C64Power Forum
Ogólne => Forum Ogólnodyskusyjne => Wątek zaczęty przez: wegi w 09 Listopada 2009, 08:31
-
Przeglądając epromy kardridży odnoszę wrażenie, że chyba ojcem polskich kardridży jest R. Drahokaupil (BB8 1991 i wcześniej) ma swoje protekty na swoje imię w epromie i one powtarzają się w innych nie jego produkcji - widać, że rypane z jego binów - ma ktoś jakąś wiedzę?
Tak czy siak łebski gość...
-
Pan Gogle mowi takze ze Romuald mial wklad w inne jeszcze sprawy:
http://www.google.com/search?client=opera&rls=en&q=romuald+Drahokaupil&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8
uwazam, ze zarowno imie i nazwisko sa na tyle rzadkie, ze nie ma watpliwosci ze to ta sama osoba.
-
Nie wiem kto był pierwszy na C64, ale karty robione przez BIW/FET też były od początku lat 90 jeśli nie wcześniej. Najwcześniejsze kartridże do C64 jakie widziłem były made by CBM w trybie ultimax.
-
Hmmm...
Sprawdź sobie pierwszy założony przeze mnie wątek pt. \'Kilka spraw dot. C64C\' czy jakoś tak, rozkręcił się do dużej ilości postów i pamiętam, że chyba tam tajemniczy użytkownik \'Waldemar\' napisał krótkiego posta o \'genezie\' BlackBoxa, a następnie... chyba zniknął i już nigdy nie wszedł ponownie.
-
Stawiam, że to Waldi Czajkowski którego spotkałem w wojsku razem z Luckiem B. (\'Luki-Soft\',\'Micro-Luck\') albo świat jest mały albo internet duży ;-)
-
Witam!
Tutaj (w końcu znalazłem trochę czasu, żeby to \'sfocić\' ;-) ):
http://www.sztandary-haft.republika.pl/ftp/cart_by_suchy.jpg
... macie zdjęcie moich cartów, które kleciłem z bratem do automatów w salonie gier (w oparciu o C64 - już o tym pisałem na tym forum), na przełomie 1989/90. Tyle zostało mi do dzisiaj z tamtych \'pionierskich\' czasów ;-) . Naklejki na epromach są współczesne, gdyż epromiki walały się w moich \'gratach\' z odkrytymi okienkami i zrobiłem z nimi \'porządek\'. Okazuje się, że są OK (nie przykasowały się) z czego się bardzo cieszę, bo będzie można je odtworzyć (wszystkie materiały pisane na ten temat szlag trafił w \'zawierusze dziejowej\'). MOŻE ogłoszę konkurs z nagrodami, rzecz jasna??? Kto ma ochotę pobawić się w disassemblację??? (dla koderów będzie to \'betka\'). Chodzi rzecz jasna o loaderek i sam system działania cartridge, a nie gierkę, bo ta może być dowolna. Jako nagrodę mogę zaproponować cartridge + jeden eeprom (27C512) z dowolnie wybraną gierką z tych widocznych na fotografii!
Pozdrawiam
-
Dawaj go na ruszta
Ostatnio się bawię cartami. Loaderek to masz na myśli przepisywanie gry z epromu do ramu? (zresztą pół życia pisałem loadery jakby co)
System carta to też prosta rzecz - trzeba tylko wiedzieć jakimi rejestrami się nim bankuje...
Ciekawe jak wyglądał ten salon gier - masz fotki?
-
Nawet jak zawartośc jest zabezpieczona przed uruchomieniem z RAMu to damy sobie radę. Dawaj, dawaj!
-
@wegi, wiem, że to jest proste, ale ja nie mam na to czasu - stąd pomysł KONKURSU. Warto odtworzyć system tego carta (pamięć ludzka jest niestety do d..y ;-) ), co by zachować go dla potomnych, choć może nie jest to rozwiązanie optymalne, ale działające - dobrze spełniało funkcję w moim salonie gier.
