C64Power Forum
Hardware => Mody => Wątek zaczęty przez: ledo w 07 Lutego 2016, 15:58
-
Witajcie
Męczę się ze zrobieniem klona tego karta, zwykły clon, bez udziwnień. Zamiast układu 4001 jest 7402 (wiem że pinologia inna, mam płytkę pod 7402.
Dwustronny termotransfer ogarnąłem, choć lekko nie było.
Jednak kart nie uruchamia się. Niebieska ramka bez tekstu i kursora. Tyle
Weryfikację chcę zacząć od podzespołów, wzór płytki jest "oblatany" nie spodziewam się tam błędu.
Użyłem:
EPROM SST27SF256
SN74LS175N
74HCT02AP
Czy na tych 3 elementach to powinno działać?
-
Mieszasz "HCT" z "LS" a to znaczy ze beda problemy bo sa inny czasy opadania/narastania sygnałów, jeden jest za szybki lub drugi za wolny.
Rada -> trzymaj sie tylko "HCT" lub "LS", wazne aby nie mieszac.
PS. Czasami taka mieszanka dziala, np. na 10 uruchomien 9 jest poprawnych lub odwrotnie (zalezy jaki producent i jaka seria).
-
Wsad do pamięci dobry?
Mogę sprawdzić.
btw. rs 2322 kiedy wysyłka tych pcb?
-
Sprawdz poprawosc polaczen, przejscia , czy niema zwarc.
Uklady hct nie lubia nog wejsiowych w powietrzu, a ls to toleruja, wiec sprawdz czy cos takiego niewystepuje.
Zapodaj schemat
-
znalazłem jednego niedoluta. Poprawiłem. Jest lepiej, ale...
Pojawia się plansza tytułowa BB8 (jeśli wrzucę v4 to również jest plansza).
Cokolwiek nie nacisnę z opcji innych niż przejście do systemu BB wraca do planszy tytułowej.
Przejście do systemu BB (spacja) zawiesza karta.
Schemat i pcb stad:
http://atari.neostrada.pl/blackbox/blackbox.html (http://atari.neostrada.pl/blackbox/blackbox.html)
możliwe, ze to te timingi..
-
możliwe, ze to te timingi..
Wstaw kondensator 560pF między I/02 a masę.
-
o tym już pomyślałem. Bez efektu :-(
-
Jaki to C64, bo na chlebakach polskie carty mają problemy z działaniem?
-
to też nie to. To nie chlebak, działa na nim BB8 i BB9 (mam od Atraxa)
-
Witam
Takie działanie sugeruje, że nie przełącza banków. Jest to wyzwalane przez I/O2, linie adresu są używane do wyprowadzenia wartości na przerzutnik, którego wyjścia sterują Game/Exrom i dwoma pinami EPROMu, jeden do dalszego rozwoju. Podejrzewam, że impuls I/O2 nie chce się zgrać z tym co dzieje się na liniach adresu lub jest po prostu za krótki. W swoim klonie miałem na I/O2 rezystor 68R, i wtedy mi częściej nie działał niż działał, po czym po stronie IO2 tego rezystora dałem jakiś mały kondensator (kilkaset pF chyba). Dopiero taki konglomerat dał radę. U mnie były wszystkie układy 74LS.
-
Podejrzewam, że impuls I/O2 nie chce się zgrać z tym co dzieje się na liniach adresu lub jest po prostu za krótki. W swoim klonie miałem na I/O2 rezystor 68R, i wtedy mi częściej nie działał niż działał, po czym po stronie IO2 tego rezystora dałem jakiś mały kondensator (kilkaset pF chyba). Dopiero taki konglomerat dał radę. U mnie były wszystkie układy 74LS.
taki patent będzie działał na pewnej ilości płyt. Żeby sobie to przeanalizować zapodaj sobie analizator stanów logicznych (26Ms/s 8 chanell bodaj 26 złotych) , będziesz wiedział jak bardzo błądzisz :)
-
Ten cart jest fatalnie zaprojektowany i az sie prosi o problemy.
Dodaj kondensatory ok. 0.1 uF do kazdego okladu miedzy GND a Vcc.
I zadnych kondensatorow na linie o2 bo to tylko pogorsza sprawe
-
Ten schemat to jeden wielki FUCK i niema prawa dzialac.
Aby eprom dzilal trzeba Vpp podpiac pod Vcc , a nie do 74xx02
A wyjsie przezutnika gdzie teraz jest podpiete Vpp prawdopodobie do CE.
Lub zostawic do GND jesli kart niejest odlaczany programowo ;D
-
hobocti77x aż otworzyłem "oryginał" Atraxa. Pin 1 czyli VPP jest podłączone do przerzutnika.
-
hobocti77x aż otworzyłem "oryginał" Atraxa. Pin 1 czyli VPP jest podłączone do przerzutnika.
A jaki dokladnie eprom zastosowali ?
I do ktorej nogi przezutnika jest podpiete Vpp?
-
zastosowali 27c256jl. Z tym oryginalnym epromem kart zachowuje się identycznie (wylutowałem go z oryginału by zaczytać zawartość).
Schemat oryginału przerysowany przez zdaje się Wegi-ego
http://c64power.com/forum/uploads/files/schemat-BB8.jpg (http://c64power.com/forum/uploads/files/schemat-BB8.jpg)
-
Takie polaczenie jest niezgodne ze specyfikacja ukladu eprom i nalezy przerobic plytke.
Tak sie nie projektuje ukladu bo problemy beda w 9/10 przypadkow.
Jesli chcesz aby bylo ok. I zgodnie ze sztuka to nalezy to przerobic, a problemy powinny zniknac.
Uklad zadziala jak dasz eprom ktory na 1 ma A15, a nie Vpp co jest na 2 schemacie.
-
te epromy są ze sobą w 100% zgodne. Tak jak pisałem, wlutowałem oryginalny eprom z oryginalnego karta. Wlutowałem do niego eprom SST27SF256. Działa bez zarzutu.
Ja nie chce poprawiać oryginału tylko zrobić clona. Ta płytka zresztą którą kopiuję to nie intencja własna a kopia istniejącego PCB BB8. Stary Marabut robił na karcie z podobną płytką jakieś swoje projekty.
Ewidentnie mam coś spitolone albo w wykonaniu albo w podzespołach. Stawiam na to nieszczęsne HCT w nazwie 7402
-
Uklad zadziala jak dasz eprom ktory na 1 ma A15, a nie Vpp co jest na 2 schemacie.
Zapomniałem Ci dopisać -to jest jasne ogarnąłem to pamięcią 512 zaprogramowaną jak trzeba. Wywala sie.
-
@ledo a jaką masz płytę główną ?
-
Użyłem:
EPROM SST27SF256
SN74LS175N
74HCT02AP
Czy na tych 3 elementach to powinno działać?
Mozesz sie zdecydowac czego uzyles ? >:(
-
Blad jest w poziomie napiecia na Vpp.
Ktos to to projektowal albo sie nie znal, albo sie znal doskonale i zrobil tak aby podrabiacze sie zesrali.
Typowy Eprom potrzebuje na Vpp zasilania w przedziale 4.3 - 5.5 V, poziom H dla wyjscia TTL to 2.4 - 5v , najczesciej w okolicy 4v.
Musisz albo zastosowac taki sam Eprom jak w oryginale lub przerobic uklad i pozbyc sie pulapki dla jeleni ;)
-
Dysponuję zarówno STT27SF256 jak i STT27SF512.
temat różnic na pinie 1 pamięci ogarnąłem stosując wersje 512, o czym faktycznie w ferworze walki nie napisałem, tzn napisałem za późno.
Nie jestem ani elektronikiem ani jeleniem. Hobbistycznie buduję sobie karta w urlop. Możliwe nawet, ze nic mi z tego nie wyjdzie :-)
hobocti77x nie bądź barszcz czerwony ;-) Ale dzięki za trop.
Kisiel płyta ogarnia BB8, tak jak pisałem mam drugiego.
-
Piszac o jelniach mialem na mysli tych co kiedys chcieli skopiowac i sprzedwac carta, a nie ciebie.
Firma pradopodobnie zrobila to specjalnie aby sie zabespieczyc.
Dzis niema to znaczenia i mozna tak przerobic ulad aby dzialal tez z typowymi Epromami i kazdy mogl by go sobie zrobic bez stresow ;D
Jesli dobrze zrozumialem to z oryginalnym epromem uklad dziala ?
-
Kumam, i doceniam Twoją pomoc :-)
z 256 i oryginalnym epromem z innego karta (o innej płytce, wg rysyunku odręcznego wczesniej) nie działa.
Działa z 512 (tam jest pin 1 jako A15 działa tylko plansza tytułowa. Potem albo wraca do planszy albo zwis
Przerobię to na szybko na 256, zobaczymy co mi wyjdzie
-
Kumam, i doceniam Twoją pomoc :-)
z 256 i oryginalnym epromem z innego karta (o innej płytce, wg rysyunku odręcznego wczesniej) nie działa.
Działa z 512 (tam jest pin 1 jako A15 działa tylko plansza tytułowa. Potem albo wraca do planszy albo zwis
Przerobię to na szybko na 256, zobaczymy co mi wyjdzie
Nie przerabiaj trzeba siezastanowic. Czyli z poziomem na Vpp sobie poraezilismy.
Teraz trzeba sprawdzic bo moze uklad dziala tylko po zmianie banku trafia na niezaprogramowana pamiec.
Bo pewnie zaprogramowales tylko polowe Eproma
-
zaprogramowałem obie połowy eproma tym samym wsadem
-
W oryginale sygnal na noge 1 odlaczal uklad,a u ciebie teraz (512) zmienia bank . ;D
Ale moze trzeba przemieszac dane, aby sie zgadzalo.
-
No to błąd znaleziony. Biorę się za płytkę od podstaw. Zależy mi na tym konkretnym PCB bo jest krótkie. Dla termotransferu dwustronnego w sam raz, minimalne przesunięcia nie bolą w połowie płytki bolą na jej końcu ;-) im krótsza tym lepsza.
Dziękuję Ci
-
To rob. A jak chcesz to i te mozesz przerobic na zgodna ze sztuka.
I ide o zaklad ze dzilala by na wszystkich PCB. :P
-
ledo
Jak robisz termotransfer? Przy takim rastrze nóżek i pow. pcb nie powinno miec to wplywu, takie lekkie rozjechanie.
-
papier "po naklejkach" i laminator.
z papieru z wydrukiem kieszonka (łączona zszywkami), w to wsuwam płytkę i do laminatora.
Kłopot w tym, że papier w laminatorze lekko się naciąga. wystarczy ułamek mm rozjazdu na początku by skończyć z 0,5mm przestrzałem a to robi różnicę. Raster jest spory, ale między padami często biegną ścieżki. 0,5 mm to kaplica :-(.
Nie mówię, ze się nie da, ale trzeba być megauważnym i popsuć kilka płytek na próbach
-
Być może, ze jest tak jak napisałeś. Laminarka rozciąga nosnik w jednym kierunku.
Spróbuj wstępnie przyprasowac zalążkiem kartki, tak by toner lekko złapał płytkę , lub puszczać pcb przez laminarke "w poprzek"karta.
Można też wytrawić jedną stronę, ponawiercac 4 skrajne otwory, najlepiej w miejscach nóg układów najbliższej narożników pcb.. W tych otwarach umieścić 4 wiertła lub druty odpowiedniej średnicy i
nanizac na nie kartkę z wydrukiem drugiej warstwy.
Po docisnieciu kartki do płytki, podkleic kartkę taśmą klejaca. Po tym mozna usunąć druty/wiertła i prasować.
-
a nie lepiej chemią POSITIVE ? 10 milsów się da zrobić.
-
Nie próbowałam.
Termotransfer zrobisz w mieszkaniu bez kłopotów. Sprejowania positivem nie zrobisz.
-
faktycznie zamówiłem u żula spod sklepu.
http://www.filety.net/index.php?strona=arty/sprzet/actionclone/actionclone
-
Spór z serii akademickich. Każda metoda ma plusy dodatnie i ujemne ;-). Tremotransfer żelazkiem a laminatorem to też dwie rożne sprawy.
Przy termotransferze od wydruku wzoru płytki na papierze do gotowej płytki mija 20 minut, może pół godziny. Już się widzę jak czekam aż mi lakier wyschnie...
Trochę płytek narobiłem, głównie do DCC w modelarstwie kolejowym. I lubię termotransfer. Teraz ten kart ćwiczy mnie z dwustronnego. Zobaczymy.
-
Zmień papier, centrowanie stron otworami pomocniczymi - miałem ten sam problem z płytkami dwustronnymi i laminarką. Kupiłem kiedyś trochę papieru na Allegro i się sprawdza (nie chciało mi się eksperymentować).
-
Tak, akademicka, do momentu jak nie zrobisz sobie płytki fotolakierem z dokładnością do 10 milsów. Powtarzalność otworów da się uzyskać poniżej 0,1mm za pomocą prostego patentu. Technologia jest do opanowania w domu jak już masz drukarkę do termotransferu.
Szybkość vs jakość ;)
-
Jak bawilem sie termotransferem to opracowalem wlasna metode. 8)
Mialem drukarke HP laserjet 4L, wyjelem z niej piec, na rezystorach zrobilem uklad symulujacy czyjnik temp.
W ten sposob drukarka przenosila na papier ( ja stosowalem folie przezroczysta) rysunek, ale skoro nie bylo fuzera to go nie utrwalala.
Proszek trzymal sie statycznie kartki i nieodpadl przy przenoszeniu
czy odwruceniu o 180 stopni.
Potem kartke do plytki, opukac z przeciwnej strony kartke z pomoca pendzelka i toner przenosil sie na plytke, ktora utrwlalem przez podgrzanie.
W ten sposob oszczedzalem papier , a plytki wychodzily bardzo fajnie, a dzieki folii moglem nawet naniesc kilka warstw toneru.
Do 2 stronnych najlepsza jest ramka na zawiasch i blokada plytki aby sie nie przesuwala.
-
Po robocie.
Przerysowałem schemat, zaprojektowałem płytkę mieszcząc się najbardziej jak się da w pierwszej połowie PCB.
1/3 płytki została praktycznie wolna.
Wykonałem PCB termotransferem, polutowałem podzespoły jak w pierwszym poście. DZIAŁA.
Jak ktoś chce schemat i PCB w Kicadzie to prześlę.
-
Po robocie.
Przerysowałem schemat, zaprojektowałem płytkę mieszcząc się najbardziej jak się da w pierwszej połowie PCB. (...)
Jak ktoś chce schemat i PCB w Kicadzie to prześlę.
Publikuj w temacie. Za miesiąc, dwa, rok ktoś zechce sobie BB 8 zrobić, będzie miał jak w sam znalazł był.
To jeszcze prześledź wątek o modyfikacjach BB:
http://c64power.com/forumng/index.php?topic=5251.0 (http://c64power.com/forumng/index.php?topic=5251.0)
M.
-
projekt wrzucę z kilka dni, jak poprawię co spitoliłem a wyszło przy wykonywaniu płytki (za grube pady złącza krawędziowego -termotransfer jeszcze spotęgował ich grubość -kart działa ale wizualnie przerwa między nimi jest zbyt mała wg mnie, z małe pady przelotek -skoczyło się na lutowaniu do ścieżek).
-
@ledo wrzuć projekt - zawsze się może przydać. Btw ogryzek jest zajebisty.
-
projekt wrzucę z kilka dni, jak poprawię co spitoliłem a wyszło przy wykonywaniu płytki (za grube pady złącza krawędziowego -termotransfer jeszcze spotęgował ich grubość -kart działa ale wizualnie przerwa między nimi jest zbyt mała wg mnie, z małe pady przelotek -skoczyło się na lutowaniu do ścieżek).
Kilka dni minęło i ledo utajnił projekt.
Tu jest gotowy do klonowania BB8
https://easyeda.com/wegi1/Black_Box8_C64_cartridge-Vfq0Aa8Ih