Great Giana Sisters (Power Sisters)

Oto gra idealna! A właściwie dwie gry 🙂 Trudno jest takie cuda opisać, ale spróbuję. Na początek trochę historii. Kiedy dostałem C-64 miałem od znajomego dwie kasety (bez spisu treści). Nie wiedząc nic o skosie głowicy wrzuciłem kasetę, wcisnąłem F5 (BLACK BOX V.4 🙂 i czekałem. NA 124-tym obrocie licznika pojawiłą się nazwa „SIOSTRY GIANY”. Hmmm-pomyślałem, ale nic. Kiedy gra się wgrała, nie znając jeszcze angielskiego, podusiłem SPACJĘ i RETURN po parę razy (włączyłem wtedy trainer nie wiedząc nawet do czego on jest, a później przez pare lat myślałem, że UNLIMITED LIVES to w grach normalne ;). Siedziałem wtedy z bratem ponad 6 godzin i doszliśmy wtedy do 12. etapu. Dziś sam jestem dziadkiem :). Przechodzę GGS w poniżej pół godziny bez trainera (trening czyni mistrza :). Ale wracając do tematu: GGS i PS1 to dwie bliźniacze gry (PS1 to kontynuacja). Mało jest w nich różnic więc opisuję je razem.

Po pierwsze muzyka: wspaniałą, cudowna, najlepsza jaką słyszałem na C-64. Czasem mroczna, czasem wesoła, a czasem nostalgiczna, ale cały czas stoi na najwyższym poziomie i tworzy wspaniały klimat. Po drugie grafika: extra, super i, podobnie jak muzyka, jest ona najlepsza ze wszystkich widzianych przeze mnie grafik w innych grach. Są tutaj: wspaniałe tła (krzaczki, chmurki, grzybki, drzewka, domki, mosty, zamki, woda, ogień, kolce itp.), wspaniale animowane postaci i bonusy. Wydaje się nawet, że użyta jest tu wyższa rozdzielczość niż 320×200 (w 16-stu kolorach). Nawet kryształek przy wskaźnikach jest animowany. A sama gra? Wyśmienita. Etapy są trudne, przeciwników jest dużo, często można znaleźć etapy bonusowe lub WARPY do innych etapów, w niektórych cegiełkach poukrywane są kryształy, a nasza postać może zbierać powerupy dające lepszą broń itp. Obie gry mają tryb dwóch graczy. Wtedy jeden z graczy steruje Gianą, a gdy się zbije to drugi zaczyna grać Marią (która ma super-zieloną grzywkę 😉 Qrcze… już mi słów zabrakło 🙂 Może największą zachętą będą dla was oceny (dla obu gier identyczne), a może fakt, że ja gram w nie od prawie dziesięciu lat (najpierw w GSS, a potem w obie). Zapomniałbym: w PS1 zaszło trochę zmian: WARPY wsteczne, mocno zwiększony poziom trudności, trochę inny HIGHSCORE i oczywiście inne levele (z nowymi muzyczkami).

Tak w ogóle to cykl GIANA SISTERS jest bliźniaczy do MARIO BROS, ale ze wszystkich ‚Mario’ dopiero MARIO na Nintendo64 zyskał taką samą grywalność jak ‚GIANA’ (oczywiście to tylko moje zdanie :). Przy okazji chciałem was też prosić: nie włączajcie trainerów (chyba, że nie znacie się na joysticku ;). Odkrywanie tajemnic tej gry to jedna z jej największych zalet. Ze WSZYSTKICH gier dopiero w QUAKE2 grałem porównywalnie dużo (mimo, iż nie mam PeCeta) i stawiam ‚GIANĘ’ na równi z serią QUAKE (jeśli chodzi o grywalność). Mogę też dodać, że grałem w GGS nawet w szkole na emulatorze, i tam właśnie zszedłem pierwszy raz poniżej 30 minut. To najlepsze gry na C-64 (razem z serią MICROPROSE SOCCER 🙂 i są one warte kilku nieprzespanych nocy.

Atrefakty te zdobywa się po kolei (wg kolejności opisów). Aby użyć ZEGAR lub BOMBĘ należy wcisnąć SPACJĘ.

 

 

UWAGA! Jeżeli coś użyjesz to musisz zbierać przedmioty od początku (od ZEGARA), także czasem trzeba wybrać między ryzykiem i dodatkowym życiem, a bezpiecznym przejściem po ogniu.

PASEK STATUSU

1. Imię gracza (Giana lub Maria)
2. BONUS – ilość zebranych kryształów – licznik zeruje się przy 100 (wtedy dostajesz dodatkowe życie) lub gdy się zbijesz (wtedy ci jedno życie zabiera 😉
3. LIVES – ilość żyć (mój rekord to 16 bez trainera 😉
4. STAGE – etap w którym aktualnie jesteśmy.
5. TIME – czas na pokonanie etapu. Jeśli jesteś przy wyjściu i masz ponad 100 czasu to poczekaj, aż zejdzie poniżej tej liczby. Po przejściu etapu time-bonus liczony jest tylko z ostatnich dwóch cyfr pozostałego czasu.

BONUS LEVELE

Znaleźć je nietrudno. Są w dziurach na których leży ‚dywanik’. Wejście do nich nie zatrzymuje czasu, więc trzeba się streszczać :). BONUS LEVELI jest kilka i są one zapętlone. UWAGA! Po wyjściu z BONUS LEVELU postać spada na kruszący się dywanik, z którego musi szybko zejść by nie zginąć.

HIGHSCORE

Wpisujesz się nań gdy masz dobry wynik (co dziwne chyba nie jest ;). W GGS możesz być wpisany na listę ‚ALL TIME GREATEST’ lub ‚TODAYS GREATEST’. W PS1 została już tylko ta pierwszą możliwość. Jeśli podczas wyświetlania wyników wciśniesz F1 to zachowają się one na dyskietkę (jeśli masz takową ;). Po następnym wgraniu gry (przed uruchomieniem jej) włóż dyskietkę z wynikami i zostaną one wczytane automagicznie ;).
PRZYDATNE KLAWISZE

 

SHIFT – chwilowa PAUZA
SHIFT/LOCK – PAUZA
RESTORE – powrót do ekranu tytułowego

WARPY

Teleporty. Nie widać ich, ale można na nie trafić skacząc. Z powietrza wyskakuje wtedy cegiełka i po chwili pokazuje się komunikat do jakiego etapu zostaniesz przeniesiony.

POTWORKI I INNE TAKIE:

SŁONIKI – są tylko w PS1, spadają na niższe platformy, są niezniszczalne, odbijają się od ścian. (-/-)
KRYSZTAŁKI – 100 kryształków daje dodatkowe życie. (25/25)
MURKI – pod niektórymi są bonusy. (50 i 25/50 i 25) <— 25 za bonusowe.
PODSTAWOWE – odbijają się od ścian, spadają na niższe platformy. (50/30)
MAŁŻE – nie spadają na niższe platformy, śmiertelne. (30/40)
PSZCZOŁY – latają na jednej wysokości i odbijają się od ścian, śmiertelne. (50/70)
RAKI – spadają na niższe platformy i odbijają się od ścian, śmiertelne. (90/50)
KRABY – spadają na niższe platformy, śmiertelne. (20/20)
MYSZY – nie spadają na niższe platformy, odbijają się od ścian, trudno na nie naskoczyć. (24?/100)
PIŁECZKI – możliwe tylko do przeskoczenia, niezniszczalne. (-/-)
STRZAŁKI – spadają na niższe platformy i odbijają się od ścian, żółte są niezniszczalne, fioletowe można zabić jak zwykłe potwory. (-/60)
GLISTY – spadają na niższe platfomy, niezniszczalne. (-/-)
KRÓLIKI – odbijają się od ścian, niezniszczalne. (-/-)
REKINY – wyskakują z wody, niezniszczalne. (-/-)
MRÓWY – można je zastrzelić lub przeskoczyć. (0/1000)
SMOKI – można je zastrzelić lub przejść pod nimi. (0/1000)

W nawiasach podana jest punktacja dla GGS/PS1

RADY POMOCNE W UKOŃCZENIU GRY: GREAT GIANNA SISTERS

1. brak BONUS LEVELI, 2 POWER-UPY.
2. brak BONUS LEVELI, 2 POWER-UPY. Na początku możesz rozbić sufit (i ile masz tą umiejętność) i iść do końca etapu ‚po dachu’. Omijasz wtedy bonusy, ale jesteś szybciej na końcu etapu.
3. WARP, brak BONUS LEVELI, 2 POWER-UPY.
4. brak BONUS LEVELI i POWER-UPów. Mrówę na końcu można zastrzelić lub przeskoczyć (trzeba wyczuć moment skoku).
5. BONUS LEVEL w pierwszej dziurze na planszy. 2 POWER-UPY.
6. Tu można wskoczyć na dach (jak w levelu 2) z platformy z kryształami na początku planszy. Musisz stamtąd zejść najpóźniej w trzeciej dziurze (potem nie ma wyjścia i musisz czekać na koniec czasu). 1 BONUS LEVEL, 2 POWER-UPY.
7. brak BONUS LEVELI, 1 POWER-UP.
8. brak BONUS LEVELI i POWER-UPÓW. Mrówę na końcu można zastrzelić lub przeskoczyć (trzeba wyczuć moment skoku).
9. 1 BONUS LEVEL, 1 POWER-UP. Uważaj na glisty (są niezniszczalne).
10. 1 BONUS LEVEL, 1 POWER-UP.
11. 1 POWER-UP.
12. 1 POWER-UP. Smoka na końcu można zastrzelić lub przejść pod nim.
13. 1 BONUS LEVEL, 1 POWER-UP.
14. Uważaj na stromych schodkach na początku planszy. 1 BONUS LEVEL, 1 POWER-UP.
15. 1 BONUS LEVEL, 1 POWER-UP.
16. Za startem, gdzie masz do wyboru trzy drogi, idź środkiem. Smoka na końcu można zastrzelić lub przejśc pod nim.
17. WARP, 1 POWER-UP.
18. 1 POWER-UP.
19. 1 BONUS LEVEL, 1 POWER-UP (?).
20. Brak BONUS LEVELI i POWER-UPÓW. Smoka na końcu można zastrzelić, przejśc pod nim lub najbezpieczniej: wskoczyć na platformę nad nim i iśc w prawo do oporu.
21. 1 BONUS LEVEL, 1 POWER-UP.
22. WARP (za rekinem). 1 POWER-UP.
23. 1 POWER-UP.
24. 1 POWER-UP (bardzo trudny do wzięcia). Mrówę na końcu można zastrzelić lub przeskoczyć.
25. WARP. 2 POWER-UPY (trudne do wzięcia).
26. 1 POWER-UP. ŚLEPY LEVEL!!!
27. 1 POWER-UP.
28. 1 POWER-UP. Smoka na końcu można zastrzelić lub przejśc pod nim.
29. 1 BONUS LEVEL, 2 POWER-UPY.
30. 1 BONUS LEVEL. Przy rządku kryształów z cegiełkami łatwiej jest iść górą.
31. Etap w powietrzu. Nic ciekawego nie ma 🙁
32. Trzeba (pod koniec) wskoczyć do dziury wyglądającej jak BONUS LEVEL, bo jest to koniec etapu (dalej nie ma wyjścia).
33. Ostatni etap. Trzeba biec od razu na maxa w prawo i skoczyć w prawo przed samym smokiem. Jeśli masz broń to idź w lewy róg planszy, odwróć się i nawalaj w smoka. Potem idź w prawo po duży kryształ i KONIEC!

RADY POMOCNE W UKOŃCZENIU GRY: POWER SISTERS 1

1. WARP. 2 POWER-UPY, 2 BONUS LEVELE. Smoka na końcu można zastrzelić lub przejść pod nim.
2. 2 POWER-UPY, 1 BONUS LEVEL.
3. Przy dwóch długich rzędach kryształów najlepiej iść środkiem. 2 POWER-UPY, 1 BONUS LEVEL.
4. Przy dużej przepaści nie skacz na maxa, tylko lekko wyskocz i powinieneś wskoczyć na niską platformę, skacz w ten sam sposób, aby iść dalej. Cegiełki nad przepaścią to podpucha. 2 POWER-UPY, brak BONUS-LEVELI. Przed rekinami jest WARP.
5. 1 POWER-UP i smok na końcu, brak BONUS LEVELI.
6. 1 POWER-UP, 1 BONUS LEVEL. Wyjście w zamku można przeskoczyć – za nim jest smok i drugie wyjście.
7. 1 BONUS LEVEL. Na początku etapu można wskoczyć na dach i iść do końca poziomu. Na końcu jest smok. Jeśli nie masz dobrej broni, to wskocz między beczki i poczekaj, aż wpadniesz – jest to wyjście z levelu.
8. 1 POWER-UP, 1 BONUS LEVEL. Przy wnęce z kryształami (z rakiem na dole) nie idź za daleko, bo nie będziesz mógł wyjść. Później cofnij się kawałek, wskocz na brzeg kolczatki i idź dalej.
9. Przed ogniem jest nowy klocek (nie było go w GGS). Jeśli na niego wskoczysz będziesz się unosił trochę wyżej zamiast stać na nim. Z wysokiej beczki za ogniem skacz jak najdalej – 2 cegły za nim to podpucha.
10. Na początku skocz niżej i idź dołem. W trzecim krysztale jest POWER-UP. 1 BONUS-LEVEL i mrówa na końcu.
11. Na początku idź po dywaniku (cegiełki pod nim to podpucha), podobnie jak końcówka „ramki” z kryształami nad dywanikiem). 1 POWER-UP. W basenie z rekinami możesz iść po dnie. Przez większość etapu można iść po suficie (aż do końca). UWAGA! Nie wchodź po kryształy na końcu etapu, bo możesz już stamtąd nie wyjść.
12. 2 POWER-UPY. Po zbiciu kamienia uważaj, żeby cię on nie przygniótł, bo będziesz musiał czekać na koniec czasu (i stratę życia). Brak BONUS LEVELI.
13. Przy pierwszym rekinie idź górą. W kryształach nie ma POWER-UPÓW. Za dwiema piłeczkami idź dołem (u góry jest ślepy zaułek). Na końcu jest smok. UWAGA! Pierwsze cegły za kolcami (przed smokiem) są fałszywe. Za smokiem dopiero dziura za beczką to wyjście z etapu.
14. Przy „rozjeździe” idź środkiem lub górą (ale nie dołem!!!). Nie wskakuj na dach, bo nie wyjdziesz z etapu.
15. Na początku musisz wskoczyć między dwa pierwsze „trójkąty” lub na dywanik i wtedy na „trójkąt”. Niestety obie te rzeczy są trudne i wymagają nieco wprawy. Mała cegiełka nad wodą za basenem to podpucha. Nad basenem z kolcami przeskocz (nie idź dołem!). 1 POWER-UP. Nie próbuj wchodzić do wyjścia za basenem. To jest WARP o jeden etap… do tyłu!!! Kawałek dalej w kryształach u góry też jest WARP do tyłu! Na końcu jest smok, którego jako jedynego w całej grze, można przeskoczyć górą.
16. Przy pierwszej wodzie idź górą. 1 POWER-UP. Na końcu jest smok. Aby pozbierać wszystkie kryształki skorzystaj z wejścia za smokiem (bo inaczej nie wyjdziesz stamtąd).
17. Na początku nie zbieraj wszystkich kryształów bo nie będziesz mógł wyjść,a wtedy musisz podskoczyć na końcu tego pomieszczenia (po prawej) i będzie tam WARP do etapu… 14-go. Uważaj żeby nie wpaść do baseników, bo możesz już nie wyjść. Przed rekinem (jeszcze na ziemi) jest BONUS LEVEL. 1 POWER-UP.
18. Chmurka na początku to podpucha! Gdy dojdziesz do kolców najpierw zbierz kryształy i dopiero potem rozbij cegły nad sobą. Jest tam POWER-UP. Wskocz na pierwszy domek (nie idź dołem!). Z pierwszego domku skacz na drugi (nie zeskakuj na dół) i do wyjścia.
19. Podłoga na początku (aż do schodów) to podpucha! UWAGA! Żeby zebrać wszystkie kryształki musisz iść środkiem (i zbierać od razu górne) i co jakiś czas się cofać i schodzić na dół po resztę kryształów (trochę dużo tych „i” ;). 1 POWER-UP. Kiedy zobaczysz (trochę nad sobą) drugi rząd cegiełek, skocz na niego jak najdalej. Część cegiełek na początku i na dolnym murku to podpucha.
20. Od razu po twojej prawej stronie jest ognisko! Najlepiej cofnij się trochę przed skokiem. Przy piłeczce musisz skoczyć w murek, rozbić cegły nad sobą i wskoczyć na górę murku (lub iść środkiem murków).Przy rządku kryształów musisz iść dołem (u góry nie ma wyjścia).
21. 1 POWER-UP. Na końcu jest mrówa. Musisz ją szybko zabić, albo jeszcze szybciej iść do wyjścia.
22. Idź parę razy na maxa w prawo i w lewo. Będziesz miał w ten sposób większe pole widzenia. W tym etapie murki z kryształami mają inny kolor niż zwykle. 2 POWER-UPY. Na końcu jest smok.
23. Na początku nie idź basenem (nie ma on dna) tylko górą. Przy trzech rzędach murków (z kryształami w środku) musisz iść dołem (jeśli masz gruszkę to zasuwaj po ogniu :). Za ogniem idź górą, bo dołem nie dasz rady przejść. 1 BONUS LEVEL.
24. Przy kryształach nad ogniem uderz w drugi od końca, a z ziemi wyskoczy POWER-UP.
25. Żeby wziąć pierwszy POWER-UP trzeba trochę pokombinować (zadanie dla ciebie ;). Kawałek dalej jest następny POWER-UP. Na wysoki murek musisz wejść jak w etapie 20-stym. Na końcu jest smok, którego najlepiej załatwić stojąc między ostatnimi dwoma kolcami.
26. Za wodą nie wskakuj po kryształy, bo nie wyjdziesz stamtąd.
27. Za beczką z ogniem (nad wodą) idź górą. Jest tam BONUS LEVEL. Za wieżą można iść zarówno górą jak i dołem (dołem jest łatwiej ;).
28. POWER-UP jest nad wejściem do BONUS LEVELU. Za piłeczką (w tunelach) musisz iść dołem. Potem idź dziurami w murkach. UWAGA! Nie przeskakuj wyjścia, bo tam dalej już nic nie ma.
29. W ostatnim krysztale za drugą wodą jest POWER-UP. W tym etapie są aż 3 BONUS LEVELE !!!
30. 1 POWER-UP. Na końcu etapu (po klatce z dywaników) jeśli możesz chodzić po ogniu to idź górą. Jeśli nie to zbijaj murki i idź dołem lub: idź górą, przeskocz ogień, zakręć w powietrzu, wyląduj w dolnej dziurze, wtedy weź rozbieg i skacz. UWAGA! Nie przeskakuj wyjścia!
31. 1 POWER-UP. Przy kolcach idź górą i wskocz do BONUS LEVELU. Przy wyskakiwaniu trzymaj „prawo”! Jeśli nie idziesz do BONUS LEVELU to możesz iść górą. Na końcu jest smok.
32. Po klatce z dywaników jest beczka, za którą jest ogień. Musisz tam iść dołem. Na końcu jest mrówa.
33. OSTATNI LEVEL!!! Przy basenie z rekinem i królikami musisz się trochę pomęczyć (chyba, że masz gruchę – wtedy idź pod basenem :). Grucha przyda się też podczas ostatniej próby (którą bez niej okropnie trudno jest przejść). Potem weź duży kryształ i KONIEC! Możesz wpisać sie do HIGHSCORA 🙂

OGÓLNE PORADY:

Grucha bardzo przydaje się od 20-stego etapu w PS1, a już w ostatnich trzech etapach jest wręcz niezbędna.
Potworki w -=POWER SISTERS 1=- są inaczej punktowane niż w GREAT GIANNA SISTERS.
Jeżeli spadnie na ciebie kamień (z rozbitej cegły) to czas szybciej ucieka, dopóki spod niego nie wyjdziesz.
Pamiętaj, że możesz stawać na brzegu dużych kolców.
Pod smokiem można przebiegać (trzeba wyczuć w którym momencie).
Zastanów się, czy nie lepsza jest grucha (chodzenie po ogniu) niż grzechotka (dodatkowe życie).
Często patrz na ilość czasu i nie siedź za długo w BONUS LEVELACH.
Nie strzelaj do wind na końcach etapów, bo nie będziesz miał wyjścia jak spadną.
W GREAT GIANNA SISTERS musisz użyć WARPA z 25-go etapu, bo inaczej nie skończysz gry!!!
Nie wszystko jest widoczne gołym okiem…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *