Aktualności: C64 Power - online od stycznia 2000 !

Autor Wątek: Czy nasza scena moze sie pochwalic?  (Przeczytany 1316 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Ramos

  • Gość
Czy nasza scena moze sie pochwalic?
« dnia: 23 Września 2008, 13:22 »
Zastanawiam sie czym tak naprawde nasza polska scena i ta zachodnia moze w obecnych czasach pochwalic sie w szczegolnosci do innych scen 8bit. Ostatnio gora jest scena atarowska, gdzie od lat powstaja ciekawe projekty min. odtwarzajka do SIDow czy ostatnio emulator komputera Apple II (http://atarionline.pl/v01/index.phtml?subaction=showfull&id=1222025610&archive=&start_from=&ucat=1&ct=nowinki)
Ile mozna wydawac dema, kolekcje, przeciez kiedys skoncza sie pomysly na nowe efekty mozliwe do zrobienia na C64. Moze znalazlaby sie osoba co pokazala, ze na C64 da sie np. odtwarzac muzyke z innego komputera czy emulowac jakis 8bitowy sprzet. Przez takie projekty ma sie wieksze uznanie niz napisanie jakies demka, bo to co do tej pory sie ukazuje z malymi wyjatkami to porazka.



Ramos

  • Gość
Czy nasza scena moze sie pochwalic?
« Odpowiedź #1 dnia: 24 Września 2008, 16:46 »
Jest pewien projekt. Czy moze ktos reflektowalby na stworzenie emulatora komputera VIC-20. Po glebokim zastanowieniu z Nitro uznalizmy, ze projekt jest realny i mozna go stworzyc na C64. Moze ktos by chcial sie za to zabrac?

Offline Kisiel

  • Level 7
  • *******
  • Wiadomości: 11447
  • Number 7 in all users competition...
    • http://wiki.projekt64.filety.pl/doku.php
Czy nasza scena moze sie pochwalic?
« Odpowiedź #2 dnia: 24 Września 2008, 17:48 »
Aple II GS znaleziony w mojej piwnicy ma procesor WDC 65816 konia z rzedem temu kto zaemuluje 16 bit na procesorze 8 bit.
Wszystko jest mozliwe poza otwarciem parasola w d... \"Wink\"
PS. kiedys widzialem emulator spektruma na comciu \"Smile\"
idz wyprostowany wśród tych co idą na kolanach

...w przypadku checi zakupu UK1541,GA,MA,T8500,T7501 prosze o kontakt na Facebooku, haslo: UK1541....

Ramos

  • Gość
Czy nasza scena moze sie pochwalic?
« Odpowiedź #3 dnia: 24 Września 2008, 17:52 »
Mi chodzi o Apple II 8bit a nie o jego wersje 16 bit. Wersja 8bitowa da sie w sumie zrobic na na naszym sprzecie tylko strasznie wolno bedzie chodzic i sie nie oplaca jej stworzyc, co innego VIC-20.

Izaak Berenbaum__

  • Gość
Czy nasza scena moze sie pochwalic?
« Odpowiedź #4 dnia: 24 Września 2008, 17:52 »
my sie mozemy pochwalic baza formuly 1: http://noname.c64.org/csdb/release/?id=45599 i emulacja tablicy wynikow do snukera http://noname.c64.org/csdb/release/?id=70649

Ramos

  • Gość
Czy nasza scena moze sie pochwalic?
« Odpowiedź #5 dnia: 24 Września 2008, 18:23 »
Tym mamy sie chwalic? Przeciez stworzylismy cos lepszego niz takie bzury. Po co takie cos wydawac. Dajcie lepsze propozycje lub moze zabierzcie sie za tworzenie czegos.

Nitro__

  • Gość
Czy nasza scena moze sie pochwalic?
« Odpowiedź #6 dnia: 24 Września 2008, 18:23 »
                   
Cytat:
konia z rzedem temu kto zaemuluje 16 bit na procesorze 8 bit.

Slyszales o Sweet 16?
                   
Cytat:
Sweet 16 is a 16-bit pseudo-microprocessor implemented in 6502 assembly language .


                   
Cytat:
PS. kiedys widzialem emulator spektruma na comciu Smile

Basica spectruma dokladniej, o normalnym kodzie mozna zapomniec.

Offline Kisiel

  • Level 7
  • *******
  • Wiadomości: 11447
  • Number 7 in all users competition...
    • http://wiki.projekt64.filety.pl/doku.php
Czy nasza scena moze sie pochwalic?
« Odpowiedź #7 dnia: 24 Września 2008, 19:10 »
65C816 na 65C02 skrot myslowy.
PS. samo zaimplementowanie core od 6502 w cpld stanowi duzy problem struktura wewnatrz proca jest asynchroniczna i zrobienie emulacji sprzetowej z dokladnoscia do cyklu jest prawie niemozliwe.
idz wyprostowany wśród tych co idą na kolanach

...w przypadku checi zakupu UK1541,GA,MA,T8500,T7501 prosze o kontakt na Facebooku, haslo: UK1541....

Offline Skull

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2034
Czy nasza scena moze sie pochwalic?
« Odpowiedź #8 dnia: 25 Września 2008, 08:54 »
ale przeciez mamy emulatory:

http://noname.c64.org/csdb/search/?seinsel=all&search=emulator

jest BBC, Amigi, X-Box-a, Apple, MS-DOS, a Spectrum-a to ze 3

pelen wypas  \"Laughing\"  (zdaje sie ze gdzies wpadl mi w rece jeszcze Atari:P )

a tak powaznie to po co nam emulatory na c64 - to tylko ciekawostka w dzisiejszych czasach (gdzies na 5 sek.), a roboty maaaaasssssaaaaa.
Piszcie gry... konwertujcie z innych platoworm, niech nie bedzie tytulu ktorego nie ma na c64 ! (oczywiscie zeby to nie byla \"maniana\" z duzym tytulem)
Sa fajne gry na sieci we flashu, ktore sa osiagalne na komciu, a ich grywalnosc nie gasnie latami.

Offline Skull

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2034
Czy nasza scena moze sie pochwalic?
« Odpowiedź #9 dnia: 25 Września 2008, 09:03 »
Co do Atarowcow, zawsze podziwiam ich zapal i cierpliwosc - czasem zaluje, ze \"stary\" nie przywiozl mi z RFN-u w latach 90-siatych zamiast Commodore 64 z zepsutym ukladem cia, jakies Atari.
Zdaje sie jednak, ze to jest inne grono ludzi, ktorzy rozbudowuja swoje maszyny na wzor pc-ta. Ich produkcje bardzo zadko ida na golym Atari.
 
Niech ktos pozalatwia wszystkim rozszerzenie pamieci o chociazby 64kb,
a produkcje na c64 nabiora innego wymiaru!
...ale chyba nie tedy droga, prawda ?

Offline Raf

  • Master of disaster
  • Administrator
  • Level 7
  • **********
  • Wiadomości: 7333
  • Wolność, własność, sprawiedliwość
Czy nasza scena moze sie pochwalic?
« Odpowiedź #10 dnia: 25 Września 2008, 09:47 »
                   
Ramos napisal:
Jest pewien projekt.


nie, jeszcze nie ma.

                   
Ramos napisal:
Czy moze ktos reflektowalby na stworzenie emulatora komputera VIC-20. Po glebokim zastanowieniu z Nitro uznalizmy, ze projekt jest realny i mozna go stworzyc na C64. Moze ktos by chcial sie za to zabrac?


Tradycyjnie nie potrafisz wymyslec czegos oryginalnego, tylko probujesz kopiowac to co zgrzybiali Atarowcy wyprodukowali w olbrzymim nadmiarze wolnego czasu. Te atari z 65816@14Mhz i do 16MB ram to juz tak naprawde jak PC jest, nawet instalator tego ich systemu graficznego jest wzorowany na tekstowym setupie windowsow linii NT/win 3.x. Moze to juz jest scena \'GRZYBATAROWSKA\'?

No to zeby nie gdybac wystarczy przytoczyc pare oczywistych faktow (czy tez oczywistych oczywistosci):

1) basic na C64 jest 100% zgodny z tym na VIC20 - po co emulowac (pomijam asembler, ale wstawki czysto matematyczne i tak beda dzialac, najwyzej beda wymagac relokacji kodu).
2) na VIC20 powstalo troche dem - ale podobnie jak dema na C64 wymagaja one bardzo scislego timingu - jest to _niewykonalne_ aby dema np z rasterbarami dzialaly prawidlowo, bo przeciez trzeba w ogole sporo czasu na emulowanie ukladu VIC...
3) VIC ma rozdzielczosc 176x174, bedziesz to skalowac realtime do 320x200? czy moze obetniesz ekran zostawiajac w 177-320,174-200 pusty ekran ?

Trzeba jeszcze wziac na poprawke to, ze ten emulatro apple na atari uzywa 128kb ram, czyli w jednym banku mozna trzymac emulowany system a w drugim kod emulatora. Na defaultowym C64 nie ma takiej opcji, a chocby +60 ma garsc osob... any workaround?

Jesli ktos ma definitywnie za duzo czasu to proponuje napisac odtwarzacz muzyki z VIC20 na C64, to jeszcze jest zupelnie wykonalne \"Wink\" albo TED z serii 264... tam jest jeszcze bardziej prymitywny uklad dzwiekowy.
"Cokolwiek powiesz albo napiszesz, znajdzie się ktoś, kto słyszy lub czyta coś zupełnie innego i jeszcze bezczelnie wmawia Ci to"

Nitro__

  • Gość
Czy nasza scena moze sie pochwalic?
« Odpowiedź #11 dnia: 25 Września 2008, 11:51 »
                   
Cytat:
Te atari z 65816@14Mhz i do 16MB ram to juz tak naprawde jak PC jest, nawet instalator tego ich systemu graficznego jest wzorowany na tekstowym setupie windowsow linii NT/win 3.x. Moze to juz jest scena \'GRZYBATAROWSKA\'?

Nie znasz dokladnie sceny Atarowskiej wiec sorry, ale bzdury piszesz.
U Atarowcow nadal standardem jest fabryczny 6502, owszem sa rozszerzenia wladowujace 65816 z szybszym procesorem, ale to egzotyka, nie standard, a juz nikt na to dem nie pisze.
Maja takze projekt nowego ukladu graficznego, ktory jest strasznie wypasiony i moze emulowac stary chip, tutaj zgadzam sie, taka maszyna to juz nie Atari.
Rzecza najczesciej rozbudowywana w tych komputerach jest RAM, wynika to z tego, ze ich stacja nie ma wlasnego proca i podczas ladowania obciaza mocno system a takze pozwala tylko grac 2 z 4 kanalow POKEY\'a.
Tak wiec Atarowcy wszystkie dane dema laduja do pamieci, dzieki czemu znika problem linkingu z takimi ograniczeniami.
Ale Uwaga - nie pisza efektow, ktore same nie dzialalyby na golej maszynie z 64KB.

A jak ktos sie wzorowal przy kodzeniu jakiejs nakladki na windowsie, to do niego pretensje miej a nie zwalaj wszystkiego na cala scene Atarowska.
                   
Cytat:
2) na VIC20 powstalo troche dem - ale podobnie jak dema na C64 wymagaja one bardzo scislego timingu - jest to _niewykonalne_ aby dema np z rasterbarami dzialaly prawidlowo, bo przeciez trzeba w ogole sporo czasu na emulowanie ukladu VIC...

Hmm, no scisly timing i bugi ukladow z ktorymi nawet emulatory PC maja problemy rzeczywiscie nie wchodza w gre, ale emulator do odpalenia jakichs gier, czy tam aplikacji jest wg. mnie spokojnie do napisania.
Emulacja VIC\'a nie powinna zabrac duzo czasu, bo to prosty uklad podobny do naszego bardziej wypasionego VIC\'a-2.

                   
Cytat:
3) VIC ma rozdzielczosc 176x174, bedziesz to skalowac realtime do 320x200? czy moze obetniesz ekran zostawiajac w 177-320,174-200 pusty ekran ?

Na skalowanie procesor nie wydoli, na srodek ekran i po sprawie.

                   
Cytat:

Trzeba jeszcze wziac na poprawke to, ze ten emulatro apple na atari uzywa 128kb ram, czyli w jednym banku mozna trzymac emulowany system a w drugim kod emulatora. Na defaultowym C64 nie ma takiej opcji, a chocby +60 ma garsc osob... any workaround?

Owszem, ale taki Apple II ma wiecej pamieci od calych wielkich 4KB VIC\'a, zostaje nam po odjeciu tych 4kb, wejsc, wyjsc, basica i kernala i screen ramow cos kolo 50-56kb na kod.

P.S. Ten emulator Apple II chodzi w ok. 50% szybkosci.

Offline Raf

  • Master of disaster
  • Administrator
  • Level 7
  • **********
  • Wiadomości: 7333
  • Wolność, własność, sprawiedliwość
Czy nasza scena moze sie pochwalic?
« Odpowiedź #12 dnia: 25 Września 2008, 00:00 »
                   
Cytat:

Nie znasz dokladnie sceny Atarowskiej wiec sorry, ale bzdury piszesz.
U Atarowcow nadal standardem jest fabryczny 6502, owszem sa rozszerzenia wladowujace 65816 z szybszym procesorem, ale to egzotyka, nie standard, a juz nikt na to dem nie pisze.


nie napisalem ze to standard. Podobnie jak standardem nie jest SupercPU do C64. Sek w tym ze teraz juz praktycznie nic nie dziala na lysym 8bit |Atari bo trzeba miec rozszerzenie pamieci o ktorym piszesz nizej, ale o tym za chwile. I umowmy sie ze nie mam nic do takich rozszerzen, tylko standaryzacji czegos zblizonego jestem przeciwny (czytaj: chocoazby rozszerzenie pamieci w 8bit Atari), bo tez sobie moge podpiac 512K REU do C64 z kontrolerem DMA i zaczac porownywac jakosciowo produkty mozliwe do wykonania na takim zestawie (REU jest tak wydajny ze GEOS 2.0 go wykorzystuje jako akcelerator grafiki bitmapowej (kopiowanie blokow danych))

                   
Cytat:

Maja takze projekt nowego ukladu graficznego, ktory jest strasznie wypasiony i moze emulowac stary chip, tutaj zgadzam sie, taka maszyna to juz nie Atari.


podobny extension wykonany przez Pania Jerri wyewoulowal do C-ONE oraz DTV... i prawdopodobnie wiekszosc podobnych \"zabaw\" w koncu dazy do zbudowania calego systemu od nowa \"Wink\"

                   
Cytat:

Rzecza najczesciej rozbudowywana w tych komputerach jest RAM, wynika to z tego, ze ich stacja nie ma wlasnego proca i podczas ladowania obciaza mocno system a takze pozwala tylko grac 2 z 4 kanalow POKEY\'a.
Tak wiec Atarowcy wszystkie dane dema laduja do pamieci, dzieki czemu znika problem linkingu z takimi ograniczeniami.
Ale Uwaga - nie pisza efektow, ktore same nie dzialalyby na golej maszynie z 64KB.


wlasny proc nie ma tutaj nic do rzeczy (Swoja droga musi miec procesor bo przezciez w ATARI jest plug\'n\'play interface SIO, wiec dane sie laduja po tym intereface po prostu magicznie same? - nawet zadalem sobie trud i wyszukalem taka ulotke - http://www.tietokonemuseo.net/esitteita/atari400/atari810diskdrive.htm - pisze jak byk ze ma 6507 nawet najprostsza stacja 810.... zanim zaczniesz mi zarzucac niekomptetencje dot. sceny atarowskiej moze czasem sam siegnij do zrodel... ) , natomiast ze POKEY to jest uklad wszystko w jednym do tego stopnia ze ograniczona jest jego funkcjonalosc przy probie korzystania z kilku features jednoczniesnie (za malo nozek na scalaku... tylko 4bit magistrali adresowej wymusza inna fukncjonalnosc przy odczycie i zapisioe rejestrow POKEY\'a) to istotnie glowny powod ladowania najpierw calego dema do ramu, niemniej jednak majac tyle pamieci wiecej nie wierze aby nikt sie nie pokusil o tabelaryzacje efektow wykorzystujac wlasnie ta dodatkowa pamiec...


                   
Cytat:

A jak ktos sie wzorowal przy kodzeniu jakiejs nakladki na windowsie, to do niego pretensje miej a nie zwalaj wszystkiego na cala scene Atarowska.


no tak, wypowiadam otwarta wojne wszystkim Atarowcom, szczegolnie Panu Smiglo/Blowjobb ktory jest tutaj na forum \"Wink\"

a tak powaznie to jedyni atarowcy ktorzy mnie podkurwili kiedykolwiek to dwu typow ktorzy nawolywali zebym ich wpuscil na SP2 bez oplaty za wejsciowke bo \"piwko sobie chca wypic przy dzwiekach SIDa...\"

                   
Cytat:

Hmm, no scisly timing i bugi ukladow z ktorymi nawet emulatory PC maja problemy rzeczywiscie nie wchodza w gre, ale emulator do odpalenia jakichs gier, czy tam aplikacji jest wg. mnie spokojnie do napisania.
Emulacja VIC\'a nie powinna zabrac duzo czasu, bo to prosty uklad podobny do naszego bardziej wypasionego VIC\'a-2.


no to poprosze Cie teraz o wskaznie takiego oprogramowania na VIC20 (poza demoscena) ktore jest naprawde warte emulacji. Ni zarazem nei ejst napisane w basicu rzecz jasna.

                   
Cytat:

Owszem, ale taki Apple II ma wiecej pamieci od calych wielkich 4KB VIC\'a, zostaje nam po odjeciu tych 4kb, wejsc, wyjsc, basica i kernala i screen ramow cos kolo 50-56kb na kod.

P.S. Ten emulator Apple II chodzi w ok. 50% szybkosci.


PS. Mimo iz tego nie sprawdzilem to jestem niemal pewni tam jest uzywane BANKOWANIE .

P.S. 2 : sporo \'normlanego\' oprogramowania na VICa wykorzystuje tez rozszerzenia jego ramu, to tez przewidujesz? \"Smile\"

jak juz napisalem, jak w jednym banku zaladujesz kod z VIC20 dokladnie w takie miejsce w RAM gdzie to ma byc zaladowane a potem analizcujesz odczyty i wpisy w osobnym banku to sobie to mozesz spokojnie emulowac. co z tego ze bedziesz mial nawet moze i 60k do dyspozycji w jednym banku C64, skoro wszystko bedziesz musial prawdopodbnie relokowac? co sie stanie jak emulowany program akurat dobierze sie do pamieci w ktorej jest kod emulatora? 2 banki zapewniaja takie minimum ochrony pamieci.... i brak potrzeby relokowania danych.
"Cokolwiek powiesz albo napiszesz, znajdzie się ktoś, kto słyszy lub czyta coś zupełnie innego i jeszcze bezczelnie wmawia Ci to"

Ramos

  • Gość
Czy nasza scena moze sie pochwalic?
« Odpowiedź #13 dnia: 25 Września 2008, 00:00 »
                   
skull napisal:
ale przeciez mamy emulatory:
http://noname.c64.org/csdb/search/?seinsel=all&search=emulator
jest BBC, Amigi, X-Box-a, Apple, MS-DOS, a Spectrum-a to ze 3 pelen wypas .


A widziales te emulatory? Oprocz Chip-8 Emulator to nie sa porzadne emulatory. Emulator Spectruma to sa dwa i emuluje tylko ZX BASIC i obsluge magnetofonu i tyle. Brakuje mu kilku ciekawych opcji, ktore sie da zrobic na naszym kompie. Jednak wtedy potrzebne bedzie rozszerzenie pamieci, bo 64KB to niestety bardzo malo.
Co przeportowania gier bez problemu da sie przenies pare tytulow, ale jest to zabawa dla kogos kto dysponuje troche wolnym czasem i checiami w kodowanie czegos takiego. Nie sadze, aby ktos w Polsce do takiego czegos sie zabaral.

Offline Raf

  • Master of disaster
  • Administrator
  • Level 7
  • **********
  • Wiadomości: 7333
  • Wolność, własność, sprawiedliwość
Czy nasza scena moze sie pochwalic?
« Odpowiedź #14 dnia: 25 Września 2008, 13:19 »
                   
Ramos napisal:
                   
skull napisal:
ale przeciez mamy emulatory:
http://noname.c64.org/csdb/search/?seinsel=all&search=emulator
jest BBC, Amigi, X-Box-a, Apple, MS-DOS, a Spectrum-a to ze 3 pelen wypas .


A widziales te emulatory? Oprocz Chip-8 Emulator to nie sa porzadne emulatory. Emulator Spectruma to sa dwa i emuluje tylko ZX BASIC i obsluge magnetofonu i tyle. Brakuje mu kilku ciekawych opcji, ktore sie da zrobic na naszym kompie. Jednak wtedy potrzebne bedzie rozszerzenie pamieci, bo 64KB to niestety bardzo malo.
Co przeportowania gier bez problemu da sie przenies pare tytulow, ale jest to zabawa dla kogos kto dysponuje troche wolnym czasem i checiami w kodowanie czegos takiego. Nie sadze, aby ktos w Polsce do takiego czegos sie zabaral.


pragne zwrocic uwage ze byl to dowcip, co zreszta Skull jasno napisal \"Wink\"

IMO godny uwagi jest http://noname.c64.org/csdb/release/?id=46796 - emu i8085 chociaz trudno mi wyobrazic sobie co mozna dzieki niemu uzyskac, poza podstawowa nauka nt 8bit architektury intela.

na uczelni pisalem drobny program dla systemu cwiczebnego z i8080 2k ram 2k rom (w ostatecznosci potem i tak uzywalismy emulatora tego systemu na PC), gdybym wiedzial o tym emu/symu to bym na  \"ciekawostke\" zapodal \"Smile\"
"Cokolwiek powiesz albo napiszesz, znajdzie się ktoś, kto słyszy lub czyta coś zupełnie innego i jeszcze bezczelnie wmawia Ci to"