C64Power Forum

Inne => Scena => Wątek zaczęty przez: Ramos w 23 Września 2008, 13:22

Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Ramos w 23 Września 2008, 13:22
Zastanawiam sie czym tak naprawde nasza polska scena i ta zachodnia moze w obecnych czasach pochwalic sie w szczegolnosci do innych scen 8bit. Ostatnio gora jest scena atarowska, gdzie od lat powstaja ciekawe projekty min. odtwarzajka do SIDow czy ostatnio emulator komputera Apple II (http://atarionline.pl/v01/index.phtml?subaction=showfull&id=1222025610&archive=&start_from=&ucat=1&ct=nowinki)
Ile mozna wydawac dema, kolekcje, przeciez kiedys skoncza sie pomysly na nowe efekty mozliwe do zrobienia na C64. Moze znalazlaby sie osoba co pokazala, ze na C64 da sie np. odtwarzac muzyke z innego komputera czy emulowac jakis 8bitowy sprzet. Przez takie projekty ma sie wieksze uznanie niz napisanie jakies demka, bo to co do tej pory sie ukazuje z malymi wyjatkami to porazka.
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Ramos w 24 Września 2008, 16:46
Jest pewien projekt. Czy moze ktos reflektowalby na stworzenie emulatora komputera VIC-20. Po glebokim zastanowieniu z Nitro uznalizmy, ze projekt jest realny i mozna go stworzyc na C64. Moze ktos by chcial sie za to zabrac?
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 24 Września 2008, 17:48
Aple II GS znaleziony w mojej piwnicy ma procesor WDC 65816 konia z rzedem temu kto zaemuluje 16 bit na procesorze 8 bit.
Wszystko jest mozliwe poza otwarciem parasola w d... \"Wink\"
PS. kiedys widzialem emulator spektruma na comciu \"Smile\"
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Ramos w 24 Września 2008, 17:52
Mi chodzi o Apple II 8bit a nie o jego wersje 16 bit. Wersja 8bitowa da sie w sumie zrobic na na naszym sprzecie tylko strasznie wolno bedzie chodzic i sie nie oplaca jej stworzyc, co innego VIC-20.
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Izaak Berenbaum__ w 24 Września 2008, 17:52
my sie mozemy pochwalic baza formuly 1: http://noname.c64.org/csdb/release/?id=45599 i emulacja tablicy wynikow do snukera http://noname.c64.org/csdb/release/?id=70649
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Ramos w 24 Września 2008, 18:23
Tym mamy sie chwalic? Przeciez stworzylismy cos lepszego niz takie bzury. Po co takie cos wydawac. Dajcie lepsze propozycje lub moze zabierzcie sie za tworzenie czegos.
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Nitro__ w 24 Września 2008, 18:23
                   
Cytat:
konia z rzedem temu kto zaemuluje 16 bit na procesorze 8 bit.

Slyszales o Sweet 16?
                   
Cytat:
Sweet 16 is a 16-bit pseudo-microprocessor implemented in 6502 assembly language .


                   
Cytat:
PS. kiedys widzialem emulator spektruma na comciu Smile

Basica spectruma dokladniej, o normalnym kodzie mozna zapomniec.
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 24 Września 2008, 19:10
65C816 na 65C02 skrot myslowy.
PS. samo zaimplementowanie core od 6502 w cpld stanowi duzy problem struktura wewnatrz proca jest asynchroniczna i zrobienie emulacji sprzetowej z dokladnoscia do cyklu jest prawie niemozliwe.
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Skull w 25 Września 2008, 08:54
ale przeciez mamy emulatory:

http://noname.c64.org/csdb/search/?seinsel=all&search=emulator

jest BBC, Amigi, X-Box-a, Apple, MS-DOS, a Spectrum-a to ze 3

pelen wypas  \"Laughing\"  (zdaje sie ze gdzies wpadl mi w rece jeszcze Atari:P )

a tak powaznie to po co nam emulatory na c64 - to tylko ciekawostka w dzisiejszych czasach (gdzies na 5 sek.), a roboty maaaaasssssaaaaa.
Piszcie gry... konwertujcie z innych platoworm, niech nie bedzie tytulu ktorego nie ma na c64 ! (oczywiscie zeby to nie byla \"maniana\" z duzym tytulem)
Sa fajne gry na sieci we flashu, ktore sa osiagalne na komciu, a ich grywalnosc nie gasnie latami.
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Skull w 25 Września 2008, 09:03
Co do Atarowcow, zawsze podziwiam ich zapal i cierpliwosc - czasem zaluje, ze \"stary\" nie przywiozl mi z RFN-u w latach 90-siatych zamiast Commodore 64 z zepsutym ukladem cia, jakies Atari.
Zdaje sie jednak, ze to jest inne grono ludzi, ktorzy rozbudowuja swoje maszyny na wzor pc-ta. Ich produkcje bardzo zadko ida na golym Atari.
 
Niech ktos pozalatwia wszystkim rozszerzenie pamieci o chociazby 64kb,
a produkcje na c64 nabiora innego wymiaru!
...ale chyba nie tedy droga, prawda ?
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Raf w 25 Września 2008, 09:47
                   
Ramos napisal:
Jest pewien projekt.


nie, jeszcze nie ma.

                   
Ramos napisal:
Czy moze ktos reflektowalby na stworzenie emulatora komputera VIC-20. Po glebokim zastanowieniu z Nitro uznalizmy, ze projekt jest realny i mozna go stworzyc na C64. Moze ktos by chcial sie za to zabrac?


Tradycyjnie nie potrafisz wymyslec czegos oryginalnego, tylko probujesz kopiowac to co zgrzybiali Atarowcy wyprodukowali w olbrzymim nadmiarze wolnego czasu. Te atari z 65816@14Mhz i do 16MB ram to juz tak naprawde jak PC jest, nawet instalator tego ich systemu graficznego jest wzorowany na tekstowym setupie windowsow linii NT/win 3.x. Moze to juz jest scena \'GRZYBATAROWSKA\'?

No to zeby nie gdybac wystarczy przytoczyc pare oczywistych faktow (czy tez oczywistych oczywistosci):

1) basic na C64 jest 100% zgodny z tym na VIC20 - po co emulowac (pomijam asembler, ale wstawki czysto matematyczne i tak beda dzialac, najwyzej beda wymagac relokacji kodu).
2) na VIC20 powstalo troche dem - ale podobnie jak dema na C64 wymagaja one bardzo scislego timingu - jest to _niewykonalne_ aby dema np z rasterbarami dzialaly prawidlowo, bo przeciez trzeba w ogole sporo czasu na emulowanie ukladu VIC...
3) VIC ma rozdzielczosc 176x174, bedziesz to skalowac realtime do 320x200? czy moze obetniesz ekran zostawiajac w 177-320,174-200 pusty ekran ?

Trzeba jeszcze wziac na poprawke to, ze ten emulatro apple na atari uzywa 128kb ram, czyli w jednym banku mozna trzymac emulowany system a w drugim kod emulatora. Na defaultowym C64 nie ma takiej opcji, a chocby +60 ma garsc osob... any workaround?

Jesli ktos ma definitywnie za duzo czasu to proponuje napisac odtwarzacz muzyki z VIC20 na C64, to jeszcze jest zupelnie wykonalne \"Wink\" albo TED z serii 264... tam jest jeszcze bardziej prymitywny uklad dzwiekowy.
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Nitro__ w 25 Września 2008, 11:51
                   
Cytat:
Te atari z 65816@14Mhz i do 16MB ram to juz tak naprawde jak PC jest, nawet instalator tego ich systemu graficznego jest wzorowany na tekstowym setupie windowsow linii NT/win 3.x. Moze to juz jest scena \'GRZYBATAROWSKA\'?

Nie znasz dokladnie sceny Atarowskiej wiec sorry, ale bzdury piszesz.
U Atarowcow nadal standardem jest fabryczny 6502, owszem sa rozszerzenia wladowujace 65816 z szybszym procesorem, ale to egzotyka, nie standard, a juz nikt na to dem nie pisze.
Maja takze projekt nowego ukladu graficznego, ktory jest strasznie wypasiony i moze emulowac stary chip, tutaj zgadzam sie, taka maszyna to juz nie Atari.
Rzecza najczesciej rozbudowywana w tych komputerach jest RAM, wynika to z tego, ze ich stacja nie ma wlasnego proca i podczas ladowania obciaza mocno system a takze pozwala tylko grac 2 z 4 kanalow POKEY\'a.
Tak wiec Atarowcy wszystkie dane dema laduja do pamieci, dzieki czemu znika problem linkingu z takimi ograniczeniami.
Ale Uwaga - nie pisza efektow, ktore same nie dzialalyby na golej maszynie z 64KB.

A jak ktos sie wzorowal przy kodzeniu jakiejs nakladki na windowsie, to do niego pretensje miej a nie zwalaj wszystkiego na cala scene Atarowska.
                   
Cytat:
2) na VIC20 powstalo troche dem - ale podobnie jak dema na C64 wymagaja one bardzo scislego timingu - jest to _niewykonalne_ aby dema np z rasterbarami dzialaly prawidlowo, bo przeciez trzeba w ogole sporo czasu na emulowanie ukladu VIC...

Hmm, no scisly timing i bugi ukladow z ktorymi nawet emulatory PC maja problemy rzeczywiscie nie wchodza w gre, ale emulator do odpalenia jakichs gier, czy tam aplikacji jest wg. mnie spokojnie do napisania.
Emulacja VIC\'a nie powinna zabrac duzo czasu, bo to prosty uklad podobny do naszego bardziej wypasionego VIC\'a-2.

                   
Cytat:
3) VIC ma rozdzielczosc 176x174, bedziesz to skalowac realtime do 320x200? czy moze obetniesz ekran zostawiajac w 177-320,174-200 pusty ekran ?

Na skalowanie procesor nie wydoli, na srodek ekran i po sprawie.

                   
Cytat:

Trzeba jeszcze wziac na poprawke to, ze ten emulatro apple na atari uzywa 128kb ram, czyli w jednym banku mozna trzymac emulowany system a w drugim kod emulatora. Na defaultowym C64 nie ma takiej opcji, a chocby +60 ma garsc osob... any workaround?

Owszem, ale taki Apple II ma wiecej pamieci od calych wielkich 4KB VIC\'a, zostaje nam po odjeciu tych 4kb, wejsc, wyjsc, basica i kernala i screen ramow cos kolo 50-56kb na kod.

P.S. Ten emulator Apple II chodzi w ok. 50% szybkosci.
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Raf w 25 Września 2008, 00:00
                   
Cytat:

Nie znasz dokladnie sceny Atarowskiej wiec sorry, ale bzdury piszesz.
U Atarowcow nadal standardem jest fabryczny 6502, owszem sa rozszerzenia wladowujace 65816 z szybszym procesorem, ale to egzotyka, nie standard, a juz nikt na to dem nie pisze.


nie napisalem ze to standard. Podobnie jak standardem nie jest SupercPU do C64. Sek w tym ze teraz juz praktycznie nic nie dziala na lysym 8bit |Atari bo trzeba miec rozszerzenie pamieci o ktorym piszesz nizej, ale o tym za chwile. I umowmy sie ze nie mam nic do takich rozszerzen, tylko standaryzacji czegos zblizonego jestem przeciwny (czytaj: chocoazby rozszerzenie pamieci w 8bit Atari), bo tez sobie moge podpiac 512K REU do C64 z kontrolerem DMA i zaczac porownywac jakosciowo produkty mozliwe do wykonania na takim zestawie (REU jest tak wydajny ze GEOS 2.0 go wykorzystuje jako akcelerator grafiki bitmapowej (kopiowanie blokow danych))

                   
Cytat:

Maja takze projekt nowego ukladu graficznego, ktory jest strasznie wypasiony i moze emulowac stary chip, tutaj zgadzam sie, taka maszyna to juz nie Atari.


podobny extension wykonany przez Pania Jerri wyewoulowal do C-ONE oraz DTV... i prawdopodobnie wiekszosc podobnych \"zabaw\" w koncu dazy do zbudowania calego systemu od nowa \"Wink\"

                   
Cytat:

Rzecza najczesciej rozbudowywana w tych komputerach jest RAM, wynika to z tego, ze ich stacja nie ma wlasnego proca i podczas ladowania obciaza mocno system a takze pozwala tylko grac 2 z 4 kanalow POKEY\'a.
Tak wiec Atarowcy wszystkie dane dema laduja do pamieci, dzieki czemu znika problem linkingu z takimi ograniczeniami.
Ale Uwaga - nie pisza efektow, ktore same nie dzialalyby na golej maszynie z 64KB.


wlasny proc nie ma tutaj nic do rzeczy (Swoja droga musi miec procesor bo przezciez w ATARI jest plug\'n\'play interface SIO, wiec dane sie laduja po tym intereface po prostu magicznie same? - nawet zadalem sobie trud i wyszukalem taka ulotke - http://www.tietokonemuseo.net/esitteita/atari400/atari810diskdrive.htm - pisze jak byk ze ma 6507 nawet najprostsza stacja 810.... zanim zaczniesz mi zarzucac niekomptetencje dot. sceny atarowskiej moze czasem sam siegnij do zrodel... ) , natomiast ze POKEY to jest uklad wszystko w jednym do tego stopnia ze ograniczona jest jego funkcjonalosc przy probie korzystania z kilku features jednoczniesnie (za malo nozek na scalaku... tylko 4bit magistrali adresowej wymusza inna fukncjonalnosc przy odczycie i zapisioe rejestrow POKEY\'a) to istotnie glowny powod ladowania najpierw calego dema do ramu, niemniej jednak majac tyle pamieci wiecej nie wierze aby nikt sie nie pokusil o tabelaryzacje efektow wykorzystujac wlasnie ta dodatkowa pamiec...


                   
Cytat:

A jak ktos sie wzorowal przy kodzeniu jakiejs nakladki na windowsie, to do niego pretensje miej a nie zwalaj wszystkiego na cala scene Atarowska.


no tak, wypowiadam otwarta wojne wszystkim Atarowcom, szczegolnie Panu Smiglo/Blowjobb ktory jest tutaj na forum \"Wink\"

a tak powaznie to jedyni atarowcy ktorzy mnie podkurwili kiedykolwiek to dwu typow ktorzy nawolywali zebym ich wpuscil na SP2 bez oplaty za wejsciowke bo \"piwko sobie chca wypic przy dzwiekach SIDa...\"

                   
Cytat:

Hmm, no scisly timing i bugi ukladow z ktorymi nawet emulatory PC maja problemy rzeczywiscie nie wchodza w gre, ale emulator do odpalenia jakichs gier, czy tam aplikacji jest wg. mnie spokojnie do napisania.
Emulacja VIC\'a nie powinna zabrac duzo czasu, bo to prosty uklad podobny do naszego bardziej wypasionego VIC\'a-2.


no to poprosze Cie teraz o wskaznie takiego oprogramowania na VIC20 (poza demoscena) ktore jest naprawde warte emulacji. Ni zarazem nei ejst napisane w basicu rzecz jasna.

                   
Cytat:

Owszem, ale taki Apple II ma wiecej pamieci od calych wielkich 4KB VIC\'a, zostaje nam po odjeciu tych 4kb, wejsc, wyjsc, basica i kernala i screen ramow cos kolo 50-56kb na kod.

P.S. Ten emulator Apple II chodzi w ok. 50% szybkosci.


PS. Mimo iz tego nie sprawdzilem to jestem niemal pewni tam jest uzywane BANKOWANIE .

P.S. 2 : sporo \'normlanego\' oprogramowania na VICa wykorzystuje tez rozszerzenia jego ramu, to tez przewidujesz? \"Smile\"

jak juz napisalem, jak w jednym banku zaladujesz kod z VIC20 dokladnie w takie miejsce w RAM gdzie to ma byc zaladowane a potem analizcujesz odczyty i wpisy w osobnym banku to sobie to mozesz spokojnie emulowac. co z tego ze bedziesz mial nawet moze i 60k do dyspozycji w jednym banku C64, skoro wszystko bedziesz musial prawdopodbnie relokowac? co sie stanie jak emulowany program akurat dobierze sie do pamieci w ktorej jest kod emulatora? 2 banki zapewniaja takie minimum ochrony pamieci.... i brak potrzeby relokowania danych.
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Ramos w 25 Września 2008, 00:00
                   
skull napisal:
ale przeciez mamy emulatory:
http://noname.c64.org/csdb/search/?seinsel=all&search=emulator
jest BBC, Amigi, X-Box-a, Apple, MS-DOS, a Spectrum-a to ze 3 pelen wypas .


