C64Power Forum
Ogólne => Forum Ogólnodyskusyjne => Wątek zaczęty przez: kenji w 22 Września 2009, 19:09
-
No dobra. Miałem to zrobić dopiero jesienią 2010r, ale zacznę późnym latem 2009r. Pewnie na siebie pętlę kręcę, ale co mi tam. Trzeba się w końcu z tym zmierzyć. Raz uciekłem, drugi raz tego już nie zrobię:
Wydrukowałem sobie cały kurs asemblera z C&A, zgromadziłem część literatury \'Grafikę...\', \'Procesor 6502\' i mapę pamięci.
W czym najlepiej pisać?
Przy okazji nie miejcie mi za złe jak Was będę zalewał lamerskimi pytaniami.
-
Aha! Naukę rozpoczynam na gołym C-64, żadne tam emulatory!
-
@Kenji - rozumiem, że pytasz o wersje assemblera bo chyba nie pytasz o to czy w Basic`u czy Simons Basic`u.
Na wszelki wypadek odwiodę Cię od jakichkolwiek romansów z Basic`iem - Basic jest dobry do wyliczenia sobie tabelek sinusa, poza tym nadaje się do wszystkiego poza... programowaniem.
Popatrz sobie na fraktala Tomaaz`a - wolisz żeby się liczył 13 godzin czy 13 sekund?
Programy z Książki Baumann`a możesz sobie pooglądać, powpisywać i pouruchamiać ale raczej poglądowo czy szkoleniowo - np. o FLI zapomnij.
Znajomość Basica pobieżna - owszem tak - może się przydać ale naprawdę do niczego szybkiego.
Jeżeli pytasz o narzędzia programistyczne to dla mnie do celów programowania stacji głównie w zupełności wystarczał Turboassembler v5.2/FLT. Teraz ponieważ mam 1541U zastanawiam się, żeby Xass`a używać, ale się z tym nie spieszę. Naprawdę wszystko da się zrobić w w/w co najwyżej partialnie.
Jeżeli pytasz o inne pomoce - to jesteś w superkomfortowej sytuacji, bo poza wszystkimi skanami polskich magów i książek masz codebase i forumy, dostępny net co w latach 90tych było... wiemy czym.
Na codebase znajdziesz np. opis crunchowania, deassembling timecrunchera itp. Wiele sztuczek dawniej tajnych lub rypanych jest wyjaśnionych na forach np. na csdb forum.
Naprawdę masz pełen komfort - oprócz kursu z C&A masz jeszcze w 64+4, książki - dosłownie wszystko.
Jakbym coś źle zrozumiał czy cokolwiek - pytaj dalej i się nie przejmuj - od tego jest forum
-
Dokładnie o Asma mi chodziło. Basic przerabiałem kilka, w sumie już kilkanaście lat temu i starczy mi już :)
-
Poprawka Turboass v5.1/FLT
Jak widzę nosisz się z zamiarem kupna 1541U - tam masz wbudowany Turboass jako część Retro Replaya zdaje się ale nie testowałem tego dokładnie. Zamiast skupiać się na tym który Tass lepszy skup się na codingu :)
Pozdrawiam
-
Zobacz tu: http://turbo.style64.org/archive.php
Napewno wybierzesz coś dal siebie :)
-
Zyga dzięki.
Wczoraj sobie zassałem Tass 7.0 i zaczynam działać. Na razie tak jak w BASICu odkrywam jak się pisze teksty, jak zrobić pętle. Zmienić kolory. Ale mam zamiar wytrwać w tym postanowieniu. Na następną Silesię jakąś prackę muszę przywieźć :)
-
Ot i new coder na komie jest
nie musisz koniecznie się spinać na silesia po prostu koduj...
właśnie wymyśliłem algorytm rysowania dużych linii po 2ch czargenach i zadziałało - to jest już frajda
Może nie jestem zbyt zdolny bo miesiąc nad tym dumałem - ale uwieńczenie miesięcznych przemyśleń sukcesem jest bardzo budujące - dzika satysfakcja wymyślisz coś założysz i... dziaaaaaała
- przy czym zaznaczam, że możesz polec i nie wymyślić tego co zkładasz - też tak może być
-
Na Commodore dzięki komendzie SYS łatwo można połączyć Basic i Assemblerem. Tak więc możesz pisać programy w Basicu-u, a kilka procedur w języku maszynowym. Cały pakiet Chemia wydany przez TimSoft był oparty na Basic-u i większość gry Kolony.
-
No przynajmniej pierwsza linia musi być np. 0 sys(2064)
-
albo 655535 sys 2061
Przy okazji zapytam: czy jest jakaś różnica między sys z nawiasem i bez nawiasu?
-
Tak - nie zrobisz wtedy sys2061 bo 2 bajty więcej zajmuje taki zapis - to była raczej taka maniera w niektórych programach niż miałoby to czemuś służyć no chyba że wartość sysa byłaby jakimś skomplikowanym wyrażeniem - ale tak nie było
-
aaa - przekroczony zakres dwubajtowej liczby 65535 - o to chodziło
-
Numery linii z zakresu 64000-65535 trzeba wprowadzać \'ręcznie\', tzn. modyfikując dwie komórki pamięci. Dla niektórych może być zabezpieczeniem przed usunięciem danej linii w programie. Taki mały \'myk\'.
-
Napisz coś więcej o tym cheat number - daj przykład
-
Napiszę, gdy będę mieć trochę czasu, postaram się w weekend.
-
Informacje podałem na http://www.c64forum.glt.pl/
(Strona główna forum - Ogólne dyskusje o C64 - C64 Tips&Tricks) - na razie jedyny post, więc łatwo znaleźć
-
Trik polega na modyfikacji numerów linii które są zapisywane w ztokenizowanej formie BASICa. Interpretery C64 i C128 trzymają nie tylko linki do następnej linii ale także i numery linii. Nie wiem jak będzie z GOTO ale generalnie w przypadku jednoliniowego programu można praktycznie wpisać bzdurę. Fajne efekty można osiągać modyfikująć linki. W ten sposób można na przykład ukryć część programu i podczas uruchomienia modyfikować dynamicznie wartości linków.
Z innych ciekawostek: można tak zmodyfikować formę zinterpretowaną programu że systemowe LIST pokaże tylko numer linii ale nie instrukcje basica.
A co do Turbo Assemblera na oryginalnym C64 to ja polecam Turbo Macro Pro (strona domowa już została wymieniona wyżej). Makra się jednak przydają czasami, tak samo jak includy (a te mają sens gdy pracujemy na oryginalnym sprzęcie bo edytowanie długiego kodu w dowolnej wersji TA może być jednak męczarnią).
-
@Kenji - masz fajnego rolowanego scrola na sprajtach w 64+4 & Amiga 91/12
-
wegi - dzięki
Chwilowo nauka poszła w las, bo mam kilka ważnych spraw na budowie, ale już niedługo wracam. Mam nadzieję że wkrótce będę się mógł pochwalić pierwszymi efektami.