Aktualności: C64 Power - online od stycznia 2000 !

Autor Wątek: UCart - C64 Universal Cartridge  (Przeczytany 9558 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline wegi

  • Level 7
  • *******
  • Wiadomości: 2588
UCart - C64 Universal Cartridge
« Odpowiedź #75 dnia: 08 Grudnia 2009, 12:29 »
 Powtórzę  -  suchy  jest  debeściak  \'\'  
Gdy po wynalezieniu komputera kwantowego jedni pytali o sposób wytwarzania prądu, kisiel pytał jak wytwarzać świeczki...

NIECH NIE BĘDZIE NICZEGO !!!

CZY RAF PIŁ Z JERICHA KUBECZKA ???

Offline czeci

  • Level 1
  • *
  • Wiadomości: 12
UCart - C64 Universal Cartridge
« Odpowiedź #76 dnia: 11 Stycznia 2011, 19:47 »
 Witam,

Zbudowałem  sobie  takiego  carta  w  wersji  lite  :)

Gotowa  gra  z paczki \'suchy.bin\'  ruszyła.

Jak  dopisywać  ten  sysop  do  czystego  wsadu  z  grą?  

Nie  mam  pojęcia  o  programowaniu..  ogarniam  tylko  kwestie  hardware`u  niestety  :/

Da  się  to  jakoś  z  automatu  robić?

suchy

  • Gość
UCart - C64 Universal Cartridge
« Odpowiedź #77 dnia: 15 Stycznia 2011, 18:48 »
 ...  o  swoim  sysopie,  w  kontekście  tego  o  co  pyta  czeci,  niech  się  wypowie  sam  autor,  czyli  wegi.  Z  tego  co  mi  obiło  się  o  uszy  to  wegi  wybył  chyba  zagramanice  (ale  nie  wiem  czy  na  stałe?)

Wegi,  żyjesz(?),  dychasz  tam  jeszcze!!!??  Odezwij  się!  (zagramanicą  też  chyba  neta  mają?  ;-)  )!

@czeci,  jeśli  chodzi  o  mojego  sysopa89  do  UCarta,  to  najpierw  ściągnij  sobie  gotowe  pliki  z  grami  do  zaprogramowania  EPROMa  27C512  (lub  jakiegoś  FLASHa):

http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/BOMBJACK.BIN\' target=_blank>http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/BOMBJACK.BIN
http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/INTKARAT.BIN\' target=_blank>http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/INTKARAT.BIN
http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/OPERWOLF.BIN\' target=_blank>http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/OPERWOLF.BIN

... no  i  sprawdź  jak  chodzą  na  Twoim  UCarcie  (programy  były  poprawione  do  maszyn  Arcade  C64:  dodatkowe  napisy,  zmiejszona  ilość  żyć  do  3,  start  z  FIRE  1,  bo  tam  był  podpięty  automat  wrzutowy  na  żetony).  Jak  lukniesz  na  zawartość  tych  plików  w  buforze  programatora,  to  zobaczysz,  że  obszar  (adresy  fizyczne  w  EPROMie)  od  $0000  do  $016D  zawiera  takie  same  dane  -  jest  to  system  operacyjny  UCarta  z  wektorami  START,NMI,  i  znakiem  rozpoznawczym  cartridge`a  C64:  \'CBM80\'

Te  dane  mają  się  znajdować  w  każdej  pamięci  EPROM  (FLASH)  do  UCarta.

Natomiast  każdy  dowolny  program  (warunek  pierwsza  linia  w  BASICu  dla  uruchomienia  programu,  czyli  typowo  dla  komcia),  który  będzie  zrzucany  do  RAMu  C64,  w  przypadku  sysopa89  znajduje  się  w  EPROMie  od  adresu  $2000  do  $CFFF,  czyli  zajmuje  sześć (niepełnych)  ośmiokilowych  bloków  co  daje  łącznie  45KB  dla  programu.

Reasumując:

w  swojego  EPROMa  dla  UCarta  masz  wbić  (dla  sysop89):

  -  $0000-$016D  system  (zerżnięty  żywcem  z  moich  plików  -  linki  powyżej)
  -  $2000-$CFFF  dowolny  program  max.  45KB

...  i  to  wsio.  Sprawdź  i  odpisz  jak  Ci  to  zagrało.

PS  Ponieważ  większość  linków  o  UCarcie  w  tym  temacie  aktualnie  nie  działa,  podaje  kilka  nowych.

