...a poważniej,
wątek się trochę rozbudował ;-)
Wracając jednak do emulacji vic-a (czyli grafiki i sprite`ów) w emulatorach, jest świetne opracowanie na ten temat na stronce:
https://sh.scs-trc.net/vic/ Jest tam opis układu (na podstawie wiedzy i doświadczeń empirycznych autorów) jego zależności między procesorem a pamięcią, a także jest wytłumaczony cały szereg efektów wykorzywanych w demach (w zasadzie wszystkie najważniejsze).
Co więcej jest tam tak dokładny opis, że `obala` również niektóre wyjaśnienia zjawisk z wiekowych już gazetek commodorowskich (np. c&a o sprite ) - które w swoim czasie były jednymi źródłami wiedzy na tego naszego komputerka.
Niestety dzieło jest w języku angielskim, ale pozwoliłem sobie na częściowe tłumacznie opracowania i można zobaczyć to tu:
http://www.uploader.pl/?d=7D7F99611\' target=_blank>
http://www.uploader.pl/?d=7D7F99611 od razu zaznaczam, że nie jestem dobry w angielskim, ale że akurat z tą temtyką obcuje nie od dziś podjąłem się tego tłumaczenia.
Oczywiście zachęcam wszystkich do kontynuacji tłumaczenia (albo do korekty mojego), którym angielski nie stanowi takiego wyzwania jak dla mnie ;-)
No i gwarantuje, że po przeczytaniu i zrozumieniu tego opracowania, programowanie grafiki jak również efektów `demo`-wskich nie będzie stanowić żadnego problemu.
pzdr