C64Power Forum
Ogólne => Forum Ogólnodyskusyjne => Wątek zaczęty przez: Kierchu w 19 Marca 2008, 14:33
-
Witam Was. Jeśli ten temat był poruszany to proszę o link, bo nie znalazłem. Sprawa jest krótka i myślę, że niezbyt skomplikowana. Otóż przy zmianie trybu graficznego na pełen ekran w Vice 1.22, zawartość wlaściwa nie wypełnia całego ekranu tylko pozostawia czarną ramkę ok. 1 cm z każdej strony przy rozdzielczości fullscreen 800x600. Im większą rozdzielczość ustawię pełnoekranową tym mniejszy jest ekran właściwy Commodore 64 i większa ramka dookoła. Czy jest możliwe włączyć 800x600 lub 1024x768 na pełen ekran i mieć DOKŁADNIE wypełniony ekran po brzegi? Wydaje mi się, że kiedyś mi tak działało, a teraz nie, ale mogę się mylić. W ustawieniach video w sterowniku mam tylko główny sterownik ekranu, może w tym jest problem? Proszę o pomoc, chociaż to nie jest wielki problem, ale trochę denerwuje nieco zmniejszony ekran C64 w stosunku do ekranu monitora.
Dzięki, pozdrawiam wszystkich commodorowców - jedziemy na tym samym wózku :-):-)
-
Jeśli maksymalizujesz okienko Vice za pomocą symbolu na okienku to wtedy ekranik c64 jest mały i otacza go czarna ramka. Tryb FULL SCREEN uzyskujesz naciskająć ALT+D . obciętę pozostają boczne części ramki. tak jest u mnie
-
TuMe chyba się nie zrozumieliśmy... a ja zapomniałem dopisać, że właśnie mówię o pełnym ekranie poprzez przełączenie go przez ALT+D i MIMO TEGO ciągle jest mała ramka dookoła niebieskiej planszy startowej. Im większa rozdzielczość fullscreen tym ta ramka większa, a im mniejsza rozdzielczość tym bardziej jest obcięta plansza startowa - to w ogóle niedopuszczalne. Dlaczego się tak u mnie dzieje? Jakiś sterownik nie działa czy coś?
ps. podstawowe opcje Vice mam w miarę opanowane, wiem nawet do czego służy Double Size, ale pomimo powiększenia i tak pozostaje ta ramka...
-
Rozumiem ze mowisz o CZARNEJ ramce wokol tego co wyswietla emulowany c64 a nie jasnoniebieskich ramkach VIC-a.
przy domyslnych ustawieniach rozmiarow ekranu c64 ktory wyswietla vice nie dopasujesz tego idealnie. musisz ustawic wieksza liczbe linii i kolumn wyswietlach przez emulowanego C64: w settings->vic-II settings wybierz full zamiast normal. wtedy przy 800x600 i double size powinno byc dobrze dopasowane. niestety VICE nie dopasowuje ustawien pelnego ekranu do wymiarow obrazu emulowanego C64 tak jak robi to np.Hoxs64
-
Chateau:
Dzięki! Właśnie o to chodziło. Widzę, że jesteś stałym bywalcem tutaj i niejednemu pomogłeś :) Ale do rzeczy. Ja nie jestem takim specjalistą w sprawach ani emulacji ani wgłębiania się w kod programu/gry (a czasami takie tu są dyskusje...), ale też nie jestem amatorem-laikiem. Mówiąc o czarnej ramce absolutnie nie mam na myśli tej ramki generowanej oryginalnie przez sam komputer C64 czy też jego emulator. Wiem, że można zmieniać kolor tej ramki komendami POKE 53280. Chodziło oczywiście o ramkę wywołaną niewystarczająco rozciągniętym obrazem całego C64 w stosunku do rozdzielczości pełnoekranowej. I trochę mi głupio, że to taka prosta opcja, wcześniej chyba ją miałem włączoną, potem może wyłączyłem, zapomniałem ech. Teraz już wiem, w ustawieniach VIC-II w zakładce Borders (ramki) musi być \'Full\' :) I już obraz jest dopasowany idealnie. Miałeś rację. Mam nadzieję, że niektórym też ten temat pomoże, którzy narzekają na niedopasowany fullscreen.
-
prawidzwy fullscreen jest tez w 400x300 bez doublesize (tak zwykle uzywam fullscreen swoja droga, szczegolnie na notebooku)
-
Rafvte a to dziwne, bo oryginalna rozdzielczość C64 to chyba 320x200 ? A 400x300 mówisz, że się dopasowuje. No być może, ja nie polemizuję, ale jeśli działa na 800x600 przy optymalnym odświeżaniu minimum 85 Hz to już nie ma co kombinować i przedobrzać :)
-
320x200 to tylko to co widzisz na ciemnoniebieskim tle,bez ramek.
-
Aaa i wszystko jasne, no tak, nie wziąłem pod uwagę ramki.
-
Kluczem do zagadki jest \'double size\' w vice. Podwaja on wymiary szerokości i wysokości czyli z 403x284 (tak mówił kolega chateau) na 806x568 -> co daje w przybliżeniu rozdzielczość 800x600 i wtedy ładnie wypełnia ekran (ew. lekka korekta ustawień obrazu monitora). Nie zmieniaj nic w ustawieniach VIC-a bo obraz będzie nie prawdziwy.
-
Skull yhm rozumiem, ale w ustawieniach VIC trzeba tylko dać opcję \'Full\' - to chyba nie zniekszatałca obrazu?
-
vice domyslnie ustawia mniejsza rozdzielczosc niz 403x284 (domyslny tryb normal to 384x272). ten tryb full tez jest troche dziwny bo wyswietla chyba 292 linie ale to tak na marginesie.
o czym warto wiedziec zmieniajac ustawienia borders w VIC-II settings: vice przy kazdej zmianie ustawien ramek resetuje emulowanego c64. wiaze sie to z tym ze emulacja VICa w vice do pewnych obliczen wykorzystuje rozmiary wyswietlanego ekranu jako stale. jest to rozwiazanie kompletnie bez sensu bo VIC zawsze zachowuje sie tak samo bez wzgledu na to ile pikseli jest wyswietlonych na ekranie. na przyklad w Hoxs64 mozna zmieniac ilosc wyswietlanych pikseli \'w locie\',bez resetu emulowanego c64. druga sprawa to to ze w wersji 1.22 VICEa w trybach Full i Debug wystepuja pewne klopoty z timingiem VICa ktorych nie ma w trybie Normal. po prostu nie wzieto pod uwage tego o czym pisalem wczesniej. jezeli jednak nie ogladasz dem a tylko grasz to nie powinno byc to specjalnie odczuwalne. ma to byc poprawione w wersji 1.23.