W takim razie OK! będzie konkurs (ogłoszę w oddzielnym temacie), obmyślę tylko jakieś max proste zasady, aby wszystkim chętnym dać równe szanse. Żeby trochę utrudnić, nie będę rozrysowywał schematu (zrobicie to SAMI), tylko wrzucę dokładniejsze fotki obu stron PCB (jak widać na powyższym zdjęciu, były malowane odręcznie z pomocą linijki-jak był na to czas ;-) ), no i zgram plik z eeproma (.hex .bin do wyboru), ale to nie wcześniej jak pod koniec listopada (będzie konkurs na Mikołaja! :-) ), bo teraz mam szkolenia zawodowe i kicha z wolnym czasem :-(
-
To zrób 2 konkursy na schemat i na system - ja schematu nie wyrysuję ale powinien wystarczyć bin z eproma - zczytaj eproma i dawaj bina
BTW skąd w tamtych czasach miałeś wiedzę jak budować karty
BTW2 tam są 2 epromy 64K i wybierasz je przełącznikiem
W każdym razie szykuje się niezły
reverse engineering
-
Dobra, będzie konkurs tylko na softa - sam rozrysuję schemat carta i zapodam, ale tak jak pisałem wcześniej, pod koniec listopada.
Jeśli chodzi o Twoje pytania wegi to:
ad1 technika cyfrowa w elektronice miała się nieźle w tamtych czasach (a to, jak by nie było, moja specjalność zawodowa, choć szczerze mówiąc przez ostatnie kilkanaście lat pracowałem w zasadzie, w branżach pokrewnych) tylko były wtedy problemy z dostępnością tanich elementów elektronicznych. Nie pamiętam już czy się na czymś wzorowaliśmy, opracowując z brejdakiem tego carta do maszyny C64, czy były to tylko totalnie nasze \'wypociny\'. W każdym bądź razie można było wtedy dorwać trochę literatury krajowej np. Bajtek, IKS (Inforomatyka Komputery Systemy), Mikroklan itd, gdzie coś nie coś było o C64, no i metodą chałupniczą powstały takie carciki, jak widzicie na powyższym zdjęciu.
ad2 Tak przełącznik służył do przełączania epromów - zdobycie jedno gigabitowego eproma w tamtych czasach było nie do pomyślenia, a i te 512 były cholernie drogie i nie tak łatwo dostępne. Cart opracowany był pod nasze potrzeby i w pierwotnym założeniu wstawilśmy dwie podstawki pod 27C512, żeby nie trzeba było za każdym razem wyciągać carta z maszyny w celu wymiany gry - wystarczyło cyknąć przełącznikiem przed włączeniem szafy i już, ale praktycznie się to nie przyjęło z prostej przyczyny - pamięci były drogie i nie miało sensu, żeby \'siedziały\' w maszynie przez większość czasu niewykorzystane (własny biznes trzeba było prowadzić rzecz jasna minimalnym kosztem
) taniej było eproma wyjąć i przeprogramować.
-
... a tak swoją drogą, nawiązując niejako do tematu (\'kto był pierwszy\') pamięta KTOŚ z Was pierwsze zjazdy Commodorowców w naszym kraju (np. te w Łodzi!) - bywałem tam
. Softa rżnęło się na zasadzie wymiany - to były czasy!
-
... trochę wyżej miałem na myśli jedno megabitowego eproma (a nie giga - bo takich jednostek to sie jeszcze nie używało! :-) )
-
To powiedz jeszcze co miałeś na myśli pisząc loader.
Tam mogło być więcej gier, bo w 64K wbijesz ze 2 - ale pewnie tylko miałeś po jednej.
Obfotografuj z obu stron karty i daj do reitera na filety.
Masz gdzieś fotki Waszych maszyn do grania
-
@wegi, na stare lata człowiek robi się leniwy
i gdybyś mnie nawet piłował na krajzedze :-) , to Ci nie powiem dokładnie cośmy tam namodzili z brejdakiem \'100 lat temu\' ;-) . Jeszcze raz powtarzam - robione to było metodą chałupniczą pod nasze potrzeby, aby szybciej, aby działało. Coś takiego jak optymalizacja nie brana była pod uwagę - to miało być szybko zrobione i uruchomione pod naszą \'komerchę\' i miało pewnie działać w maszynach Arcade C64. Tak więc zapewne \'wodotrysków\' tu nie znajdziecie.
Jeśli chodzi o wciskanie większej ilości gier w 64k to nie miało sensu, bo chyba sam rozumiesz dla czego? - system miał być uniwersalny, tzn. co nie załadujesz (jednorazowo) do komcia, to miało się dać zrzucić na carta (a trzeba to było zmieniać/przeprogramowywać co jakiś czas). Nowe, ciekawsze gry (\'grywalne\', czyli takie, które przyciągały łepków, coby zostawili \'trochę\' grosza w maszynach) zajmowały dużo ponad połowę 27C512! (o czymś takim jak packery, to wtedy nie słyszałem).
Postaram się zrobić fotki w dobrej rozdzielczości (jak znajdę trochę więcej wolnego czasu) i wrzucę na ten sam serwer, co powyższe zdjęcie. Jak reiter zechce je wykorzystać, to będzie mógł je tam zassać.
Jeśli chodzi o same maszyny Arcade C64, to do dzisiaj zachowały mi się chyba ze dwie paki (gołe bez elektroniki) - walają się na strychu (tylko akurat nie tu gdzie aktualnie mieszkam) - może uda mi się je sfocić w najbliższym czasie, jak będziecie jeszcze zainteresowani tym tematem.
-
Jakby ktoś miał namiary w których Bajtkach, Mikroklanach czy IKS było coś o budowaniu kardridży to proszę niech da znać.
-
@wegi, jak rozrysuję schemacik, to wszystko będzie jasne, a ja z przyjemnością obejrzę takiego samego carta u kogoś innego! Póki co obejrzyjcie moje maszyny. Dzisiaj sfociłem, ale ponieważ bardzo sie spieszyłem, nie miałem czasu zrobić choć pobieżnego przeglądu:
http://www.sztandary-haft.republika.pl/ftp/arcadeC64_1.jpg
http://www.sztandary-haft.republika.pl/ftp/arcadeC64_2.jpg
http://www.sztandary-haft.republika.pl/ftp/arcadeC64_3.jpg
http://www.sztandary-haft.republika.pl/ftp/arcadeC64_4.jpg
http://www.sztandary-haft.republika.pl/ftp/arcadeC64_5.jpg
http://www.sztandary-haft.republika.pl/ftp/arcadeC64_6.jpg
http://www.sztandary-haft.republika.pl/ftp/arcadeC64_7.jpg
http://www.sztandary-haft.republika.pl/ftp/arcadeC64_8.jpg
http://www.sztandary-haft.republika.pl/ftp/arcadeC64_9.jpg
Uchowało sie jeszcze 6 pak (bez elektroniki) z joyami i przyciskami. Ponieważ stoją na strychu, więc wymagają najpierw porządnego oczyszczenia z 20-letniego kurzu!!! ;-) Jeśli będą zainteresowani mogę się pozbyć tego balastu ze strychu za jakieś symboliczne pieniądze, ale zabieracie to własnym transportem (zainteresowanych zapraszam do e-mail`owania). Ta czerwona (ostatnia fotka) z dwoma joyami zostaje dla mnie
-
... a propos ma może KTOŚ rozpisane złącze expansion-port C64 do biblioteki darmowego EAGLE - byłbym wdzęczny.
-
ech salony z grami mialy klimat... i jeszcze wypozyczalnie vhs,te 2 miejsca niepowtarzalnie oddaja specyfike lat 90-tych.
