W marcu ukazała się kolejna wersja języka programowania zbliżonego do Commodore Basic V2.
XC=BASIC to kompilator dla peceta "produkujący" pliki PRG z kodem maszynowym.
Według mnie stanowi całkiem atrakcyjne rozwiązanie dla osób chcących stworzyć swój program na Commodore 64. Ten dialekt przypomina bardziej współczesne odmiany BASIC-a, ale pisanie nie powinno sprawić kłopotu. Dokumentacja jest dobrze opracowana, choć czasem brakuje mi przykładów programów. Wynikowy kod oczywiście nie jest tak szybki niż ten bezpośrednio napisany w języku maszynowym, ale za to można stosować wstawki assemblerowe.
Dla sprawdzenia szybkości działania napisałem prostą pętlę (256*256 iteracji), której wykonanie zajęło odpowiednio:
- Basic C64 - 397 sekund (6:37)
- Basic+kompilator - 204 sekundy (3:24)
- XC=BASIC - 7 sekund
- Assembler - 0,7 sekundy
Zaletą są różne typy zmiennych, np.:
- BYTE - 1-bajtowa całkowita bez znaku
- INT - 2-bajtowa całkowita ze znakiem
- WORD - 2-bajtowa całkowita bez znaku
- LONG - 3-bajtowa całkowita ze znakiem
- FLOAT - 4-bajtowa zmiennoprzecinkowa ze znakiem
Wadą jest brak 4-bajtowej zmiennej całkowitej ze znakiem i 5- lub 6-bajtowej zmiennoprzecinkowej, bo w tej chwili XC=BASIC nie jest w stanie pracować tak z dużymi liczbami jak oryginalny Commodore Basic V2. No i STRING może mieć tylko 97 znaków, co w pewnych warunkach stanie się utrudnieniem.