C64Power Forum

Software => Software => Wątek zaczęty przez: Pecus_ w 26 Sierpnia 2004, 23:04

Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: Pecus_ w 26 Sierpnia 2004, 23:04
No to jest cos, czego sam sie nie spodziewalem!!
 
Powstal wlasnie pierwszy player SIDow na Atari i to nie Atari ST, tylko na zwyklego 8-mio bitowca i to nierozbudowanego (gra wszystko na Pokeyu).
 
Polecam wszystkim zobaczenie i posluchanie (oczywiscie zaraz sie zacznie ze gra kiepsko itp... ale chodzi o samo stworzenie takiego programu, moze czas w druga strone ??).
 
http://atariarea.histeria.pl/pliki.php?sec=show&:id=495
 
Instrukcja odpalenia na PC - sciagnac emulator (najlepiej Atari800Win - najnowszy) i ROMy, podlaczyc zamieszczony obraz dysku (.ATR) jako pierwsza stacje (D1), w opcjach emulatora ustawic uruchamianie bez Basica i zrobic restart. Potem z dosa wystarczy wpisac BETA2 (bo to jeszcze wersja Beta). W programie kursory, spacja i Esc - na tym dysku jest troche przykladowych SIDow do posluchania...
 
P.-S. I niech mi teraz ktos powie ze Pokey jest malo elastyczny
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: SPC w 27 Sierpnia 2004, 09:47
No chetnie bym sobie ogladnol, ale chyba cos sie im na serwerku skopalo z downloadem. Nie ma linku do pliku, czy cus...
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: Pecus_ w 27 Sierpnia 2004, 11:33
No nie wiem, ja widze link pod slowem [pobierz] i dziala:
 
http://atariarea.histeria.pl/pliki.php?sec=download&:id=495
 
Pecus.
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: Pecus_ w 27 Sierpnia 2004, 14:54
Sorry, wlasnie sie dowiedzialem, ze baza plikow wymaga zarejestrowania sie na Atari Area. Ja tam rejestruje sie na roznistych miejscach, wiec nie mam problemu, ale jak ktos nie chce sie rejestrowac to prosze:
 
http://www.kossinus.com/tom/sidplay.atr
 
Pozdro.
Pecus.
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: SPC w 28 Sierpnia 2004, 13:01
Pecus <:- Dzia za link
 
Dla tych co nie kumaja tego emulatora (ja przed 15 minutami tez nie kumalem ) ->: Menu Sound/Sound Options/Sound Quality ustawic na 1. U mnie zdecydowanie poprawila sie jakosc dzwieku. No i jeszcze Playback rate na maxa.
 
Ale jestem w SZOKU.  Moze to nie brzmi jak SID, ale gra i calkiem niezle. Troche jak sample brzmi. Czy ktos wie jak TO dziala? Jestem bardzo ciekaw, ale nie znam wogoole Atari.
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: SPC w 28 Sierpnia 2004, 13:19
No i znowu jestem w szoku. Ogladnolem sobie przed chwilunia demko Numen na Atarynke (nawiasem moowiac, pierwsze demo na ten sprzet jakie kiedykolwiek widzialem) i jestem pod wrazeniem. Niezle zeczy mozna na tym robic...
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: Raf w 28 Sierpnia 2004, 14:25
Numen wymiata  video-parodia numena tez jest spoko
 
a ten sid-emulator niezly, brzmi jakby siplaya puscic na jakosci 8bit i 11khz, Swiety to niezly koder  
 
ale demo Reditus swoja droga (nie chce byc zlosliwy ale 75% tego dema to jeden engine 3d , ale obietky i kodzik oczywiscie ok, dizajnu braklo )
 
a w druga strone? maly problem ... Atari ma jednak 4 kanaly a C64 3 chyba zeby ciac po samplach
 
moge tylko pogratulowac roboty
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: Pecus_ w 28 Sierpnia 2004, 14:58
>:a w druga strone? maly problem ... Atari ma jednak 4 kanaly a C64 3 chyba zeby ciac po samplach  
 