-
Jasny gwint
wrzuć monete... właśnie był klimat przegrało się złotówek...
-
http://c64fan.com/Downloads.html - tu znajdziesz expansionport do eagle.
-
Dzięki za linka. Sprawdzę, czy to pójdzie na 5.6.0
-
Niestety w Eagle 5.6.0 ta biblioteka niechodzi poprawnie. Nie można zapisać pliku .sch, można jedynie wyeksportować gotowy rysunek jako plik graficzny. Do narysowania samego schematu carta się nada, tylko trzeba będzie skończyć rysunek za pierwszym podejściem.
-
protela czas się nauczyć ;)
-
... a zafundujesz mi legalną wersję(?), to chętnie powycieram dziury w spodniach przy kompie.
-
... bo tak to szkoda se d..pę wygniatać.
-
... na stare lata
-
weź się na priva odezwij to Ci wyślę bo nie wiem jaki adres masz na forum wpisany
-
nie to co mam to jest na bazie tego nica co KB777 podał sorrry :(
-
Poczta do mnie: elektron_ok(małpa)op.pl Jeśli ktoś chce zadać pytania w sprawach dotyczących kupna szaf do maszyn Arcade-C64 to zapraszam.
-
no ja tam do jednego projektu triala instaluje, w 30 dni jak nie wymyślisz to już nie wymyślisz :) Taki kart to parę dni roboty razem z tworzeniem biblioteki elementów.. bo te protelowe to są niestety czasem nie ten teges.
-
widze ze Waldemar Czajkowski sie zarejestrowal na forum
-
Pan inżynier doktor Romuald Drahokaupil wymiślił i opatentował wszystkie Black Boxy, sprzedał nawet potem patent - licencję firmie Atrax z Warszawy, ja mu je w swojej sieci sprzedaży rozprowadzałem po zachodniej połowie Polski, teraz jest na emeryturze
-
a jeśli ktoś mówi, że mnie spotkał w wojsku to się myli, nie byłem nigdy w wojsku ! taki ze mnie pacyfista
-
ups... Ale pracownia MIAN to nie Atrax a rypała jego sofcik...
BTW nie wnikając w szczegóły w BB8 jest SAM RECITER i SOUND MASTER - ciekawe...
-
Inne skojarzenie - Colossus Chess 4 \'cracked Waldi...\' - (???)
-
MIAN czyli Andrzej Janeczko to sąsiad pana Romualda
-
Zainstalowałem starszą wersję Eagla i wszystko jest ok. Schemacik carta jest tutaj:
http://c64.phorum.pl/viewtopic.php?t=46
... miłego studiowania.
-
No więc tak - po obejrzeniu schematu powymądrzam się o sprawach na których się nie znam
Carta widzisz w 8miu bankach po 8KB - nie licząc drugiego eproma z przełącznika którego nie uwzględniłeś:P
Korzystasz z z IO1 synchronizując się fi2 odwołanie do IO1 ($DE00-$DFFF) przełącza banki carta wyłączenie widoczności karta i sposób bankowania tu strzelam - odczyt $DE00-$DFFF to wyłączenie - zapis przełączenie banku - albo na przemian
Poprawcie mnie gdzie się mylę:)
Wrzuć bina i wszystko jasne będzie
aha - eagla też dawaj:)
-
@wegi, z grubsza jest tak jak piszesz. Jak rozrysowywałem schemacik carta, to \'troszku\' mi pamięć wróciła (jak by nie było 20 lat!!!). Jeśli chodzi o dodatkową podstawkę, to było inaczej niż pisałem na ten temat dotychczas. Otóż w tamtych czasach trudno było dostać pamięci EPROM o dużych pojemnościach - były drogie i nie zawsze dostępne w każdym sklepie, dlatego zrobiliśmy carta uniwersalnego, który mógł pracować albo z jedną 27C512, albo z dwoma 27C256 - po to była potrzebna ta druga podstawka i przełącznik i jeszcze jedna bramka z 74LS02 (pracująca jako inwerter). Uprościłem całość, wyrzucając to co niepotrzebne, bo dzisiaj nie ma problemu z pamięciami (obecnie taniej można kupić flash`a 128kB zamiast eprom`a 64kB i zastosować w to miejsce z \'drobnymi\' przeróbkami całości
). Cart włącza się automatycznie po uruchomieniu C64 (reset - na Qd IC2, czyli na /EXROM pojawia się stan logiczny L) i wyłącza się po ośmiu impulsach (odczytanie ośmiu bloków 8k) na licznik IC2 (myślę, że może to być osiem zapisów lub odczytów, bo nie używamy R/W, do obszaru niewykorzystywanego przez hardware C64, czyli w naszym przypadku $DE00-$DEFF) - wtedy mamy stan H na Qd IC2 (noga 11 licznika IC2). Jak \'rozgryziecie\' sofcik do UCarta, to się wszystko wyjaśni dokładnie. ;-). Mam dzisiaj trochę czasu, to się biorę zaraz za reanimację mojego programatora epromów. Jak dobrze pójdzie to może jeszcze dzisiaj będą biny. O terminie ich wrzucenia do netu poinformuję wcześniej w temacie \'KONKURS z nagrodamia\', tak aby wszyscy chętni mieli równy start do disassemblacji!
-
To może tak przy okazji tego konkursu ktoś mógłby zrobić wsad do tego carta z grą Target Renegade?
Mógłbym sobie wtedy zrobić własny automat z tą gierką
-
@kenij00, UCart w tej postaci obsługuje tylko \'pojedyńcze\' gry \'failowe\' (kasetowe), czyli na carta możesz zaprogramować dowolny program do C64, np. grę, którą jednorazowo ładujesz do komcia. Oczywiście możnaby go dalej rozbudowywać w zależności od potrzeb, ale czy warto?
-
... być może w oparciu o nowe pamięci (flash, fram) i programowanie carta z poziomu C64 (bez programatora), czyli przez KAŻDEGO zainteresowanego, mogłoby być ciekawe
-
W zasadzie jakby wystarczyło romu to można przerobić, żeby zamiast z driva czy magnetu doczytywał levele z cardridge`a...
-
I pomyłka co pisałem IO1 to oczywiście obszar $DE00 do $DEFF a nie do $DFFF przepraszam trochę za daleko się rozpędziłem.
Wypada nadmienić, że takie rozwiązanie jest ciut niebezpieczne ponieważ odwołanie programowe (mam na myśli uruchomioną już grę) włączy widoczność carta pod $8000 i przesłoni RAM co na 99% da zwisa - czasem decrunchery też \'motały się\' po tym obszarze i bywały niespodzianki bodajże były kłopoty z cruel cruncherem 2.0 - tak tylko sobie rozważam, nie żebym krytykował carta
-
@wegi, UCart stworzony był do konkretnego celu dwadzieścia lat temu (nie było wtedy internetu z którego można dzisiaj zassać wszystkie dane na temat C64!!!). Miał uruchomić gierkę (taką jaką chcieliśmy) po włączeniu POWERa w maszynie Arcade C64, bez konieczności czasochłonnego wczytywania jej z datasette, czy floppydriva za każdym razem. A, że można było to zrobić rozmaicie, to fakt - my korzystaliśmy z tego, co akurat mieliśmy pod ręką (dlatego takie a nie inne układy TTL są w UCarcie użyte). Gdybym w tamtych czasach miał do dyspozycji aktualne możliwości sprzętowe i ogólnie dostępne, szczegółowo rozpracowane, materiały na temat C64, pewnie cart ten wyglądałby inaczej.
-
nie nie suchy ja nic przeciw cartowi nie mam absolutnie - w tamtych czasach tworzyłeś carty jesteś GURU dla mnie
Zadanie swoje spełnił i fajnie jest widzieć odmienną polską ideę techniczną