial sie analizujac czyjs kod
 
Bo odtwarzanie sampli wymyslono o wiele wczesniej. Nie pamietam niestety kto stworzyl pierwszy edytor umozliwiajace granie muzyczki generatorami i samplami jednoczesnie.
 
Hubbard natomiast mial zawsze zajebiscie pogiete pomysly i jak dorwal sie do  nowej technologii to wszystko powywracal do gory nogami. Dotychczas sample wykorzystywano jako instrumenty perkusyjne natomiast Hubbard olal konwencje i perkusje zrobil sobie z generatorow a z sampli porobil gitary elektryczne i inne cuda-wianki.
 
Natomiast chlopaki z legendarnej grupy The Dutch USA Team wpadli w amok, przerobili Soundmonitor Huelsbeck\'a na Rockmonitor i zaczeli sie wyzywac na calego. W wyniku stopniowego udoskonalania technologii Rockmonitora zaczeto odtwarzac sample korzystajac z  przerwan NMI.
 
Wczesniej sample odtwarzalo sie jedynie piszac odpowiednie cyklorownomierne petle w maszynowce. Mialo to niestety taka wade, ze jakiekolwiek pojawiajace sie przerwanie powodowalo zaburzenie regularnosci odtwarzania kodu i sample po prostu charczaly.
Zeby osiagnac szczytujaco-orgazmistyczna jakosc odtwarzania wylaczalo sie na czas grania sampelka przerwania oraz ekran zeby ten cholerny VIC nie bruzdzil procesorowi i wowczas byl prawdziwy KISIEL W MAJTACH.
 
To byly czasy!
 
Ozdrawiam

wizard_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #71 dnia: 03 Grudnia 2002, 17:54 »
>:>: Wracajac do sprawy, Galway mowi ze to on, ale ciekawe jest to ze o sposobie odtwarzania sampli dowiedzial sie analizujac czyjs kod  
>:  
>:Bo odtwarzanie sampli wymyslono o wiele wczesniej.
 
No raczej.  Skoro analizowal cudzy kod...
A ja pamietam taki programik z zajebistej jakosci samplami, w ktorych jakis facet gadal cyfry, i byl bodajze fragment przemowienia Kennedy\'ego.  
Ten programik raczej powstal pare ladnych lat przed rokiem 1986, i do tego czasu \'technologia\' odtwarzania sampli byla dobrze znana, stad takie programy jak Digi Drums, z ktorych Galway \'nauczyl\' sie jak odtwarzac sample. Chodzi jednak o to kto wymyslil odtwarzanie zaka + sample na NMI.
 
>:  
>:Natomiast chlopaki z legendarnej grupy The Dutch USA Team wpadli w amok, przerobili Soundmonitor Huelsbeck\'a na Rockmonitor i zaczeli sie wyzywac na calego. W wyniku stopniowego udoskonalania technologii Rockmonitora zaczeto odtwarzac sample korzystajac z  przerwan NMI.  
 
Ale wlasnie ten pomysl odtwarzania na NMI podchwycili chyba od panow Galwaya, Huelsbecka czy Hubbarda.

Jemasoft_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #72 dnia: 03 Grudnia 2002, 22:00 »
>:A ja pamietam taki programik z zajebistej jakosci samplami, w ktorych jakis facet gadal cyfry, i byl bodajze fragment przemowienia Kennedy\'ego.  
 
Oczywiscie byl to stary jak swiat programik o nazwie speech sample. Byla to niedoscigniona w jakosci forma odtwarzania mowy ludzkiej na C64 czyli tzw. Electronic Speech System firmy Electronic Arts.
Dla podniesienia adrenaliny dodam, ze to co bylo slychac z glosnikow to nie byly sample. Osobiscie do dzis nie wiem jak oni to zrobili ale jakosc doslownie poraza.
 
Domyslam sie jedynie technologii gdyz jak sie mocno sqpie to wychodzi mi, ze czlowiek otwierajac paszcze generalnie tylko brzeczy i szumi (a baby to juz w szczegolnosci). Na bazie odpowiedniej analizy takiego fragmentu wypowiedzi moznaby wypracowac pewien zestaw danych do nakarmienia SID\'a. Dane zajmuja relatywnie niewiele miejsca w pamieci bo to nie sa probki. Sadze jednak, ze u podstaw wszystkiego lezy odpowiednie wykorzystanie generatorow szumu, ktore to C64 ma doskonale (a nie jakies tam atarowskie kwadratowe wypierdziny).
 
Ozdrawiam.

wizard_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #73 dnia: 04 Grudnia 2002, 11:57 »
>:>:A ja pamietam taki programik z zajebistej jakosci samplami, w ktorych jakis facet gadal cyfry, i byl bodajze fragment przemowienia Kennedy\'ego.  
>:  
>:Oczywiscie byl to stary jak swiat programik o nazwie speech sample. Byla to niedoscigniona w jakosci forma odtwarzania mowy ludzkiej na C64 czyli tzw. Electronic Speech System firmy Electronic Arts.  
>:Dla podniesienia adrenaliny dodam, ze to co bylo slychac z glosnikow to nie byly sample. Osobiscie do dzis nie wiem jak oni to zrobili ale jakosc doslownie poraza.  
 
No to zeby wsadzic kij w mrowisko to ja powiem, ze to SA sample.
 
>:Domyslam sie jedynie technologii gdyz jak sie mocno sqpie to wychodzi mi, ze czlowiek otwierajac paszcze generalnie tylko brzeczy i szumi (a baby to juz w szczegolnosci). Na bazie odpowiedniej analizy takiego fragmentu wypowiedzi moznaby wypracowac pewien zestaw danych do nakarmienia SID\'a. Dane zajmuja relatywnie niewiele miejsca w pamieci bo to nie sa probki. Sadze jednak, ze u podstaw wszystkiego lezy odpowiednie wykorzystanie generatorow szumu, ktore to C64 ma doskonale (a nie jakies tam atarowskie kwadratowe wypierdziny).  
 
Pudlo  Musze Cie rozczarowac.
W programie nie ma ani jednego odwolania do rejestrow ksztaltow fal zadnego z generatorow, powiem wiecej: nie ma odwolania do ZADNEGO rejestru SIDa oprocz $d418...
 
No wiec? ...

Jemasoft_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #74 dnia: 03 Grudnia 2002, 22:13 »
Aaaa, i jeszcze jedno. Archaiczny program do syntezy mowy o dzwiecznej nazwie SAM tez nie korzystal z technologii sampli, o ile mnie oczywiscie sklerotyczna pamiec nie myli. Tak, ze obawiam sie panie Kolego, iz wowczas technologia sampli byla jeszcze nieznana i wymyslono lepsze rozwiazania alternatywno-analogowe.
 
Ozdrawiam (i wskrzeszam).