C64Power Forum

Inne => Offtopic => Wątek zaczęty przez: Tomaaz w 18 Sierpnia 2009, 16:59

Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: Tomaaz w 18 Sierpnia 2009, 16:59
 Wypatrzyłem  na  Lemonie  -    http://www.lemon64.com/forum/viewtopic.php?t=30998 .  Nie  sądziłem,  że  to  może  być  aż  tak  krótkie.  :)  Co  sądzicie?
Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: chateau w 18 Sierpnia 2009, 17:10
 basic  w  c64  to  badziewie  ale  trzeba  przyznac  ze  to  robi  wrazenie.
Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: Skull w 18 Sierpnia 2009, 19:32
 Imponujące!  Tetris  w  14  linijkach  Basica.  
    \'\'  
Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: Tomaaz w 20 Sierpnia 2009, 14:18
 Wiesz,  z  dzisiejszej  perspektywy  to  każdy  BASIC  jest  badziewiem.  Podobnie  jak  C64  i  inne  ośmiobitowce.  Jeśli  ktoś  jeszcze  pisze  coś  w  BASICU  na  C64,  to  nie  dlatego,  że  uważa,  iż  jest  to  wspaniałe  narzędzie  programistyczne.  Robi  to  z  sentymentu  lub  bo  po  prostu  lubi  (z  wszystkimi  wadami  i  badziewnościami  zarówno  C64  jak  i  jego  BASICA).  Więcej  luzu.    \'\'  
Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: Tomaaz w 20 Sierpnia 2009, 14:19
 To  było  do  chateau  -  cytat  mi  gdzieś  wcięło.    \'\'  
Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: chateau w 20 Sierpnia 2009, 15:13
 basic  w  c64  jest  badziewny  nie  tylko  z  dzisiejszego  punktu  widzenia  ale  byl  rowniez  badziewiem  kiedy  c64  byl  wypuszczony  na  rynek.  chociaz  z  perspektywy  czasu  to  dobrze-  jest  to  dobra  motywacja  dla  koderow  by  uczyc  sie  asemblera  i  wykorzystywac  wiecej  mozliwosci  tego  co  siedzi  w  obudowie  c64.
Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 20 Sierpnia 2009, 17:57
 azaliż  masz  na  myśli  basic  rodowodem  z  warszawy?
Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: Tomaaz w 20 Sierpnia 2009, 18:29
 @chateau,  chodziło  mi  o  to,  że  wszyscy  to  wiedzą  i  naprawdę  nie  musisz  tego  powtarzać.  Ludzie,  którzy  dziś  kodują  w  BASICU  na  C64  doskonale  zdają  sobie  z  tego  sprawę  i  nie  trzeba  ich  uświadamiać.    
   
  Kiedyś  też  mnie  to  wkurzało  że  ci  od  Spectrum  mają  komendy  graficzne  i  dźwiekowe,  a  ja  nie.  Ale  w  związku  z  tym  nie  mam  zamiaru  olać  C64  i  ściągać  sobie  emulatora  Spectrum.    \'\'  Przecież  nie  o  to  chodzi  -  motywacje  dzisiejszych  użytkowników  tego  sprzętu  i  oprogramowania  są  zupełnie  inne.  
   
  Ale  masz  rację  -  BASIC  z  C64  był  bardziej  wartościowy  pod  względem  edukacyjnym  i  rozwojowym.  Ale  jeśli  ktoś  zaczyna  dziś  swoją  przygodę  od  programowania  w  nim  (hipotetycznie,  bo  w  praktyce  to  się  nie  zdarza  i  nie  zdarzy),  to  lepiej  żeby  zrobił  duży  krok  i  zajął  się  czymś  poważnym  i  współczesnym,  a  nie    tak  bezwartościowym  i  bezużytecznym  jak  asembler  na  C64.  Szkoda  czasu  i  energii.  Masz  wizję  rodem  sprzed  dwudziestu  lat  -  kompletnie  zielony  człowiek  dostaje  C64,  najpierw  gra,  potem  pisze  coś  prostego  w  BASICU,  a  potem  zgłębia  kod  maszynowy  itp.  itd.    \'\'  Takie  rzeczy  nie  dzieją  się  od  z  górą  dziesięciu  lat.    \'\'    
   
  A  jak  ktoś  rzeczywiście  potrzebuje    lepszego  BASICa  to  może  uruchomić  chociażby  przywołany  przez  Kisiela  \'Warsaw  Basic\'.
Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: chateau w 20 Sierpnia 2009, 19:46
 nie  wiem  o  czym  piszesz(z  twojej  wypowiedzi  dowiedzialem  sie  miedzy  innymi  ze  uswiadamiam  jakichs  ludzi  kodujacych  w  basicu  i  mam  jakies  wizje  o  ktorych  nie  mam  pojecia)  wiec  zamiast  odpowiedzi  wklejam  zdjecie  krolika  z  nalesnikiem  na  glowie:  
   
  http://www.xonikz.com/The_Man/Blog/wp-content/uploads/2009/07/bunny_pancake1.jpg
Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 20 Sierpnia 2009, 19:59
 azaliż  czytasz  to  forum  za  rzadko,  pewność  gubi  ludzi.
Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: chateau w 20 Sierpnia 2009, 20:16
 gwoli  jasnosci  nie  pamietam  czy  Tomaaz  koduje  w  basicu(cos  sobie  przypominam  ze  pytal  o  przerwania)  natomiast  \'basic  to  badziewie\'  nie  mialo  formy  tlumaczenia  mu  komukolwiek  czegokolwiek  a  jedynie  odnosilo  sie  do  opinii  na  temat  tetrisa,tzn.  zwrocenie  uwagi  na  fakt  ze  pomimo  iz  basic  to  crap(ergo  ciezko  o  jakakolwiek  dobra  produkcje  w  tym  jezyku,wylaczajac  kultowe  oel  pompowacze  ;-)  tetris  na  1  stronie  robi  niezle  wrazenie.
Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: Tomaaz w 20 Sierpnia 2009, 20:35
 No  to  trzeba  było  po  prostu  ,zwyczajnie  napisać,  że  gościu  fajnie  to  zrobił  (bo  zrobił)  i  tyle.  Wiesz,  przy  każdym  demie  czy  grze  można  by  pisać  \'C64  to  badziewie  (bo  co  tu  dużo  gadać  -  z  dzisiejszej  perspektywy  to  jest  badziewie),  ale  to  wygląda  nieźle\'.  Tylko  po  jakiego  ch...a?    \'\'    
   
  Ja  koduję  wyłącznie  w  języku-hybrydzie  powstałym  z  połączenia  LOGO  i  FORTRANA.    \'\'    
   
  Więcej  luzu!    \'\'  
Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 20 Sierpnia 2009, 20:37
 IMHO  kodowanie  kojarzy  mi  się  z  assemblerem,  programowanie  oznacza  raczej  język  wyższego  poziomu.
Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: chateau w 20 Sierpnia 2009, 20:59
 Tomaaz  wyprowadzasz  bledne  analogie.  roznica  jest  nastepujaca:  wiekszosc  bardziej  kumatych  koderow  odpuszcza  sobie  zabawe  w  basicu  i  dziala  od  razu  w  asemblerze.  skutek  jest  taki  ze  basicowych  produkcji  robiacych  jakiekolwiek  wrazenie(NIE  W  POROWNANIU  DO  DZISIEJSZYCH  KOMPUTEROW  LECZ  W  POROWNANIU  DO  MOZLIWOSCI  JAKIE  OFERUJE  DANY  SPRZET  I  JEZYK  PROGRAMOWANIA-  wielkimi  literami  napisze  zebys  juz  nie  powtarzal  po  raz  n-ty  ze  c64  to  i  tak  shit)praktycznie  nie  ma.  stad  zasadne  jest  podkreslenie  ze  produkcja  jest  dobra  MIMO  ZE  basic  to  crap  niewykorzystujacy  mozliwosci  sprzetu  i  z  ktorego  korzysta  malo  kto  jednoczesnie  zdolny  i  majacy  ochote  zrobic  cos  konkretnego  na  c64.  
   
  kisiel:  
  programowanie-  tworzenie  programow  
  kodowanie-  tworzenie  kodu  
   
  :)
Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: Tomaaz w 20 Sierpnia 2009, 21:36
 Moje  analogie  nie  są  wcale  takie  błędne,  jeśli  spojrzysz  na  nie  z  szerszej  perspektywy.  Bo  zobacz.  Zdecydowana  (i  to  jak)  większość  bardziej  kumatych  koderów  odpuszcza  sobie  C64  i  tworzy  na  inne  platformy,  bo  C64  nie  pozwala  im  wykorzystać  wszystkiego  co  oferują  dzisiejsze  technologie  komputerowe  (zarówno  programistyczne  jak  i  sprzętowe).  Jest  jednak  grupa  zapaleńców,  którzy  hobbistycznie  stawiają  sobie  za  cel  wyciągnięcie  jak  najwięcej  z  tej  ograniczonej  technologii.  W  czym  zatem  problem,  aby  powstała  grupa  zapaleńców,  którzy  hobbistycznie  postawią  sobie  za  cel  wyciągnięcie  jak  najwięcej  z  innej  ograniczonej  technologii,  jaką  jest  BASIC  z  C64.  Jedno  skansen  i  drugie  skansen  i  obie  sytuacje  są  tak  naprawdę  równorzędne.  Ten  kod  TETRISa  byłby  bardzo  dobrym  przykładem  na  to.  Kiedy  mając  świadomość  ułomności  pewnej  technologii,  staramy  się  wycisnąć  z  niej  jak  najwięcej  (i  naprawdę  nie  ma  żadnej  różnicy  czy  jest  to  cały  C64  czy  tylko  jego  BASIC).  
   
  Cały  czas  mam  wrażenie,  że  Ty  myślisz,  że  ja  nie  zdaję  sobie  sprawy  z  ograniczeń  BASICa  i  tego  jak  sprawy  wyglądają.  Wiem,  że  ten  BASIC  jest  kiepski,  że  niewiele  sensownego  się  da  w  nim  zrobić  i  jedynie  programowanie  w  asemblerze  miało  w  czasach  świetności    C64  większy  sens.  Wiem  to  ja  i  wiedzą  to  chyba  wszyscy,  którzy  używają  jeszcze  C64.  Nie  musisz  tego  nikomu  przypominać.  Ale  dzisiaj  sprawa  wygląda  nieco  inaczej.  Nie  widzę  nic  złego  w  tym,  że  ktoś  chce  się  zmagać  z  BASICiem.  I  takie  stawianie  sprawy  -  BASIC  to  shit  dla  prymitywów,  asembler  (na  C64)  to  jest  coś  poważnego,  jest  śmieszne.  Bo  z  perspektywy  nowoczesnych  technologii  oba  są  całkowicie  bezużyteczne  i  bezwartościowe.  I  ktoś  kto  swoim  hobby  uczyni  BASIC  nie  jest  w  żadnym  wypadku  gorszy  od  kogoś  kto  swoim  hobby  uczyni  język  maszynowy  na  C64.
Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: chateau w 21 Sierpnia 2009, 00:16
 \'I  takie  stawianie  sprawy  -  BASIC  to  shit  dla  prymitywów,  asembler  (na  C64)  to  jest  coś  poważnego,  jest  śmieszne.\'  
   
  pokaz  cytaty  gdzie  napisalem  ze  basic  na  c64  jest  dla  prymitowow.  bo  na  razie  ty  jestes  smieszny-  albo  nie  potrafiac  zrozumiec  prostych  zdan  w  jezyku  polskim  albo  celowo  przeinaczajac  moje  wypowiedzi.  najpierw  piszesz  wiecej  luzu  a  po  chwili  tych  ktorzy  w  wiekszosci  po  prostu  nie  maja  talentu  do  programowania  w  jezykach  nizszego  poziomu  przyrownujesz  do  prymitywow  i  jeszcze  twierdzisz  ze  to  moje  slowa...    \'\'  
   
  po  raz  ostatni:  
  programy  w  basicu  ktore  prezentuja  jakikolwiek  poziom  powyzej  zenadnego  mozna  policzyc  na  palcach  jednej  reki.  jest  to  spowodowane  tym  ze  basic  w  c64  jest  kiepski.  ze  wzgledu  na  swoja  mizerna  szybkosc  i  waski  zestaw  instrukcji  nadaje  sie  jedynie  do  prostych  zastosowan  wiec  koderzy  ktorzy  chca  zrobic  cos  bardziej  zaawansowanego  na  c64  zgodnie  wybieraja  asembler.  stad  programy  w  basicu  tworzone  sa  *przewaznie*  przez  zupelnie  poczatkujacych  albo  osoby  ktore  nie  poradzilyby  sobie  z  jezykiem  nizszego  poziomu  a  wiec  w  basicu  cudow  tez  nie  uczynia.  stad  wiekszosc  programow  basicowych  to  zupelny  crap.  wsrod  nich  tetris  sie  wyroznia  jako  przyklad  swietnie  zoptymalizowanego  programu,stad  zasluguje  na  pochwale  jako  niezle  osiagniecie.  jest  on  jednak  jednym  z  niewielu  wyjatkow  poniewaz  zdecydowana  wiekszosc  osob  ktore  bylyby  w  stanie  napisac  cos  takiego  i  bawia  sie  c64  uzywa  asemblera  ktory  nie  jest  jakos  szalenie  skomplikowany  a  daje  duzo  wieksze  mozliwosci  pokazania  swoich  umiejetnosci.  tak,z  perspektywy  nowoczesnych  technologii  zarowno  basic  jak  i  asembler  z  c64  sa  bezuzyteczne  co  nie  zmienia  w  jakikolwiek  sposob  faktow  przedstawionych  powyzej.
Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: Tomaaz w 21 Sierpnia 2009, 01:10
 Cały  ton  Twojej  wypowiedzi  wskazuje,  że  BASIC  jest  dla  prymitywnych  programistów.  A  najlepsze  jest  to,  że  zarzekasz  się,  że  tak  nie  jest,  po  czym  kilka  zdań  dalej  dokładnie  to  stwierdzasz.  A  teksty  o  \'talencie  do  języków  niższych\'  mają  za  zadanie  tylko  i  wyłącznie  dyplomatycznie  złagodzić  ton  Twojej  wypowiedzi  na  potrzeby  chwili.    
   
  Piszesz,  że  Basic  jest  dla  osób  \'ktore  nie  poradzilyby  sobie  z  jezykiem  nizszego  poziomu\',  a  to  znaczy  dokładnie  to  samo  co  \'BASIC  jest  dla  prymitywów\',  z  tym,  że  to  drugie  stwierdzenie  jest  sformułowne  w  ostrzejszym  języku  i  -  przyznaję  -  nieco  niegrzeczne.    \'\'  Ale  oznacza  to  samo  (tak,  tak).    \'\'    
   
  Tymczasem,  jak  potwierdza  ten  TETRIS,  w  BASICU  też  można  pisać  na  swój  sposób  ciekawe  i  ambitne  projekty  (napisałbyś  takiego  TETRISA?).  I  to  też  może  być  autentyczne  wyzwanie.    PRZY  TAKIM  PODEJŚCIU  BASIC  NIE  JEST  ŻADNYM  BADZIEWIEM.  DOKŁADNIE  Z  TAKIEJ  SAMEJ  PERSPEKTYWY  (I  TYLKO  TAKIEJ!)  BADZIEWIEM  NIE  JEST  TAKŻE  PRZESTARZAŁY  C64.    
   
  Przed  laty  BASIC  oczywiście  przegrywał,  bo  nie  dało  się  w  nim  pisać  komercyjnych  czy  też  profesjonalnych  programów.  Obecnie,  ponieważ  nikt  już  takich  programów  nie  pisze  -  jest  remis.  Programowanie  w  BASICU  może  komuś  przynieść  tyle  samo  (a  nawet  więcej)  frajdy  niż  programowanie  w  języku  maszynowym.    
   
  A  tak  naprawdę,  to  praktycznie  nikt  już  nie  programuje  w  niczym  na  C64.
Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: chateau w 21 Sierpnia 2009, 02:31
 \'Piszesz,  że  Basic  jest  dla  osób  \'ktore  nie  poradzilyby  sobie  z  jezykiem  nizszego  poziomu\',  a  to  znaczy  dokładnie  to  samo  co  \'BASIC  jest  dla  prymitywów\'  \'  
   
  chyba  w  twoim  spaczonym  rozumieniu    \'\'    spora  czesc  spoleczenstwa  nie  poradzilaby  sobie  z  zadnym  jezykiem  programowania,zrobienie  prostej  petli  byloby  dla  nich  nie  lada  wyzwaniem,czy  wg  ciebie  oni  sa  prymitywami  ?  nie,poprostu  nie  maja  do  tego  talentu.  moze  swietnie  rysuja,maja  bardzo  dobra  wyobraznie  przestrzenna,sa  znakomitymi  konstruktorami,organizatorami,maja  doskonala  pamiec  i  znaja  idealnie  jakis  jezyk  obcy  albo  posiadaja  wyrobione  zdolnosci  interpersonalne.  moze  w  twoim  rozumieniu  ktos  kto  nie  bylby  w  stanie  opanowac  jezyka  maszynowego  jest  prymitywem  ale  nie  wmawiaj  mi  tego  ani  nawet  nie  sugeruj  ze  ktorakolwiek  z  moich  wypowiedzi  mialaby  cos  takiego  oznaczac  bo  ja  sie  z  takim  skrajnie  debilnym  pogladem  w  ogole  nie  zgadzam.  
   
