C64Power Forum
Ogólne => Forum Ogólnodyskusyjne => Wątek zaczęty przez: ssr w 18 Sierpnia 2008, 19:38
-
czy mozna zmusic vic by kazda linie grafiki pokazywal podwojnie uzykujac w multicolor rozdzielczosc 160x100?...jesli tak, to jak bardzo obciazalo by to procesor?, w jaki sposob to uzyskac?...,
bo po zobaczenie honeyblaster(http://lowfuel.melnicek.cz/honeyblaster/index.php -na pc) wydaje mi sie, ze to nawet fajna rozdzielczosc...(oszczedzaloby sie tez polowe miejsca na bitmape, ale pewnie za bardzo zuzywalo procesor...)
-
Main features :
pixeled graphics, in resolution : 320x100
Czyli ta gierka jest w innej rozdzielczości niż 160x100.
Taką rozdzielczość można teoretycznie uzyskać poprzez manipulację komórką $d011, w każdej z wyświetlanych linii. W rezultacie, traci się 3 pierwsze kolumny znakowe, mało tego, pożera to tyle czasu co wyświetlenie tych 100 linii. Druga sprawa, ponieważ taki efekt polegałby na `cyklowaniu` w zasadzie odapadałoby użycie ruchomych obiektów (sprites). I o takie rzeczy można się pokusić raczej w prezentacjach `statycznych` i zdeterminowanych (czyt. dema), a nie w grach.
Jeśli mowa o `pixeled graphics` na c64 to już proponuje robić to na sprite`s - jest ich 8 co daje w rozdzielczość poziomą 192 px (8*24), ale w trybie multicolor jest to tylko 96. Za to `tanim` kosztem można uzyskać w pionie 100 px z 50-ciu (wystarczy poszerzyć w pionie). Wtedy układasz 8 sprite w 2,5 wierszac uzyskując `matrycę` do przetwarzania 96x50 (wizualnie 192x100).
Mimo tak małej tablicy (96x50) w rzeczywiści będzie to 4800 piksli do przetwarzania, a jak się domyślasz c64 nie ma wystarczającej wydajności żeby grafikę przetwarzać jak PC, ale...
-
.. w takiej gierce, trzba korzystać ze standardowych rozwiązań jakie są w grach na c64.
Czyli grafika nie jest przetwarzana na bitmapie, a na ekranie znakowym - gdzie znaki są... właśnie elementami grafiki.
Oczywiście nie ma tu mowy o składaniu grafiki ze znaków klawiatury, ale o odpowiednio spreparowanym generatorze znaków (Np zamiast literki `A` jest kawałek drzewka). I wtedy do prztwarzania (przesuwania) jest tylko ekran znakowy 40x25 - a w tym przypadku nawet 40x13.
Co ciekawsze na c64 jest tryb mieszany (w trybie tekstowym) - chyba jedyny jaki istnieje na osmiobitowcach - gdzie możesz wstawiać elementy hires i multi, co daje niekiedy ciekawe efekty.
Elementy ruchome (pszczółki) to oczyście sprite (są to trzeba z tego korzystać!)
I właśnie w taki sposób tylko można się pokusić o podrobienie takiej gry.
pozdro
-
dzieki za wyczerpujaca odpowiedz.
PS:no, ale preview jest w 160x100(Pixeled graphics, in resolution : 160x100 !):)
-
a jesli chcialbym zeby vic wyswietlal tylko co druga linie grafiki(zeby omijal zamiast powtarzac)?...to podobnie jak z powtarzaniem...czy prosciej?