A widziales te emulatory? Oprocz Chip-8 Emulator to nie sa porzadne emulatory. Emulator Spectruma to sa dwa i emuluje tylko ZX BASIC i obsluge magnetofonu i tyle. Brakuje mu kilku ciekawych opcji, ktore sie da zrobic na naszym kompie. Jednak wtedy potrzebne bedzie rozszerzenie pamieci, bo 64KB to niestety bardzo malo.
Co przeportowania gier bez problemu da sie przenies pare tytulow, ale jest to zabawa dla kogos kto dysponuje troche wolnym czasem i checiami w kodowanie czegos takiego. Nie sadze, aby ktos w Polsce do takiego czegos sie zabaral.
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Raf w 25 Września 2008, 13:19
                   
Ramos napisal:
                   
skull napisal:
ale przeciez mamy emulatory:
http://noname.c64.org/csdb/search/?seinsel=all&search=emulator
jest BBC, Amigi, X-Box-a, Apple, MS-DOS, a Spectrum-a to ze 3 pelen wypas .


A widziales te emulatory? Oprocz Chip-8 Emulator to nie sa porzadne emulatory. Emulator Spectruma to sa dwa i emuluje tylko ZX BASIC i obsluge magnetofonu i tyle. Brakuje mu kilku ciekawych opcji, ktore sie da zrobic na naszym kompie. Jednak wtedy potrzebne bedzie rozszerzenie pamieci, bo 64KB to niestety bardzo malo.
Co przeportowania gier bez problemu da sie przenies pare tytulow, ale jest to zabawa dla kogos kto dysponuje troche wolnym czasem i checiami w kodowanie czegos takiego. Nie sadze, aby ktos w Polsce do takiego czegos sie zabaral.


pragne zwrocic uwage ze byl to dowcip, co zreszta Skull jasno napisal \"Wink\"

IMO godny uwagi jest http://noname.c64.org/csdb/release/?id=46796 - emu i8085 chociaz trudno mi wyobrazic sobie co mozna dzieki niemu uzyskac, poza podstawowa nauka nt 8bit architektury intela.

na uczelni pisalem drobny program dla systemu cwiczebnego z i8080 2k ram 2k rom (w ostatecznosci potem i tak uzywalismy emulatora tego systemu na PC), gdybym wiedzial o tym emu/symu to bym na  \"ciekawostke\" zapodal \"Smile\"
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Nitro__ w 25 Września 2008, 14:22
                   
Cytat:
nie napisalem ze to standard. Podobnie jak standardem nie jest SupercPU do C64. Sek w tym ze teraz juz praktycznie nic nie dziala na lysym 8bit |Atari bo trzeba miec rozszerzenie pamieci o ktorym piszesz nizej, ale o tym za chwile. I umowmy sie ze nie mam nic do takich rozszerzen, tylko standaryzacji czegos zblizonego jestem przeciwny (czytaj: chocoazby rozszerzenie pamieci w 8bit Atari), bo tez sobie moge podpiac 512K REU do C64 z kontrolerem DMA i zaczac porownywac jakosciowo produkty mozliwe do wykonania na takim zestawie (REU jest tak wydajny ze GEOS 2.0 go wykorzystuje jako akcelerator grafiki bitmapowej (kopiowanie blokow danych))

Po prostu specyfika sceny, my nadal wszystko robimy na standardowej konfiguracji, oni wola miec lepsze produkty na niestandardowym sprzecie.
Kilka miesiecy temu wyszedl port Bomb Jack\'a z C64, wymaga 320KB RAM\'u ze wzgledu na soft sprite\'y.

                   
Cytat:

wlasny proc nie ma tutaj nic do rzeczy (Swoja droga musi miec procesor bo przezciez w ATARI jest plug\'n\'play interface SIO, wiec dane sie laduja po tym intereface po prostu magicznie same? - nawet zadalem sobie trud i wyszukalem taka ulotke - http://www.tietokonemuseo.net/esitteita/atari400/atari810diskdrive.htm - pisze jak byk ze ma 6507 nawet najprostsza stacja 810.... zanim zaczniesz mi zarzucac niekomptetencje dot. sceny atarowskiej moze czasem sam siegnij do zrodel... ) , natomiast ze POKEY to jest uklad wszystko w jednym do tego stopnia ze ograniczona jest jego funkcjonalosc przy probie korzystania z kilku features jednoczniesnie (za malo nozek na scalaku... tylko 4bit magistrali adresowej wymusza inna fukncjonalnosc przy odczycie i zapisioe rejestrow POKEY\'a)

Uznaje moja niekompetencje w temacie, teraz ja bzdury napisalem.
edit:
chociaz odrobine prawdy napisalem, procka nie mozna do niczego wykorzystywac procz transferu, tak wiec atarowcy maja wygodne zamienniki stacji dyskietek.

                   
Cytat:
niemniej jednak majac tyle pamieci wiecej nie wierze aby nikt sie nie pokusil o tabelaryzacje efektow wykorzystujac wlasnie ta dodatkowa pamiec...

O ile mi wiadomo po prostu niepisany kodeks takich rzeczy im zabrania, chociaz i tak mozna upakowac killerski efekt ztablicowany w 64kb a potem po prostu skoczyc w sekundzie do nastepnego.
A u nas np. w Desert Dream kulki musialy byc w 4x4 bo pamieci na efekt bylo malutko.
smiglo: jak bedziesz, to wypowiedz sie - robil ktos u Was efekty powyzej 64KB?

                   
Cytat:
no tak, wypowiadam otwarta wojne wszystkim Atarowcom, szczegolnie Panu Smiglo/Blowjobb ktory jest tutaj na forum Wink

No troche twoj post tak zabrzmial - zgrzybiali atarowcy itd, ze smiglem pilem i konczylem demo na Riverwashu - swoj chlop tak samo jak na pewno reszta Atarowcow, w przyszlym roku mysle sie wybrac na ich zjazd. Scena jest jednoscia, czy tego ktos chce, czy nie chce - kazda scena konkretnego sprzetu ma swoj klimat, specyfike, obyczaje ale ogolnie jestesmy jedna rodzina jak glosi demo Trophyxu.

                   
Cytat:

no to poprosze Cie teraz o wskaznie takiego oprogramowania na VIC20 (poza demoscena) ktore jest naprawde warte emulacji. Ni zarazem nei ejst napisane w basicu rzecz jasna.

Nie powiedzialem, ze jest sens pisac emulator VIC\'a-20, uwazam, ze lepiej napisac jakies demko, podczas wczorajszej gadki z Ramosem po prostu powiedzialem, ze taki emulator jest do zrobienia i nadal tak mysle.

                   
Cytat:
PS. Mimo iz tego nie sprawdzilem to jestem niemal pewni tam jest uzywane BANKOWANIE .

P.S. 2 : sporo \'normlanego\' oprogramowania na VICa wykorzystuje tez rozszerzenia jego ramu, to tez przewidujesz? Smile

jak juz napisalem, jak w jednym banku zaladujesz kod z VIC20 dokladnie w takie miejsce w RAM gdzie to ma byc zaladowane a potem analizcujesz odczyty i wpisy w osobnym banku to sobie to mozesz spokojnie emulowac. co z tego ze bedziesz mial nawet moze i 60k do dyspozycji w jednym banku C64, skoro wszystko bedziesz musial prawdopodbnie relokowac? co sie stanie jak emulowany program akurat dobierze sie do pamieci w ktorej jest kod emulatora? 2 banki zapewniaja takie minimum ochrony pamieci.... i brak potrzeby relokowania danych.

