C64Power Forum

Ogólne => Commodore 128 => Wątek zaczęty przez: Skull w 19 Sierpnia 2009, 07:50

Tytuł: Baza informacji
Wiadomość wysłana przez: Skull w 19 Sierpnia 2009, 07:50
Jestem swiezo upieczonym wlascicielem c128d (od poniedzialku).
Poniewaz w necie nie ma za duzo informacji na temat c128, a chcialbym sie nieco dowiedziec, moze ktos pokieruje na jakis ciekawy adres, albo lepiej - odpowie na kilka pytan.

1 ) Jak najlepiej podlaczyc c128 do monitora 1084s, - jak wyglada schemat kabla RGBI
2 ) jak sie maja do siebie tryby c64 i c128, kompatybilnosc, czy mozna je dowolnie przelaczac podczas pracy
3 ) Przelaczanie trybu porocesora w asmblerze na 2MHz i jakie sa konsekwencje.
4 ) Zagadnienie autobootowania ze stacji zainstalowanej w komputerze
5 ) tryby graficzne
6 ) dostepu do pelnych 128Kb i jak to wyglada z poziomu grafiki
7 ) matryca klawiatury - jak sie dobierac do niej z poziomu asemblera
8 ) tryb 80 znakowy i co sie z tym wiaze

pzdr
Tytuł: Baza informacji
Wiadomość wysłana przez: tfardy__ w 19 Sierpnia 2009, 08:34
> 1 ) Jak najlepiej podlaczyc c128 do monitora 1084s, - jak wyglada schemat kabla RGBI


http://meckert2.republika.pl/rgbscart.htm zapraszam na moja strone, mam nadzieje ze ten schemat pomoze.

do 1084s podlaczamy kablem z obu stron zakonczonym 9 bolcowymi wtyczkami meskimi \"Smile\"

>8 ) tryb 80 znakowy i co sie z tym wiaze
W tym trybie mamy obraz generowany przez uklad VDC, rozdzielczosc 640x200, procesor dziala w trybie 2 MHZ. Super dziala Geos 128, mozemy sobie obejrzec demo Risen from Oblivion, CP/M tez zadziala w tym trybie. Sygnal idzie z portu RGBI
Tytuł: Baza informacji
Wiadomość wysłana przez: Nitro__ w 19 Sierpnia 2009, 09:07
2) W zasadzie tryb C64 jest w 100% kompatybilny procz tego, ze ulamek programow wariuje przy wcisnietym caps locku, oraz dochodza do tego zapisy do $d030.
3) Jesli przy wlaczonym VIC\'u wlaczysz tryb 2MHz, to na ekranie beda krzaki - brak zgrania z procesorem, jedyna opcja, aby skorzystac z szybszego procesora w trybie 64 i wlaczonym VIC\'u to przelaczenie szybkosci podczas wyswietlania ramek - ok. 20% wiecej mocy.
Tytuł: Baza informacji
Wiadomość wysłana przez: V-12/Tropyx w 19 Sierpnia 2009, 09:52
                   
skull napisal:
Jestem swiezo upieczonym wlascicielem c128d (od poniedzialku).
Poniewaz w necie nie ma za duzo informacji na temat c128, a chcialbym sie nieco dowiedziec, moze ktos pokieruje na jakis ciekawy adres, albo lepiej - odpowie na kilka pytan.

1 ) Jak najlepiej podlaczyc c128 do monitora 1084s, - jak wyglada schemat kabla RGBI
2 ) jak sie maja do siebie tryby c64 i c128, kompatybilnosc, czy mozna je dowolnie przelaczac podczas pracy
3 ) Przelaczanie trybu porocesora w asmblerze na 2MHz i jakie sa konsekwencje.
4 ) Zagadnienie autobootowania ze stacji zainstalowanej w komputerze
5 ) tryby graficzne
6 ) dostepu do pelnych 128Kb i jak to wyglada z poziomu grafiki
7 ) matryca klawiatury - jak sie dobierac do niej z poziomu asemblera
8 ) tryb 80 znakowy i co sie z tym wiaze

pzdr


ad. 2) Dowolnie nie mozna przelaczac. W trybie C128 mozesz wejsc do C64 poprzez polecenie GO64. W trybie C64 to sobie mozesz tylko resetem wejsc do C128. Aha no i jak masz kartridz wsadzony do C128 to ofkoz zawsez bedzie Ci bootowal katrtridz.

