C64Power Forum
Ogólne => Forum Ogólnodyskusyjne => Wątek zaczęty przez: zyga w 22 Lutego 2010, 18:57
-
Postać znana w komodorowskim światku, André Fachat (jeden z developerów Vice, udzielający się na liście mailowej cbmhackers) ciekawe rzeczy opisuje na swojej stronie:
- buduje RAM disk oparty na SIMMACH 30pin,
- buduje dopałkę na procesorze 65816 8Mhz (z prędkością 8x system bus), do swojego \'custom built\' komputera CS/A65,
- prowadzi ciekawe rozmowy z Bilem Herd`em (jednym z twórców Commodore 128 jak i linii C= 264), których zapis umieszcza na stronie
Jak myślicie, ścieżki przetarte przez Andre przydadzą się przy pracach nad dopałką 65816 dla C64 ? Wierzę, że alternatywa dla nieprodukowanego SCPU powstanie ;)
-
ja tam nie widzę problemu zrobić dopałkę do comcia. Oczywiście działa to jako oddzielny komputer z c64 jako konsolą graficzna. Trudniej zrobić to wewnątrz.
-
Ja to widzę tak:
- 65816 działa z pamięcią liniową 16MB, oczywiście po starcie uruchamia się jako 6502 z pamięcia 64kB
- korzystamy z układow specjalizowanych komcia VIC, SID, CIA.
Czy będzie to zamiennik 8500 czy karta wciskana do Expansion portu, nie ma znaczenia. Chociaż chyba jako Cartridge byłoby mniej problemowe.
Może reverse engineering chess-carda byłby trochę pomocny ?
-
Final Chesscard to co innego niż SuperCPU. To \'koprocesor\' - procesor na karcie nie ma dostępu do niczego w C64.
Z głównym procem komunikuje się najpewniej przez dwa rejestry - nie sprawdzałem, ale jak się temu przyglądałem, to mi tak się wydawało. Czyli transfer rzędu kilkudziesięciu kilobajtów na sekundę (nie sądzę, żeby wykombinowali coś bardziej zaawansowanego).
F.C. występował też w wersji do PC - jako karta ISA. Reszta była taka sama jak do C64 (65sc02 + pamięci).
Ludwiku Dornie i psie Sabo nie idźcie tą drogą :P
-
Aaaa, to zmienia postać rzeczy ;)
-
no dokładniej to najprościej zrobić carta z prockiem. Pamięć 16MB raczej do niczego się nie przyda ale jak już musi być do sdram (40MHZ clk ?) co wymusza już obsługę jednym układów z xilinxa i zabawa się robi bez cenna;) Jak zrobić to na sramie (cypress) to można się nieźle pobawić ale więcej niź 1MB to już zabawa robi się znowu bez cenna, oczywiście logika w tym przypadku będzie już dość tania (XC95XX)
-
Niech będzie 1MB SRAM, to i tak 16 razy więcej niż w standardzie :)
Pytanie laika: czy mając ciągły obszar pamięci 1MB, VIC będzie miał dostęp tylko do pierwszych 64k, czy można go jakoś ładnie oszukiwać ?
-
c64 działa jako konsola, więc pokazuje tylko pełne 64KB. W rozszerzeniach typu markomakela +60 +240 można się pobawić w animkę (trilace) na vicu. Więc ja mogę na moim sprzęcie robić takie myki. Wbudowywanie 65816 do środka ma niestety tą wadę że trzeba ograniczyć szybkość do najwolniejszego elementu, pamięć, vic. Można to przeskoczyć ale i tak prędkość będzie ograniczona do ok 8MHz (dla mojego rozwiązania) Dalsze przyśpieszanie jest mało ekonomiczne.
-
Dla mnie interesujące jest rozwiązanie, kiedy 8500 (6510) jest wyłączany a jego rolę przejmuje 65816.
Rozwiązanie, o którym pisał KB777, czyli działanie jako koprocesor jest średnio fajne (w sensie 65816 obrabia dane dla 6510, który sobie je pobiera kiedy potrzebuje, czy też 65816 wpycha je w trybie DMA).
Emulacja wszystkiego w FPGA też mnie jakoś nie pociąga. To ma być real sprzęt, w innym wypadku mogę sobie odpalić VICE ;)
CPLD jest o.k. - to upchnięcie stada TTL`i w jeden układ. Oczywiście to mój punkt widzenia i nikt nie musi się z nim zgadzać.
-
rozwiązanie w którym procek jest wyłączony jest rozwiązaniem które opisuje jako CART. Więcej raczej nie dodam w temacie. Logika nie jest z gumy.
-
No to bardzo fajnie ! O to chodzi. Aczkolwiek do tematu wrócimy po wyprodukowaniu krótkiej serii GeoActiona :)