Srednio rozumiem o co Ci chodzi, architektury VIC\'a-20 dokladnie nie znam, ani dokladnie zasady dzialania emulatorow ale na moje oko emulacja takiego VIC\'a na C64 jest mozliwa.
Co innego emulacja takiego ZX Spectrum czy portowanie gier z BBC Micro co jest robione na Atarynce.
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 25 Września 2008, 18:20
no to ja dorzuce troszke faktow z mojego kociolka.
Z perspektywy rozszerzen:
Sa rozszerzenia pamieci ktore nie polegaja na relokacji pamieci tylko na ich podmianie wiec przeslanie teoretycznych 16KB zajmuje tyle co lda sta.
Np. napisanie 32kB kodu na stronie zerowej nie stanowi dla mnie problemu... (jak nie jarzysz to wypij browarka).. poza iloscia kasy ktora trzeba wydac na 2MB sram-u
Co do stacji dyskow i rozszerzen:
Kernal a procedury I/O z atarii sa tak napisane ze podpiecie dysku twardego do komcia to rzezba w gownie a na atari to maly pikus. I dlatego wszystkie rozszerzenia sa tak popularne na atari. Jak ktos nie rozumie to niech sobie zada trud wymiany rom na flash-a i robienie rzezby a podpiecie \"handlera\" na atarynce. To sa dwa rozne systemy i nie ma co za bardzo ich porownywac, bo nie ma jak.
Tak wiec fajnie ze ktos rzucil pomysl ale realizacje to juz cienko widze.
Moze jednak zamiast robic emulator otworzyc kernal na swiat rozszerzen?
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Nitro__ w 25 Września 2008, 20:02
Kernel i basic atarowski zajmuja o wiele wiecej miejsca niz u nas wiec zrozumiale, ze sa lepsze.
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: smiglo .::.__ w 27 Września 2008, 15:37
                   
Cytat:
robil ktos u Was efekty powyzej 64KB?


Timekeeper korzystal z czterech bankow na tablice mnozenia/dzielenia. Co do reszty to sie nie wypowiem, bo poprostu nie wiem. Mysle tylko ze starania pr0be\'a zeby oszczednie wykorzystywac ram moga przyczynic sie do obnizenia wymogow dem atarowskich w przyszlosci... :>
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Nitro__ w 27 Września 2008, 19:18
Chyba nikt tutaj nie zna sceny Atarowskiej, wiec umieszcze link do dema, o ktorym mowi smiglo, to swietne coderporn zajmuje cale 12kb i chodzi na standardowej konfiguracji Atari, 64KB ram.
http://www.youtube.com/watch?v=7WKeAMj6oRE
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Raf w 28 Września 2008, 13:06
co do wielkosci kodu... to nie jest dlugosc penisa \"Wink\"

co do sceny Atari ... pewnie wszyscy tutaj sa glupi i nikt nawet tego komputera na oczy nie widzial.

A tak powaznie, to zdaje sobie sprawe z roznic ktore wystepuja w generowaniu obrazu na VIC-II i ANTIC/GTIA, a przedewszystkim z natywnych sprzetowych trybow graficznych o nizszych rozdzielczosciach \"Smile\"

http://en.wikipedia.org/wiki/Software-driven_graphics_modes_for_the_Atari_8-bit_computers

http://www.atariarchives.org/agagd/chapter1.php
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: smiglo .::.__ w 28 Września 2008, 13:16
A czy kojarzy ktos nazwe takiego demka na komcia z raytracerem? Zaczynalo sie bodaj od cytatu \"remember - realtime raytracing is impossible\", potem byla seria scenek z roznymi obiektami, w trybie 16 kolorow, z pikselami 4x4, i chyba nawet w przyzwoitej predkosci. Designu raczej tam nie bylo, ale technicznie miodzio, nie moglem uwierzyc...
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Raf w 28 Września 2008, 13:36
ja tylko pragne wskazac ze na malym Atari te rzeczy jednak ladniej wygladaja.. wiecej kolorow i jak ogladalem kilka dem - te obiekty i tla layerowac mozna zdecydowanie efektowniej i szibciej niz na c64 (czy to dzieki display liscie?) . na C64 takie rzeczy sie zdarzaja w symulowanym 40x25, 80x50 16 kolorow, ale nie wygladaja tak ladnie.

swoja droga... Przypominam sobie to demo na Atari ... z wieloma obiektami 3d ... i to demo zostalo uruchomione na 65816@~14Mhz zeby pokazac ten przeskok jakosciowy.. plynne dla oka to bylo na 14MHz, to ilez to moglo FPS byc przy efektywnym ~1.2Mhz na golasie \"Razz\" a obiekty fajne, tlo kolorowe, obiekty na tym tle - tylko nie pamietam nazwy dema... ani nazwy grupy :d

a co do tego dema na C64.. to nie kojarze tez \"Wink\"
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Nitro__ w 28 Września 2008, 14:08
                   