Iiiii tam - jaki problem , player MODow na malym Atari gra tylko na 3 (slownie TRZECH) kanalach POKEYA - poprostu przy naszym procku szybko da sie zaladowac tylko 3 rejestry (STA:STY:STX), a ten parocyklowy odstep przy czwartym daje niesamowite znieksztalcenie dzwieku - trzebabylo wiec zrobic calego playera na 3 generatorach - a gra przeciez 4 samplowane kanaly
 
Wg mnie sztuka nie jest emulacja dzwieku - sztuka jest ":utrzymanie w ryzach": obcego kodu odpalonego na naszej maszynie - bo w koncu player SIDow na Atari uruchamia kod maszynowy z C64!
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: SPC w 30 Sierpnia 2004, 10:03
Kod maszynowy jest ten sam, bo procek ten sam z tym wiele problemu nie ma. Zaemulowac przestrzen adresowa tez nie problem. Problem w reakcji na zawartosci poszczegoolnych komoorek tej przestrzeni, czyli cyfrowa symulacje SID-a.
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: Raf w 30 Sierpnia 2004, 10:55
6502c a 6502 to chyba nie 100% to samo  
 
a jezeli chodzi o emulacje pokeya to jedna sprawa jest: pokey przy wszystkich bajerach ktore ma na pokladzie , uzywa tylko 16 rejestrow przy czym prawie kazdy pelnie inna role przy zapisie i przy odczycie (o ile sie nie myle jeden z powodow dlaczgo na Atari praktycznie nie ma dem ktore by sie doladowywaly w ":trakcie": - ladowanie szeregowe zakloca kanal generatora bo sa ta tym samym rejestrze- tak to jest?)
 
chociaz wlasciwie odczyty mozna by sobie darowac chyba... kiedys troche pokeya studiowalem bo lookalem czy nie dalobygo sie jakos kulturalnie wpiac do C64 - moze do tego jeszcze dojdzie gdy z mojego starego zniszczonego 800xl  (oczywiscie nie ja dokonalem profanacji) uda mi sie bez uszczerbu dla zdrowia pokeya wylutowac
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 30 Sierpnia 2004, 11:51
6502 a 6510 to nie jest to samo i podwzgledem kodu jak i hardware, jezeli uda ci sie podlaczyc jaki kolwiek ukladzik z rodziny 65XX pod komcia to daj znac obojetnie czy to bedzie pokey antic czy 6522 ... powodzenia
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: SPC w 30 Sierpnia 2004, 12:27
Kod maszynowy jest ten sam, bo procek ten sam  <:- oj, gafe strzelilem. Sadzilem ze C64 i Atari maja te same procki, sorki. Hmmm. A w czym tkwi rooznica, jesli mozna wiedziec? I jak jest z przenosnoscia kodu?
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: Raf w 30 Sierpnia 2004, 12:49
ja tez glupote puscilem bo C64 ma przeciez 6510/8502 , atari ma jak napisalem 6502c  , procek z C na koncu ma kilka dodatkowych rozkazow ale szczegolow nie znam , polecam moze lekture datasheeta od WDC 65w02c - moze chociaz  rozwieje   niektore watpliwosci (http://www.6502.org/documents/datasheets/wdc/wdc_w65c02s_feb_2004.pdf) - on tez posiada jakies dodatkowe opcody ale sie nie zaglebialem , (chyba? nie pamietam czy) doczytalem ze  jezeli dodatkowe instrukcje nie sa uzywanie kod jest 100% portowalny .
 
