Aktualności: C64 Power - online od stycznia 2000 !

Autor Wątek: Crackowanie nowych komercyjnych gier  (Przeczytany 7509 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline BagoZonde

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 1056
    • http://www.commocore.com
Crackowanie nowych komercyjnych gier
« dnia: 13 Grudnia 2011, 01:09 »
Witam!

Pewien czas temu pomyślałem, by sprezentować sobie grę It's Magic 2, która kosztuje wciąż 13 EUR ;). Ku mojemu zdziwieniu - szukając demka znalazłem zcrackowaną wersję na CSDB. Poczułem wtedy pewien niesmak... Gra jest świetna, na pewno jej napisanie, skomponowanie muzyki i przetestowanie całości zajęło sporo czasu. I co się okazuje, gra wyszła w 2001 roku i w tym samym roku Laxity ją zcrackowało. Jest to jakiś ciosik, cios, nie znam sprawy, ale wydaje mi się, że jest to niefajne.

Oczywiście kto chce to i tak zakupi tę grę, ale czy aby na pewno? Dlaczego nie wyszedł na przykład It's Magic 3? Czy ludzie odpowiedzialni za to wydali coś jeszcze od tamtego czasu?

Podobnie stało się z Jim Slim-em choć w tym przypadku był to odgrzewany kotlet, no ale się pojawił komercyjnie - zaś pół roku od premiery crack. Tutaj tłumaczono sprawę właśnie tym, że to stary tytuł. No tak, ale jednak niesmak jakiś pozostaje.

Patrzę tu na autorów i osoby zaangażowane w powstawanie takich tytułów. Oczywiście można to robić za darmo, czemu nie! Ale jeżeli wola autorów jest inna, dlaczego ktoś ją łamie, włożona w dany projekt praca staje się kwestią niedocenioną i zapomnianą.

Tak jeszcze dodatkowo zastanawiam się czy kupowanie gier od Protovision czy Psytronika czy czegokolwiek innego może w jakieś mentalności ludzkiej "nie być tak fajne" jak kupienie bezpośrednio od autora. Może to też ma wpływ na to, że jednak te cracki powstają?!

To tylko moje przemyślenia, co o tym sądzicie?

Pozdrawiam!



Offline WojT_GL

  • Level 4
  • ****
  • Wiadomości: 333
Crackowanie nowych komercyjnych gier
« Odpowiedź #1 dnia: 13 Grudnia 2011, 10:35 »
Ja myślę, że z crackowaniem gier na C64 jest tak samo jak z crackowaniem na inne platrofmy.

Czym się różni takie c64 od pc lub xbox-a? Jedynie tym, że istnieje garstka zapaleńców takich jak my, którzy chcą jeszcze tych starych komputerów (ja oprócz c64 mam jeszcze amige 500 i atari 800) używać.

Są ludzie którzy kupują gry na PC, XBOX i na C64
Są ludzie którzy łamią gry na każdą platformę
Są ludzie którzy kopiują i grają w złamane...

Kwestia indywidualna każdego. A że łamanie i kopiowanie psuje rynek... no cóż - zawsze tak było niestety :/ Też mi się to nie podoba, ale jednostka nic nie zwojuje.

Offline BagoZonde

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 1056
    • http://www.commocore.com
Crackowanie nowych komercyjnych gier
« Odpowiedź #2 dnia: 13 Grudnia 2011, 11:01 »
WojT_GL
No tak, ale czy porównywanie rynku PC czy XBOX do C64 jest adekwatne? Lepiej napisać grę na wiodącą platformę, którą kupi np: 5 000 osób na świecie a reszta ją spiraci niż pisać grę na ośmiobitowce, którą kupi 30-50 osób a reszta zadowoli się piratem? Czyżby więc taki autor lepiej by zrobił, gdyby zrezygnował z takiego małego rynku czy może powinien poświęcić swój prywatny czas za totalną darmochę i puszczać wersje do ściągnięcia bez książeczek i dodatków ku chwale ośmiobitowców?