Cytat:
ja tylko pragne wskazac ze na malym Atari te rzeczy jednak ladniej wygladaja.. wiecej kolorow i jak ogladalem kilka dem - te obiekty i tla layerowac mozna zdecydowanie efektowniej i szibciej niz na c64 (czy to dzieki display liscie?) . na C64 takie rzeczy sie zdarzaja w symulowanym 40x25, 80x50 16 kolorow, ale nie wygladaja tak ladnie.


smiglo troche mi powyjasnial co i jak dziala na scenie Atarowskiej - Sytuacja jest taka, ze praktycznie wszystko jest robione w 4x4, ale ten tryb nie zjada mocy procesora jak u nas, tylko jest robiony display lista, Oswald oszacowal, ze ten tryb na Atari jest ok. 2x szybszy niz u nas. Druga sprawa jest to, ze jesli w tym trybie korzystamy z odcieni, to wszystko wyglada duzo lepiej - zlewa sie ze soba, a u nas wyraznie widac kontrast pomiedzy kolorami i pikseloze.
Trzecia sprawa to uklad danych w Atari - linearny co oszczedza przeliczen.

                   
Cytat:

swoja droga... Przypominam sobie to demo na Atari ... z wieloma obiektami 3d ... i to demo zostalo uruchomione na 65816@~14Mhz zeby pokazac ten przeskok jakosciowy.. plynne dla oka to bylo na 14MHz, to ilez to moglo FPS byc przy efektywnym ~1.2Mhz na golasie Razz a obiekty fajne, tlo kolorowe, obiekty na tym tle - tylko nie pamietam nazwy dema... ani nazwy grupy :d

Reditus by Zelax? To demo dobrze chodzi na standardowej konfiguracji:
http://www.youtube.com/watch?v=vpOwp5TzMJE

                   
Cytat:
A czy kojarzy ktos nazwe takiego demka na komcia z raytracerem? Zaczynalo sie bodaj od cytatu \"remember - realtime raytracing is impossible\", potem byla seria scenek z roznymi obiektami, w trybie 16 kolorow, z pikselami 4x4, i chyba nawet w przyzwoitej predkosci. Designu raczej tam nie bylo, ale technicznie miodzio, nie moglem uwierzyc...

Takze tego dema nie widzialem i nie kojarze, ale za to zobacz screen z legendarnej Polskiej produkcji z 92 roku - Place in the Space, gdzie mamy liczony dosc dlugo w realtime ray-tracing, ale efekt jest genialny.

(gif jest marnej jakosci, obejrz czesc na emulatorze, obiekt lata plynnie w 50fpsach.). Demo jest dlugie, ogladaj po Vice co by warp mode przyszedl z pomoca. Albo mozna tez omijac czesci - klawiszem Commodore bodajze.
W sumie 121 kombinacji wychodzi, mozna tez wlasnorecznie tworzyc rysunek do ray-traycing\'u. Legendarna produkcja i legendarna grupa, jedno z moich ulubionych dem mimo wieku i jedno z pierwszych, ktore obejrzalem.
Ciekawe, jak ta czesc wygladalaby dzisiaj po wynalezieniu setek trickow i sposobow na optymalizacje.
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: fenek__ w 29 Września 2008, 20:08
>A czy kojarzy ktos nazwe takiego demka na komcia z raytracerem? >Zaczynalo sie bodaj od cytatu \"remember - realtime raytracing
[...]
To demo to Decade/Smash Design.
linki:
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=3693
http://pouet.net/prod.php?which=5277
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Nitro__ w 30 Września 2008, 15:54
Hmm, za nic nie moge odpalic tego demka ani na Vice ani Hoxsie, po swietnej scence z kostkami w 4x4 wywala mnie do basica..
Tytuł: Czy nasza scena moze sie pochwalic?
Wiadomość wysłana przez: Izaak Berenbaum__ w 30 Września 2008, 16:45
                   
Nitro napisal:
Hmm, za nic nie moge odpalic tego demka ani na Vice ani Hoxsie, po swietnej scence z kostkami w 4x4 wywala mnie do basica..

bo to koniec dema ? w obu emulatorach demo dziala dobrze,poza bugiem przy pierwszym efekcie w Vice.