C64Power Forum

Hardware => Hardware => Wątek zaczęty przez: jedfox w 09 Listopada 2008, 17:33

Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: jedfox w 09 Listopada 2008, 17:33
 Ostatnio  wpadł  mi  do  głowy  świetny  pomysł.  Może  by  tak  zrobić  dopalacz  grafiki.  Nie  chodzi  mi  od  razu  o  poszerzenie  kolorów,  czy  rozdzielczości,  ale  możliwości  obliczeniowej.  
   
  Przyda  się  to  przy  grafice  (no  i  oczywiście  grach)  3D.  
   
  Nie  wiem  jak  to  do  końca  rozwiązać.  Moim  zdaniem  najlepiej  przesyłać  dopałce  porcje  danych  do  obliczenia  albo  najlepiej  cały  engine  graficzny  z  modelami.  C64  będzie  tylko  tym  sterował.  Dopalacz  będzie  szybko  generował  kolejne  klatki  i  przesyłał  gotowe  do  VIC-a  w  C64.  
  Myślę  zbudować  na  bazie  innego  procesora  8-bitowego,  tyle,  że  szybszego  lub  16-bit.  +  do  2-16MB  RAM  
   
  Chciałbym  tego  dokonać  (??),  ale  dopiero  zaczynać  cokolwiek  kodować  w  C64  (na  samym  początku),  nie  wspominając  o  elektronice.  
   
  Mówiąc  o  tym  projekcie  chciałem  by  w  końcu  zrodziła  się  myśl  o  rozszerzeniu  możliwości  graficznych  C64.
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: .pr0lame w 09 Listopada 2008, 18:04
 ..niszcząc  całą  idee  jaka  przyświeca  kodowaniu  na  C64?  czyli  w  małym  ciele  wielki  duch?..zresztą  demka  jakie  ludzie  tworzą  (a  raczej  tworzyli)  dobitnie  pokazują,  że  to  niepotrzebna  inicjatywa  :|  
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 09 Listopada 2008, 18:14
 pitolenie  o  tym  że  ludzie  TWORZYLI  dema  na  C64  wynika  tylko  że  twojej  nie  wiedzy  drogi  LAMA.
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: jedfox w 09 Listopada 2008, 18:18
 Po  części  o  racja  co  mówi  Lama  (TYLKO  CZĘŚCIOWO.  Ale  obecnie  doszliśmy  niemal  do  granic  możliwości  c64  i  warto  by  było  poszerzyć  jego  możliwości,  otwierając  drogę  ku  nowym  pomysłom,  i  dem  w  pełnym  3D.
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: chateau w 09 Listopada 2008, 18:23
 to  moze  lepiej  kupic  sobie  peceta  skoro  mozliwosci  c64  przestaja  wystarczac  ?
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: TuMe64 w 09 Listopada 2008, 18:30
 kurka..ale  atarowcy  coś  tam  takiego  do  atarynki  mają  VideoBoard  XE  http://atariarea.krap.pl/forum/viewtopic.php?id=3933 ...  nie  możemy  być  od  nich  gorsi...  bo  by  kiszka  zdeczko  była...  :)  (atari  tfu  !)
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: jedfox w 09 Listopada 2008, 18:33
 masz  rację,  ale  PC  nigdy  pod  względem  wykorzystania  jego  możliwości  nie  dorówna  c64,  głownie  z  powodu:  
  -  różnorodności  (o  czym  już  mówiłem)  
  -  po  drugie:  nie  opłaca  się  to,  zbyt  duzo  czasu  zajmie  przestudiowanie  dokładnie  na  poziomie  najbardziej  podstawowym  -  do  tego  czasu  powstaną  jeszcze  lepsze  rozwiązania.  
   
  Mówiąc  o  poszerzeniu  możliwości  C64,  miałem  na  myśli  tylko  przyspieszenie  jego  grafiki.  Nie  chcę  robić  z  niego  drugiego  PCeta,  bo  go  to  zabije  (każdy  wtedy  wolałby  odpalić  PC).
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: jedfox w 09 Listopada 2008, 18:36
 Później  pomyślimy  o  zwiększeniu  liczby  kolorów  i  pixelów.  Ale  nie  będzie  miało  to  sensu  bez  jego  przyspieszenia.
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 09 Listopada 2008, 18:54
 tume  to  że  pióro  zrobił  VBXE    nie  było  dziełem  przypadku  tylko  tego  że  gościu  siedzi  w  biznesie.  On  stosuje  rozwiązania  jakie  ma  w  pracy  a  ja  stosuje  rozwiązania  jakie  są  dostępne.  Zrobienie  takiej  dopałki  nie  jest  problemem  tylko  kto  to  kupi.
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: andrus64 w 09 Listopada 2008, 18:56
 Bez  sensu.  Jeśli  ktoś  chce  więcej  to  niech  zmieni  platformę.  Po  drugie  Commodore  64  jest  takie  i  niezmienialne.  Ten  komputer  zdobył  sławę,  uznanie  użytkowników  itp.  takie  jakim  jest  i  zmienienie  jego  właściwości  jest  jak  fundowanie  matce  operacji  plastycznej.        
   
  Oszczędź  tych  kilka  egzemplarzy  które  byś  pewnie  zużył  na  ten  projekt.  Szkoda,  a  bez  sensu.
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: KB777 w 09 Listopada 2008, 21:30
 No  to  może  chociaż  dospawać  VDC  ze  128-ki  ?  ;)  
   
  C=  samo  nawet  takie  coś  miało  wypuścić  do  C64,  ale  skończyło  się  na  prototypie...
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 09 Listopada 2008, 21:33
 jak  już  coś  robić  to  na  poziomie  lepszym  niż  vbxe..  ale  to  tylko  taka  moja  sugestia  ;)
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: .pr0lame w 09 Listopada 2008, 23:37
 ..ja  nigdzie  nie  napisałem  ze  ludzie  tworzyli  na  c64  dema,  czytanie  z  brakiem  rozumienia  to  czesta  przypadłosc  naszego  spoleczenstwa,  wiec  nie  czuj  sie  gorszy:*  
   
  ..dwa:  tuningowac  to  Ty  mozesz  sobie  VW  golfa,  albo  sprzet  nagłasniajacy..  gdzie  chodzi  o  szpan,  ale  tam  gdzie  chodzi  o  pewna  idee  i  sentyment  to  moze  najlepiej  od  razu  wrzuć  C64  do  kosza,  kup  sobie  highendowego  kompa  i  krzycz  jaki  jestes  wielki..  jaki  Ci  cos  nie  wystarcza  to  sie  nie  mecz..  
   
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: andrus64 w 10 Listopada 2008, 10:56
 Zgadzam  się  z  przed  mówcą.  I  wtóruję:  
  TO  JEST  BEZ  SENSU!!!  
   
  A  jeśli  amigowcy  coś  takiego  zrobili  to  tylko  znaczy,  że  mają  znacznie  mniejszy  sentyment  i...  gorszy  sprzęt  :D
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: TuMe64 w 10 Listopada 2008, 12:24
 może  zamiast  dopałki  bezpośrednio  \'graficznej\'  zrobić  by  takie  SuperCPU  tyle  że  na  FPGA  z  ramulcem  itd..  niemusi  być  to  zaraz  ten  24bit  tylko  szybciejszy  6502+  dodatkowe  funkcje  XD.  A  skoro  tacy  niektórzy  oporni  są  względem  rozbudowy  C64  to  po  co  im  wogóle  stacja  dysków?  magnetofon  wystarczy  !  i  wio  !  demka  na  kasete  raus  !  .P  .  edge  of  disgrace  pewnie  lepsze  by  był...  
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: .pr0lame w 10 Listopada 2008, 13:25
 ..nie  mam  stacji  dyskietek:)  
  ;]  
  ..jeśli  chodzi  o  inicjatywę  jako  sport  dla  sportu  a  propo  tej  dopałki  i  ktoś  się  tego  podejmie  to  jest  ciekawy  efektów.  
  ..ale  tak  czy  siak,  mam  wrazenie  ze  gwozdz  do  trumny,  a  nie  gwozdz  programu..
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: andrus64 w 10 Listopada 2008, 17:57
 Wiesz.  ja  w  tej  dziedzinie  będę  konserwatywny.  jak  chcesz  lepszej  grafiki  to  napisz  demko  na  C=128,  albo  na  innej  Amidze.    
   
  JAk  coś  takiego  zrobisz,  to  nazwij  chociaż  bez  frazy  \'Commodore  64\'
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: TuMe64 w 10 Listopada 2008, 19:58
 kiedyś  c64  to  był  super  sprzęt.  nie  zabytek.  kopał  atarowskie  i  ZX  tyłki  PC  było  ZEREM.    fajnie  by  było  aby  coś  dodało  mu  trochę  mocy.  a  koderzy  i  tak  wycisną  z  tego  C64+  o  wiele  więcej.  bo  z  pustego  i    Salomon  nie  naleje...
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: chateau w 10 Listopada 2008, 21:29
 juz  jest  Supercpu  od  ladnych  paru  lat  i  co  ?  interesuje  sie  tym  jeszcze  ktos,tworzy  ktos  cos  na  to,ile  ludzi  wogole  to  posiada  ?  wyszla  jedna  duza  gra,cos  pozatym  wartego  uwagi  ?  cala  magia  C64  polega  na  tym  ze  wszystko  co  sie  ukazuje  mozna  odpalic  na  komputerku  z  1982  roku  znalezionym  na  strychu.  jak  komus  kolorow  nie  starcza  to  moze  wartoby  kupic  c64dtv  ?
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Reiter w 10 Listopada 2008, 23:11
 Interesujacy  temat...  no  coz,  nauczylismy  sie  dodawac  drugiego  sida,  to  moze  czas,  zeby  dodac  drugiego  vica  albo  cpu...  
  Jak  to  widzicie?  Byc  moze  cos  takiego  juz  powstalo,  nie  sledze  tematu.
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Reiter w 10 Listopada 2008, 23:12
 Chodzilo  mi  o  dublowanie  ukladow,  a  nie  zadne  superCPU,  ktore  sa  spasionymi  wersjami.
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: DoliN w 11 Listopada 2008, 00:38
 A  gdyby  tak  dorwać  C65  i  zrobić  reverse  eng?  Potem  sklonować  na  nowsze  układy  i  ...  a  tak  jakoś  popuściłem  wodze  fantazji  ;)
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 11 Listopada 2008, 01:47
 a  tam  bez  sensu....  lepiej  siedzieć  na  dupie  i  narzekać.  Po  co  się  męczyć  przecież  debile  są  w  śród  nas  i  do  tego  mają  kasę  na  hiendowy  sprzęt.
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: TuMe64 w 11 Listopada 2008, 11:14
 racje...  tacy  odpalą  sobie  na  wypasionym  PC  emu  i  kwiczą  żeby  nierozbudowywać  c64...  sami  pchają  forsę  w  blaszaka  aby  czasem  nie  działała  w  za  niskiej  rozdziałce...  Supercpu  było  fajne  ale  bardzo  drogie  i  chamsko  to  to  wyglądało...  teraz  coś  tam  na  forum  1541Ultimate  było  coś  wspomniane  że  może  powstanie  \'obraz\'  dla  FPGA  w  1541U  udający  SuperCpu..  jeśli  by  tak  się  stało  to  liczba  posiadaczy  tego  wirtualnego  SuperCpu  była  by  znacznie  większa  niż  protoplasty..  właśnie  a  jeśli  chodzi  o  VIC  III  z  C65?  to  było  to  zgodne  z  VIC  II?  (coś  mi  się  zdaje  że  nie)
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 11 Listopada 2008, 14:48
 emuluje  tryby  VIC-a  ale  ze  względu  na  użycie  procka  z  WDC  nie  da  się  wszystkiego  uruchomić.
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: chateau w 11 Listopada 2008, 15:14
 dokladanie  sprzetu  i  jaranie  sie  tym  ze  jest  60  kolorow  wiecej  albo  wyzsza  rozdzielczosc  jest  moim  zdaniem  bezsensu  ale  oczywiscie  rozumiem  ze  komus  moze  sie  to  podobac  i  nie  bede  upadal  tak  nisko  zeby  obrazac  tych  z  ktorymi  sie  nie  zgadzam  jak  to  czyni  Kisiel.  
   
  pchanie  forsy  w  blaszaka  to  zupelnie  co  innego,pecet  to  maszyna  bez  duszy  ktora  ma  dla  mnie  wylacznie  zastosowanie  praktyczne,jutro  moze  to  byc  cokolwiek  innego  byle  by  sie  nadawalo  do  moich  zastosowan.  C64  to  maszyna  ktora  darze  sporym  sentymentem  i  nie  przestaje  mnie  zadziwiac  mimo  tego  ze  od  wielu  lat  nie  wladowalem  ani  10groszy  w  jej  rozbudowe.  gdyby  wiekszosc  dem  wychodzila  dzisiaj  pod  supercpu,1gb  ramu  czy  jakas  inna  hybryde  to  pewnie  nie  sledzilbym  dzisiaj  tego  co  sie  dzieje  na  komodorowskiej  scenie.  ulepszanie  mozliwosci  C64  przez  jakies  nowe  uklady  dajace  wiecej  kolorow  albo  wyzsze  rozdzielczosci  nasuwa  mi  skojazenie  z  robieniem  operacji  plastycznej  70-letniej  kobiecie-  oczywiscie  ze  mozna  ale  i  tak  nie  bedzie  specjalnie  piekniejsza  a  dodatkowo  stanie  sie  sztuczna.
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: .pr0lame w 11 Listopada 2008, 15:59
 ..nie  spinaj  sie  tak  kisiel..  jak  chcesz  zrobic  kupke  to  idz  na  trawnik,  a  nie  pchasz  sie  na  forum.    
  Mam  słabego  Peceta,  w  dodatku  nie  używam  emulatorów  żadnej  platformy  tak  w  roli  wyjasnienia,  chociaz  nie  wiem  czy  tu  jest  co  wyjasniac,  bo  gadasz  glupoty,  dodajac  sobie  powagi  tylko  tą  piana  w  pysku.  
   
  Używam  C64  taki  jaki  jest.  Nie  robie  mu  operacji  plastycznych,  żeby  sobie  \'dodać\'  ego.
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 11 Listopada 2008, 16:10
 debilizm  postaci  polega  na  nie  zrozumieniu  różnicy  pomiędzy  odtwarzaniem  a  tworzeniem.  Kupno  tej  czy  innej  rzeczy  dla  Ciebie  ma  sens  natomiast  tworzenie  jej  nie  ma  sensu.
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 11 Listopada 2008, 16:35
 a  i  jeszcze  gloryfikowanie  nic  nie  robienia  bo  samemu  się  nic  nie  robi,  zachęcanie  do  siedzenia  na  dupie  i  używania..hmm  padłeś  ofiarą  konsumpcjonizmu  i  nawet  tego  nie  widzisz.
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: chateau w 11 Listopada 2008, 16:58
 gdyby  tworzenie  sprzetu  z  jakimis  dziwnymi  trybami  graficznymi  bylo  jedyna  rzecza  jaka  da  sie  zrobic  z  c64  to  faktycznie  bylaby  to  glorifykacja  nicnierobienia.  ale  oczywiscie  nie  jest.  i  jezeli  nie  jestes  zwolennikiem  wywalenia  calej  plyty  glownej  i  wlozeniem  w  obudowe  c64  czegos  zupelnie  innego  to  tez  gloryfikujesz  nicnierobienie.  sorry  to  jest  twoja  logika  i  jezeli  nie  rozumiesz  ze  taka  ingerencja  jaka  zapropnowal  Jedfox  dla  niektorych  jest  tak  samo  bezsensowna  jak  przyklad  ktory  wyzej  podalem  to  nie  mamy  o  czym  rozmawiac.  
   
