Aktualności: C64 Power - online od stycznia 2000 !

Autor Wątek: ...::Komendy w commodore::...  (Przeczytany 3190 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

zyga

  • Gość
...::Komendy w commodore::...
« Odpowiedź #15 dnia: 25 Stycznia 2009, 08:05 »
 Większość  gier  korzysta  tylko  z  jednego  portu  joysticka.  Z  reguły  jest  to  port  2.  Port  1  przydaje  się  przy  grach  na  2  graczy.  
   
  Gry  w  normalu  zajmują  więcej  miejsca  niż    w  turbo.  Składanki  wydawane  w  polsce  są  wszystkie  nagrane  w  turbo.  Jednak  dla  osób  nie  posiadających  kartdridża  (jak  w  BlackBox  w  którym  zapisany  jest  system  turbo  dla  magnetofonu),  na  tych  składankach  na  samym  początku  zapisany  jest  w  normalu  (ładowany  przez  LOAD)  program  TURBO  ROM  czy  też  ABC  Turbo.  Jest  to  też  rozwiązanie  dla  niektórych  gier,  które  nie  lubią  kartrdridża  (jak  np.  Montezuma  Revenge),  wyciągamy  wtedy  kartdridż,  ładujemy  TURBO  ROM,  przewijamy  kasetę  do  Montezuma  Revenge  i  ładujemy  grę.  
   
  W  normalu  zapisane  też  były  originalne  gry,  w  Polsce  wydawane  przez  firmy  L.K.  Avalon  czy  też  TIMSOFT.  Wtedy  na  taśmie  mieści  się  jedna  gra  (gwoli  ścisłości  jest  ona  nagrana  na  taśmie  kilka  razy,  aby  zmniejszyć  ryzyko  utraty  programu,  gdy  np.  taśma  zagnie  się  w  jakimś  momencie.    
  A  tak  naprawdę  dla  tych  oryginalnych  gier  metoda  była  następująca:  na  początku  występował  krótki  loader  w  normalu  zawierający  własne  turbo,  a  poźniej  właściwa  gra  nagrana  w  turbo.  Wszystko  to  odbywało  się  niezauważalnie  dla  użytkownika  i  gra  uruchamiała  się  automatycznie  (nie  trzeba  wpisywać  RUN).  System  turbo  wyparł  zapis  w  normalu  ponieważ  jak  sugeruje  nazwa  był  o  wiele  szybszy  i  umożliwiał  zapis  o  wiele  więcej  danych  na  taśmie.  Kto  chciałby  czekać  na  wczytanie  gry  0.5  godziny  ?  
   
  Zresztą  możesz  zrobić  eksperyment.  Wczytaj  program  z  taśmy  za  pomocą  <-L  i  zamiast  go  uruchamiać  zapisz  na  czystej  kasecie  za  pomocą  SAVE\'\',1  albo  SAVE\'NAZWA\',1  (1  oznnacza  nr  urządzenia  w  tym  wypadku  magnetofon,  8  to  stacja  dyskietek).  Będzie  trwało  to  bardzo  długo  i  zajmie  dużo  taśmy.  Aby  zapisać  program  w  turbo  użyj  zamiast  SAVE  polecenia  <-S

mattek121

  • Gość
...::Komendy w commodore::...
« Odpowiedź #16 dnia: 25 Stycznia 2009, 13:52 »
 a  jak  np.  wyjść  z  gry???  Np.  gram  w  jakąś  grę  i  chcę  zapisać  stan  gry...albo  wyjść  z  niej  i  włączyć  jakąś  inną  (bez  resetu  cartridge`a)      \'\'  

zyga

  • Gość
...::Komendy w commodore::...
« Odpowiedź #17 dnia: 25 Stycznia 2009, 14:16 »
 Na  wyjście  z  gier  jest  jeden  sposób  -  reset  na  kartdridżu,  albo  jak  ktoś  nie  ma  to  wyłączenie  zasilania  :)  
  Być  może  są  jakieś  gry  które  potrafią  ładnie  wyjść  do  Basica,  ale  raczej  nigdy  nikomu  na  tym  nie  zależało...  
   
  Z  zapisem  stanu  gry  będzie  ciężko,  jeżeli  nie  przewidział  tego  autor  gry  (a  niewiele  jest  takich  przypadków  i  to  głównie  w  grach  dyskietkowych),  to  jedynym  wyjściem  jest  skorzystanie  z  kartdridża  z  przyciskiem  FREEZE,  który  umożliwia  zamrożenie  aktualnej  zawartości  pamięci  C64  i  zapisanie  tego  na  dysk/taśmę.  Są  to  np.  FINAL  2,  FINAL  3  i  Action  Replay/Action  Plus

mattek121

  • Gość
...::Komendy w commodore::...
« Odpowiedź #18 dnia: 25 Stycznia 2009, 14:36 »
 a  no  tak...trzeba  resetować...a  przycisku  FREEZE  nie  ma  na  cartridgu  ;p  denks    \'\'  

mattek121

  • Gość
...::Komendy w commodore::...
« Odpowiedź #19 dnia: 28 Stycznia 2009, 21:50 »
 A  może  wie  ktoś  dlaczego  gdy  np.  mam  grę  \'Super  batman2\'  i  jest  ona  jako  248  na  kasecie  ,  to  przewijam  taśmę  do  przodu,  do  numeru  248  (wg.licznika)  i  wpisuje  <-HF  (ustawiam  głowicę)...,  następnie  znowu  cofam  do  numeru  284  (wpisuje  <-L),  naciskam  PLAY  na  magnetofonie  i  pokazuje  mi  się  FOUND  SUPER  BATMAN2  ...  wciskam  klawisz  C=...i  gra  się    wczytuje...jednak  później  na  ekranie  telewizora  ukazuje  mi  się  tekst:  
   
  LOADING    
  ?LOAD  ERROR  
  READY  
   
  (więc  wpisuje  RUN)  i  gra  się  włącza,  lecz  nie  działa  poprawnie...  
  Nawet  jeśli  wczyta  się  poprawnie  (bez  ?LOAD  ERROR)  to  czasami  na  ekranie  zaczną  pojawiać  się  kolorowe  chmury,  wioska  (tak  jak  w  przypadku  gry  AsTeRiX)  
  ale  po  chwili  wszystko  się  zatrzymuje...  
   
  Czy  może  być  to  wina  telewizora???  Lub  może  złego  ustawienia  głowicy???  Albo  coś  nie  tak  z  taśmą???    
   
    \'\'    \'\'  

mattek121

  • Gość
...::Komendy w commodore::...
« Odpowiedź #20 dnia: 28 Stycznia 2009, 21:55 »
 a  właśnie  ...w  grach  nie  ma  dźwięku...tylko  słychać  \'buczenie\'  telewizora...    \'\'  

mattek121

  • Gość
...::Komendy w commodore::...
« Odpowiedź #21 dnia: 29 Stycznia 2009, 19:21 »
   \'\'    \'\'    \'\'  

zyga

  • Gość
...::Komendy w commodore::...
« Odpowiedź #22 dnia: 29 Stycznia 2009, 19:33 »
 Jak  jest  LOAD  ERROR,  to  albo  głowica  jest  źle  ustawiona,  albo  taśma  jest  w  tym  miejscu  uszkodzona.  W  tym  drugim  przypadku  nie  da  się  już  nic  zrobić.  Jeżeli  jednak  gra  się  wczytuje  bez  LOAD  ERROR,  a  nie  chce  się  uruchomić  może  to  oznaczać,  że  nie  lubi  kartdridża.  Wtedy  robimy  tak  jak  pisałem:  wyjmujemy  kartdridż,  wczytujemy  TURBO  ROM  z  początku  taśmy  (przez  LOAD),  przewijamy  taśmę  na  grę  i  wczytujemy.

mattek121

  • Gość
...::Komendy w commodore::...
« Odpowiedź #23 dnia: 29 Stycznia 2009, 19:38 »
 hehe...a  jak  nie  ma  turbo  rom-u  na  taśmie???      
   
  (jak  go  wczytać)    \'\'    \'\'    \'\'    \'\'  

zyga

  • Gość
...::Komendy w commodore::...
« Odpowiedź #24 dnia: 29 Stycznia 2009, 19:39 »
 Jeśli  chodzi  o  dźwięk,  to  domyślam  się  że  podłączasz  komodorka  przez  kabel  antenowy.  W  tej  chwili  nie  pamiętam,  ale    z  tyłu  chyba  powinien  być  taki  przełącznik  na  modulatorze  L-H  czy  coś  takiego,  spróbuj  go  przełączyć  i  zobacz  czy  dźwięk  się  pojawi.  Oczywiście  jeszcze  dochodzi  kwestia  precyzyjnego  dostrojenia.  Nie  jestem  pewien,  czy  wszystkie  modele  C64  miały  ten  przełącznik.  
   
  Polecałbym  jednak  podłączenie  komputera  do  telewizora  przez  kabel  A-V,  z  jednej  strony  gniazdo  DIN5,  a  z  drugiej  zależnie  od  telewizora  EURO  albo  CINCH.  
  Najlepszy  obraz  uzyskasz  na  telewizorze/monitorze  wyposażonym  w  gniazdo  S-VIDEO  (S-VHS).  
   
   

zyga

  • Gość
...::Komendy w commodore::...
« Odpowiedź #25 dnia: 29 Stycznia 2009, 19:40 »
 Na  którejś  taśmie  (składanki)  na  pewno  będziesz  miał  TURBO  ROM,  albo  ABC  TURBO.  Skorzystaj  z  tego.  (często  jest  tam  też  HEAD  FIT,  czyli  korektor  skosu  głowicy).

mattek121

  • Gość
...::Komendy w commodore::...
« Odpowiedź #26 dnia: 29 Stycznia 2009, 19:53 »
 a  tak  podłączam  przez  kabel  antenowy...spróbuję  przełączyć  L-H...  
   
  mam  (nie  wiem  czy  na  jednej  czy  na  kilku  taśmach)  TURBO  ABC    \'\'    
   
  a  głowicę  ustawiam  przez  <-HF  (Head  Fit-  wciskam  F3  -  ustawianie  głowicy  w  trybie  TuRbO)---bo  chyba  nie  można  ustawiać  głowicy  \'w  trakcie  wczytywania  gry\'...    \'\'