tak, port 1 służy również jako odczyt klawiatury
w dużym skrócie: odzczytywanie klawiszy na c64 odbywa się przez porty joyów, i teraz ciekawostka klawiszy jest dokładnie 64 (tak jak commodore 64).
Porty są dwa - 8bitowe $dc00 i $dc01, 8*8 to 64 i odczyt wyglada w ten sposób, że w jednym porcie ($dc00) wybieramy jedną linię 8-mio klawiszową, a odczytujemy klawisz (jeden z ośmiu na tej linii) w porcie $dc01.
Za to numercja tych portów to:
$dc00 to port numer 2! a $dc01 to 1.
ale... wystarczy "tylko" w kodzie zmienić odwołania do portu $dc01 na $dc00 (lub odwrotnie) i mamy bezproblemową zamianę joy-ów.
I trochę , mam tu pretensję do wszystkich robiących gry, że nie dodawali tej opcji - bo wystarczyło by podmieniać te odwołania na początku gry i nie trzeba by było zamieniać joysticków - ile to układów CIA byłoby uratowanych.