  przypominam  ze  zyjemy  w  wolnym  kraju,kazdy  ma  prawo  robic  co  chce  a  jedfox  oczywiscie  moze  tworzyc  nowy  sprzet  jezeli  ma  ku  temu  checi  i  mozliwosci,nawet  jezeli  mialoby  z  niego  korzystac  5  osob  to  przeciez  nikt  mu  tego  nie  zabroni.  jezeli  jednak  temat  znalazl  sie  na  forum  to  kazdy  ma  prawo  swoja  opinie  wyrazic(o  ile  robi  to  kulturalnie).
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Reiter w 11 Listopada 2008, 17:07
 Spokojnie,  nie  ma  co  się  bic  i  obrażac,  a  tym  bardziej  robic  kupę  na  trawnik    \'\'  .  I  tak  każdy  będzie  miał  inne  potrzeby  i  swoje  zdanie  co  do  sprzętu.  
  Lepiej  poszukac  wspólny  środek,  niż  wspólną  dziurę...    \'\'  
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Skull w 11 Listopada 2008, 17:24
 Zabawnie,  zazwyczaj  to  Kisiel,  gasił  takie  zapędy  i  młode  pomysły,  a  tu  proszę  :))    
  Oczywiście  jest  za  Kisielem,  nie  bójcie  się  moi  drodzy,  że  nagle  wszyscy  będą  pisać  dema  i  gierki  tylko  na  nowego  vic-a,  zwłaszcza  że  historia  okrutnie  weryfikuje  wszelkie  prototypy.  Ale...  ciągle  ktoś  próbuje  i  to  jest  właśnie  ten  duch  o  którym  mówicie  w  klasyce  i  nieśmiertelności  commodore  64.  
  Kto  się  nie  rozwija  ten  nie  stoi,  a  COFA  się.    
  Wejdźcie  sobie  na  forum  atarowców,  tam  takie  myślenie  jest  nawet  niedozwolone.    
   
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: chateau w 11 Listopada 2008, 17:31
 czyli  co,cofamy  sie  od  25  lat  bo  wszystkie  nowe  produkcje  dzialaja  na  \'stock  c64\'  ?  
   
  jezeli  chodzi  o  atarowcow  to  akurat  nie  kazdy  ich  pomysl  jest  godny  nasladowania,nie  trzeba  slepo  podazac  ich  przykladem  a  sama  radosc  czytac  komentarze  typu  \'to  dziala  na  standardowym  c64  ?\'  po  demach  takich  jak  edge  of  disgrace.
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 11 Listopada 2008, 17:35
 bo  to  atarowcy  to  nie  są  POLACY  !  
  Marudzenie  że  nie  można,  po  co  się  męczyć  mnie  nie  rusza  jak  chcesz  coś  zrobić  to  rób  to  i  nie  słuchaj  gości,  którzy  pierdzą  w  stołek  i  mówią  że  się  nie  da.  
  Problem  dopałki  jest  stary  jak  commodore,  w  moim  projekcie  jest  przygotowane  zastosowanie  szybszego  proca  i/lub  rozszerzenie  możliwośći  VIC`a.  Jednak  nie  będzie  to  zwiększenie  wydajności  20  razy  i  nie  będzie  też  to  polegało  na  wyłączeniu  procka  i  zastąpieniu  go  innym.  
  Siedzę  teraz  w  bebechach  kernala  i  do  puki  nie  skończę  pisać  pełnej  obsługi  partycji  dosowej  to  nie  zabiorę  się  za  skończenie  projektu  pod  względem  sprzętu.  Bo  czyż  sprzęt  może  być  bez  softu?  
  Dopałki  błędnie  zakładają  że  trzeba  przerabiać  soft  pod  ich  możliwości.  Takie  super  cpu  lub  C-one  ma  jedną  powalającą  wadę:  kompatybilność.  Da  się  rozwiązać  większość  problemów  z  tym  tylko  trzeba  troszkę  pomyśleć  i  zmienić  filozofie  działania  takiego  przyśpieszacza.
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: .pr0lame w 11 Listopada 2008, 18:55
 ..jeżeli  masz  potrzebe  pokazaniu  się  \'światu\',  śmiało.  Jeżeli  dla  Ciebie  to  lekarstwo  na  kompleksy,  śmiało.  Jeśli  zdrapanie  nalepki  \'Commodore  64\'  i  naklejenie  swojej  \'kisiel  64\'  już  nie  wystarcza,  śmiało.    
  Tobie  nie  chodzi  o  sprzęt,  to  się  czuje..  
   
