C64Power Forum

Ogólne => Forum Ogólnodyskusyjne => Wątek zaczęty przez: veiner w 29 Stycznia 2008, 23:47

Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: veiner w 29 Stycznia 2008, 23:47
 Witam!  Mam  pytanie:  przykładowo  mam  obraz,  który  narysowałem  np.  w  Art  Studio.  Jak  zrobić  abym  mógł  go  wczytać  z  kasety  tak  jak  zwykłą  grę  lub  program??  Chodzi  mi  o  to,  żeby  samoczynnie  się  wyświetlił  na  ekranie  tak  jak  np.  dema  scenowe.  Pozdrawiam
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: Skull w 30 Stycznia 2008, 10:16
 Nie  jestem  pewien  czy  ktoś  napisał  taki  uniwerslany  programik,  żeby  dołączał  się  do  obrazka  -  szkoda  że  nie  uwzględnili  tego  autorzy  art  studio.  
  W  zasadzie  rzecz  jest  banalna  dla  kogoś  kto  chociaż  napisał  kilka  programów.  
  Bitmapa  jest  od  $2000-3f3f,  Videoram:  $3F40-$4327.  
  Ale  jak  się  w  tym  nie  orientujesz  to  proponuję  po  wgraniu  obrazka  wpisywać  komendy  (bez  spacji,  wszystko  musi  ci  się  zmieścić  w  dwóch  liniach):  
   
  FORI=0TO1023:POKE1024+I,PEEK(16192+I):NE XT:POKE53265,59:POKE53272,24:WAIT198,1  
   
  jak  wpiszesz  i  wciśniesz  `return`,  to  najpierw  poczekaj,  aż  przepiszą  ci  się  kolory  (bedziesz  widział  jak  ekran  ci  się  zarysowuje  różnymi  znakami),  a  potem  wyświetli  ci  się  obrazek.  
  pzdr  
   
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: veiner w 30 Stycznia 2008, 10:59
 Dzięki  wielkie  za  pomoc  \'\'  Mam  tylko  problem.  Obrazek  rzeczywiście  się  wyświetlił,  ale  tak  nie  wyraźnie.  Czy  mógłbyś  też  napisać  analogiczną  sytuację,  ale  z  wczytaniem  pliku  muzycznego  .sid?  Pozdrawiam
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: TuMe64 w 30 Stycznia 2008, 16:07
 Do  odtwarzania  plików  .sid  na  prawdziwym  C64  służy  to  :http://noname.c64.org/csdb/release/?id=44876 jednak  mosisz  mieć  stację  dysków.
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: veiner w 31 Stycznia 2008, 11:41
 Panowie  nie  o  to  mi  jednak  chodzi.  Moja  wina,  źle  sprecyzowałem  pytanie.  Chciałbym  się  dowiedzieć  co  zrobić,  aby  po  wgraniu  z  kasety  plik  muzyczny  (nie  wiem  czy  w  formacie  .sid  czy  .sng)  sam  się  uruchomił.  Chodzi  mi  o  analogiczną  sytuację  jak  ta  z  obrazkiem.  Poprostu  jestem  laikiem,  ale  marzy  mi  się  stworzenie  programu  z  grafiką  i  dźwiękiem.  Pozdro
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: Skull w 31 Stycznia 2008, 14:10
 Wracając  do  grafiki,  to  jaki  to  tryb  -  multicolor  czy  hires  (Advanced  Art  Studio  czy  Art  Studio)?,  bo  może  jeszcze  trzeba  wipsywac  do  pamięci  koloru.  
  Te  formaty  muzyczek  co  wymieniłeś  to  w  zasadzie  nie  są  commodorowskie  tylko  pc-towe  (się  zdziwiłem,  że  jest  player  do  sidów  :P  -  ale  działa).  
  Generalnie  playery  myzczek  korzystają  z  dwóch  adresów:  
  $1000  -  inicjacja  (i  wybór  muzczyki)  
  $1003  -  odtwarzanie,  ale  musi  byc  zapętlone  
   
  podaj  więcej  szczegółów,  a  coś  się  wymyśli.  pzdr  
   
   
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: veiner w 31 Stycznia 2008, 14:56
 Wygląda  na  to,  że  jest  to  obrazek  typu  multicolor,  ponieważ  zgrałem  go  z  Advanved  Art  Studio.  Tak  dla  przykładu  zgrałem  obrazek  o  nazwie  \'castle\',  może  kojarzysz?  A  jeśli  chodzi  o  muzykę  to  już  sam  nie  wiem  jakie  formaty  są  commodorowskie    \'\'  Pozdro
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: Skull w 01 Lutego 2008, 10:01
 Ok,  no  więc  wracając  do  obrazka...  
  Jak  go  wgrasz  to  wpisz  (najlepiej  zresetuj  przed  tem  na  cartridge):  
   
  poke  56,16  
   
  a  potem  :  
  10  poke53265,59:poke53272,24:poke53270,216: poke53281,peek(17193)  
  20  for  i=0  to  1023:poke1024+i,peek(16192+i):poke55296+ i,peek(17208+i):next  
  30  wait  198,1  
   
  run  
   
  ...no  i  powinien  ci  się  wyświetlić  poprawnie.  
   
  Co  do  muzyczki  to  jeśli  jest  jakaś  standardowa  to  dopisujesz  linie  (oczywiście  musisz  ją  wcześniej  tez  wgrać):  
   
  30  poke  780,0:poke781,0:poke782,0:sys4096  
  40  if(peek(53265)  and  128)  =  0  then  sys4099  
  50  goto  40  
   
  run  
   
   
  ...hehe  chyba  to  pierwszy  basicowy  player  muzyczki,  ale  sprawdziłem  i  jakoś  działa  (  \'\'  !)    
  pzdr    
   
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: veiner w 01 Lutego 2008, 10:24
 Obcykany  jesteś  w  tych  sprawach    \'\'  A  można  to  zaprogramować  tak,  aby  po  wgraniu  z  kasety  ten  obrazek  sie  już  automatycznie  poprawnie  wyświetlił?  Pozdro
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: veiner w 01 Lutego 2008, 10:28
 Co  rozumiesz  przez  zresetowanie  na  cartridge?
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: Skull w 01 Lutego 2008, 13:20
 No  trochę  się  orientuje.  \'\'    
  Takie  autowgranie  `na  szybko`  jest  nie  możliwe,  ale  są  programy  do  przeglądania  obrazków.  
   
  Korzystasz  z  prawdziwego  c64  czy  emulatora?  
   
  Skoro  nie  wiesz  co  to  reset  na  cartridge  to  po  wgraniu  obrazka  (lub  muzyczki),  wpisz  komendę:  
   
  sys  58263    
   
  ..to  taki  software`owy  reset  Basica  
  potem  to  co  napisałem  wyżej.  
   
  pzdr
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: veiner w 01 Lutego 2008, 13:40
 Wiesz  z  tym  autowgraniem  mam  na  myśli  np.  tak  jak  jest  w  intrach.  Grafika  i  dzwiek  \'\'    Zazwyczaj  korzystam  z  emulatora,  ale  komcia  też  mam  \'\'    tylko  niestety  nie  posiadam  stacji  dysków,  jedynie  magnetofon.  Pozdro
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: veiner w 01 Lutego 2008, 13:44
 Skąd  Ty  to  wszystko  wiesz?!  Czytałeś  jakąś  literaturę  o  tym,  czy  eksperymentowałeś?  PZDR
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: veiner w 01 Lutego 2008, 13:46
 Masz  może  jakieś  porady  do  Simon`s  Basica?  Można  wyhaczyć  wersję  kasetową?  Znalazłem  tylko  dyskową
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: Raf w 01 Lutego 2008, 15:00
 to  wszystko  juz  ktos  gdzies  opisal  ;-)  (no  i  stworzyl  to  kiedys  przeciez  tez  czlowiek....)  
   
  Skull  to  tylko  przytacza  :D  
   
  polecam  ksiazke  hmm..  C64  programmer  reference  guide  czy  jakos  tak  -  tam  jest  bardzo  duzo  askeptow  progrmowania  w  bascu,  asemblerze  i  mieszaniu  asm+basic  poruszonych.
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: Raf w 01 Lutego 2008, 15:03
 zapomnialbym  dodac  ze  jak  teraz  patrze  po  tych  programach  nietorych  to  widac  ze  Skull  je  napisal  sam  korzystajac  po  prostu  z  dokumentacji  wolnodostepnej...    
   
  warto  sie  zapoznac  tez  z  AAY64  w  tym  celu  (all  about  your  c64)
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: TuMe64 w 01 Lutego 2008, 19:56
 to  może  ja  dołoże  :)  pytanko  w  którym  banku  VICka  umieścić  sprajta  aby  mógł  niepochrzaniony  lśnić  nam  na  tym  graficznym  ekraniku?  XP
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: WALDl w 03 Lutego 2008, 02:27
 Chciałem  sobie  pograć  w  Cannon  Fodder,  jednak  nic  mi  nie  wychodzi.  Cały  dzień  spędziem  na  czytaniu  forum,  jednak  nie  udało  mi  się  uruchomić  tego  ,  ani  na  ccs64,  ani  na  Vice.  Może  ktoś  ma  jakiś  dobry  link  dla  laików,  tak  krok  po  kroku  (najlepiej  z  rysunkami:))  
  A  może  jest  ta  gra  na  PC  Win  Xp?  
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: TuMe64 w 03 Lutego 2008, 17:53
 WALDI  nie  rozumie  o  co  ci  chodzi.  gry  nie  możesz  uruchomić?  czy  kiepsko  grasz  i  komodorek  cię  zabija?  hmm?
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: Skull w 03 Lutego 2008, 23:00
 @veiner:  no  `trochę`  czasu  spędziłem  przed  c64,  na  początku  się  eksperymentowało,  potem  były  gazety  i  literatura  (na  retroreaders  jest  sporo  tego).  No  już  jestem  człowiekiem  starej  daty,  gdy  zaczynałem  przygodę  z  commodore  to  jeszcze  pc-tów  nie  było  ;-)  
  Jeśli  znasz  angielski  to  rzeczywiście  w  internecie  jest  ta  wiedza  rozpowszechniona.    
  Co  do  tworzenia  intr  to  chyba  nawet  tu  na  stronie  są  kursy  -  poszukaj,  a  jak  sie  gdzieś  `zatniesz`  to  pisz.  
   
  @WALDl:  ja  jeszcze  nie  widziałem  cannon  foder`a  na  c64!  Nic  dziwnego  że  nie  możesz  uruchomić  amigowej  gry  na  c64.  
   
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: veiner w 04 Lutego 2008, 11:35
 Dzięki  Skull  :)  PZDR
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: TuMe64 w 04 Lutego 2008, 15:47
 Owy  Cannod  Fodder  na  c64  to  nie  to?  :  http://www.gb64.com/search.php?f=0&t=0&s=cannon+fodder&searchSubmit=Go%21&d=18&h=1&a=0
   
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: chateau w 04 Lutego 2008, 17:17
 prawdziwie  wierna  konwersja-ide  grac.
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: FRoyD w 04 Lutego 2008, 19:22
 Skull  -  widac  ze  nie  dzialales  na  scenie,  wtedy  nie  pisalbys  ze  cos  jest  niemozliwe  :)  ,  a  player  w  basicu  to  lekkie  nieporozumienie,  owszem  dziala  :)  ale  z  poprawnym  odtwarzaniem  muzyki  jest  juz  nieco  gorzej,  interpreter  basica  sie  nie  wyrabia.  
   
  Ciagle  nie  moge  sie  nadziwic  ze  zupelnie  zielonym  ludziom  chce  sie  bawic  w  C64..  po  tylu  latach,  rysowac  w  art  studio  czy  pisac  muzyke..  i  to  np.  jeszcze  pod  voicetrackerem  :)  ,  tez  pisalem  ale  w  92  roku  :)  ,  rok  pozniej  kupilem  stacje  dyskow,  odpalilem  DMC  3.0  i  to  bylo  to!!  
  Byli  tez  tacy  co  swoje  pierwsze  kawalki  pisali  bez  edytora,  programujac  muzyke  w  asemblerze  :)  to  byly  czasy!  :)  
   
  Pozdrawiam  Was  Columbowie..  na  nowo  odkrywający  Amerykę  :)
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: veiner w 04 Lutego 2008, 21:50
 Wiesz  Commodore  ma  tą  magię:)  A  poza  tym  uwielbiam  brzmienie  układu  SID.  Pozdro  \'\'  
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: Skull w 04 Lutego 2008, 23:03
 @FRoyD  -  rzeczywiście  nie  byłem  takim  czynnym  członkiem  demosceny,  chociaż  mieliśmy  taką  lokalna  grupę  ze  swaperami,  a  więc  widziałem  co  się  dzieje.  Wtedy  jeszcze  netu  nie  było  i  informację,  pliki  itd.  przesyłało  się  pocztą  na  dyskietkach  -  wyobrażacie  sobie  młodzi  świat  bez  internetu  i  gg  ?  \'\'  a  istniał  i  to  nawet  całkiem  nieźle.  
  Za  to  teraz  jestem  na  scenie  (późno  ale  zawsze  ;-)  np.  
    http://noname.c64.org/csdb/release/?id=30061
   
  Wiem,  że  każdy  boi  się  określać  coś  na  `nie  możliwe`  zwłaszcza  w  stosunku  do  comcia,  ale  to  zwykłe  oszukiwanie  siebie  :P  
  Przy  niektórych  założeniach,  można  coś  osiągnąć  zbliżonego,  inną  metoda  ,  coś  co  w  stopniu  zadowalającym    odzwierciedli  efekt,  ale  to  nie  będzie  to  z  pierwotnego  zamysłu.    
  Często  ograniczenia  nie  leżą  w  tym  co  się  na  początku  wydaje.  
   
  Jeśli  masz  jakiś  pomysł  z  tym  wgrywaniem  a  ja  się  mylę  to  słucham:)  
  Da  się  to  oczywiście  zrobić  ale  nie  na  gołym  sprzęcie  i  nie  w  taki  sposób  jak  się  uzyskuje  `press  play  on  tape`.    
   
  A  basicowy  player  działa  i  to  zaskakująco  dobrze.  Wręcz  przeciwnie  -  działa  za  szybko,  stąd  ograniczenie  na  najstarszym  bicie  rejestru  rastra.  
  pozdro  
   
  ps.  ciesze  się  że  forum  się  bardzo  ożywia!  c64  rulez  
   
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: Skull w 04 Lutego 2008, 23:19
 aaa  jeszcze  Cannon  Fodder  :)))    
  rzeczywiście  ktoś  nazwał  swoje  dzieło  zrobione  na  gamemaker`ze.  
  Oprócz  nazwy  nie  ma  tam  nic  z  tej  gry.    
  Na  ftp  Elysium  nie  znalazłem  jej,  dlatego  założyłem  że  nie  ma  -  ale  ktoś  jednak  był  na  tyle  bezczelny  (pamiętacie  pana  Z.  Bułkę  ?)że  śmiał  nazwać  swoje  wypociny  tak  samo  jak  świetną  grę  na  16-to  bitowcach  
  pzdr  
   
   
  co  do  wgrywania  to  plik  kasety,  a  wiec  nie  wgrywaj  jak  z  dysku  w  emulatorze.  
  Wogole  to  spróbuj  w  vice  przeciągnąć  ten  plik  na  okno  emulatora  -  powinno  sie  uruchomić  samo.  pzdr  
   
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 05 Lutego 2008, 07:53
 mr  buła  mi  wisi  kase  z  poznania  ;)
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: Skull w 05 Lutego 2008, 08:46
 @Kisiel  :  może  znajdziesz  go  na  naszej-klasie    \'\'    
   
  @TuMe64:  Sorry  nie  zauważyłem  twojego  pytania  wcześniej  o  sprite.  Mów  dokładniej  gdzie  go  umieszczasz  -  na  ekranie  graficznym  (jak  z  Art  Studio?),  czy  tekstowym,  albo  który  to  bank  graficzny.  A  programujeszesz  go  w  Basic-u  czy  ass`ie?    
   
  W  tej  chwili  mogę  tylko  powiedzieć,  że  bezpiecznym  miejscem  dla  basica  w  banku  `zerowym`  czyli  standardowo  ustawionym  po  starcie  c64,  są  3  wolne  miejsca  dla  `duszków`  -  które  nie  kolidują  z  żadnymi  zmiennymi,    wskaźnikami  i  flagami  basic-a,  kernala,  portów  i/o,    stroną  zerową,  stosem,  buforami  klawiatury,  odczytu  zapisu  z  urzadzeń  zewnętrznych  itd.  nie  są  pod  generatorem  znaków,  nie  wchodzą  na  grafike  od  `art  studio`,  nie  wchodzą  na  ekran  tekstowy  i  basic  je  -  wraz  z  dodawaniem  nowych  linii  w  programie  -  nie  zamarze.    
  Jest  to  przedział  w  pamięci  od  $0340  do  $03ff  
  -  mieszczą  się  tam  3  wzory  dla  duszków  :    832-894  (13),  896-958  (14),  960-1022  (15).  
   
  Oczywiście  wzory  dla  duszków  można  umieszczać  wręcz  dowolnie,  ale  zależy  to  bardzo  od  ustawienia  `środowiska  systemu`  -  a  go  nie  podałeś.  
   
  Duszki  (sprites)  to  na  c64  potęga!  Dla  mnie  to  jest  największa  siła  tego  sprzętu.  Dlatego  właśnie,  Atari  przegrywa  z  commodore  :P  
   
   
  pzdr
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: Kisiel w 05 Lutego 2008, 12:48
 a  numena  oglądałeś?  ;)
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: Skull w 05 Lutego 2008, 13:09
 Ogladałem,  ogladałem  -  imponujący.  
    Na  c64  da  się  coś  podobnego  zrobić,  może  nawet  niektóre  party  w  lepszej  rozdziałce.  Palety  kolorów  się  za  bardzo  nie  przeskoczy,  ale  własnie  mozna  to  nadrobic  sprite`ami.  
   
  Nie  dema  decydują  o  sukcesie  maszyny,  a  gry  -  to  tak  jakby  o  jakości  tv  decydowały  reklamy.  
   
  Spójrz  co  robią  teraz  atarowcy  -caly  czas  próbują  podrabiać  commodorowskie  gry.    
   
  Za  to  ich  zapał  i  chęć  i  trud  jest  tylko  do  pozazdroszczenia.  
   
  pzdr
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: KB777 w 07 Lutego 2008, 10:26
 Numen  jest  niezły,  trzeba  to  przyznać.  
   
  Ale  w  sumie  np.  na  C+4  dałoby  się  znaleźć  równie  ciekawe  ;)
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: WALDl w 12 Lutego 2008, 19:11
 Wielkie  dzięki  \'\'    Śmiga,aż  miło  \'\'  
Tytuł: Pytanie
Wiadomość wysłana przez: WALDl w 12 Lutego 2008, 19:16
 Oczywiście  dzięki  pomocy  TuMe64  
  \'Owy  Cannod  Fodder  na  c64  to  nie  to?  :  http://www.gb64.com/search.php?f=0&t=0&s=cannon+fodder&searchSubmit=Go%21&d=18&h=1&a=0\'