Opis  działania  UCarta:
http://www.filety.net/index.php?strona=arty/sprzet/ucart/ucart\' target=_blank>http://www.filety.net/index.php?strona=arty/sprzet/ucart/ucart

Schemat UCart-light  (plik  .png  z  EAGLE):
http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/UCart_light.png\' target=_blank>http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/UCart_light.png


Offline czeci

  • Level 1
  • *
  • Wiadomości: 12
UCart - C64 Universal Cartridge
« Odpowiedź #78 dnia: 17 Stycznia 2011, 09:44 »
 Witam,  
Dzięki  za  odpowiedź  :)

Zrobiłem  tak  jak  napisałeś..  
-  $0000-$016D  system  
-  $2000-$CFFF  dowolny  program  max.  45KB

Niestety  to  nie  działa..
Migają  kolorowe  paski  w  tle,  a  potem  wyskakuje    syntax  error      i  \'krzaczki\'

Jak  już  wcześniej  pisałem,  działa  mi  gra  OLI&LISA  z  tej  paczki  \'http://wegi1.w.interia.pl/SUCHY.ZIP\' target=_blank>http://wegi1.w.interia.pl/SUCHY.ZIP\'
Tam jest  właśnie  sysop  Wegi`ego

Chciałem  skleić  donkey-kong`a  z  tej  paczki:  http://rapidshare.com/files/443010371/c64carts.rar\' target=_blank>http://rapidshare.com/files/443010371/c64carts.rar

suchy

  • Gość
UCart - C64 Universal Cartridge
« Odpowiedź #79 dnia: 17 Stycznia 2011, 13:37 »
 ...  a  z  tych  linków  z  gotowymi  binami.  co  podałem  chodzą  w  Twoim  carcie:

Bomb  Jack
International  Karate
Operation  Wolf

??



PS Spokojnie dojdziemy, co jest grane! Na chłopski rozum, skoro miałeś już paski w tle, to znaczy że program się przekopiował z carta do RAMU komcia (samo zrzucanie z UCarta programu do RAMu komcia w moim sysopie nie jest związane z jakimiś efektami na ekranie) i uruchomił się decruncher, ale chyba coś jest nie tak z binem, albo z samym zaprogramowaniem pamięci, bo po rozpakowaniu i próbie uruchomienia gry masz zawieszkę. Czym programujesz pamięć (EPROM, FLASH)??

Offline czeci

  • Level 1
  • *
  • Wiadomości: 12
UCart - C64 Universal Cartridge
« Odpowiedź #80 dnia: 18 Stycznia 2011, 09:37 »
 Bomb  Jack
International  Karate
Operation  Wolf                ..nie  działają,  kończy  się  na  tym  (tutaj  screen  z  OPERWOLF.BIN)    http://lh6.ggpht.com/_7Ttc2ufTGnY/TTVJu0j1tVI/AAAAAAAAAFc/ywfzVpSPNVM/s800/DSCF0267.jpg\' target=_blank>http://lh6.ggpht.com/_7Ttc2ufTGnY/TTVJu0j1tVI/AAAAAAAAAFc/ywfzVpSPNVM/s800/DSCF0267.jpg

Reszta fotek  tutaj  (również  te  z  działającego  wsadu  z  sysopem  wegiego)  http://picasaweb.google.com/114923885344506586758/C64Ucart\' target=_blank>http://picasaweb.google.com/114923885344506586758/C64Ucart#


Kostki programuję  Willemem  PCB3  -  tym  samym  programuję  inne  kostki,  i  wszystko  działa    \'\'  

 

suchy

  • Gość
UCart - C64 Universal Cartridge
« Odpowiedź #81 dnia: 19 Stycznia 2011, 17:13 »
 No  więc  po  kolei.  

Po  niżej  podaję  jeszcze  raz  linki  do  gotowych  binów  (5 gier z  sysopem89 i jedna z sysopem wegi\'ego),  którymi  możecie  zaprogramować  pamięć  (EPROM,  FLASH)  do  UCarta,  ale  \'pełnego\',  czyli  zrobionego  wg  tego  schematu  (doszły  dwie  nowe  gierki:  Serpentine  i  The  Great  Gianna  Sisters):

http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/univ_cart_by_suchy.jpg\' target=_blank>http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/univ_cart_by_suchy.jpg

Biny są  sprawdzone.  Po  wrzuceniu  do  netu,  ściągałem  je  ponownie  na  kompa,  programowałem  epromy  i  sprawdzałem  w  UCarcie.  Wszystko  jest  OK!

O  to  biny:

International  Karate
http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/INTKARAT.BIN\' target=_blank>http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/INTKARAT.BIN

Bomb Jack
http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/BOMBJACK.BIN\' target=_blank>http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/BOMBJACK.BIN

Operation Wolf
http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/OPERWOLF.BIN\' target=_blank>http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/OPERWOLF.BIN

Serpentine
http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/SERPENTI.BIN\' target=_blank>http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/SERPENTI.BIN

The Great  Gianna  Sisters
http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/GIASISTE.BIN\' target=_blank>http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/GIASISTE.BIN

Oli & Lisa (z sysypem wegi\'ego)
http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/OLI&LISA.bin\' target=_blank>http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/OLI&LIS.bin

Jeszcze małe  sprostowanie:  sysop89  ładuje  z  UCarta  programy  do  RAMu  C64  od  adresu:  $0801  do  $CFFF,  a  więc  programy  mogą  być  do  51KB  (a  nie  do  45KB).

suchy

  • Gość
UCart - C64 Universal Cartridge
« Odpowiedź #82 dnia: 19 Stycznia 2011, 17:49 »
 Jeśli  chodzi  o  UCart`a-ligh  to:  \'Houston!,  Houston!,  mamy  problem!! :-)

@czeci,  jesteś  chyba  pierwszą  osobą,  która  testuje  UCarta-light  w  realu.  Myślę,  że  problem  jest  nie  w  samych  sysopach,  ale  w  tym  (zacytuję  siebie  ;-)  -  dopisek  o  UCarcie-light  w  arcie  wegi`ego  o  działania  UCarta,  zamieszczonym  w  Commodore  &  Amiga  FAN  i  na  filetach:  http://www.filety.net/index.php?strona=arty/sprzet/ucart/ucart\' target=_blank>http://www.filety.net/index.php?strona=arty/sprzet/ucart/ucart ):

\'UCart-light  nie  posiada  hardware`owej  blokady  wejścia  EXROM,  jaką  miał  pierwowzór,  dlatego  należy  być  `pewnym`  oprogramowania  `zrzucanego`  z  carta  do  komcia,  tak  aby  w  czasie  jego  uruchamiania  i  późniejszej  pracy,  korzystało  ono  `rozsądnie`  (lub  nie  korzystało)  z  adresów  $DE00-$DEFF  (odpowiedzialnych  za  `widoczność`  carta  i  jego  bankowanie)  -  bo  inaczej  będziemy  mieć  śliczną  `zawieszkę`.\'

...  więc  póki  co  proponuję  abyś  dla  pewności  działania  UCarta  dodał  jednak  \'na  pająka\'  te  trzy  bramki  NOR  (np.  74LS/HCT02  lub  27 lub inwertery 05 O/C z rezystorami pullup w roli NORów),  zgodnie  z  powyższym  schematem (pinologia na schemacie dla bramki 7402).

Jak  znajdę  trochę  więcej  czasu,  to  poeksperymentuję  jeszcze  z  UCartem  (no  cóż,  \'20  lat  minęło,  jak  jeden  dzień\',  ale  pamięć  u  mnie  już  coś  nie  tego!  ;-)    )  i  pewnie  jeszcze  co nieco napiszę  na  temat UCart\'a po liftingu 8-) :-) .

Acha, zapomniałem, te biny z cartów, do których podałeś link czeci NIE NADAJĄ się do UCarta (chyba, że ktoś sobie je \'pokoduje\' ;-) !!

suchy

  • Gość
UCart - C64 Universal Cartridge
« Odpowiedź #83 dnia: 20 Stycznia 2011, 21:21 »
 @czeci,  jeśli  chcesz  dodać  \'swoje\'  programy  do  UCarta,  to:

-  do  bufora  programatora  ładujesz  system  z  wegi-sysopem  (pobrany  z  pliku  OLI&LISA.bin)  od  adresu  $0000  do  $00B7
-  dowolny  program  jednoplikowy  .prg  (np.  zassany  stąd:  http://c64scene.pl/viewtopic.php?t=496\' target=_blank>http://c64scene.pl/viewtopic.php?t=496 )  doklejasz  do  istniejącego  już  w  buforze  programatora  systemu,  od  adresu  $00B8,  ale  z  pominięciem  pierwszych  dwóch  bajtów.
-  zapisujesz  sobie  na  kompa  tak  stworzony  plik  wsadowy  jako  .bin  i  programujesz  nim  EPROMa,  FLASHa  do  UCarta.
   

