C64Power Forum
Ogólne => Forum Ogólnodyskusyjne => Wątek zaczęty przez: veiner w 29 Stycznia 2008, 23:47
-
Witam! Mam pytanie: przykładowo mam obraz, który narysowałem np. w Art Studio. Jak zrobić abym mógł go wczytać z kasety tak jak zwykłą grę lub program?? Chodzi mi o to, żeby samoczynnie się wyświetlił na ekranie tak jak np. dema scenowe. Pozdrawiam
-
Nie jestem pewien czy ktoś napisał taki uniwerslany programik, żeby dołączał się do obrazka - szkoda że nie uwzględnili tego autorzy art studio.
W zasadzie rzecz jest banalna dla kogoś kto chociaż napisał kilka programów.
Bitmapa jest od $2000-3f3f, Videoram: $3F40-$4327.
Ale jak się w tym nie orientujesz to proponuję po wgraniu obrazka wpisywać komendy (bez spacji, wszystko musi ci się zmieścić w dwóch liniach):
FORI=0TO1023:POKE1024+I,PEEK(16192+I):NE XT:POKE53265,59:POKE53272,24:WAIT198,1
jak wpiszesz i wciśniesz `return`, to najpierw poczekaj, aż przepiszą ci się kolory (bedziesz widział jak ekran ci się zarysowuje różnymi znakami), a potem wyświetli ci się obrazek.
pzdr
-
Dzięki wielkie za pomoc
Mam tylko problem. Obrazek rzeczywiście się wyświetlił, ale tak nie wyraźnie. Czy mógłbyś też napisać analogiczną sytuację, ale z wczytaniem pliku muzycznego .sid? Pozdrawiam
-
Do odtwarzania plików .sid na prawdziwym C64 służy to :http://noname.c64.org/csdb/release/?id=44876 jednak mosisz mieć stację dysków.
-
Panowie nie o to mi jednak chodzi. Moja wina, źle sprecyzowałem pytanie. Chciałbym się dowiedzieć co zrobić, aby po wgraniu z kasety plik muzyczny (nie wiem czy w formacie .sid czy .sng) sam się uruchomił. Chodzi mi o analogiczną sytuację jak ta z obrazkiem. Poprostu jestem laikiem, ale marzy mi się stworzenie programu z grafiką i dźwiękiem. Pozdro
-
Wracając do grafiki, to jaki to tryb - multicolor czy hires (Advanced Art Studio czy Art Studio)?, bo może jeszcze trzeba wipsywac do pamięci koloru.
Te formaty muzyczek co wymieniłeś to w zasadzie nie są commodorowskie tylko pc-towe (się zdziwiłem, że jest player do sidów :P - ale działa).
Generalnie playery myzczek korzystają z dwóch adresów:
$1000 - inicjacja (i wybór muzczyki)
$1003 - odtwarzanie, ale musi byc zapętlone
podaj więcej szczegółów, a coś się wymyśli. pzdr
-
Wygląda na to, że jest to obrazek typu multicolor, ponieważ zgrałem go z Advanved Art Studio. Tak dla przykładu zgrałem obrazek o nazwie \'castle\', może kojarzysz? A jeśli chodzi o muzykę to już sam nie wiem jakie formaty są commodorowskie
Pozdro
-
Ok, no więc wracając do obrazka...
Jak go wgrasz to wpisz (najlepiej zresetuj przed tem na cartridge):
poke 56,16
a potem :
10 poke53265,59:poke53272,24:poke53270,216: poke53281,peek(17193)
20 for i=0 to 1023:poke1024+i,peek(16192+i):poke55296+ i,peek(17208+i):next
30 wait 198,1
run
...no i powinien ci się wyświetlić poprawnie.
Co do muzyczki to jeśli jest jakaś standardowa to dopisujesz linie (oczywiście musisz ją wcześniej tez wgrać):
30 poke 780,0:poke781,0:poke782,0:sys4096
40 if(peek(53265) and 128) = 0 then sys4099
50 goto 40
run
...hehe chyba to pierwszy basicowy player muzyczki, ale sprawdziłem i jakoś działa (
!)
pzdr
-
Obcykany jesteś w tych sprawach
A można to zaprogramować tak, aby po wgraniu z kasety ten obrazek sie już automatycznie poprawnie wyświetlił? Pozdro
-
Co rozumiesz przez zresetowanie na cartridge?
-
No trochę się orientuje.
Takie autowgranie `na szybko` jest nie możliwe, ale są programy do przeglądania obrazków.
Korzystasz z prawdziwego c64 czy emulatora?
Skoro nie wiesz co to reset na cartridge to po wgraniu obrazka (lub muzyczki), wpisz komendę:
sys 58263
..to taki software`owy reset Basica
potem to co napisałem wyżej.
pzdr
-
Wiesz z tym autowgraniem mam na myśli np. tak jak jest w intrach. Grafika i dzwiek
Zazwyczaj korzystam z emulatora, ale komcia też mam
tylko niestety nie posiadam stacji dysków, jedynie magnetofon. Pozdro
-
Skąd Ty to wszystko wiesz?! Czytałeś jakąś literaturę o tym, czy eksperymentowałeś? PZDR
-
Masz może jakieś porady do Simon`s Basica? Można wyhaczyć wersję kasetową? Znalazłem tylko dyskową
-
to wszystko juz ktos gdzies opisal ;-) (no i stworzyl to kiedys przeciez tez czlowiek....)
Skull to tylko przytacza :D
polecam ksiazke hmm.. C64 programmer reference guide czy jakos tak - tam jest bardzo duzo askeptow progrmowania w bascu, asemblerze i mieszaniu asm+basic poruszonych.
-
zapomnialbym dodac ze jak teraz patrze po tych programach nietorych to widac ze Skull je napisal sam korzystajac po prostu z dokumentacji wolnodostepnej...
warto sie zapoznac tez z AAY64 w tym celu (all about your c64)
-
to może ja dołoże :) pytanko w którym banku VICka umieścić sprajta aby mógł niepochrzaniony lśnić nam na tym graficznym ekraniku? XP
-
Chciałem sobie pograć w Cannon Fodder, jednak nic mi nie wychodzi. Cały dzień spędziem na czytaniu forum, jednak nie udało mi się uruchomić tego , ani na ccs64, ani na Vice. Może ktoś ma jakiś dobry link dla laików, tak krok po kroku (najlepiej z rysunkami:))
A może jest ta gra na PC Win Xp?
-
WALDI nie rozumie o co ci chodzi. gry nie możesz uruchomić? czy kiepsko grasz i komodorek cię zabija? hmm?
-
@veiner: no `trochę` czasu spędziłem przed c64, na początku się eksperymentowało, potem były gazety i literatura (na retroreaders jest sporo tego). No już jestem człowiekiem starej daty, gdy zaczynałem przygodę z commodore to jeszcze pc-tów nie było ;-)
Jeśli znasz angielski to rzeczywiście w internecie jest ta wiedza rozpowszechniona.
Co do tworzenia intr to chyba nawet tu na stronie są kursy - poszukaj, a jak sie gdzieś `zatniesz` to pisz.
@WALDl: ja jeszcze nie widziałem cannon foder`a na c64! Nic dziwnego że nie możesz uruchomić amigowej gry na c64.
-
Dzięki Skull :) PZDR
-
Owy Cannod Fodder na c64 to nie to? : http://www.gb64.com/search.php?f=0&t=0&s=cannon+fodder&searchSubmit=Go%21&d=18&h=1&a=0
-
prawdziwie wierna konwersja-ide grac.
-
Skull - widac ze nie dzialales na scenie, wtedy nie pisalbys ze cos jest niemozliwe :) , a player w basicu to lekkie nieporozumienie, owszem dziala :) ale z poprawnym odtwarzaniem muzyki jest juz nieco gorzej, interpreter basica sie nie wyrabia.
Ciagle nie moge sie nadziwic ze zupelnie zielonym ludziom chce sie bawic w C64.. po tylu latach, rysowac w art studio czy pisac muzyke.. i to np. jeszcze pod voicetrackerem :) , tez pisalem ale w 92 roku :) , rok pozniej kupilem stacje dyskow, odpalilem DMC 3.0 i to bylo to!!
Byli tez tacy co swoje pierwsze kawalki pisali bez edytora, programujac muzyke w asemblerze :) to byly czasy! :)
Pozdrawiam Was Columbowie.. na nowo odkrywający Amerykę :)
-
Wiesz Commodore ma tą magię:) A poza tym uwielbiam brzmienie układu SID. Pozdro
-
@FRoyD - rzeczywiście nie byłem takim czynnym członkiem demosceny, chociaż mieliśmy taką lokalna grupę ze swaperami, a więc widziałem co się dzieje. Wtedy jeszcze netu nie było i informację, pliki itd. przesyłało się pocztą na dyskietkach - wyobrażacie sobie młodzi świat bez internetu i gg ?
a istniał i to nawet całkiem nieźle.
Za to teraz jestem na scenie (późno ale zawsze ;-) np.
http://noname.c64.org/csdb/release/?id=30061
Wiem, że każdy boi się określać coś na `nie możliwe` zwłaszcza w stosunku do comcia, ale to zwykłe oszukiwanie siebie :P
Przy niektórych założeniach, można coś osiągnąć zbliżonego, inną metoda , coś co w stopniu zadowalającym odzwierciedli efekt, ale to nie będzie to z pierwotnego zamysłu.
Często ograniczenia nie leżą w tym co się na początku wydaje.
Jeśli masz jakiś pomysł z tym wgrywaniem a ja się mylę to słucham:)
Da się to oczywiście zrobić ale nie na gołym sprzęcie i nie w taki sposób jak się uzyskuje `press play on tape`.
A basicowy player działa i to zaskakująco dobrze. Wręcz przeciwnie - działa za szybko, stąd ograniczenie na najstarszym bicie rejestru rastra.
pozdro
ps. ciesze się że forum się bardzo ożywia! c64 rulez
-
aaa jeszcze Cannon Fodder :)))
rzeczywiście ktoś nazwał swoje dzieło zrobione na gamemaker`ze.
Oprócz nazwy nie ma tam nic z tej gry.
Na ftp Elysium nie znalazłem jej, dlatego założyłem że nie ma - ale ktoś jednak był na tyle bezczelny (pamiętacie pana Z. Bułkę ?)że śmiał nazwać swoje wypociny tak samo jak świetną grę na 16-to bitowcach
pzdr
co do wgrywania to plik kasety, a wiec nie wgrywaj jak z dysku w emulatorze.
Wogole to spróbuj w vice przeciągnąć ten plik na okno emulatora - powinno sie uruchomić samo. pzdr
-
mr buła mi wisi kase z poznania ;)
-
@Kisiel : może znajdziesz go na naszej-klasie
@TuMe64: Sorry nie zauważyłem twojego pytania wcześniej o sprite. Mów dokładniej gdzie go umieszczasz - na ekranie graficznym (jak z Art Studio?), czy tekstowym, albo który to bank graficzny. A programujeszesz go w Basic-u czy ass`ie?
W tej chwili mogę tylko powiedzieć, że bezpiecznym miejscem dla basica w banku `zerowym` czyli standardowo ustawionym po starcie c64, są 3 wolne miejsca dla `duszków` - które nie kolidują z żadnymi zmiennymi, wskaźnikami i flagami basic-a, kernala, portów i/o, stroną zerową, stosem, buforami klawiatury, odczytu zapisu z urzadzeń zewnętrznych itd. nie są pod generatorem znaków, nie wchodzą na grafike od `art studio`, nie wchodzą na ekran tekstowy i basic je - wraz z dodawaniem nowych linii w programie - nie zamarze.
Jest to przedział w pamięci od $0340 do $03ff
- mieszczą się tam 3 wzory dla duszków : 832-894 (13), 896-958 (14), 960-1022 (15).
Oczywiście wzory dla duszków można umieszczać wręcz dowolnie, ale zależy to bardzo od ustawienia `środowiska systemu` - a go nie podałeś.
Duszki (sprites) to na c64 potęga! Dla mnie to jest największa siła tego sprzętu. Dlatego właśnie, Atari przegrywa z commodore :P
pzdr
-
a numena oglądałeś? ;)
-
Ogladałem, ogladałem - imponujący.
Na c64 da się coś podobnego zrobić, może nawet niektóre party w lepszej rozdziałce. Palety kolorów się za bardzo nie przeskoczy, ale własnie mozna to nadrobic sprite`ami.
Nie dema decydują o sukcesie maszyny, a gry - to tak jakby o jakości tv decydowały reklamy.
Spójrz co robią teraz atarowcy -caly czas próbują podrabiać commodorowskie gry.
Za to ich zapał i chęć i trud jest tylko do pozazdroszczenia.
pzdr
-
Numen jest niezły, trzeba to przyznać.
Ale w sumie np. na C+4 dałoby się znaleźć równie ciekawe ;)
-
Wielkie dzięki
Śmiga,aż miło
-
Oczywiście dzięki pomocy TuMe64
\'Owy Cannod Fodder na c64 to nie to? : http://www.gb64.com/search.php?f=0&t=0&s=cannon+fodder&searchSubmit=Go%21&d=18&h=1&a=0\'