C64Power Forum
Hardware => Hardware => Wątek zaczęty przez: suchy w 19 Listopada 2009, 19:37
-
Witam!
Tutaj macie schemacik do obejrzenia:
http://forum.c64power.com/index.php?id=2052&fid=1
... i do zassania:
http://www.sztandary-haft.republika.pl/ftp/univ_cart_by_suchy.jpg
O tym carcie i moich maszynach Arcade C64 pisałem tutaj (w linkach, które tam podałem są fotki):
http://forum.c64power.com/index.php?id=2052&fid=1
Niebawem KONKURS z nagrodami (jak tylko odczytam epromy - w tym celu muszę uruchomić programator do nich (ponieważ dawno nie robiłem nic na epromach równoległych), który walał się od 10 lat w mojej graciarni! ;-)
-
...pomyłka, schemat do obejrzenia jest tutaj:
http://c64.phorum.pl/viewtopic.php?t=46
-
No i robi się ciekawie
teorię ze schematu dałem tu:
http://forum.c64power.com/index.php?id=2044&fid=1
Zobaczymy gdzie się pomyliłem;-)
Wreszcie coś konkretnego a nie tylko bredzenie o naklejkach i kolorkach klawiatury
-
Do disassemblacji pewnie stanie 2sam i nikt więcej (poza mną) - co mnie cieszy - widać odmienną polską myśl techniczną - fajnie - pozdrawiam suchy działaj dalej - jak nie ożywisz programatora - możesz przecież zczytać do ramu c64 i na dyskietkę - tak bb4 odczytałem...
udostępnij eagla też:)
Myślałem, że wkładałeś tam dwie 64KB i były gry do wyboru za pomocą przełącznika a nie 2x32KB
więc co tam dziwaczycz z tym !exrom i czy cart się już bez resetu nie włączy (programowo)??
-
aha - jak to były 2 x 32KB to do czego był ten przełącznik na karcie
-
Cart po ośmiu impulsach na licznik (od załączenia power C64) wyłączy się, a po kolejnych dwóch, załączy sie ponownie, jak masz taką potrzebę (czyli w cyklu licznika dziesiętnego IC2, liczącego do 10 - przez pierwszych 8 impulsów od resetu (hard lub soft), cart jest załączony programowo, a przez kolejne dwa impulsy jest wyłączony i tak w koło). Mnie to nie było potrzebne, bo gra do maszyny Arcade C64 po jej włączeniu, przepisywała się z carta do komcia i automatycznie uruchamiała i nic więcej nie było już potrzebne.
-
Jeśli chodzi o przełącznik i pracę UCarta w dwóch trybach 1x27512 lub 2x27256 to był potrzebny nawet dwusekcyjny bo:
primo - (to przełączała jedna sekcja przełącznika):
noga 1 w 27512 to adres A15, a w 27256 to wejście Vpp (które w normalnej pracy eproma musi być na stałe do +Vcc)
Secundo - (to przełączała druga sekcja przełącznika):
w trybie 2x27256 trzeba było jakoś zamapować obszar 64kB dwa razy mniejszymi pamięciami, a robiło się to w tym carcie przez rozłączenie OE od CE, (jak to jest w trybie 1x27512) i podzielenie kostek 27256 na dwa banki 0 i 1 (sygnał A15 z licznika IC2, bo takiego adresy nie ma rzecz jasna w tych mniejszych kostkach pamięci - szedł na OE pierwszej i po zanegowaniu w dodatkowym inwerterze na OE drugiej kostki.
... to wszystko trzeba było jakoś przełączać w zależności od trybu pracy carta (rodzaju pamięci z jakimi współpracował) - po to potrzebny był przełącznik
-
... a CS obu kostek (w trybie 2x27256) było oczywiście nadal podpięte do /ROML
-
Tak jak widać na tym zdjęciu (cart w prawym górnym rogu z włożoną kostką pamięci 27C512):
http://www.sztandary-haft.republika.pl/ftp/cart_by_suchy.jpg
-przełącznik w pozycji \'prawej\' tryb pracy 1x27512 (pamięć włożona tylko w \'prawą\' podstawkę)
-przełącznik w pozycji \'lewej\' tryb pracy 2x27256 z dwoma takimi kostkami włożonymi w obie podstawki
-
Dzięki suchy do pełni szczęścia chcę wiedzieć, jakie zadanie ma tam ten /EXROM...
-
@wegi, starszą wersję Eagla (4.16.r2), która współpracuje z biblioteką C64NIC (autor C64NIC podaje, że tej wersji używał, a przynajmniej nie \'krzaczy\' się przy rysowaniu schematu - reszty nie sprawdzałem, bo nie miałem takiej potrzeby) ściągnąłem z ftpa CadSofta:
ftp://ftp.cadsoft.de/eagle/program/4.16r 2/eagle-win-eng-4.16r2.zip
-
Ja mówię o PCB carta z eagla co zrewerserowałeś:)
-
ftp://ftp.cadsoft.de/eagle/program/4.16r 2/eagle-win-eng-4.16r2.zip
... teraz będzie działać (w górnym linku dałem omyłkowo spację między r i 2)
-
@wegi nie przewiduję tworzenia PCB z Eagla do mojego carta, bo nie mam takiej potrzeby. Narysowałem tylko schemacik, żeby go udostępnić wszystkim (też tak do końca nie zupełnie poprawnie jest narysowany, żeby można było z tego robić PCB w Eaglu). Jeśli ktoś jest zainteresowany PCB, to nie widzę problemu, schemacik jest udostępniony (a niebawem będą biny do softa), zakasać rękawy i siadać do Eagla, Protela, czy czegoś tam jeszcze i do dzieła!
-
Tu jest mało cwaniaków co znają eagla a jeszcze mniej takich co to wyrysują za mnie ;-) szkoda...
-
Więcej takich co znają niż takich, którym się będzie chciało... :P
-
@Amun-Ra - wyrysuj dla Ciebie to godzinka
-
Najpierw może potestować na pająku...
-
albo zrobić w glue logic
-
Kisiel tylko logic i logic - to pare kategorii wyżej
-
http://zimmers.net/anonftp/pub/cbm/firmware/computers/c64/pla.zip
Tu można sobie popatrzeć na Ultimaxa i wszystko co możliwe w konfiguracji ROM/RAM/IO
-
Panowie! UCart powstał 20 lat temu (!) do konkretnych celów z tego co miałem do dyspozycji (wiedza na temat C64, części elektroniczne - akurat takie ttle miałem w nadmiarze) i zapewniam Was, że działa na 100% dobrze (sprawdził się w maszynach Arcade C64), a że nie jest to rozwiązanie optymalne i eleganckie tak do końca, to było mało istotne.
-
... acha, jeszcze jedno: schemat jest zrysowany z carta dobrze (wyjaśniam to co pisałem wyżej) Eagla użyłem tylko jako narzędzia do narysowania samego schematu.
-
@suchy - całkowicie się zgadzam, mało tego podziwiać należy, że kleciłeś z tego co miałeś - improwizacja
@Amun Ra - to możesz rysować w eaglu
-
wegi napisał wyżej: \'Dzięki suchy do pełni szczęścia chcę wiedzieć, jakie zadanie ma tam ten /EXROM...\'.
Pytasz poważnie, czy tylko żartujesz?
Tutaj jest fajna tabelka (choć jest tam, szczególnie powyżej tabelki w opisach sporo błędów - poprzestawiane opisy obszarów na mapie pamięci), która obrazowo przedstawia możliwości konfiguracji mapy pamięci C64 w zależności od ustawienia sygnałów /CHAREN, /HIRAM, /LORAM (ustawiane softowo w procku) i sygnałów /GAME, /EXROM (z cartridge`a):
http://www.c64-wiki.com/index.php/PLA_(C64_chip)
... możecie zweryfikować błędy, żeby już nie było żadnych wątpliwości??
-
... niestety skrypt tego forum, źle przyjął powyższy link! Nawias na końcu trzeba ręcznie dopisać!
-
a mnie się wydaje że łatwiej zrozumieć pla makeli.
-
@kisiel, daj linka!
Tutaj też są fajne tabelki, które obrazują, co \'widzi\' CPU (przy zapisie i odczycie pamięci) i co \'widzi\' VICek w zależności od ustawienia linii /LORAM, /HIRAM, /CHAREN, /GAME, /EXROM:
http://zimmers.net/anonftp/pub/cbm/magazines/transactor/v6i5/p055.jpg
-
Suchy ja nie jestem elektronik dlatego pytam, pisałeś, że jak exrom osiągnie stan niski to wykorzystujesz to przy resecie chyba dobrze myślę? Właśnie sobie zrobiłem wyprowadzenie exp. portu na taśmę starego IDE zobaczymy ile zjaram komciów !!!
-
@wegi, nie! Nie jaraj na razie compów ;-). Chwilkę pogadamy. Akurat zassałem od Zimmera kilka ciekawych artykułów na ten temat (ze starych numerów magazynu: The Transactor), to zaraz Ci sie wszystko rozjaśni. Zzipowałem te artykuły i umieściłem u mnie na serwerze (nizej podam linki), tak żeby można było je ściągnąć artykułami (a nie jpgami stron, jak to jest u Zimmera)
Musisz jednak spojrzeć najpierw na schemat C64, (np. tu od niezawodnego Zimmera):
http://www.zimmers.net/anonftp/pub/cbm/schematics/computers/c64/250469-rev.A-left.gif
http://www.zimmers.net/anonftp/pub/cbm/schematics/computers/c64/250469-rev.B-right.gif
Zwróć uwagę na piny: 27, 28, 29 procka 6510 (8500). Są to linie: CHAREN, HIRAM, LORAM, odpowiedzialne za \'ustwianie\' architektury (przyporządkowanie określonych obszarów pamięci różnym urządzeniom hardwerowym) na mapie pamięci C64. Stany logiczne na tych liniach można zmieniać softowo przez ustawianie bitów (2,1,0 - bity w kolejności jak wymieniłem wyżej nazwy linii) w drugiej komórce pamięci C64 (lokacja $1). cdn.
-
Ciąg dalszy.
Dodatkowo w expansion-porcie są dostępne jeszcze dwie linie jako wejścia, ważne dla ustalania aktualnej architektury mapy pamięci C64. Są to /GAME i /EXROM (dosłownie skrót od EXternal ROM). Sygnałami logicznymi na tych dwóch Liniach może mieszać tylko cart, wpięty do komcia - jakoś przecież komputerek musi wiedzieć czy ma podpiętego carta, czy nie i gdzie on ma być ostatecznie widoczny na mapie pamięci (dla procka i VICka). Reasumująć: mamy łącznie pięć linii do ustalania architektury C64: trzy z CPU, które poprzez układ logiki programowalnej PLA, łącznie z dwiema liniami, ustawianymi z poziomu cartridge`a \'mieszają\' razem architekturą pamięci komcia. Jak to dokładnie z tym jest można się dowiedzieć z artykułu (magazyn The Transactor) pt. \'Commodore 64 Memory Configuration - Effects Of The PLA Chip In All Situations\' W. Levak (pięć stron). Stąd możesz ściągnąć zipa tego artykułu:
http://www.sztandary-haft.republika.pl/ftp/C64-mem-config-PLA.zip
... dodatkowo, oprócz tego gdzie cart będzie widziany na mapie pamięci przez procka i VICka, trzeba jeszcze wiedzieć jak dział sam cart, tzn. jak się uruchamia z niego oprogramowanie. To można przeczytać w tym artykule, pt. \'How Cartridge Work\' D. Bingamon (jedna strona - plik jpg niespakowany), który ściągniesz stąd:
http://www.sztandary-haft.republika.pl/ftp/how_cart_work.jpg
... miłego studiowania.
Pozdrawiam: suchy
-
... sorki, pomyłka w pierwszym linku. Powinno byC tak:
http://www.sztandary-haft.republika.pl/ftp/C64-mem-config-pla.zip
-
Myślę, że te dane będą przydatne dla wszystkich, którzy chcą \'pobawić\' się w budowanie cartów. Jak znacie jakieś materiały (linki) na ten temat po polsku, to zapodajcie
-
\'Pan suchy jest debeściak i jego mafia też\'
http://forum.c64power.com/index.php?id=1901&fid=1&keyword=rapid&page=#14290
od 4tego rozdziału książka Mikroprocesor 6502 i jego rodzina oraz 3 projekty na exp. port z C&A z czego 2 są na 8255 i z tym jak nadałem nowy wątek. W jednym projekcie nie użyto Fi2 do sync. tylko rozdzielono r/w do sterowania 8255...
-
Poniżej source w turboass 5.1 przepisujące z cart by suchy grę do ramu i uruchamiające ją -
warunek 1sza linia w basic
*= $8000
.BYTE <COLD
.BYTE >COLD
.BYTE <COLD
.BYTE >COLD
.BYTE $C3,$C2,$CD,$38,$30
COLD
SEI
CLD
LDX #$FF
TXS
LDA #$37
STA $01
STX $D016
JSR $FDA3
LDA #$00
TAX
TAY
LP1
STA $02,Y
STA $0200,Y
STA $0300,Y
INY
BNE LP1
LDY #$A0
STY $C2
STA $C1
JSR $FE2D
JSR $FD90
JSR $FD15
JSR $FF5B
JSR $E453
JSR $E3BF
JSR $A644
SEI
LDX #$FB
TXS
LDA #<DANE
STA $FB
LDA #>DANE
STA $FC
LDA #$01
STA $FD
LDA #$08
STA $FE
LDY #$00
L2
LDA ($FB),Y ;1SZE 8KB
STA ($FD),Y
INY
BNE L2
INC $D020
INC $FC
INC $FE
LDA $FC
CMP #$A0
BCC L2
LDA $FD
SEC
SBC #<DANE
STA $FD
LDA $FE
SBC #$00
STA $FE ;CIAG DALSZY W RAM
L3
LDA PRP1,Y
STA $0400,Y
INY
BNE L3
STY $FB
JMP $0400 ;CONT NA EKRAN
PRP1
STA $DE00 ;NEX 8KB
LDA #$80
STA $FC
PRP2
LDA ($FB),Y
INC $01
STA ($FD),Y
DEC $01
INY
BNE PRP2
INC $D020
INC $FC
INC $FE
LDA $FE
CMP #$FF
BEQ PRP3
LDA $FC
CMP #$A0
BNE PRP2
BEQ PRP1
PRP3
STA $DE00 ;8MY CLICK
;CART OFF
JSR $A659
JMP $A7AE ;RUN
;--------
DANE
-
;NASZA GRA URUCHAMIANA
;1SZA LINIA BASIC
zczytuje 8x8kb bloki aż do $FF00 na końcu wyłączacarta i startuje grę...
W zipie
http://wegi1.w.interia.pl/SUCHY.ZIP
znajdzesz
suchycartsysop.bin pierwsze 184bajty carta będące jego sysopem (trochę szumna nazwa)
OLLI3.bin - gra olli&lisa - ważne : jest ona bez load adresu (obcięte pierwsze 2 bajty)
suchy.bin - wsad do eproma 65KB dla suchy cart - po zaprogramowaniu nim eproma powinna ruszyć ta gierka
post.txt - to ten post
Suchy.d64 na nim znajdują się:
=================
Turboassembler v5.1/FLT uruchomia się go sys9*4096
suchy - to sorce sysopa carta - wgrywa się je po uruchomieniu tasa strzałka w lewo (pod esc)
L i nazwa pliku (suchy w tum przypadku)
-
@wegi, dobra robota
. Dam znać, czy gierka pójdzie z carta. Jak pójdzie, to jeden UCart z dowolnie wybranym epromem z tych na fotce jest TWÓJ! Co prawda carty są trochę sponiewierane przez 20-letnią \'tułaczkę\', ale chodzą w komciu bezproblemowo.
Pozdrawiam: suchy
-
@wegi, chętnie zapoznam się z tymi projektami z C&A. Linki, które podałeś nie chodzą. Jak dysponujesz tymi materiałami, to daj, je w jakieś rozsądne miejsce w necie!
-
tu masz polskie książki
http://elysium.filety.net/index.php?dir=docs/programming/polskie_wydawnictwa/
tu projekty
http://rapidshare.com/files/263432258/expansionprojects.rar
albo z retroreaders ściągniij C&A 95/01, 94/12 i 93/05
albo odbierz pocztę :P
-
... acha, mój stary programatorek EPROMów rozpoczął nowe życie i zaczął dychać - nie mówię o tym do C64, na którym powstawały UCarty, bo ten daaawno zmienił właściciela, ale moim pierwszym profi-programerze (wyrób krajowy, a jakże trzeba było wspierać rodzimą produkcję!). Jak wam powiem, że działa pod DOSem, to pewnie co poniektórzy pospadają z krzeseł.
Już czyta epromy, ale jeszcze buntuje się przy zapisywaniu - uszkodzona była cewka dławika w przetwornicy napięcia programującego, ale pewnie dodatkowo będę musiał wymienić elektrolity, które mają już po kilkanaście lat i pewnie uschły ze staraści!
-
pójdź z czasem i postępem.. flash 5V.
