Aktualności: C64 Power - online od stycznia 2000 !

Autor Wątek: XC=BASIC v3  (Przeczytany 703 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Mikra_Lbn

  • Level 3
  • ***
  • Wiadomości: 220
    • http://www.lubus.info
XC=BASIC v3
« dnia: 01 Kwietnia 2022, 21:01 »
W marcu ukazała się kolejna wersja języka programowania zbliżonego do Commodore Basic V2. XC=BASIC to kompilator dla peceta "produkujący" pliki PRG z kodem maszynowym.

Według mnie stanowi całkiem atrakcyjne rozwiązanie dla osób chcących stworzyć swój program na Commodore 64. Ten dialekt przypomina bardziej współczesne odmiany BASIC-a, ale pisanie nie powinno sprawić kłopotu. Dokumentacja jest dobrze opracowana, choć czasem brakuje mi przykładów programów. Wynikowy kod oczywiście nie jest tak szybki niż ten bezpośrednio napisany w języku maszynowym, ale za to można stosować wstawki assemblerowe.


Dla sprawdzenia szybkości działania napisałem prostą pętlę (256*256 iteracji), której wykonanie zajęło odpowiednio:
  • Basic C64 - 397 sekund (6:37)
  • Basic+kompilator - 204 sekundy (3:24)
  • XC=BASIC - 7 sekund
  • Assembler - 0,7 sekundy

Zaletą są różne typy zmiennych, np.:
  • BYTE - 1-bajtowa całkowita bez znaku
  • INT - 2-bajtowa całkowita ze znakiem
  • WORD - 2-bajtowa całkowita bez znaku
  • LONG - 3-bajtowa całkowita ze znakiem
  • FLOAT - 4-bajtowa zmiennoprzecinkowa ze znakiem

Wadą jest brak 4-bajtowej zmiennej całkowitej ze znakiem i 5- lub 6-bajtowej zmiennoprzecinkowej, bo w tej chwili XC=BASIC nie jest w stanie pracować tak z dużymi liczbami jak oryginalny Commodore Basic V2. No i STRING może mieć tylko 97 znaków, co w pewnych warunkach stanie się utrudnieniem.