Aktualności: C64 Power - online od stycznia 2000 !

Autor Wątek: Jak uruchomić gre z mp3  (Przeczytany 12239 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline V-12/Tropyx

  • Level 7
  • *******
  • Wiadomości: 2765
  • 0ldsk00l 4ever!
    • http://www.riversedge.pl/
Jak uruchomić gre z mp3
« Odpowiedź #15 dnia: 31 Sierpnia 2011, 17:54 »
Esio:
Nie daje głowy, ale te paski wyglądają mi na za dużą głośność. Widać, że niewiele Ci do szczęścia brakuje. Odtwarzasz na kompie ? Może przycisz kartę dźwiękową, może masz korektor graficzny załączony w oprogramowaniu karty dźwiękowej lub odtwarzaczu np. Winampie. Wyłącz go jeśli jest Program na pewno stworzył dobry plik. To że nie działa to kwestia dobrego odtworzenia go.

Odtwarzam na kompie, np. prosto z Goldwave albo z odtwarzacza (F3) w Total Commanderze. Equalizera z tego co wiem, to nie ma, chyba że mi gdzieś Soundblaster ukrył hehe. Ściszałem kartę dźwiękową, trochę się paski zmieniały ale nigdy nie dochodziły do ideału.

Większość odradza używania mp3 do tego typu zabiegów, polecany jest .wav i to właśnie najlepiej wygenerowany z pliku .tap. Zgrywanie bezpośrednio z wieży/radiomagnetofonu też nie jest wskazane, bo w takim sprzęcie jest głowica stereo, a w magnecie od C64 jest mono, no i jeszcze dochodzą jakieś tam zakłócenia, szumy itp. Chociaż są i tacy (np. na forum Lemon), którym się udało zgrać gierki w ten sposób i rzekomo działają \"\". Ja jeszcze przetestuję inny magnetofon, bo może mój jest już zajechany i robi jakieś przekłamania.
http://www.riversedge.pl/ - zapraszam na nową stronę: recenzje, relacje, strefa C64.

Serwis Commodore 64/1541 - naprawa/diagnoza.
Zawsze aktualne!

Esio

  • Gość
Jak uruchomić gre z mp3
« Odpowiedź #16 dnia: 31 Sierpnia 2011, 22:09 »
Że też na to nie wpadłem. Może to być wina magnetofonu. Taki objaw pojawiał mi się nie raz, kiedy pierwszy raz miałem C64. Wtedy mogło brakować jakieś masy przy głowicy lub elektroniki magnetofonu. To co w przy muzyce w normalnym magnetofonie słyszeliśmy dodatkowo jako buczenie itp. to w C64 oprócz prawidłowych pasków pojawiały się śmieci ook nich. Masz jakieś pewne nagranie dla C64 na kasecie ?

Offline Gohanks

  • Level 3
  • ***
  • Wiadomości: 103
Jak uruchomić gre z mp3
« Odpowiedź #17 dnia: 31 Sierpnia 2011, 22:14 »
Ja sam tak robiłem bez problemów, tyle że już nie mam sprzętu na którym to wykonywałem, a do tego co mam nie mogę podłączyć sygnału wejściowego.

MAŁY UPDATE:
Próba udana, nagrałem kasetę z MP3 i bez problemu po dokładnym ustawieniu głowicy odpaliłem grę. Konwersja przy pomocy najnowszego wav-prg, kompresja do mp3 przy pomocy Audacity i potem pendrive podłączony do boomboxa i mp3 zgrana na taśmę. Zgrałem 5 próbek i wszystkie działają.

Offline StaryMarabut

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 1794
  • Robię wszystkim dobrze *za pół ceny.
Jak uruchomić gre z mp3
« Odpowiedź #18 dnia: 31 Sierpnia 2011, 23:49 »
V-12 Jak nic nie wskórasz,  to może spróbuj wyeliminować ten adapter kasetowy.
Jak ja zgrywałem kasety też miałem problem z tym adapterem. Dolutowałem kabel  na płytkę datasette, w miejsce gdzie dochodzi kabelek od głowicy.  Drugi koniec tego kabelka do karty audio PC, i do poprawnego transferu wystarczyło wyregulować poziom głośności.
Może wystarcz dokupić gniazdo Jack na przewód i wypuścić już zrobionym otworem, obok kabla datasette->C64, na zewnątrz obudowy.

zbyndek

  • Gość
Jak uruchomić gre z mp3
« Odpowiedź #19 dnia: 01 Września 2011, 12:54 »
Oo! Trochę zaskoczyła mnie ta dyskusja ;) Myślałem, że już na temat taśm, magnetofonów i samochodowych przejściówek-kasetek już jest wszystko jasne.

W każdym razie jeszcze raz się przypomnę ;)
Ja z powodzeniem używam używam takiej przejściówki wciśniętej do Datasette i podłączonej do karty dźwiękowej w PC. Udaje mi się osiągać w ten sposób transfery pojedyńczych plików prg, obrazów t64 i tap, a nawet przenosić obrazy d64 na dyskietkę. Pliki prg ładuję prosto z WAV-PRG. Obrazy kowertuję do wav za pomocą tego samego programu - nie ma przeciwwskazań do stosowania wavów. Z mp3 nawet nie próbowałem. Właśnie, ucho może da się nabrać, ale nie komputer.

Używam przejściówki kasetowej marki Blow, która ma tak koszmarną jakość dźwięku, że aż powróciłem do zwyczaju nagrywania muzyki na kasety, by słuchać własnej muzyki w użytkowanym samochodzie. W każdym razie całkowicie przypadkowo okazało się, że zakupione przeze mnie badziewie doskonale współpracuje z Datasette....

Oto, co mogę doradzić na podstawie własnych doświadczeń:

1. Nie ma potrzeby kręcenia głowicą w przypadku takiej przejściówki, trzeba jedynie starannie dobrać poziom głośności na wyjściu dźwięku. Co ciekawe na head-ficie widzę jakieś zniekształcone paski nawet gdy magnetofon jest w pozycji stop, a puszczony jest jakiś dźwięk z pc.
2. Co do głośności to dobieramy ją od NAJNIŻSZEGO poziomu i zatrzymujemy się od razu gdy paski na head-ficie będą poprawne i programy zaczną się poprawnie wczytywać. U mnie paski wyglądały poprawnie nawet przy prawie maksymalnej głośności, ale nic przy tym nie działało. Warto ustawieniach głośności obniżyć suwak "Wave" prawie do minimum i regulować głośność za pomocą "Master volume", aby mieć precyzyjną kontrolę. Łatwo przeoczyć właściwy moment.
3. Przy poprawnym ustawieniu paski na head-ficie mają mniejszą grubość niż przy prawdziwej kasecie.
4. Co ciekawe programy zapisane w turbo są bardziej tolerancyjne na zły poziom głośności niż te w domyślnym formacie C=.
5. Poziom głośności poziom głośności jest najtrudniej dobrać przy obrazach oryginalnych kaset w formacie tap. Wiele z nich nie jest zapisana jako turbo. Dochodzą także różne sztuczki producentów, aby łatwo nie skopiować. Słyszałem nawet o przesterowaniu zapisu na taśmie, tak aby nie poszło to magnetofonie dwukasetowym. W każdym razie na head-ficie można widzieć różne cuda, a mimo to program może się dobrze wczytać. Złe ustawienie głośności w takich przypadkach nie ujawnia się od razu, a np dopiero gdzieś po czołówce, planszy tytułowej... W każdym razie nie jest to niemożliwe tylko trzeba się natrudzić. Warto taką grę z obrazu tap uruchomić najpierw na emulatorze i zobaczyć jak będzie wyglądał jej proces ładowania.

BTW na którejś z polskich stron o C= 64 trafiłem na obszerny poradnik jak zgrywać taśmy.

Offline V-12/Tropyx

  • Level 7
  • *******
  • Wiadomości: 2765
  • 0ldsk00l 4ever!
    • http://www.riversedge.pl/
Jak uruchomić gre z mp3
« Odpowiedź #20 dnia: 01 Września 2011, 20:43 »
Dzięki wielkie za wszystkie wskazówki.

Ze zgrywaniem taśm raczej nie ma problemów. Testowałem zgranie jakiejś kasety do pliku .tap, a potem ten sam plik, nawet bez żadnych obróbek typu czyszczenie, zgrywałem ponownie na czystą kasetę i programy wczytują się bez zarzutu.

Podmieniłem magnet, ale nadal jest to samo. Zresztą skoro magnet wczytuje normalne kasety, to nie powinien zakłócać transferu w tym przypadku. Może mam jakiś lipny mp3 adapter \"\" firmy DPM, kupiony w Media markcie.

Tak, na head ficie widać jakieś paski nawet, jak PLAY nie jest wciśnięte. Ciekawe, co nie? Najwidoczniej adapter kasetowy nadaje tak mocny sygnał, że odbiera go głowica bez styku z "taśmą".

No nic, potestuję jeszcze po weekendzie, może odpalę .wav'a na innym pececie z innej karty muzycznej, bo moja odtwarzajka mp3 nie odtwarza wave'ów \"\"
http://www.riversedge.pl/ - zapraszam na nową stronę: recenzje, relacje, strefa C64.

Serwis Commodore 64/1541 - naprawa/diagnoza.
Zawsze aktualne!

zbyndek

  • Gość
Jak uruchomić gre z mp3
« Odpowiedź #21 dnia: 02 Września 2011, 21:05 »
Ciężko teraz dostać taką przyzwoitą przejściówkę kasetę z kablem. Wszędzie tylko szmelc! Jeśli już ktoś bardzo taką potrzebuje to zostaje tylko szukać używanych sztuk renomowanych producentów... A słyszałem, że takie zapewniają oszałamiającą jakość dźwięku, np. Blaupunkt czy Sony. To już zresztą temat dla tych, którym bardzo zależy by wzbogacić swoje kaseciaki.

Przypomniało mi się jeszcze: jest jeszcze opcja "Inverted waveform" do indywidualnego sprawdzenia, jednak jeśli dźwięk z pc zapisuje się poprawnie na taśmie magnetofonowej to pewnie wina leży po stronie przejściówki. Sprawdzić, w każdym razie, można...

W pc, z którego przesyłam do dane do Datasetta mam kartę dźwiękową Realtek. Sterownik tej karty pozwala mi zdecydować czy wyjście dźwięku jest przeznaczone dla słuchawek, czy ma być wyjściem liniowym. Wybranie opcji "Wyjście liniowe" nieco poprawia mi jakość przesyłu, mogę wybrać nieco krótszy czas trwania jednego bitu (tylko turbo) na wav-prg i przyśpieszyć czas ładowania. Oczywiście to już też dla każdego kwestia indywidualna.

pawel1201

  • Gość
Jak uruchomić gre z mp3
« Odpowiedź #22 dnia: 25 Września 2011, 18:03 »
Da się uruchomic wav na c64 bardzo prosto. Mi się udało i to każda gra.
Wylutować trzeba głowicę z magnetofonu i podłaczyć do wtyczki jack. A co do pliku wav to wczytywanie zaczyna sie od 18 sekundy. Można też przerobić wava usuwając te 18 sekund i juz w skruconym pliku sekunde później dodać 6,5 sekundy wstawkę, tyle ile trwa to okienko informacyjne. Głośnościa ustawia sie te paski w head fit. Ja mam u siebie bardzo malutkie.
Jako odtwarzacz użyłem laptopa Compaq armada e500, prubowałem z Noki n95 ale za małą ma skale głośności i nie wyszło, pliki oczywiście w wav bo w mp3 ciężko cos wczytać.
Poniżej kilka zdjęć.

\"1\"

\"2\"

\"3\"

\"4\"

\"5\"

Offline V-12/Tropyx

  • Level 7
  • *******
  • Wiadomości: 2765
  • 0ldsk00l 4ever!
    • http://www.riversedge.pl/
Jak uruchomić gre z mp3
« Odpowiedź #23 dnia: 25 Września 2011, 21:24 »
No no, jestem pod wrażeniem \"\" Zwłaszcza wrzucenia elektroniki z magnetofonu do wnętrza C64 \"\" Chyba będę musiał pobawić się tym patentem. U siebie stawiam na adapter kasetowy, być może jego marna jakość zniekształca mi sygnał.

Widzę, że masz usunięte także gniazdo Audio/Video i zastąpione chinchami bądź jack'ami. W jakim celu jeden kabelek jest doczepiony do modulatora?

Te 18 sekund, o których piszesz, to raczej nie jest regułą, może to dotyczyć zrzutów oryginalnych gier.
http://www.riversedge.pl/ - zapraszam na nową stronę: recenzje, relacje, strefa C64.

Serwis Commodore 64/1541 - naprawa/diagnoza.
Zawsze aktualne!

pawel1201

  • Gość
Jak uruchomić gre z mp3
« Odpowiedź #24 dnia: 27 Września 2011, 21:36 »
Te 2 chinch cerwony i biały to wyjście AV a ten  w modulatorze to wyjście magnetofonu. W modultorze byl jeszcze przylutowany taki maly jeden kabel to go wylutowałem a w jego miejsce kabel z głowicy. Tylko jak bedziecie to robić to trzeba na ustawianiu głowicy miec i dobrac kabelki który + a który -. Opornik dobierałem doświadczalnie.

\"\"


Poniżej krótki filmik

http://youtu.be/pyGENGnsz0k

Offline V-12/Tropyx

  • Level 7
  • *******
  • Wiadomości: 2765
  • 0ldsk00l 4ever!
    • http://www.riversedge.pl/
Jak uruchomić gre z mp3
« Odpowiedź #25 dnia: 01 Października 2011, 21:09 »
Dzięki za fotkę i filmik. Jednym słowem wykorzystałeś gniazdo w modulatorze, które normalnie służy do podłączenia kabla antenowego.

Czy rezystor jest wymagany?
http://www.riversedge.pl/ - zapraszam na nową stronę: recenzje, relacje, strefa C64.

Serwis Commodore 64/1541 - naprawa/diagnoza.
Zawsze aktualne!

Offline V-12/Tropyx

  • Level 7
  • *******
  • Wiadomości: 2765
  • 0ldsk00l 4ever!
    • http://www.riversedge.pl/
Jak uruchomić gre z mp3
« Odpowiedź #26 dnia: 26 Stycznia 2012, 19:51 »
Odświeżam temat. Korzystając z tego, że mam jeden magnet bez obudowy, postanowiłem dzisiaj poeksperymentować.

Wziąłem gniazdo jack wylutowane kiedyś z karty muzycznej, dolutowałem do niego 2 kabelki (masa i 1 kanał), a następnie z drugiej strony kabelki dolutowałem do kabelków przy głowicy w magnecie (wyszło mi, że czerwony to masa, a biały to sygnał). Niestety ta opcja nie zadziałała, jakieś krzaki w head fit były.

Odlutowałem więc z płytki drukowanej od magnetu te 2 kabelki, co idą do głowicy i zamiast nich dolutowałem moje gniazdo na jack'a. Puszczałem wave'a przerobionego ze sprawnego .tap'a i regulowałem głośność w Regulacji głośności w Windowsie. Play Control ustawiłem prawie na maxa, a WAVE/MP3 na nieco niżej, niż połowa. Uzyskałem w końcu 2 paski na head ficie, ale niestety żadnymi zabiegami nie udało mi się uzyskać idealnie cienkich pasków. Co więcej, zauważyłem dziwną rzecz, że leci pasek cienki, a po chwili robi się o 1 mm grubszy. Mimo tego gra nie chce się wczytywać, po kilku sekundach wywala load error (nagłówek znajduje).

Kolejna ciekawostka - puszczając wave'a z kompa nadal trzeba fizycznie nacisnąć PLAY w magnetofonie, żeby wczytywanie w ogóle było możliwe. Na filmiku , co był pokazany przez usera pawel1201 jest tylko elektronika z magnetu - w jaki sposób więc PLAY jest wciskane? Po wpisaniu <-L obraz od razu znika (nie ma komendy Press Play On Tape nie wiem jakim cudem).

Jeżeli ktoś z forumowiczów ogarnia temat i ten patent sprawdził, to niech napisze, podzieli się fotkami bo przyznam że jest to jedna z kilku niewiadomych, które mnie dręczą ;). Swoją drogą wolę bardziej ustawiać głowicę śrubokrętem, niż paskami od głośności ;)
http://www.riversedge.pl/ - zapraszam na nową stronę: recenzje, relacje, strefa C64.

Serwis Commodore 64/1541 - naprawa/diagnoza.
Zawsze aktualne!

Offline ExciterELB

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 1025
Jak uruchomić gre z mp3
« Odpowiedź #27 dnia: 06 Lutego 2012, 17:45 »
Przypadkiem tu wpadłem i zupełnie nieprzypadkiem mam rozwiązanie problemu, które sam wykminiłem 2 dni temu \"\"

Po pierwsze: t64 przerabiam za pomocą WAV-PRG (do ściągnięcia w necie)

Po drugie: sam robię przerwy w WAV zaraz po wgraniu nagłówka (wystarczy wciąć ok. 6 sek ciszy) przy grach w Turbo

Po trzecie: zapisuję to później jako ACM Waveform | PCM | 44.100 kHz | 8 bitów | Mono -  jedna gra zajmuje ok. 2-3 MB

A przeróbkę magneciaka zrobiłem w ten sposób:

\"\"


Przy czym zwieram kanały z karty dźwiękowej lewy z prawym i tak połączone sygnały wprowadzam do magneciaka.

Ktoś pytał co to za cuda, że nie pokazuje się "Press play on tape" .. wystarczy zewrzeć na stałe dwa kabelki, które w magneciaku podłączone są do mechanicznego włącznika zaraz pod płytką drukowaną. To powoduje nic innego jak mechaniczne zwarcie tych 2 przewodów podczas wciskania klawisza Play. \"\"

EDIT: nawet widać to na tym zdjęciu - to ten czarny i niebieski kabelek wchodzący we wcięcie w płytce i widać kawałek blaszki tego "zwieracza"

a no i jakby ktoś mi powiedział skąd urwałem ten czarny kabelek owinięty o śrubkę.... on jest z jednej strony przylutowany tam gdzie kończy się zdjęcie (szkoda że go nie ująłem).. próbowałem to rozkminić ze schematu ale coś mi nie idzie :/

Offline V-12/Tropyx

  • Level 7
  • *******
  • Wiadomości: 2765
  • 0ldsk00l 4ever!
    • http://www.riversedge.pl/
Jak uruchomić gre z mp3
« Odpowiedź #28 dnia: 06 Lutego 2012, 21:24 »
ExciterELB:
Ktoś pytał co to za cuda, że nie pokazuje się "Press play on tape" .. wystarczy zewrzeć na stałe dwa kabelki, które w magneciaku podłączone są do mechanicznego włącznika zaraz pod płytką drukowaną. To powoduje nic innego jak mechaniczne zwarcie tych 2 przewodów podczas wciskania klawisza Play.

No to ja pytałem :D Dzięki za wyjaśnienie - sprytne. Ja w swoim pierwszym magnetofonie ów element stykowy z 2 blaszkami wręcz zajechałem, ale to przez zbyt częste naprzemienne przewijanie i wciskanie play (szukanie gry rulez).

Czy w Twojej przeróbce odlutowany jest kabelek, co idzie do głowicy magnetofonu? Zastanawiam się, czy ma to jakiś wpływ na odbiór sygnału. Mi by zależało, aby magnetofon posiadał dalej wszystkie swoje funkcje, a jednocześnie mógł łykać sygnał wav z innego źródła.

Ps. nie napisałeś nic o ustawianiu głowicy poprzez regulację poziomu głosności dźwięku z kompa...
http://www.riversedge.pl/ - zapraszam na nową stronę: recenzje, relacje, strefa C64.

Serwis Commodore 64/1541 - naprawa/diagnoza.
Zawsze aktualne!

Offline Raf

  • Master of disaster
  • Administrator
  • Level 7
  • **********
  • Wiadomości: 7339
  • Wolność, własność, sprawiedliwość
Jak uruchomić gre z mp3
« Odpowiedź #29 dnia: 06 Lutego 2012, 22:20 »
ladowanie i ustawianie glowicy z laptopa toshiba tecra m1 na pewno dziala  ;) tyle w temacie hackowania datasette moge powiedziec.
"Cokolwiek powiesz albo napiszesz, znajdzie się ktoś, kto słyszy lub czyta coś zupełnie innego i jeszcze bezczelnie wmawia Ci to"