ad. 3) Konsekwencje masz takie, ze Ci wtedy 2x szybciej smiga. W Trybie C64 widac takie fajne kolorowe krzaczki wtedy.

ad. 4) Autobootowanie ofkoz dziala tylko w trybie C128 - jak masz jakis soft co ma autobootowaine, to po wlaczeniu C128 Ci sie od razu odpali bo komputer bada stacje po uruchomieniu.

ad. \"Cool\" No trybu 80-znakowego nie uzyskasz bez kabla RGB (dobrze mowie?)
Tytuł: Baza informacji
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 19 Sierpnia 2009, 14:07
przepraszam czy ktos moglby wrzucic zdjecie tych kolorowych krzaczkow?
Tytuł: Baza informacji
Wiadomość wysłana przez: tfardy__ w 19 Sierpnia 2009, 18:51
jeszcze o rgbi

Obraz mozna tez uzyskac na zwyklym telewizorze, wykorzystujac sygnal na 7 pinie gniazda RGBI w C128 (wystarczy miec kabel dwuzylowy zakonczony cinchem i nie zapomniec o podlaczeniu masy - schemat gniazda RGBI znajdziecie ponizej) .


5 4 3 2 1

9 8 7 6


1 GND masa
2 GND masa
3 R czerwony
4 G zielony
5 B niebieski
6 I natezenie
7 VIDEO composite video
8 HSYNC synchronizacja pozioma
9 VSYNC synchronizacja pionowa
Tytuł: Baza informacji
Wiadomość wysłana przez: Skull w 20 Sierpnia 2009, 06:47
Dzieki za szybki odzew. Chociaz, bardziej mialem na mysli, odpowiedzi ze swery programowej typu: jaka wartosc -> do jakiego rejestru ( pytania nr 2, 3, 4, 5, 6, 7) i na co nalezy przy tym uwazac.
Co do pierwszego pytania - chodzi mi o kabel taki jak tu: http://www.vesalia.de/e_c64kabel.htm
(5 od gory), akurat na c128d stoi monitor 1084s  (monitor z wyjsciami takimi jak tu http://www.allegro.pl/item707825388_monitor_commodore_1084s_bcm.html ) bez wtyczki pin-9, za to ma dinowskie.
 
Ale chyba znalazalem jakies rozwiazanie tu:
http://www.pinout.net/browse.php?conid=287
 
kabel pin-9 -> pin-9 ma zastosowanie w monitorach 1084D(S)
Tytuł: Baza informacji
Wiadomość wysłana przez: Skull w 20 Sierpnia 2009, 06:51
acha jeszcze jedno:
jak tak na prawde kaszani tryb 2Mhz w odniesieniu do VIC-a?
Czy w trybie wylaczonego ekranu, ale z mozliwoscia wyswietlania sprites tez bedzie sie cos kaszanic ??
 Jak dziala w takim ukladzie rejestr rastra $d012 ?
Tytuł: Baza informacji
Wiadomość wysłana przez: Nitro__ w 20 Sierpnia 2009, 10:34
                   
Cytat:
$D030/53296/VIC+48:  C128 only: Switch to FAST-Mode

   +----------+---------------------------------------------------+
   | Bits 7-2 |   no Function, always 1                           |
   | Bit  1   |   1 = Test-Mode(?)                                |
   |          |       ($D012 increases by one per cycle)          |
   | Bit  0   |   1 = Enable 2 MHz-Mode, VIC displays whatever is |
   |          |       on data-bus when in visible area            |
   +----------+---------------------------------------------------+
Tytuł: Baza informacji
Wiadomość wysłana przez: zyga w 21 Sierpnia 2009, 18:33
Ciekawe wykorzystanie $d030 w C128:
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=6097