6510 i 6502 sa 100% zgodne softwareowo , 6510 ma tylko dodatkowa brame ktora jest uzywana do sterowania magnetofonem ($01).
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 30 Sierpnia 2004, 14:22
6510 comodorka nie jest 100% zgodny z 6502 jest zgodny co do rozkazow publikowanych 65C02 posiada wiecej rozkazow min. STZ BRA itd. reszta opcode wykonuje sie jako NOP o roznej ilosci pamieci i cykli. Polecam ksiazke 6502 i jego rodzina ... jest w sieci dostepna jako skan.
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 30 Sierpnia 2004, 14:30
zreszta co producent 6502 to lista rozkazow dodatkowych inna... dla koneserow gatunku
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: SPC w 30 Sierpnia 2004, 15:43
No to kod playera praktycznie przechodzi bez zmian. Ciekaw jestem jak zaemulowali reszte
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: Pecus_ w 30 Sierpnia 2004, 15:46
Z tymi procesorami to dziwnie jest. Mialem atarek w swoim zyciu chyba z 5 i w zadnej z nich nie bylo procesora z tymi dodatkowymi rozkazami . Oczywiscie niepublikowane sie wykonywaly, ale zadne STZ (a przydaloby sie czasem) itp. nie chodzilo. Podobno ostatnie partie Atari 800XE maja za to procesor nie obslugujacy wogole tzw. rozkazow niepublikowanych, ale dalej nie dzialaja na nim te ":dodatkowe": rozkazy 65c02. Czyli .... jest jeszcze ciekawiej
 
A co do uruchamiania kodu, to chodzilo mi o sztuke programistyuczna w postaci przygotowania srodowiska, inteligentnej relokacji itp. umozliwiajaca kontrolowane dzialanie tego kodu, tak by nie smiecil po rejestrach atari (w c64 jest tam cos innego, chyba poprostu RAM) itp. No i oczywiscie przechwycenie odwolan do rejestrow SIDa z odpowiednia szybkoscia, bo sama emulacja SIDa jest oparta na procedurach znanych od wielu lat (program SoftSynth).
 
P.-S. Dobrze ze przynajmniej tutaj dyskusja jest merytoryczna
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: Raf w 30 Sierpnia 2004, 16:58
>:P.-S. Dobrze ze przynajmniej tutaj dyskusja jest merytoryczna
 
psss... nie prowokuj
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: elban/arise_ w 30 Sierpnia 2004, 23:02
>:>:P.-S. Dobrze ze przynajmniej tutaj dyskusja jest merytoryczna  
>:  
>:psss... nie prowokuj
 
szczegolnie, ze wypowiadaja sie takie autorytety jak SPC, ktory zrobil trzy dema ale nie pokazal oraz Raf, ktory spalil trzy sidy.
 
ps. nie moglem sobie darowac.
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: xxl_ w 31 Sierpnia 2004, 09:49
>:Z tymi procesorami to dziwnie jest.  
 
1. niema ani jednej atarynki (nieprzerabianej) z procesorem 65c02 sa za to z 6502c - procki w atari z \'c\' sa zmodyfikowane o linie halt, zeby proc graficzny mogl zatrzymac glownego. oto cala tajemnica \'c\' w oznaczeniu procka atari.
 
>: sama emulacja SIDa jest oparta na procedurach znanych od wielu lat (program SoftSynth).  
 
technika zastosowana w programie softsynth moze dac dobre efekty ale nie na wolnej maszynie chociaz dobrze, ze sidplayer jest i dziala...
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 31 Sierpnia 2004, 14:12
>:>:XXL  
1. HALT ...to po co jest RDY?? procek w atarynce to jak pamietam Sally wiec ani 6502C ani 65C02 tylko klon , tak jak pisalem co producent to inny dekoder rozkazow...w wdc tez jest co innego w RTL tez co innego itd.  
Jezeli wiesz po co jest ta linia bym byl wdzieczny o jakies blizsze dane, czy zatrzymuje w kazdym cyklu proca itd itp.
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: xxl_ w 31 Sierpnia 2004, 15:05
>:1. HALT ...to po co jest RDY?? procek w atarynce to jak pamietam Sally wiec ani 6502C ani 65C02 tylko klon
 