Offline WojT_GL

  • Level 4
  • ****
  • Wiadomości: 333
Crackowanie nowych komercyjnych gier
« Odpowiedź #3 dnia: 13 Grudnia 2011, 11:27 »
Generalnie gry na c64 robia przeciez zapalency - nikt raczej nie zaklada ze na tym rynku sie dorobi - czy sie myle?
A wiec moze to zrobic za free, ale jego wola jest sprzedac to za 10 eur (bo ktos moze i tak kupi) - wiec jak kupi 5 osob - to ma 50 euro na kolacje albo cos tam jeszcze. A jak nikt - to po prostu ma satysfakcje z tego ze zrobil gre na taki stary sprzet....

To jest tak samo jak z grami na mobile - sa gry po 10 euro na ios ktore ludzie kupuja i ludzie je tez kradna wgrywajac na zlamanego iphone'a

A sa gry po 0,79 euro ktorych nikomu sie raczej nie "oplaca" krasc - i na tym sie duzo zarabia (oczywiscie wazne by gra byla fajna \"\")

Offline BagoZonde

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 1056
    • http://www.commocore.com
Crackowanie nowych komercyjnych gier
« Odpowiedź #4 dnia: 13 Grudnia 2011, 11:58 »
Trudno się z Tobą nie zgodzić, zakładam jednak, że grę może kupić nie 5 osób a 50. Nie ma szans, żeby się na tym rynku dorobić, ale nie widzę nic przeciwko temu, żeby troszkę chociaż dorobić do pensji w ramach hobby ;).

Załóżmy więc, że tytuł jest na tyle dobry, że zainteresowało się nim 50 osób. Daje to sumę 500 EUR pomniejszoną o koszt wytworzenia więc na kilka kolacji i na waciki starczy ;). Zależy też dla kogo te euro, dla nas czy dla zagraniczniaków, przelicznik jest trochę inny. Pomniejszając koszt zakupu o połowę, nadal jest to 250 EUR. Prawie tysiąc złotych minus koszty wytworzenia za program, który założyliśmy, że kosztuje 5 EUR - a takich cen nie spotyka się na C64, są wyższe.

Zapaleńcy zawsze się znajdą, ale potężnych, dobrze dopracowanych i rozbudowanych gier wychodzi mało na C64. Myślę, że fajnie gdyby crackerzy docenili pracę jakiegoś zespołu, który przecież się na tym nie dorobi, ale lubi takie rzeczy pisać właśnie na komodę \"\".

Słusznie napisałeś WojT_GL odnośnie tej niskiej ceny, to fakt, też się nad tym zastanawiałem. Trzeba by się tylko dowiedzieć: ilu użytkowników C64 i emulatorów kupiłoby grę \"\". W przypadku komórek mamy znowu trochę inną sytuację, bo w przypadku C64 trzeba doliczyć nośnik, ewentualnie książeczkę i opakowanie/box. No i w Polsce i na świecie praktycznie każdy ma komórkę, w tym każdy gracz ma komórkę - a posiadaczem C64 lub emulatora są wyjątki. Znowu więc jednak inna charakterystyka platformy ;).

Offline Skull

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2034
Crackowanie nowych komercyjnych gier
« Odpowiedź #5 dnia: 13 Grudnia 2011, 14:32 »
Niezła gra.

Offline WojT_GL

  • Level 4
  • ****
  • Wiadomości: 333
Crackowanie nowych komercyjnych gier
« Odpowiedź #6 dnia: 13 Grudnia 2011, 14:45 »
Widzisz BagoZonde - to jest tak samo jak z posiadaniem starych samochodow lub starych ksiazek.
Tez niewiele osob to ma ale jednak ta garstka sobie to ceni i wie ze czesci do starego auta kosztuja i je kupuja.
Tak samo jest z grami - moze te scrackowane sluza ludziom do tego zeby sie wstepnie zapoznac z gra zeby wiedziec czy nastepnie wydawac 10-15 EUR za sztuke?

Moze gdyby programisci C64 poszli za ciosem Mobilkow i udostepniali za darmo wersje Lite - z jednym levelem do pogrania - to tez by to zadzialalo?

Offline BagoZonde

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 1056
    • http://www.commocore.com
Crackowanie nowych komercyjnych gier
« Odpowiedź #7 dnia: 13 Grudnia 2011, 15:36 »
No ja tylko tak to widzę, że jeżeli ktoś chce kupić grę to trzeba go zachęcić czyli udostępnić parę leveli, zapewnić rozrywkę na wystarczający czas a później zachęcić do kupienia pełnej wersji, gdzie gracz może dalej kontynuować przygodę. Wersje demo/preview na komodorka powstają czego dobrym przykładem jest ostatni Jim Slim gdzie udostępniono dwa albo trzy światy po 3 levele w każdym. No i It's Magic 2 też, chlip! A takie Laxity świętuje teraz 20 lat (z przerwą co prawda) i wszyscy się z tego powodu cieszą gratulując grupie, brawo za dema, za pomysły, ale nie za piractwo ;).

Offline Kisiel

  • Level 7
  • *******
  • Wiadomości: 11447
  • Number 7 in all users competition...
    • http://wiki.projekt64.filety.pl/doku.php
Crackowanie nowych komercyjnych gier
« Odpowiedź #8 dnia: 13 Grudnia 2011, 20:25 »
jak tak bardzo ci zależy to mogę opracować specjalne sprzętowe zabezpieczenie dla tej Twojej gierki co by ją nikt nie złamał... chlip!!
idz wyprostowany wśród tych co idą na kolanach

...w przypadku checi zakupu UK1541,GA,MA,T8500,T7501 prosze o kontakt na Facebooku, haslo: UK1541....

Offline BagoZonde

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 1056
    • http://www.commocore.com
Crackowanie nowych komercyjnych gier
« Odpowiedź #9 dnia: 13 Grudnia 2011, 20:27 »
Kisiel
Na port joysticka czy coś bardziej wymyślnego? Ocieram łzy ;).

Offline Kisiel

  • Level 7
  • *******
  • Wiadomości: 11447
  • Number 7 in all users competition...
    • http://wiki.projekt64.filety.pl/doku.php
Crackowanie nowych komercyjnych gier
« Odpowiedź #10 dnia: 13 Grudnia 2011, 20:40 »
dongle nie zadzałają bo można przejąć system, jak opanujesz expansion port to masz kontrole.
Jak napiszesz grę to pogadamy, koszt gry pójdzie w górę przez sprzęt.
idz wyprostowany wśród tych co idą na kolanach

...w przypadku checi zakupu UK1541,GA,MA,T8500,T7501 prosze o kontakt na Facebooku, haslo: UK1541....

Offline BagoZonde

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 1056
    • http://www.commocore.com
Crackowanie nowych komercyjnych gier
« Odpowiedź #11 dnia: 13 Grudnia 2011, 20:51 »
Kisiel
No z expansion dobra rzecz, trochę jednak wzrastają koszty. No i nie da się ukryć, że tym samym mówimy emulatorom NIE, a z uwagi na to, że nie wszyscy mają komodorki a do takich osób też chciałbym dotrzeć - hardware'owe rozwiązania niestety nie są możliwe.

A masz na myśli zaprogramowanie jakiej kości?

Offline Kisiel

  • Level 7
  • *******
  • Wiadomości: 11447
  • Number 7 in all users competition...
    • http://wiki.projekt64.filety.pl/doku.php
Crackowanie nowych komercyjnych gier
« Odpowiedź #12 dnia: 13 Grudnia 2011, 21:27 »
sorki za głupi jestem na to.
idz wyprostowany wśród tych co idą na kolanach

...w przypadku checi zakupu UK1541,GA,MA,T8500,T7501 prosze o kontakt na Facebooku, haslo: UK1541....

Offline BagoZonde

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 1056
    • http://www.commocore.com
Crackowanie nowych komercyjnych gier
« Odpowiedź #13 dnia: 13 Grudnia 2011, 21:35 »
Kisiel
Nie sądzę.

Offline Kisiel

  • Level 7
  • *******
  • Wiadomości: 11447
  • Number 7 in all users competition...
    • http://wiki.projekt64.filety.pl/doku.php
Crackowanie nowych komercyjnych gier
« Odpowiedź #14 dnia: 13 Grudnia 2011, 23:29 »
na zabezpieczaniu emulatorów się nie znam.
idz wyprostowany wśród tych co idą na kolanach

...w przypadku checi zakupu UK1541,GA,MA,T8500,T7501 prosze o kontakt na Facebooku, haslo: UK1541....