Ponizej artykul:
http://www.go64.de/english/online_e/05_00_2e.htm
Tytuł: Baza informacji
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 22 Sierpnia 2009, 13:58
ehh gdyby projektanci zostawili jeszcze jedna furtke i uproscili generowanie kolorow z kolor ramu to powstalo by duzo roznych trybow graficznych bez cyklowania. A to przelaczanie hsync na dotclock to fajny bajer w c128.
Tytuł: Baza informacji
Wiadomość wysłana przez: Skull w 22 Sierpnia 2009, 17:36
Dzieki za te $d030.
Dzisiaj dopiero mialem okazje odpalic sprzeta - chodzi!
Chociaz wiatrak strasznie furkocze - ktos wymienial ?
Tytuł: Baza informacji
Wiadomość wysłana przez: Bedzio__ w 22 Sierpnia 2009, 19:09
wygodnie musi ci sie pisac na klawie w tej szufladzie  \"Laughing\"  sprzecik zajebisty! wybiel go i bedzie git  \"Wink\"
Tytuł: Baza informacji
Wiadomość wysłana przez: Izaak Berenbaum__ w 22 Sierpnia 2009, 19:51
ciekawsze niz zdjecia sprzetu sa screeny z nowej gierki  \"Smile\"
Tytuł: Baza informacji
Wiadomość wysłana przez: zyga w 23 Sierpnia 2009, 06:34
@Skull

W magazynie C64.5 #11 znajduja sie 2 artykuly: o VDC (opis rejestrow) oraz opisujacy C128 z uwzglednieniem roznic do C64. Magazyn lezy tutaj: http://www.elysium.filety.pl/index.php?dir=groups/Alliance/

Odnosnie wiatraczka - w metalowej C128DCR wcale go nie ma, wiec ja dokladalem swoj, jak rowniez wymienialem zasilacz na pecetowy AT, po spaleniu oryginalnego + dodatkowy trafo ~9V.
Tytuł: Baza informacji
Wiadomość wysłana przez: zyga w 23 Sierpnia 2009, 06:40
Polecam tez zamontowanie \"CPU speed indicator\" (wyswietlacz MHZ) wg projektu YTM/Elysium. Schemat (i wiele innych ciekawych rzeczy): http://ytm.bossstation.dnsalias.org/html/projects.html
Tytuł: Baza informacji
Wiadomość wysłana przez: Skull w 23 Sierpnia 2009, 20:30
Dzieki Zyga za zina, wlasnie o taki opis mi chodzilo. Od razu, pozwolilem sobie na przetworzenie artow o c128 na format pc-towski (dla potomnych \"Wink\" ) Mam nadzieje, ze nie masz nic przeciwko?
Tytuł: Baza informacji
Wiadomość wysłana przez: zyga w 24 Sierpnia 2009, 07:36
Pewnie ze nie mam nic przeciwko. Ciesze sie ze informacje moga byc komus przydatne. BTW. fajnie wyszlo !
Tytuł: Baza informacji
Wiadomość wysłana przez: piotrek__ w 06 Lutego 2010, 19:46
Czesc.

Ad 4)
Bardzo dawno temu bawilem sie w bootowanie z dyskietki.
Po starcie systemu wysylany jest sygnal do 1571 przelaczajacy stacje w tryb szybkiej transmisji danych. Jak sygnal zostanie potwierdzony mamy szybsza od 1541 maszyne, a ze sciezki nr. 1 jest czytany adres (sciezka:sektor) z ktorego ma zostac zaladowany program.
Po tym widac komunikat \"BOOTING nazawa programu\", a nastepnie automatycznie uruchomiony.
Pieknie to widac w grze \"F-14 Combat\" (gra dziala zarowno na C64 jak C128).

Ad 6)
Do pelnych 128 kb ramu masz tylko w BASIC-u, bo on sie zajmuje wymiana danych miedzy dwoma bankami po 64kb.
VIC-II wiadomo ze adresuje 16kb i mozna zmienic polozenie tego bloku w 4 roznych miejscach banku 64kb ram.
Wymiana danych miedzy bankami 64kb odbywa sie za pomoca programowania komorek od adresu $DF00 dla C64 i dodatkowo $FF00 dla C128 (DMA)
Szczegoly na stronie C64POWER - dzial programowanie - REU.

Pozdrawiam.

PS.
Pieknie Skull, duzo nowego sie dowiedzialem o MMU i VDC.