roznice miedzy 6502 a 6502c (SALLY) (spotkalem tez oznaczenia z SC):
The difference to a standard-6502 is the additional HALT-line - the CPU can be halted to allow other devices (i.e. ANTIC or an additional CPU, which could come in a cartridge) full-bandwidth bus access (e.g. DMA).
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 01 Września 2004, 08:02
no i nie wyczerpuje to tematu...RDY tez potrafi zatrzymac proca....czyzby to bylo to samo co HLT?? Linia HLT jest synchroniczna asynchroniczna??? Zatrzymuje proca w kazdym cyklu???
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: xxl_ w 02 Września 2004, 08:10
nie wiem czy dobrze pamietam ale rdy jest po to zeby proc zsynchronizowac z wolnymi pamieciami - proc nie jest odlaczany od szyny, przy halcie tak, ktos inny zajmuje szyne. ale tak jak mowie to bylo dawno i pewnie nie prawda
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 02 Września 2004, 10:04
czyli jak AEC&:RDY w komodzie. Dobra poczytam sobie w sieci
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: silverdr_ w 01 Września 2004, 17:33
Moze mnie ktos tego playera podeslac? Jedyne webforum, na ktore strawiam rejestrowanie i logowanie sie to emu64...
 
silverdr (at) srebrnysen (kropka) com
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: Pecus_ w 02 Września 2004, 01:18
A przeczytaj uwaznie poczatek dyskusji, podalem link na moim serwerze nie wymagajacy logowania, bezposrednio do pliku ATR.
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: silverdr_ w 03 Września 2004, 12:57
>:A przeczytaj uwaznie poczatek dyskusji, podalem link na moim serwerze nie wymagajacy logowania, bezposrednio do pliku ATR.
 
No roger, roger... Istotnie nie czytalem calego watku ale juz mam. Dzieki. Odpalilem to na prawdziwej katarynce i, kurde, niezle... naprawde niezle.
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: SPC w 03 Września 2004, 15:08
Ja po wyregulowaniu parametroow emulatora bylem lekko zszokowany, bo na defaultah to kiepsciutko bylo.  
 
>:Odpalilem to na prawdziwej katarynce i, kurde, niezle... naprawde niezle.
 
Duza rooznica miedzy Atari a emulatorem jest tak mniej wiecej (wiem ze nie da sie tego opisac, ale tak na oko czy raczej na ucho) ?
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: Pecus_ w 06 Września 2004, 19:11
Jestem ":sluchowcem": wiec postaram sie opisac. Roznica miedzy real Atari a dobrze skonfiugurowanym emulatorem (podkreslam dobrze skonfigurowanym - niestety opcje dzwiekowe trzeba czasem ustawiac roznie dla roznych sposobow uzyskiwania dzwieku przez program) jest niewielka.
 
Aczkolwiek jest i to raczej Atari gra ladniej od emulatora. Najlepszym testem jest nagranie pliku WAV emulatorem i posluchanie go - wtedy wyklucza sie wszystkie zniekszatalcenia dzwieku wprowadzane przez zarzadzanie procesami w Windows i np. mala wydajnosc procesora w PC (na moim PIII 866MHz czasem wydajnosc emulacji spada ponizej 100% i wtedy sa jakies trzaski, ale w nagranym pliku nie wystepuja).
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: SPC w 07 Września 2004, 10:27
Dzieki
 
Ja tez musialem troche pokombinowac z opcjami, bo na poczatku sie cos rwalo. Ale jak juz to zrobilem to naprawde efekt mnie zaskoczyl.
Tytuł: Player SIDow na Atari!! :)
Wiadomość wysłana przez: Jemasoft_ w 03 Września 2004, 21:50
Qrde Silver masz kataryne??? Nie badz taki daj posluchac.  
.
Ozdrawiam (innych a siebie lecze).