-
Fakt - upiredliwe to kasowanie epromów było - @suchy masz UV kasownik?
-
@suchy odnośnie programatora tu masz moją mistrzowską robotę 1996r.
http://elysium.filety.net/index.php?dir=docs/hardware/photos/&file=eprom_programmer_c64_2.jpg
Tu wątek z hardwarowymi ciekawostkami - też na c64.phorum.pl
http://forum.c64power.com/index.php?id=1961&fid=1&keyword=programator&page=#16274
-
@Kisiel, to jest dopiero wstrzemięźliwość wypowiedzi!: 4 wyrazy, 2 spójniki, 3 kropki, 1 cyfra, 1 litera. Masz tak od urodzenia???
Ale żona to musi mieć z tobą DOBRZE!
@ wegi, mam same dobre wieści:
1/ zreanimowałem w końcu programatorek EPROMÓW. Tak jak pisałem wcześniej wymagał nowych \'kondziołków\' i jest git. Mam kasownik EPROMów profi, tego samego producenta co programatorek (programatorek wewnętrzny do PCta, jako karta ISA
- starocie toto, ale lubię mieć takie rupiecie, choć małżonka czasem \'lata za mną z wałkiem\' z tego powodu ;) ).
2/ UCart z Twoim softem \'HULA\' jak się patrzy. Zaprogramowałem epromka 27512 plikiem suchy.bin (przykładowa gierka OLI&LISA z Twoimi \'drobnymi\' poprawkami do niej ;-) ) i jest OK!!!
3/ UCart jest TWÓJ. Wybieraj do niego EPROMA z fotki:
http://www.sztandary-haft.republika.pl/ftp/cart_by_suchy.jpg
... a może wolisz, ze swoim binem (OLI&LISA), albo zupełnie z czym innym (może jakiś użytek chcesz na carcie, jeśli tak to dawaj plik do zaprogramowania).
Pozdrawiam: suchy
PS Acha, daj na maila adres do Ciebie, co bym wiedział gdzie wysłać \'gratisy\'
-
@Kisiel, to jest dopiero wstrzemięźliwość wypowiedzi!: 4 wyrazy, 2 spójniki, 3 kropki, 1 cyfra, 1 litera. Masz tak od urodzenia???
Ale żona to musi mieć z tobą DOBRZE!
@ wegi, mam same dobre wieści:
1/ zreanimowałem w końcu programatorek EPROMÓW. Tak jak pisałem wcześniej wymagał nowych \'kondziołków\' i jest git. Mam kasownik EPROMów profi, tego samego producenta co programatorek (programatorek wewnętrzny do PCta, jako karta ISA
- starocie toto, ale lubię mieć takie rupiecie, choć małżonka czasem \'lata za mną z wałkiem\' z tego powodu ;) ).
2/ UCart z Twoim softem \'HULA\' jak się patrzy. Zaprogramowałem epromka 27512 plikiem suchy.bin (przykładowa gierka OLI&LISA z Twoimi \'drobnymi\' poprawkami do niej ;-) ) i jest OK!!!
3/ UCart jest TWÓJ. Wybieraj do niego EPROMA z fotki:
http://www.sztandary-haft.republika.pl/ftp/cart_by_suchy.jpg
... a może wolisz, ze swoim binem (OLI&LISA), albo zupełnie z czym innym (może jakiś użytek chcesz na carcie, jeśli tak to dawaj plik do zaprogramowania).
Pozdrawiam: suchy
PS Acha, daj na maila adres do Ciebie, co bym wiedział gdzie wysłać \'gratisy\'
-
... ups, nie wiem dla czego dwa razy to samo!
-
najwidoczniej wyrabiasz dwu klik ;)
-
wow szit
faulstartem konkurs wygrałem bez ogłoszenia
Co mi się podoba, że to zadziałało na odległość tzn. na domniemaniach
Podziwiałeś moją samoróbkę programatora hihi - bo nic nie napisałeś...
Teraz mam VP280 ale i ten epromek z operejszen łulf przyjmę jako dobrą wróżbę - po prostu to jest HISTORIA
pozdrawiam
-
Kisiel, syn mi latał koło kompa z którego pisałem, bo montuje właśnie kolejną blaszankę ;) (cholera już, nie mam gdzie stawiać PCtów - cały przegląd od DOSa:8086-80486) po Windy z DualCore prockami - wyraźnie odziedziczył najgorsze skłonności rupieciarskie!) i co chwila wyciągał mi jakieś kabelki właśnie z tego PCta (nota bene z Win98
z licencją, a jakże :-) ), a ja patrzyłem, czy komp jeszcze działa, więc rozumiesz, że mógł mi się \'dwuklik\' przytrafić!:
-
@wegi, widziałem - Twój programatorek był sklecony chociaż na jakimś laminacie, kiedy mój pierwszy do komcia C64 działał na tekturze (bo trzeba było szybko sklecić)!!!
-
No, Operation Wolf, to była wtedy całkiem świeża gierka, jak pamiętam - cieszyła się sporym wzięciem w salonie. Wszelkie strzelawki i mordobicia były na topie
-
@suchy - przydałbym Ci się w 1989 do osadzania gierek, ich modzenia i sysopów na karty
Ale wtedy jeszcze nie wiedziałem co to assembler...
-
Aha @suchy - żonie wałek steropianowy kup, a ten programator na izie mógłbyś obfotografować - może poszukać ci płytę główną z ISA? (na zapas)
-
@suchy - dopiero załapałem z EXROMEM - bo ROML mnie zmylł - sorry
-
wegi napisał:
\'...przydałbym Ci się w 1989 do osadzania gierek, ich modzenia i sysopów na karty \'
... oj tak, oj tak. Żaden ze mnie Koder. Jak dojedzie do Ciebie EPROM z moim binem, to przypadkiem nie spadnij ze stołka, jak będziesz to analizował!
W każdym bądź razie działało toto i jak na nasze ówczesne możliwości i potrzeby, swoją rolę spełniało dobrze.
wegi napisał:
\'żonie wałek steropianowy kup, a ten programator na izie mógłbyś obfotografować - może poszukać ci płytę główną z ISA? (na zapas)\'
... skoro dotychczas, jakoś sobie radziłem ;) z \'moją drugą połową\' to może i dalej \'wyrobię\'
, a jeśli chodzi o motherboard z ISA, to NO PROBLEM - synio mi ściąga do domu całą PCetową graciarnię (takiego ma \'hopla\'), tylko jak tak dalej pójdzie, to żonka nas obu z rodzinki \'wypisze\'. ;-) ;-) :-)
wegi napisał:
\'... dopiero załapałem z EXROMEM - bo ROML mnie zmylł - sorry \'
... wierzyłem, że w końcu \'zajarzysz\'
Pozdrawiam: suchy
-
Cały czas byłem przekonany, że mieszasz \\GAME i nie mogłem dojść po co - ten napis $8000-$9FFF przy roml mnie zmylił tak, że \\EXROM za \\GAME chociaż \\Exrom napisane było LOL
-
@wegi, przesyłka pojechała dzisiaj w Polskę, priorytetem, więc powinna szybko dotrzeć!
Ktoś jeszcze chce UCarta
-
Wielkie dzięki suchy
-
Tutaj:
http://c64.phorum.pl/viewtopic.php?p=214#214
... umieściłem linki do binów z przykładowymi gierkami do UCarta.
-
a tu ciekawostki do kupienia
http://shop.ebay.co.uk/alee650/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=&_trksid=p3686
-
@ wegi, chyba trochę \'zdemolowałem\'
z pośpiechu Twoje nazwisko (jedna literka więcej_ na przesyłce - sorrki. Adres jest OK! więc powinno dojść. W razie czego wytłumacz mnie u listonosza!
-
Bądźmy dobrej myśli
-
@suchy - spojrzałem na soft z bina przepisujący grę do ramu z Twoich epromów i nie można powiedzieć żeby źle było. Zawsze się można do czegoś doczepić, natomiast jeżeli spełniało to swoje zadanie to należy uznać, że było OK
-
@wegi, jak znajdę wolną chwilkę to sam zobaczę z ciekawości i perspektywy czasu co tam kiedyś \'namieszałem\' (jak wcześniej pisałem nigdy nie byłem Koderem \'z krwi i kości\'
). Zapewne, dałoby sie to zrobić optymalniej, a że toto działało, to niebawem przekonasz się w realu, jak dotrze do Ciebie UCart z Operation Wolf (nie zdziw się, jak po odpaleniu carta zobaczysz kilka poleceń wrzucania żetonów - gierka była nowa, więc jakoś trzeba było sobie to \'odbić\'
). Mam wrażenie (i chyba się nie mylę), że Twój bin ładuje szybciej! ;-)
-
Mój ładuje ciut wolniej, bo:
Ty ładujesz do $CFFF - ja do $FFC0
Ty adresujesz STA $0801,x - ja STA ($FD),y
dodatkowo, ponieważ wrzucam pod I/O dochodzi :
INC $01
DEC $01
Natomiast ja pomijam czasochłonny test RAM co globalnie wychodzi szybciej (gdzie tu sens i gdzie logika)
-
@suchy - wielkie dzięki - doszło
Jestem pod wrażeniem tej ręcznej roboty - ścieżki przechodzą pomiędzy nóżkami eproma normalnie zegarmistrzowska precyzja
Dla zainteresowanych systemem suchego przepisywania carta:
Przpisuje się pod $02a7, tam skierowany wektor obsługi ready zaczyna przepisywać od drugiego 8KB bloku w epromie więc zaczyna od STA $DE04 ponieważ ostatnie 8KB jest niewykorzystane, jak stwierdzi, że starszy bajt adresu jest na $CF wtedy żeby wyłączyć carta jest podwójne STA $DE04 - czyli przełącza na ostatni nieużywany blok i wyłącza widoczność carta.
Procka sysopa jest powtórzona w pierwszym bloku 8KB carta na wypadek niechcianego NMI, na nią skierowany jest ten wektor...
BTW suchy - jeszcze nie sprawdziłem, ale daję 95%, że operation wolf jest pocrunchowany - właśnie te miganie na borderze to efekt pracy decrunchera.
W każdym razie suchy cart działa bez zarzutu i jestem naprawdę pod wrażeniem
-
@suchy to forum to już normalnie czat suchy<->wegi
Jak byś moją Olli & Lisa uruchomił to byś w salonie nie zarobił na prąd z tymi ułatwieniami
-
No, fajnie, że dotarło, mimo \'pocrunchowanego\' nazwiska!
Jeśli chodzi o same płytki to część była robiona wyklejkami i metodą fotochemiczną (jak mieliśmy jeszcze zapał do pracy :-) ), część malowana od linijki ręcznie, a niektóre to było faktycznie prawdziwe rękodzieło - nawet bez linijki rysowane i ścieżki prowadzone były między nogami układów (jak trzeba było szybko dorobić płytkę). Jedną taką sobie zostawiłem dla potomnych (co by w przyszłości pokazać wnukom, że kiedyś dziadkowi \'ręce nie latały\'
). Postaram się sfocić tego UCarta w większym powiększeniu z obu stron, żebyście mogli toto zobaczyć, kto ciekawy, rzecz jasna. Do ręcznego malowania PCB używałem czarnego lakieru spirytusowego (do uprzęży), który wystarczyło rozcięczyć do stosownej gęstości denaturatem (dobranie odpowiedniej gęstości było ważne). Jako pisaka używałem, własnoręcznie zaimprowizowanego \'rapitografu\', wykonanego ze strzykawki (długiej i wąskiej \'tuberkulinówki\'), oraz igły do zastrzyków (5-7) z delikatnie zagiętą i obciętą na prosto końcówką (oszlifowaną na gładko iglakami). Żaden fabryczny pisak, dostępny w tamtych czasach, nie dawał tak cienkiej i równej kreski, jak ten mój, wykonany za \'grosze\'.
-
... dla tego mogłem ciągnąć ręcznie ścieżki między nogami układów!
-
Jeśli chodzi o sysopa UCarta z 1989 roku, to jest dokładnie tak jak piszesz. Organizacja pamięci UCarta wygladała nastepująco:
(pierwszy adres: fizyczny dla EPROMa, drugi adres, w nawiasie: na mapie pamięci C64)
$0000 ($8000) $FF $80 $09 $80 - wektory dla startu softa carta i niechcianego NMI (przy uruchamianiu UCart`a)
$0004 ($8004) $C3 $C2 $CD $38 $30 - CBM80, ciąg znaków niezbędny do automatycznego uruchomienia softa z carta, po włączeniu (resecie) C64.
$0009 ($8009) - początek sysopa89 - dla NMI
$00FF ($80FF) - początek sysopa89 - start softa z UCarta
$2000, $4000, $6000, $8000, $A000, $C000 ($8000) - kolejno przełączane przez UCarta bloki 8 kilobajtowe EPROMa z DANYMI (gierką), widziane przez komcia pod $8000 i przepisywane do RAMu C64 przez \'loaderek\', który był wczesniej \'zrzucany\' z carta w obszar RAMu wolny dla użytkowników C64 - $02A7-$02FF (wegi w swoim sysopie wykorzystuje w tym celu pamięć ekranu od adresu $0400).
-
sysop89:
linia adres kod mnemonik
======================================== ====
0: 0000 8E16D0 STX $D016H
1: 0003 20A3FD JSR $FDA3H
2: 0006 2050FD JSR $FD50H
3: 0009 2015FD JSR $FD15H
4: 000C 205BFF JSR $FF5BH
5: 000F 2053E4 JSR $E453H
6: 0012 A9A7 LDA #$A7H
7: 0014 8D0203 STA $0302H
8: 0017 A902 LDA #$02H
9: 0019 8D0303 STA $0303H
10: 001C A242 LDX #$42H
11: 001E BD3480 LDA $8034H,X
12: 0021 9DA702 STA $02A7H,X
13: 0024 CA DEX
14: 0025 10F7 BPL $001E
15: 0027 58 CLI
16: 0028 4C97E3 JMP $E397H
17: 002B 78 SEI
18: 002C A993 LDA #$93H
19: 002E 20D2FF JSR $FFD2H
20: 0031 8D04DE STA $DE04H
---------------------------------------- ----
21: 0034 A020 LDY #$20H
22: 0036 A200 LDX #$00H
23: 0038 BD0080 LDA $8000H,X
24: 003B 9D0108 STA $0801H,X
25: 003E E8 INX
26: 003F D0F7 BNE $0038
27: 0041 A9CF LDA #$CFH
28: 0043 CDB902 CMP $02B9H
29: 0046 F016 BEQ $005E
30: 0048 EEB902 INC $02B9H
31: 004B EEB602 INC $02B6H
32: 004E 88 DEY
33: 004F D0E5 BNE $0036
34: 0051 A980 LDA #$80H
35: 0053 8DB602 STA $02B6H
36: 0056 8D04DE STA $DE04H
37: 0059 CEE902 DEC $02E9H
38: 005C D0D6 BNE $0034
39: 005E 8D04DE STA $DE04H
40: 0061 8D04DE STA $DE04H
41: 0064 58 CLI
42: 0065 A200 LDX #$00H
43: 0067 2071A8 JSR $A871H
44: 006A 4CAEA7 JMP $A7AEH
45: 006D 07 DB $07H
46: 006E 00 DB $00H
-
... pewnie wiele rzeczy (czytaj \'pierdułów\' ;-) ) dałoby się w nim uprościć, lub zgoła inaczej napisać, ale dla nas było ważne, że to działało! No i sam loaderek - 59 bajtów - o ile dobrze policzyłem (pewnie da się go zoptymalizować) mieścił się z naddatkiem w \'wolnym RAMie\' pod $02A7 (@wegi, Twój się chyba tam nie zmieści)
.
-
@wegi, było od cholery roboty dla nie Koderów, żeby taką skompresowaną gierkę poprawić!
-
... ale \'zabawa\', która jakby nie było przynosiła jeszcze wtedy zyski, była PRZEDNIA!
-
Tutaj:
http://c64.phorum.pl/viewtopic.php?t=46
... przedstawiłem nową, \'odchudzoną\' wersję UCarta pod nazwą UCart-light.
Pozdrawiam
suchy
-
Powtórzę - suchy jest debeściak
-
Witam,
Zbudowałem sobie takiego carta w wersji lite :)
Gotowa gra z paczki \'suchy.bin\' ruszyła.
Jak dopisywać ten sysop do czystego wsadu z grą?
Nie mam pojęcia o programowaniu.. ogarniam tylko kwestie hardware`u niestety :/
Da się to jakoś z automatu robić?
-
... o swoim sysopie, w kontekście tego o co pyta czeci, niech się wypowie sam autor, czyli wegi. Z tego co mi obiło się o uszy to wegi wybył chyba zagramanice (ale nie wiem czy na stałe?)
Wegi, żyjesz(?), dychasz tam jeszcze!!!?? Odezwij się! (zagramanicą też chyba neta mają? ;-) )!
@czeci, jeśli chodzi o mojego sysopa89 do UCarta, to najpierw ściągnij sobie gotowe pliki z grami do zaprogramowania EPROMa 27C512 (lub jakiegoś FLASHa):
http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/BOMBJACK.BIN
http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/INTKARAT.BIN
http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/OPERWOLF.BIN
... no i sprawdź jak chodzą na Twoim UCarcie (programy były poprawione do maszyn Arcade C64: dodatkowe napisy, zmiejszona ilość żyć do 3, start z FIRE 1, bo tam był podpięty automat wrzutowy na żetony). Jak lukniesz na zawartość tych plików w buforze programatora, to zobaczysz, że obszar (adresy fizyczne w EPROMie) od $0000 do $016D zawiera takie same dane - jest to system operacyjny UCarta z wektorami START,NMI, i znakiem rozpoznawczym cartridge`a C64: \'CBM80\'
Te dane mają się znajdować w każdej pamięci EPROM (FLASH) do UCarta.
Natomiast każdy dowolny program (warunek pierwsza linia w BASICu dla uruchomienia programu, czyli typowo dla komcia), który będzie zrzucany do RAMu C64, w przypadku sysopa89 znajduje się w EPROMie od adresu $2000 do $CFFF, czyli zajmuje sześć (niepełnych) ośmiokilowych bloków co daje łącznie 45KB dla programu.
Reasumując:
w swojego EPROMa dla UCarta masz wbić (dla sysop89):
- $0000-$016D system (zerżnięty żywcem z moich plików - linki powyżej)
- $2000-$CFFF dowolny program max. 45KB
... i to wsio. Sprawdź i odpisz jak Ci to zagrało.
PS Ponieważ większość linków o UCarcie w tym temacie aktualnie nie działa, podaje kilka nowych.
Opis działania UCarta:
http://www.filety.net/index.php?strona=arty/sprzet/ucart/ucart
Schemat UCart-light (plik .png z EAGLE):
http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/UCart_light.png
-
Witam,
Dzięki za odpowiedź :)
Zrobiłem tak jak napisałeś..
- $0000-$016D system
- $2000-$CFFF dowolny program max. 45KB
Niestety to nie działa..
Migają kolorowe paski w tle, a potem wyskakuje syntax error i \'krzaczki\'
Jak już wcześniej pisałem, działa mi gra OLI&LISA z tej paczki \'http://wegi1.w.interia.pl/SUCHY.ZIP\'
Tam jest właśnie sysop Wegi`ego
Chciałem skleić donkey-kong`a z tej paczki: http://rapidshare.com/files/443010371/c64carts.rar
-
... a z tych linków z gotowymi binami. co podałem chodzą w Twoim carcie:
Bomb Jack
International Karate
Operation Wolf
??
PS Spokojnie dojdziemy, co jest grane! Na chłopski rozum, skoro miałeś już paski w tle, to znaczy że program się przekopiował z carta do RAMU komcia (samo zrzucanie z UCarta programu do RAMu komcia w moim sysopie nie jest związane z jakimiś efektami na ekranie) i uruchomił się decruncher, ale chyba coś jest nie tak z binem, albo z samym zaprogramowaniem pamięci, bo po rozpakowaniu i próbie uruchomienia gry masz zawieszkę. Czym programujesz pamięć (EPROM, FLASH)??
-
Bomb Jack
International Karate
Operation Wolf ..nie działają, kończy się na tym (tutaj screen z OPERWOLF.BIN) http://lh6.ggpht.com/_7Ttc2ufTGnY/TTVJu0j1tVI/AAAAAAAAAFc/ywfzVpSPNVM/s800/DSCF0267.jpg
Reszta fotek tutaj (również te z działającego wsadu z sysopem wegiego) http://picasaweb.google.com/114923885344506586758/C64Ucart#
Kostki programuję Willemem PCB3 - tym samym programuję inne kostki, i wszystko działa
-
No więc po kolei.
Po niżej podaję jeszcze raz linki do gotowych binów (5 gier z sysopem89 i jedna z sysopem wegi\'ego), którymi możecie zaprogramować pamięć (EPROM, FLASH) do UCarta, ale \'pełnego\', czyli zrobionego wg tego schematu (doszły dwie nowe gierki: Serpentine i The Great Gianna Sisters):
http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/univ_cart_by_suchy.jpg
Biny są sprawdzone. Po wrzuceniu do netu, ściągałem je ponownie na kompa, programowałem epromy i sprawdzałem w UCarcie. Wszystko jest OK!
O to biny:
International Karate
http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/INTKARAT.BIN
Bomb Jack
http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/BOMBJACK.BIN
Operation Wolf
http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/OPERWOLF.BIN
Serpentine
http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/SERPENTI.BIN
The Great Gianna Sisters
http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/GIASISTE.BIN
Oli & Lisa (z sysypem wegi\'ego)
http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/OLI&LIS.bin
Jeszcze małe sprostowanie: sysop89 ładuje z UCarta programy do RAMu C64 od adresu: $0801 do $CFFF, a więc programy mogą być do 51KB (a nie do 45KB).
-
Jeśli chodzi o UCart`a-ligh to: \'Houston!, Houston!, mamy problem!! :-)
@czeci, jesteś chyba pierwszą osobą, która testuje UCarta-light w realu. Myślę, że problem jest nie w samych sysopach, ale w tym (zacytuję siebie ;-) - dopisek o UCarcie-light w arcie wegi`ego o działania UCarta, zamieszczonym w Commodore & Amiga FAN i na filetach: http://www.filety.net/index.php?strona=arty/sprzet/ucart/ucart ):
\'UCart-light nie posiada hardware`owej blokady wejścia EXROM, jaką miał pierwowzór, dlatego należy być `pewnym` oprogramowania `zrzucanego` z carta do komcia, tak aby w czasie jego uruchamiania i późniejszej pracy, korzystało ono `rozsądnie` (lub nie korzystało) z adresów $DE00-$DEFF (odpowiedzialnych za `widoczność` carta i jego bankowanie) - bo inaczej będziemy mieć śliczną `zawieszkę`.\'
... więc póki co proponuję abyś dla pewności działania UCarta dodał jednak \'na pająka\' te trzy bramki NOR (np. 74LS/HCT02 lub 27 lub inwertery 05 O/C z rezystorami pullup w roli NORów), zgodnie z powyższym schematem (pinologia na schemacie dla bramki 7402).
Jak znajdę trochę więcej czasu, to poeksperymentuję jeszcze z UCartem (no cóż, \'20 lat minęło, jak jeden dzień\', ale pamięć u mnie już coś nie tego! ;-) ) i pewnie jeszcze co nieco napiszę na temat UCart\'a po liftingu 8-) :-) .
Acha, zapomniałem, te biny z cartów, do których podałeś link czeci NIE NADAJĄ się do UCarta (chyba, że ktoś sobie je \'pokoduje\' ;-) !!
-
@czeci, jeśli chcesz dodać \'swoje\' programy do UCarta, to:
- do bufora programatora ładujesz system z wegi-sysopem (pobrany z pliku OLI&LISA.bin) od adresu $0000 do $00B7
- dowolny program jednoplikowy .prg (np. zassany stąd: http://c64scene.pl/viewtopic.php?t=496 ) doklejasz do istniejącego już w buforze programatora systemu, od adresu $00B8, ale z pominięciem pierwszych dwóch bajtów.
- zapisujesz sobie na kompa tak stworzony plik wsadowy jako .bin i programujesz nim EPROMa, FLASHa do UCarta.
-
... niżej masz gotowy bin do UCart`a (SPRAWDZONY! w UCarcie) z Donkey Kong`iem, którego chciałeś:
http://www.eltop.republika.pl/hobby/c64/c64-ucart/DONKON87.BIN
-
@czeci, jeśli chcesz dodać ``swoje`` programy do UCarta, to:
- do bufora programatora ładujesz system z wegi-sysopem (pobrany z pliku OLI&LISA.bin) od adresu $0000 do $00B7
- dowolny program jednoplikowy .prg (np. zassany stąd: http://c64scene.pl/viewtopic.php?t=496 ) doklejasz do istniejącego już w buforze programatora systemu, od adresu $00B8, ale z pominięciem pierwszych dwóch bajtów.
- zapisujesz sobie na kompa tak stworzony plik wsadowy jako .bin i programujesz nim EPROMa, FLASHa do UCarta.
Udało się :)
Przerobiłem carta na wersję full (z 7402) i dałem adapter pod FLASHa
Ciekawostką jest to, że nie za każdym razem odpala się program - muszę wyłaczyć i włączyc komodę ponownie (ale to już nie jest problematyczne)
Bardzo pomógł mi twój post który zacytowałem.
Dziękuję za pomoc! foto obecnego carta.. http://lh4.ggpht.com/_7Ttc2ufTGnY/TTlCWE3SW6I/AAAAAAAAAGY/seonObpTGhU/s800/DSCF0276.jpg
-
@czeci, kto był dawcą ;) ?
-
Może niech to zostanie tajemnicą, bo przyjdą do mnie z pochodniami :p
-
... ważne, że biorca przeżył
UCart miał przeznaczenie do maszyn Arcade C64, w których po załączeniu zasilania szafy miał automatycznie uruchomić grę i w takiej roli spisywał się dobrze.
-
czeci napisał:
\'Ciekawostką jest to, że nie za każdym razem odpala się program - muszę wyłaczyć i włączyc komodę ponownie\'
@czeci, nie bardzo rozumiem co tak do końca miałeś na myśli, ale:
- nie testowałem dokładnie (w wielu cartach z różnymi programami) sysopa wegiego (poza tym jednym plikiem OLI&LISA.BIN)
... z sysopem89 (choć badziewnym i nie optymalnym, czyli \'kulawym\' z punktu widzenia rasowego kodera) UCart odpala się jednak pewnie po każdym resecie (czy włączeniu komcia).
- UCart pracował dotychczas tylko z EPROMami starej daty (czasy dostępu: 150-250ns), nigdy nie testowałem go z FLASHami (nowe potrafią mieć bardzo krótkie czasy dostępu!)
- sprawdź jednak jeszcze płytkę, może gdzieś na tej \'pięknej płaskorzeźbie\'
masz gdzieś jakiegoś \'gluta\'
... i napisz, co i jak!
-
gluta , tak ma zimnego luta;)
Ja też z takim walczę na mojej mobo do testów.
-
Luty są dobrej jakości, a połączenia tak jak na schemacie :)
Już nie będę szukał przyczyny czemu nie zawsze się włącza.. może faktycznie chodzi o czas dostępu :)
Aktualnie cart dostał opakowanie https://lh4.googleusercontent.com/_7Ttc2ufTGnY/TUVhVr6gSlI/AAAAAAAAAGw/DGuUmLt6eII/s800/DSCF0278.jpg
-
No to macie już kompletne info w tym temacie, jak zrobić sobie swojego carta z ulubionym softem wewnątrz!
Podrzucę pomysła 
np. można sobie teraz zrobić SD-BOXa, zawierającego commandery plików dla SD2IEC (np. fibr), coś w tym stylu jak kiedyś był BLACK-BOX z turbo dla datasette.
-
@czeci jak tobie nie starcza 260ns (380n cały cykl) na czas dostępu to co ty tam masz?
-
... no przecież pokazał na fotce, ma flasha 2Gb 120 ns. Ja obstawiam jednak na jakieś gluty/techniczne w adapterze Flash 32pin/EPROM 28pin
-
Zanim wpadłem na to żeby tam wcisnąć Flash`a, to walczyłem z EPROM`em 27512 - i tym samym zamęczyłem go tak że już nie chce się za bardzo kasować.. ..ale za jakiś czas sprawdzę czy na zwykłym EPROM`ie będzie lepiej..