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 11 Listopada 2008, 19:18
 kompleksy  pokazanie  się  światu....  hmm  problemy  z  niską  samooceną?  Rzutowanie  swoich  problemów  na  innych  nie  nastręcza  Ci  widać  kłopotu.  
  ---------  
  wracając  do  tematu  piętą  achillesową  (jedną  z  wielu)  jest  timing  podczas  współpracy  ze  stacją  oraz  cyklowanie  do  vic`a  efektów.  Jeżeli  podzielimy  czas  pracy  procesora  na  procedury  wykonywane  z  cyklowaniem  i  bez.  To  te  bez  można  przyśpieszyć  bez  utraty  \'kompatybilności\'.    
  W  modelu  prostym  należy  rozdzielić  to  co  wykonywane  jest  na  przerwaniach  i  normalnym  potoku.  
  W  modelu  złożonym  inteligentnie  wychwytywanie  próby  cyklowania/zapisu  do  VIC  lub  CIA.  
   
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: rageman2000 w 11 Listopada 2008, 20:52
 Ja  bardzo  przepraszam,  ale  naprawdę  nie  wiem  o  co  chodzi.  Myślę,  że  autor  tego  posta  wcale  nie  chciał  rozpoczęcia  debaty  pt.  \'czy  rozbudowywać  C64?\',  ale  chciał  rozwinąć  możliwości  dotyczące  tej  rozbudowy.  Męczyć  się,  pracować,  kombinować  nad  swoim  sprzętem  każdy  może.  Zarzuty,  że  zmodowany  i  podłączony  do  podpałek  C64  przestanie  być  C64  są  takie  same  jak  podejrzewanie  Edisona  o  próbę  morderstwa  świeczki    \'\'  więc  Kochani,  proszę  -  więcej  dystansu.  Pozdrowienia  dla  Kisiela  i  napradę  DUŻY  SZACUNEK  dla  tego  typu  działalności!!!    \'\'    \'\'    \'\'  
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: andrus64 w 11 Listopada 2008, 21:47
 Ja  już  swój  sprzeciw  wyraziłem,  ale  pewnie  i  tak  nie  posłucha.  :D
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Raf w 12 Listopada 2008, 10:59
 wracajac  do  tematu  -  mi  po  glowie  chodzi  taki  \'maly\'  dopalaczek  (za  ktory  i  tak  za  szybko  sie  pewnie  nei  wezme  w  razie  czego  ;-)  )  -  mianowicie  jakis  mikrokontroler  AVR  ktory  by  wspomagal  obliczenia  matematyczne  -  gdyby  go  taktowac  zegarem  VICa  czyli  -  o  ile  dobrze  pamietam  -  ok  14  MHz  ,  mozna  by  spokojnie  wykonywac  16itowe  operacje  \'w  tle\',  tak  jakby  to  byl  koprocesor,  niemniej  jednak  zadne  istniejace  programy  by  z  tego  nie  skorzystaly,  a  sam  taki  mikrokontroler  jest  raczej  za  slaby  aby  emulowac  na  nim  6502  szybciej  niz  natywny  cpu  @  1  MHz  (choc  to  sa  tylko  gdybania,  w  rzeczywisoci  taki  proc  @  14Mhz  jest  co  najmniej  28  razy  szybszy  niz  6502  @  1Mhz).  
   
  Just  an  idea  ;-)
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 12 Listopada 2008, 17:30
 raf  nie  ma  przełożenia  14Mhz/16  bit  na  28Mhz/8bit.  Zależy  co  ma  dany  uC.  MSP430  w  moim  projekcie  ma  na  przykład  mnożenie  sprzętowe  więc  porównanie  możliwości  raczej  nie  jest  w  ilość  bitów  tylko  w  jakości.  AVR  czy  atmega  to  są  bardzo  poplularne  platformy  ale  w  zasięgu  tej  samej  kasy  są  już  arm7  gdzie  zegar  i  architektura  zbliżona  do  6502  (podobno  6502  był  protoplastą  jednostki  arm)  daje  naprawdę  dużego  kopa  arytmetycznego  w  połaczeniu  z  mnogością  peryferiów.  
  Moim  zdaniem  jak  chcemy  zacząć  coś  takiego  budować  to  należy  po  pierwsze  zacząć  od  bazy:  jak  wymieniać  dane.
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: KB777 w 15 Listopada 2008, 21:19
 Kisiel,  6502  nie  był  protoplastą  ARMa  ;)  
   
  Prawdą  natomiast  jest,  że  ARM  powstał,  bo  Acorn-a  nie  zadawalała  prędkość  6502  (i  65816),  a  Motka  68000  też  nie  wydawała  się  im  szczególnie  udana  (sic  !).  
   
  Symulacje  (fragmentów  ?)  pierwszego  ARMa  -  a  i  owszem,  robiono  na  Acornie  napędzanym  6502  ;)  
   
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 16 Listopada 2008, 11:51
 a  kto  przed  stworzeniem  6502  opracował  sposób  pracy  na  zakładkę?  :)  (masz  racje  chyba  nie  był  protoplastą)  
  PS.Do  dzisiaj  core6502  które  są  dostępne  w  necie  nie  potrafią  tego  i  pracują  synchronicznie.  
   
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: KB777 w 16 Listopada 2008, 22:19
 Pipeline  w  procesorach  jest  mniej  więcej  od  1960  roku  ;)
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Raf w 17 Listopada 2008, 17:16
 te  atemgi  sa  8bitowe  i  wykonuja  wszystkie  intrukcje  (poza  mnozeniem  sprzetowym  ktore  tu  rowneiz  jest  oraz  rozgaleznieniami)  -  w  jednym  cyklu,  stad  ten  wspolczynnik  predkosci  pozwolilem  sobie  oszacowac  ;-)  
   
  a  wymiana  danych  -  najwydajniej  by  bylo  tak  jak  REU  -  przez  DMA  :)
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Raf w 17 Listopada 2008, 17:17
 te  atemgi  sa  8bitowe  i  wykonuja  wszystkie  intrukcje  (poza  mnozeniem  sprzetowym  ktore  tu  rowneiz  jest  oraz  rozgaleznieniami)  -  w  jednym  cyklu,  stad  ten  wspolczynnik  predkosci  pozwolilem  sobie  oszacowac  ;-)  
   
  a  wymiana  danych  -  najwydajniej  by  bylo  tak  jak  REU  -  przez  DMA  :)
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 17 Listopada 2008, 19:49
 wiki  \'Projektowanie  pierwszego  procesora  ARM  rozpoczęło  się  w  1983  roku,  jako  projekt  rozwojowy  angielskiej  firmy  Acorn  Computers  Ltd.  Grupa  inżynierów  kierowana  przez  Rogera  Wilsona  i  Steve`a  Furbera  rozpoczęła  projektowanie  jądra  będącego  ulepszoną  wersją  procesora  MOS  6502  firmy  MOS  Technology.\'  
  Coś  mi  się  wydaje  że  jak  na  razie  coś  chłopie  kręcisz.  
  PS.  raf.  czy  aby  na  pewno  w  jednym  cyklu?  
  Umiesz  już  coś  kodować  w  AVR?
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: KB777 w 18 Listopada 2008, 11:32
 Kisiel,  Wikipedia  kłamie  :P  
   
  Oto  co  rzecze  Robert  Heaton,  który  w  tym  czasie  kierował  projektami  VLSI  w  Acornie:  
  http://www.ot1.com/arm/armchap1.html
   
  BTW  -  tu  jest  ciekawy  tekst:  
  http://www.ot1.com/arm/arm_39.htm
   
  \'Sophie  and  I  went  on  a  trip  to  Phoenix  to  the  Western  Design  Centre  which  was  working  on  a  16-bit  version  of  the  6502.  We  found  it  to  be  a  cottage  industry  working  in  a  bungalow  in  a  back  street.\'  
   
   
   
   
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Reiter w 18 Listopada 2008, 17:28
 Raf  masz  ciekawy  pomysl  z  tym  dopalaczem.  Czyli  moznaby  zyskac  albo  wieksza  liste  instrukcji,  albo  wykonywac  je  na  tym  szybszym  procesorze,  a  6502  zajmowalby  sie  ich  wysylaniem  i  odbiorem  do  niego.  Teoretyzujac  dalej  -  zyskalibysmy  na  szybszym  wykonywaniu  sie  instrukcji  (programu).  
  Z  Kisielem  gadalismy  sobie  troche,  ja  rzucilem,  zeby  zrobic  cos  jak  6502  Core  Duo  hehe.  
  Just  idea  :-)
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: KB777 w 20 Listopada 2008, 22:56
 Reiter,  przykład  takiego  \'cuś\'  gdzie  6510  wysyła  dane  do  zewnętrznego  procesora  i  odbiera  je  jakoś  tam  przetworzone  ->  The  Final  Chesscard  (http://kb777.fotosik.pl/albumy/133476.html).
   
  Narzut  na  wymianę  danych  jest  o  tyle  spory,  że  opłacało  się  to  tylko  w  przypadku  dłuższych  \'obliczeń\'.  
  Choć  o  ile  się  nie  mylę,  taki  np  SNES  miał  w  podobny  sposób  dospawany  do  65c816  układ  mnożący.
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Reiter w 20 Listopada 2008, 23:39
 No  fajne,  czy  nazwa  tego  \'cusia\'  mogla  miec  cos  wspolnego  z  jakas  wersja  komputerowych  szachow?  
  Tylko  nie  mow,  ze  akcelerator  fizyki  tez  juz  wymyslili  dla  C64?  :D
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: KB777 w 21 Listopada 2008, 09:25
 Zgadłeś  -  to  był  akcelerator  szachów  :)  
   
  Co  do  akceleratora  fizyki  -  moja  wiedza  co  do  C=  tego  nie  sięga  ;)  
  Ale  do  serii  B  (biznesowe,  oparte  na  CPU  6509)  C=  planowało  \'akcelerator\'  z  8080  czy  8086  -  nawet  trochę  prototypów  krąży  po  świecie...
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 21 Listopada 2008, 17:25
 do  snesa  dorabiali  jeszcze  akceleratory  z  grami..  echo  w  pamięci  mówi  efekt  deszczu..  doom?
Tytuł: Jednostka graficzna dla C64
Wiadomość wysłana przez: KB777 w 22 Listopada 2008, 22:20
 Hmm...  SNES  -  rzeczywiście,  jakieś  fajne  procesory  ładowano  na  kartridże.  DOOM  to  chyba  w  ogóle  chodził  na  zewnętrznym  procku  ;)