The great American cross country Road Race – Alex Demeo

Jest to bez żadnej dyskusji najlepszy program symulujący jazdę samochodem na „mały”, ośmio bitowy komputer. Szybki i zwrotny samochód (do 240 mil na godzinę), różnorodność sytuacji na drodze (dzień, noc, mgła, śnieg, policja i inni użytkownicy, tankowanie paliwa) sprawiają, że gra bardzo wciąga nawet tych, którzy nigdy nie prowadzili samodzielnie żadnego pojazdu. W przeciwieństwie do innych gier, które zaliczamy do „rajdowych”, ROAD RACE ma kilka niewątpliwych zalet:

– możliwość wyboru tras, różniących się między sobą nie tylko układem zakrętów (jak w innych grach), ale i ogromnym bogactwem zmieniających się warunków.
– zbliżony do rzeczywistego, sposób prowadzenia samochodu (gaz, biegi, możliwość uszkodzenia skrzyni biegów czy zatarcia samochodu, tankowanie paliwa, zwiększony ruch na drodze w granicach miast, a mniejszy w porze nocnej). – błyskawiczne reagowanie na ruchy joysticka.

 

ZADANIE KIEROWCY
Twoim zadaniem jako kierowcy samochodu jest pokonanie w jak najkrótszym czasie jednej z czterech głównych tras. Czas przebycia drogi jest zależny w pełni od Ciebie. Na każdej z tych tras masz do przejechania kilka etapów, wybierasz je po zapoznaniu się z mapką Stanów Zjednoczonych i warunkami pogodowymi na poszczególnych odcinkach. Każdy z odcinków trzeba zaliczyć w określonym czasie, jego przekroczenie spowoduje wypadnięcie z gry.

WYBÓR TRASY
Po załadowaniu gry musisz dokonać jednej z czterech głównych tras. Ukażą się cztery plansze z najlepszymi przejazdami na tych trasach. Są to trasy:
Los Angeles – New York
Seattle – Miami
San Francisco – Washington
United States Tours – rajd dookoła Stanów

Pamiętaj o tym, że podane obok czasy przejazdów są rzeczywiste (po zmianie godzin na minuty), a więc przykładowo przejechanie całej trasy Los Angeles – New York potrwa około dwudziestu pięciu minut!

Pod każdą z tych plansz pojawia się migające pytanie:
LOAD OPPOSING FIELD FROM DISK? Y or N
czy chcesz załadować inne pole z dysku? Tak lub Nie

Ponieważ pytanie to dotyczy tylko wersji całodyskowej, odpowiadamy N. Wtedy komputer zada następne pytanie:

DO YOU WANT TO RACE THIS ROUTE? Y or N
Czy wybierasz tę trasę? Tak lub Nie

Wciskając N przechodzimy do innej trasy, T pozwala na wybór trasy i przejście do mapy.

MAPA STANÓW ZJEDNOCZONYCH
Na mapie Stanów Zjednoczonych widać zaznaczone odcinki autostrad, którymi możesz się poruszać. Zielona flaga to miejsce Twojego startu, flaga Stanów Zjednoczonych to Twój cel (w zależności od wybranej trasy). Migające kółeczko to Twoja aktualna pozycja, zaś mała migająca strzałka oznacza koniec odcinka do przebycia.

U góry ekranu jest podany dotychczasowy czas przejazdu (ET), jeżeli zaczynasz jest tam 000:00. W prawym rogu średnia dotychczasowa prędkość (MPH), na razie oczywiście 000.

Niżej są dwie nazwy miast, początkowego (FROM) i końcowego (TO) miasta aktualnie wybranego odcinka.
Ten odcinek możesz dowolnie wybrać, pamiętając o tym, by trasa była jak najkrótsza, drogi okrężne zabierają Ci dużo czasu, ale niekiedy trzeba z nich skorzystać, gdy na drodze krótszej panują złe warunki pogodowe (informacja o tych warunkach pojawia się w linii komunikatów – patrz część WARUNKI NA DROGACH. Wyboru odcinka dokonujesz joystickiem. Jeżeli zmienisz odcinek, w biegnącej linii ukaże się nowy komunikat.

Podany jest też maksymalny czas przejazdu danego odcinka (timer) oraz ilości mil (miles). Ostatnia godzina (w czasie rzeczywistym minuta) jest odmierzana co sekundę sygnałem dźwiękowym, ułatwi to zorientowanie się w sytuacji bez spoglądania na zegar. Gdy dobiegnie ona do zera zanim dojedziemy do miasta, ujrzysz komunikat:

SORRY!
Przykro mi!

Jeżeli uda się, zostaniemy przywitani napisem:

WELCOME!
Witamy!

Czas zaoszczędzony na jednym odcinku jest dodawany do czasu następnego etapu (jeżeli dojedziemy trzydzieści sekund przed upływem maksymalnego czasu, to na następny odcinek mamy o trzydzieści sekund więcej).

WARUNKI POGODOWE
Na mapie w sposób ogólnie przyjęty zaznaczone są warunki pogodowe w poszczególnych rejonach Stanów:
– chmurka i krople – padające deszcze
– płatki śniegu – opady śniegu i śliska nawierzchnia
– chmurka – mgła, ograniczona widoczność

WARUNKI NA DROGACH
W biegnącej linii komunikatów zawarte będą bardzo ważne dla Ciebie informacje. Pierwsza z nich ukaże się po przejechaniu każdego odcinka, i wygląda przykładowo tak:

YOU ARE NOW 4th PLACE BEHIND XYZ
Zajmujesz czwartą pozycję za XYZ

XYZ to oczywiście imię i nazwisko z listy najlepszych, za którym aktualnie jesteś. Twoje miejsce zależy rzecz jasna od uzyskanej prędkości i czasu.
Druga informacja mówi o warunkach panujących na wybranym odcinku trasy. Oto komunikaty i ich znaczenie:

NORMAL ROAD CONDITIONS AHEAD
Normalne, dobre warunki na drodze

RAIN ALERT: WET, SLIPPERY ROAD!
Po ogromnej ulewie pozostało mnóstwo kałuży, zwalniają one bardzo jazdę, występują na odcinku Houston – New Orleans, należy bezwzględnie unikać tej drogi, bo jej przejechanie w wyznaczonym czasie jest praktycznie niemożliwe.

FOG WARNING: LIMITED VISABILITY
Mgła, ograniczona widoczność, można jechać z dość dużą prędkością, ale bardzo uważnie.

SNOW WARING: ICY ROAD AHEAD
Śnieg, gołoledź, także można jechać dość szybko, ale manewry są spowolnione przez śliską nawierzchnię, droga hamowania jest dłuższa.

WARING: STEERING TEST AHEAD
Roboty drogowe, jazda jest bardzo trudna, na przemian omijamy przeszkody z prawej i lewej strony, występują na odcinku Detroid – Cincinnati i Houston – Dallas, należy ich unikać, choć przy pewnej wprawie etap ten można przejechać z szybkością nawet 240 mil (a nie ma ty policji ani innych pojazdów!)

ROAD CONSTRUCTIN: LANES CLOSED
Dziury w nawierzchni, sytuacja jak wyżej, lepiej omijać (odcinek Phoenix-El Paso)

PORA STARTU
Do Ciebie należy też wybór godziny, o której chcesz wyruszyć. Na zegarze z lewej strony ekranu widać aktualną godzinę. Klawiszem zmień porę startu. Najlepiej rozpocząć wieczorem, by początkowe długie odcinki przebyć w nocy, Kiedy ruch jest niewielki i można rozwinąć dużą szybkość. Widoczność w nocy jest bardzo dobra, samochodów niewiele, dobry kierowca może osiągnąć średnią w granicach 180 mph.
Godzinę można ustalić tylko na początku rajdu, należy więc starannie zaplanować drogę.

KIEROWANIE SAMOCHODEM
Kierowanie pojazdem nie jest skomplikowane, wystarczą ruchy joysticka w prawo i w lewo, przyciągnięcie do siebie to hamulec. Trudniejsze jest posługiwanie się skrzynią biegów, zwłaszcza początkujący często o niej zapominają. Otóż przycisk FIRE służy jako pedał gazu (jedno przyciśnięcie tego przycisku powoduje przyspieszenie o dwie mile na godzinę), a ruch joysticka do przodu to zmiana biegów. Pamiętaj:

Jeżeli zmieniasz bieg, trzeba puścić FIRE. W przeciwnym wypadku bardzo szybko obroty wzrosną ponad dopuszczalne – usłyszysz wycie silnika i dojdzie do awarii – ukaże się wówczas komunikat:

ENGINE BLOWN!
Do najbliższej stacji benzynowej będziesz musiał dojechać na ręcznej pompce, co w praktyce oznacza utratę szans na dobre miejsce w rajdzie.
Tak więc przy dodawaniu gazu należy zwracać uwagę na obroty silnika i gdy tylko osiągną 9800 rpm – trzeba zmienić bieg joystickiem do przodu.
Należy zwracać uwagę na innych użytkowników drogi. Jadą oni dwoma pasami z różnymi prędkościami, czasem suną i środkiem, choć na szczęście nie zmieniają pasa ruchu. Tylko Ty masz możliwość lawirowania między nimi, dobierz więc tak swą prędkość, by jechać nieco szybciej niż oni. Tylko bardzo doświadczeni kierowcy mogą jechać z szybkością maksymalną.

Każda kolizja z innymi pojazdami powoduje utratę prędkości do zera i zjazd na pobocze. Trzeba wtedy zjechać z pobocza i włączyć bieg, zabiera to mnóstwo czasu, zanim znowu rozpędzimy samochód do prędkości podróżnej.
Nie należy zjeżdżać na pobocze, nawet jedną stroną samochodu, powoduje to bowiem dużą utratę prędkości i konieczność zmiany biegów (wycie silnika przypomina o tym!). Takie same skutki daje najechanie na plamę oleju. Trzeba wtedy zmienić bieg i wcisnąć FIRE dodać gazu. Jest od tej zasady jedno odstępstwo – jeżeli jedziemy bardzo szybki, a kilka samochodów blokuje nam drogę, to hamulce mogłyby nie wystarczyć – można wtedy wyprzedzić inny pojazd częściowo zjeżdżając na pobocze, zaraz potem wracając na pas i dodając gazu.

PROPONOWANE TRASY
– LOS ANGELES – NEW YORK
LOS ANGELES – ALBUQUERQUE – ST.LOUIS – CINCINNATI (mgła) – NEW YORK (tłok)
– SEATTLE – MIAMI
SEATTLE – LOS ANGELES – ALBUQUERQUE – EL PASO – HOUSTON – NEW ORLEANS (kałuże!) – MIAMI
– SAN FRANCISCO – WASHINGTON
SAN FRANCISCO – SALT LAKE – DENVER (mgła) – ST.LOUIS – NASHVILLE (mgła) – WASHINGTON

RADAR I POLICJA
Radar sygnalizuje nam zbliżanie się radiowozu policyjnego. Lampka sygnalizacyjna radaru miga, a na ekranie ukazuje się napis:

RADAR WARNING. Są dwa sposoby uniknięcia zatrzymania przez policję:
– zmniejszenie prędkości do 68 mil na godzinę, radiowóz przejedzie wtedy obojętnie,
– zwiększenie szybkości do maksimum (240 mil na godzinę) i jazda środkiem, by wyprzedzić policję i uciec jej. Trzeba uważać jednak na plamy oleju – najechanie na taką plamę powoduje utratę szybkości, a już przy 238 milach na godzinę zostaniesz zatrzymany.

Jeżeli jednak sztuka ta się nie uda, to pojawi się napis:

WHERE’S THE FIRE lub po zderzeniu się z policją: OK, WISE GUY.

Zostaniemy zatrzymani, wylegitymowani i ukarani mandatem przez policję, co zabiera nam bezcenne sekundy. Dlatego tylko doświadczonym kierowcom radzimy ryzykowną ucieczkę „pełnym gazem”. Pozostali niech dostosują się raczej do przepisów.

PALIWO
Wyruszając w trasę masz zatankowany do pełna zbiornik paliwa. Wystarcza on na ponad 800 mil. Kiedy wskaźnik zbliża się do zera, zapala się lampka rezerwy, a na ekranie pojawia się komunikat: LOW FUEL.

Bezzwłocznie należy wtedy zjechać do najbliższej stacji benzynowej. Informacje o stacjach paliw pojawiają się na ekranie dość często (stacje są rozmieszczone co 100 mil, komunikat jest 20 mil wcześniej):
GAS ON LEFT – stacja po lewej
GAS ON RIGHT – stacja po prawej

Po takim komunikacie należy zwolnić, zjechać na pas, po którego stronie będzie stacja, i po minięciu pięciu słupków na poboczy zwolnić zupełnie. Zatrzymać się należy na wysokości stacji, jeśli miniemy ją, to do następnej będzie 100 mil, bez pewności czy tam dojedziemy…
Uderzenie w stację spowoduje jej rozbicie, trzeba o tym pamiętać.
Tankowanie odbywa się automatycznie, na ekranie pojawia się komunikat : FILLER’UP ?
Do pełna ?

Jeżeli nie jest potrzebny pełny bak, to można odjechać wcześniej. Również automatycznie dokonywane są wszelkie naprawy. Gdy w czasie jazdy zabraknie nam paliwa – komunikat: OUT OF GAS, to nie pozostaje nic innego, jak ręczne pompowanie paliwa. Komputer przypomina o tym informując: PUSH TO PUMP.

Trzeba wtedy wciskać szybko FIRE, by z maksymalną szybkością 32 mil na godzinę dojechać do najbliższej stacji. Nie działają wtedy hamulce! Musimy odpowiednio wcześniej przestać pompować paliwo, by samochód stanął przy dystrybutorze, jeśli mamy zbyt dużą prędkość, można zjechać lekko na pobocze, by szybciej zwalniać.

Jedna rada: Stacje benzynowe są rozmieszczone, jak mówiliśmy co 100 mil, ale zawsze na 97 mili każdej setki mil od miasta docelowego (czyli 897 od celu, 797, 697 i tak dalej, ostatnie 97 mil przed miastem – już w granicach miejskich). A więc i w ten sposób można planować tankowanie paliwem. Jeżeli na przykład zaczynamy nowy etap, mamy mało paliwa, a odcinek ten ma 510 mil, to wiemy że za 13 mil będzie stacja i nie wolno się rozpędzać. Jeżeli zaś odcinek ma 380 mil, to wiadomo że do stacji jest spory kawałek.
Na szczęście, gdy przeoczymy stację jadąc na pompce ręcznej, to litościwy twórca programu nie każe nam jechać tak 100 mil. Stacja pojawi się wcześniej.

GRANICE MIASTA
Gdy do miasta docelowego zostanie nam 130 mil, na ekranie ukaże się komunikat: CITY LIMITS.

Ruch jest tu dużo większy, a dozwolona prędkość mniejsza, należy dostosować się do nowych warunków drogowych.

META
Jeżeli uda się trudna sztuka dojechania do mety w czasie krótszym od któregoś z kierowców najlepszej dziesiątki, to możemy wpisać swoje nazwisko na listę (datę wpisujemy podając najpierw miesiąc, potem dzień). Zajęcie miejsca poniżej piątego to naprawdę wielki sukces! Szerokiej drogi !!!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *