Aktualności: C64 Power - online od stycznia 2000 !

Autor Wątek: Cartridge dużej wielkości i przełączanie Banków.  (Przeczytany 1042 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline siudym

  • Level 1
  • *
  • Wiadomości: 29
Cartridge dużej wielkości i przełączanie Banków.
« dnia: 24 Grudnia 2022, 16:07 »
Chciałbym poprawnie skonfigurować kod 64TASS pod jakiś większy niż 16KB rozmiar cartridge'a.
Interesuje mnie info jakie są popularne formy Cart'a do C64 większego rozmiaru jak 128 czy 256KB - No i jak oczywiście będzie działać przełączanie Banków w takim przypadku (domyślam się, że wtedy CART LO jest jako Fixed Bank i CART HI zostaje ustawiony jako przełączalny?
Zerkając na mapę pamięci C64 to mamy CART LO od $8000 do 9FFF i CART HI $A000-BFFF ale także CART HI $E000-FFFF - czy te dwa Banki HI to jest opcja do wyboru aby przykładowo nie wchodzić w ROM BASIC a dalej mieć 16KB Cart'a?

Jestem zielony w temacie.



Offline endriu1181

  • Level 1
  • *
  • Wiadomości: 32
Odp: Cartridge dużej wielkości i przełączanie Banków.
« Odpowiedź #1 dnia: 29 Marca 2023, 22:37 »
W pakiecie emulatora VICE jest program CARTCONV.EXE. Przy pomocy przełącznika "-f nazwa.crt" można zobaczyć informacje o plikach CRT. Przejrzałem nim kilka gier i te mniejsze 16 KB ładują się w całości pod adres $8000. Natomiast Większe są w blokach najczęściej po 8 KB lub mniejszych. Wychodzi, że najpopularniejszy format carta to był OCEAN. Zauważyłem, że były dwa jego odmiany jego. Jeden to były bloki 8 KB ładowane pod $8000 a drugi 16 KB gdzie jedne bloki się ładowały pod $8000 a inne $A000.
Przykładowe info o grach na cartach:

DOUBLE DRAGON. ID: 5 (OCEAN)  8 KB Game.
131,4 KB. 16 banków po 8 KB ładowanych pod $8000.

LAST NINJA REMIX. ID: 15 (C64 Games System) 8 KB Game.
525,4 KB w 64 bankach po 8 KB. Ładowane pod $8000.

MYTH. ID: 15 (C64 Games System) 8 KB Game.
525,4 KB w 64 bankach po 8 KB. Ładowane pod $8000.

ROBOCOP 2. ID: 5 (Ocean) 16 KB game.
262,7 KB w 32 bankach po 8 KB. Banki 0-15 ładowane pod $8000. 16-31 pod $A000.

ROBOCOP 3. ID: 5 (Ocean) 16 KB game.
131,4 KB w 16 bankach po 8 KB. Ładowane pod $8000.

SATAN. ID: 17 (Dinamic) 8 KB game.
131,4 KB w 16 bankach po 8 KB. Ładowane pod $8000.

SHADOW OF THE BEAST. ID: 5 (OCEAN) 16 KB Game.
262,7 KB w 32 bankach po 8 KB. Banki 0-15 ładowane pod $8000. 16-31 pod $A000.

TERMINATOR 2. ID: 5 (Ocean) 8 KB Game.
525,4 KB w 64 bankach po 8 KB. Wszystkie ładowane pod $8000.

TOKI. ID: 5 (Ocean) 16 KB Game.
131,4 KB w 16 bankach po 8 KB. Ładowane pod $8000.

VINDICTORS. ID: 5 (Ocean) 8 KB Game.
65,7 KB w 8 bankach po 8 KB. Ładowane pod $8000.

ZAXXON. ID: 18 (Zaxxon) 16 KB Game.
20,6 KB w 3 bankach. Bank 0 o rozmiarze 4KB ładowane pod $8000.
Banki 1-2 o rozmiarze 8 KB ładowane pod $A000.

W kwestii jak programować pliki Cartridge nie wypowiem się gdyż nigdy tego nie robiłem. W Polsce nie był to zbyt popularny nośnik do rozprowadzania gier ze względu na kilkukrotnie wyższą cenę w porównaniu z grami na kasetach czy dyskietkach.