suchy

  • Gość
UCart - C64 Universal Cartridge
« Odpowiedź #84 dnia: 20 Stycznia 2011, 22:56 »
 ...  niżej  masz  gotowy  bin  do  UCart`a  (SPRAWDZONY!  w  UCarcie)  z  Donkey  Kong`iem,  którego  chciałeś:

http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/DONKON87.BIN\' target=_blank>http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/DONKON87.BIN  

Offline czeci

  • Level 1
  • *
  • Wiadomości: 12
UCart - C64 Universal Cartridge
« Odpowiedź #85 dnia: 21 Stycznia 2011, 10:45 »
 
Cytuj
@czeci,  jeśli  chcesz  dodać  ``swoje``  programy  do  UCarta,  to:

-  do  bufora  programatora  ładujesz  system  z  wegi-sysopem  (pobrany  z  pliku  OLI&LISA.bin)  od  adresu  $0000  do  $00B7
-  dowolny  program  jednoplikowy  .prg  (np.  zassany  stąd:  http://c64scene.pl/viewtopic.php?t=496 )  doklejasz  do  istniejącego  już  w  buforze  programatora  systemu,  od  adresu  $00B8,  ale  z  pominięciem  pierwszych  dwóch  bajtów.
-  zapisujesz  sobie  na  kompa  tak  stworzony  plik  wsadowy  jako  .bin  i  programujesz  nim  EPROMa,  FLASHa  do  UCarta.


Udało  się  :)    
Przerobiłem  carta  na  wersję  full  (z  7402)  i  dałem  adapter  pod  FLASHa
Ciekawostką  jest  to,  że  nie  za  każdym  razem  odpala  się  program  -  muszę  wyłaczyć  i  włączyc  komodę  ponownie  (ale  to  już  nie  jest  problematyczne)
Bardzo  pomógł  mi  twój  post  który  zacytowałem.  

Dziękuję  za  pomoc!   foto obecnego carta.. http://lh4.ggpht.com/_7Ttc2ufTGnY/TTlCWE3SW6I/AAAAAAAAAGY/seonObpTGhU/s800/DSCF0276.jpg

Offline uka

  • Level 3
  • ***
  • Wiadomości: 101
UCart - C64 Universal Cartridge
« Odpowiedź #86 dnia: 21 Stycznia 2011, 11:15 »
 @czeci,  kto  był  dawcą  ;)  ?

Offline czeci

  • Level 1
  • *
  • Wiadomości: 12
UCart - C64 Universal Cartridge
« Odpowiedź #87 dnia: 21 Stycznia 2011, 12:10 »
 Może  niech  to  zostanie  tajemnicą,  bo  przyjdą  do  mnie  z  pochodniami  :p

suchy

  • Gość
UCart - C64 Universal Cartridge
« Odpowiedź #88 dnia: 21 Stycznia 2011, 14:46 »
 ...  ważne,  że  biorca  przeżył      \'\'      \'\'  

UCart  miał  przeznaczenie  do  maszyn  Arcade  C64,  w  których  po  załączeniu  zasilania  szafy  miał  automatycznie  uruchomić  grę  i  w  takiej  roli  spisywał  się  dobrze.

suchy

  • Gość
UCart - C64 Universal Cartridge
« Odpowiedź #89 dnia: 29 Stycznia 2011, 15:04 »
 czeci  napisał:

\'Ciekawostką  jest  to,  że  nie  za  każdym  razem  odpala  się  program  -  muszę  wyłaczyć  i  włączyc  komodę  ponownie\'

@czeci,  nie  bardzo  rozumiem  co  tak  do  końca  miałeś  na  myśli,  ale:

-  nie  testowałem  dokładnie  (w  wielu  cartach  z  różnymi  programami)  sysopa  wegiego  (poza  tym  jednym  plikiem  OLI&LISA.BIN)

...  z  sysopem89  (choć  badziewnym  i  nie  optymalnym,  czyli  \'kulawym\'  z  punktu  widzenia  rasowego  kodera)  UCart  odpala  się  jednak  pewnie  po  każdym  resecie  (czy  włączeniu  komcia).

-  UCart  pracował  dotychczas  tylko  z  EPROMami  starej  daty  (czasy  dostępu:  150-250ns),  nigdy  nie  testowałem  go  z  FLASHami  (nowe  potrafią  mieć  bardzo  krótkie  czasy  dostępu!)

-  sprawdź  jednak  jeszcze  płytkę,  może  gdzieś  na  tej  \'pięknej  płaskorzeźbie\'    \'\'      masz  gdzieś  jakiegoś  \'gluta\'

...  i  napisz,  co  i  jak!