  EOT
Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: KB777 w 21 Sierpnia 2009, 14:02
 Tomaaz,  jest  branża  w  której  doświadczenia  assemblerowe  się  bardzo  przydają:  systemy  wbudowane.  
  C64  wręcz  wymuszało  klepanie  w  asmie.  Potem  gdy  musiałem  spłodzić  jakiś  kod  na  8051  (i  zmieścić  się  w  kilobajcie)  albo  H8  (i  wyrobić  się  w  5  czy  10  mikrosekund)  -  nie  było  z  tym  problemu.  
   
Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 21 Sierpnia 2009, 17:03
 ooo  H8  gdzieś  leży  w  szufladzie.  
  Mr.Fiz  z  samaru  przeskoczył  z  6510  na  army  więc  grabba  przeskoczył  z  6510  na  dekodery  polsatu..  fenek  przeskoczył  przez  płot  i  skoczył  na  piwo  ;)  
  Widać  nie  podoba  się  teoria  o  przeskakiwaniu  ale  asm  to  jak  samochód  nauczysz  się  na  jednym  złomie  jeździć  to  pojedziesz  ciężarówką.  
  Zero  wiedzy  ale  nadęcie  jak  elita.
Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: KB777 w 21 Sierpnia 2009, 21:01
 Kisiel,  H8,  H8s  czy  H8sx  ?  ;)  Tyle  że  teraz  Cortex  zjada  je  wszystkie  na  śniadanie...  
Tytuł: Tetris w BASICu
Wiadomość wysłana przez: Tomaaz w 21 Sierpnia 2009, 21:50
 @chateau,  przecież  wiadomo,  że  pisząc  \'prymitywów\'  miałem  na  myśli  \'prymitywów  programistycznych\',  bo  o  programowaniu  i  językach  programowania  tu  piszemy,  a  nie  o  sztuce  czy  zdolnościach  interpersonalnych.  Ale  niech  będzie.  Trzymajmy  się  Twojej  terminologii  -  chodzi  zatem  nie  o  \'prymitywów\',  ale  o    \'mniej  kumatych  koderów\'.    \'\'    Otóż  uważam,  że  dzisiaj  w  przypadku  C64  automatyczne  tworzenie  podziału  (i  w  ogóle  jego  tworzenie)  na  \'bardziej  kumatych  koderów\'  i  \'niekumatych  koderów\'  jest  głupie.  Bo  motywacje  tych  co  jeszcze  piszą  na  C64  nie  są,  nazwijmy  to,  \'zawodowe\'.  Oni  robią  to  z  sentymentu  lub  ciekawości.  Całkiem  możliwa  jest  sytuacja,  że  ktoś  kto  obecnie  jest  bardzo  kumatym  koderem  na  współczesne  platformy,  z  sentymentu  chce  sobie  coś  napisać  w  BASICU  z  C64  (bo  jak  był  dzieciakiem  to  mu  to  sprawiało  straszną  frajdę).  I  w  ogóle  nie  ma  tu  żadnego  znaczenia,  że  BASIC  w  C64  jest  kiepski.  A  na  tym  forum  dostałby  mniej  więcej  takie  komentarze:  \'no,  nieźle,  nieźle,    ale  BASIC  z  C64  to  shit,  ale  pisz  dalej,  próbuj,  próbuj,  pewnego  dnia  trafisz  na  tajemnicze  SYS  2064  i  w  końcu  może  zaczniesz  poważnie  programować\'.  Jestem  pewien,  że  tak  by  było.    \'\'  Bo  takie  jest  tu  podejście  -  C64  traktuje  się  jakoś  strasznie  serio,  tak  jakby  ostatnich  dwudziestu  lat  w  ogóle  nie  było.    
   
  @kisiel,  proszę  -  nie  przeszkadzaj.  OK?