Wywiad z Ryo Kawasaki

Czy możesz opisać siebie? Nie wszyscy scenowicze wiedzą że używałeś C64 bardzo aktywnie.
Ja nadal używam C64 przy tworzeniu komercyjnych produktów jak albumy CD oraz do pisania muzyki filmowej. Stworzyłem program „Kawasaki Midi work station” w roku 1986, aby go używać skonstruowałem także synchronizator. Jest to raczej poważny sekwencer MIDI , tworzyłem go tak aby jego funkcjonalność odpowiadała mi. Operował on tylko na jednym ekranie więc odwoływanie się do różnych zadań czy poleceń było proste i szybkie , powodowało że program ten przypominał raczej instrument muzyczny i dlatego nadal go używam pomimo tego iż dostępne są różne oryginalne sekwencery takie jak Cubase. Mogę tworzyć muzykę przy użyciu mojego sekwencera bez potrzeby czytania instrukcji do różnych programów na PC czy Mac’u , jestem bardzo niecierpliwy gdy czytam instrukcje do nowego oprogramowania. Tracę pasję i inspirację gdy muszę się uczyć obsługi nowego sprzętu czy oprogramowania.
Mój program działa zarówno przy synchronizacji MIDI i pulsu , więc mogę synchronizować automat perkusyjny taki jak Roland TR-808 lub stary drumulater i jednocześnie synchronizować muzykę z innym automatem perkusyjnym lub sekwencerem poprzez MIDI. Pod koniec lat 80-tych stworzyłem wiele dance’owych 12 calowych single’i (głównie House lub Techno) korzystając z omówionej metody , rzadko używając taśm. Wszystkie wokale były digitalizowane na samplerach takich jak Akai-S900 czy Roland S-550 i odgrywane przez mój sekwencer. Dane muzyki mieściły się w pamięci C64 – program pozostawiał 40K z całych 64K, wystarczało to do złożenia od 4 do 7 minut muzyki z wieloma różnymi motywami. Mój sekwencer ma 8 ścieżek i może działać w trybie krokowym lub w czasie rzeczywistym, może on także miksować jakiekolwiek kombinacje ścieżek w jedną , jest on również zdolny synchronizować z nagrywaniem taśmy lub taśm. W tamtych czasach nie można było nagrywać cyfrowo ,więc synchronizowałem z Fostex A8 – analogowym 8-ścieżkowym magnetofonem . Przez ostatnich 10 lat lub nawet więcej z moim sekwencerem używałem trzech Alesis ADATS . Oczywiście posiadam PeCety z niezłmi sekwencerami czy wielościeżkowe twory takie jak Nuendo czy Cool Edit ale normalnie używam ich tylko w drodze na moim laptopie po prostu aby stworzyć zarysy muzyki , a potem w moim studiu do produkcji finalnych używam sekwencera dla C64. Przy użyciu owego sekwencera – „Kawasaki MIDI Work Station” który sam napisałem nagrałem wiele utowrów i niektóre były hitami na całym świecie zarówno w radiu jak i w klubach. 

Jak zwykle chciałbym się dowiedzieć ile masz lat , skąd pochodzisz , czym się teraz zajmujesz , a co z C64? masz nadal kontakt z tą maszyną?
Skończę 56 lat 25 lutego. Pochodzę z Tokio a przeprowadziłem się do Nowego Yorku 30 lat temu – czyli w roku 1973. Nadal używam C64 oraz mojego sekwencera przy opracowywaniu nowych projektów. Miałem bodajże 7 sztuk Commodore od roku 1984 a ta którą używam teraz ledwo dyszy więc będę musiał poszukać w internecie jakiejś działającej maszyny. Jest tutaj ktoś kto może mi dać jakiś egzemplarz? Kiedyś kupiłem C64 za elektroniczne części zamienne ale teraz nie ma już takiej możiwości.
Ostatnio częściej jednak gram w zespole na instrumentach akustycznych lub gram solo na gitarze przy wystąpieniach bądź nagrywaniu , jestem także bardzo bliski rozpoczęcia pracy nad nowym albumem.

Większość ludzi ze sceny C64 nie wie że jesteś muzykiem który stworzył wiele utworów na tym sprzęcie. Dlaczego zająłeś się C64 , przecież w Japonii MSX był bardzo popularny…
To były czasy kiedy mieszkałem już w Nowym Jorku , myślę że kiedy nabyłem C64 , MSX nie był jeszcze dostępny w sprzedaży .. to był bodajże rok 1983 , byłem prawdopodbnie jednym z pierwszych którzy kupili C64. Kosztował wtedy 600 dolarów bez monitora!. Byłem zafascynowany analogowymi syntezatorami o czym świadczy moja konstrukcja syntezatora gitarowego który to opracowałem w latach 1978-1982 , współpracował on z analogowymi modułami Orbereim’a , Emu , Korg’a i Rolanda. Na polu syntezatorów nabyłem duże doświadczenie a SID miał podobne możliwości manipulowania dźwiękiem. Byłęm zafascynowany tym odkryciem i chciałem SID’a wykorzystać. Nigdy wcześniej nie programowałem , zacząłem od BASIC’a i po mniej niż sześciu miesiącach programowałem już używając języka maszynowego gdyż działa on niesamowicie szybko i pozwala pisać krótkie programy co było kluczową sprawą do pisania użyteczneo oprogramowania przy posiadaniu jedynie 64 kilobajtów do zagospodarowania. Myślę że dzisiejsi programiści marnują za dużo pamięci w swoich programach. Ja wpisywałem kod jako liczby szesnastkowe w monitorze i spamiętałem wszystkie wywołania dla procedur Kernala więc mogłem programować w locie. Niestety uszkodziłem palce prawej ręki z powodu zbyt długiego pisania na niezbyt przyjaznej klawiaturze C64 , pozatym byłem wielbicielem gier. Utraciłem możliwość grania na gitarze klasycznej. Jeśli grasz na instrumencie powinienieś uważać na swoje palce. Programowałem po 16 godzin dziennie prze 2-3 lata – to było zbyt wiele dla moich palców. Parę lat później moje programy – „Kawasaki Synthesizer” , „Kawasaki Rhythm Rocker” i „Kawasaki Musiquill” zostały skonwertowane na Fujitsu FM-77, miał on moduły suntezy FM zamiast syntezatora analogowego. Pomimo to zawarto w tych konwersjach prawie całą funkcjonalność wersji pierwotnych , ale oczywiście jakość i charakterystyka dźwięku była inna.

Czy tworzyłeś muzykę używając wyłącznie C64 – bez dodatkowych sekwencerów i mixerów.
Tak , większość z nich jest dostępna jako demonstarycjne utwory z moimi programami „Kawasaki Synthesizer”, „Kawasaki Rhythm Rocker” i „Kawasaki Musiquil” jak też „Icredible musical Keybord” – wszystkie można ściągnać z mojej strony: http://www.satellitesrecords.com/c64.htm .
W połowie lat 80-tych w albumach i singlach używałem efektów dźwiękowych stworzonych przy pomocy C64 , stworzyłem także kilka gier tylko dla mojej rodziny – oczywiście zawierały one muzykę i grafikę , nie pamiętam już nawet ich nazw ale jedna była swego rodzaju kosmiczną grą.

Twoim zdaniem , czy C64 lub przynajmniej emulatory SIDa będa używane w przyszłości do tworzenia muzyki?
To co robi SID jest po prostu tym co robi każdy inny analogowy syntezator i z tego punktu widzenia odpowiedź brzmi tak , ale w użyciu będzie nie tylko SID z C64. Kiedy znajdę ciekawy dźwięk na C64 prawdopodbnie najpierw zsampluję go a potem użyję sekwencera MIDI zamiast tworzyć wszystko na C64 – Użycie MIDI oszczędza wiele czasu.

Kto jest Twoim ulubionym kompozytorem tworzącym tylko na C64?
Nie spędziłem zbyt dużo czasu aby poznać innych ludzi tworzących przy użyciu C64, ale mam przyjaciela w Argentynie który aktywnie tworzy używając moich programów, nazywa się on Carlos Devizia. Wysłał on mi kilka płyt z muzyką i muszę przyznać że wszystkie są bardzo interesujące. 

Jaka jest Twoja ulubiona gra na C64?
Pamiętam tylko kilka , grałem w „Sammy ligth foot” z moją córką Tane 17 lat temu , miała wtedy 8 lat i gdy rozmawiałem z nią kilka dni temu okazało się że nadal pamięta tę grę . W końcu graliśmy razem każdej nocy. Lubiłęm także „Flight Simulator”. Pamiętam także jakąś grę związaną z wyścigami w którą grałęm zarówno na C64 jak i Atari. Na C64 mało grałęm gdyż niedaleko mojego mieszkania w Nowym Jorku było centrum gier „Times Square Arcade Game Center”. Na grach spędzałem kwadranse , niszczyłem moje dłonie i palce. Pamiętam także niezłą grę z salonu – „Tron” , była ona oparta na filmie opowiadającym o digitalizacji człowieka i wysłaniu go do komputera. Byłaby to niezła gra do przekonwertowania na C64.

Czy byłeś zainteresowany sceną C64?
Myślę że tak , pilnie czytałem magazyny Compute’s Gazzette i Commodore aby uczyć się o programach w języku maszynowym. Mam nadzieję ,że mam je jeszcze gdzieś i nie wyrzuciłem ich gdyż zajmowały zbyt dużo miejsca na półce w moim pokoju. Byłem też na pokazach CES w celu promowania moich programów. C64 i Atari były nowościami w tym czasie. Uczyłem także prgoramowania , to była niezła zabawa i do tego zarobiłem sporo pieniędzy , więcej niż przy pracy z muzyką , zarobek wynosił średnio 2500 dolarów tygodniowo, nigdy wcześniej nie zarabiałem takich kwot grając na przykład na gitarze.

Czy używasz emulatorów C64?
Używam CCS64 aby sprawdzić czy moje prgoramy działają na PC, wszystko jest ok na windows 95-98 ale są problemy na XP którego teraz używam.

Czy chciałbyś zrobić muzykę na C64 używając trackerów takicj jak JCH czy VoiceTracker?
Przykro mi , ale nie znam JCH czy VoiceTrackera.

Czy byłeś zainteresowany grafiką na C64?
Tworzyłem grafikę do moich programów na C64. myślę że używałem „Delux Paint” stworzonego przez Electronic Arts. Sprite’y na C64 są bardzo ciekawe i często używałem ich w programach „Rhytm Rocker” i „Musiquill”.

Czy słuchasz muzyki SID stworzonej na C64?
W ostatnich latach nie , może znajdę trochę czasu aby wyszukać w necie informacji i poznać muzykę SID.

Dzięki za wywiad , jesteś naprawdę niesamowitym gościem 🙂

Wywiad przeprowadził Raf (artykuł pierwotnie opublikowany w Uncover, 2003r)

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *