Powiększ

CRACK PL, czyli zostań crackerem! Cz. 2

Odcinek 2 – Nadrabiamy zaległości.

Spotykamy się w trzecim odcinku – niestety brak wolnego czasu spowodował to karygodne niedociągnięcie czasowe z mojej strony. Muszę zatem w niniejszym odcinku nadrobić zaległości, aby potem zapoznać Was z zagadnieniem „crackowania” tzw. gotowych programów do rozpowszechniania (np. już wstępnie „obrobionych” przez crackerów). Będzie więc krótko ale treściwie! Dokończenie poprzedniego odcinka kursu nt. gry „Giana Sisters”…

Część 1 – czyli uwagi na temat sposobów zapisu czasu.

Nim jednak pochłonie nas nowe dość frapujące zajęcie, podrzucę jeszcze kilka rzeczy nt. Giany Sisters. Po uporaniu się z limitem żyć (patrz: odcinek 1) zostało już tylko właściwie zastopowanie upływającego czasu i zlikwidowanie pozbawiania naszej bohaterki z takim trudem zdobywanych power-upów. Z tym pierwszym pójdzie łatwiutko – jak zapewne zwróciliście uwagę, czas jest liczba dziesiętną pomniejszaną o 1. By to uzyskać wystarczy użyć komendy SBC #$01.

Poszukiwanie $E9 $01 (kod sbc #01) przyniesie nam zatrzęsienie odnalezionych adresów… My jednak pomni ‚światłych’ rad z poprzedniego odcinka kursu, poszukamy reprezentacji LICZBOWEJ tego czasu w pamięci. Po kilku próbach odnajdziecie adres, który to przechowuje – $0449. Reszta już banalna, zmienimy SBC #$01 na $00 dla tego adresu i już po kłopocie. Te poszukiwane SBC wyłuskacie w $1D19.

Czas jest jak widać zapisany w jednym bajcie, w większości przypadków będzie jednak zapisany w 2 czy 3-ech. Reprezentacja zapisu w pamięci np. dla 37 sekund może być taka: $33 $37. Ogólna zasada jest więc taka, aby szukać kodów ASCII cyfr licznika lub wprost $03 $07. Jeżeli jednak te poszukiwania nic nie wnoszą, poszukajmy po prostu bajtu o takiej wartości, jak wskazania licznika czasu.

By jednak te poszukiwania nie trwały za długo, użyjemy małego sprytnego TOOLsa mojego autorstwa, przeznaczonego jako procedura wgrywana do pamięci naszej frezerki (po frezowaniu programu) – podobne narzędzia stosuje się w klepaniu trainerów do gier na PC. Gdzie nawiasem mówiąc jest to o niebo prostsze…

Część 2 – czyli uwagi na temat ‚ulepszaczy’ do frezerki Action Replay.

PowiększJak je pisać ? Najlepiej samemu… A poważnie mówiąc, to zapoznajcie się ze stosownym artykułem na ten temat pt. Action Replay w dziale ASEMBLER, czyli w tym gdzie znajdziecie CRACK PL.

Teraz skrócony kurs obsługi tego ‚maleństwa’ Action Bytes Searcher (pobierz), gdyż NAZWA musi być poprzedzona przedrostkiem E i kropką – czyli e.byte searcher – i zawierać tylko 15 znaków (patrz rysunek). Wyjaśnienia co i dla czego musimy robić, szukajcie w przytoczonym już artykule.


Powiększ 1. Wgrywamy grę w celach edukacyjnych
2. Frezujemy (dla przypomnienia ALT + Z lub ALT + F)
3. Wkładamy dysk z ulepszaczem nasze frezerki
4. Wciskamy P (parameters)
5. Wprowadzamy nazwę E.BYTE SEARCHER
6. Wciskamy F1 (poszukiwanie) i podajemy co ma znaleźć
7. Teraz program zrzuci na dysk (plik …byte!…) podejrzane lokacje
8. Wkładamy ponownie dysk z gra i gramy dalej do utraty np. życia
9. Ponownie frezujemy i po wgraniu ulepszacza, wciskamy F3 (porównywanie) z zadaną wartością – czyli na jaką zmieniła się poprzednio
poszukiwana

10. Program wyświetli na ekranie wszystkie podejrzane o to lokacje. I będziemy mogli dokonać kosmetycznych poprawek w tych adresach

Część 3 – kończymy z cheatowaniem Giany Sisters.

Obecnie do pełni szczęścia brakuje nam tylko poprawienia tej ‚niedoróbki’Powiększ, który objawia się utratą wszystkiego co do tej pory zdobyliśmy, gdy tracimy życie. Podam teraz wam tylko same adresy, dla czego akurat te – dojdziecie do tego już sami – bo to jest w końcu kurs crackowania.

STA $0434 na 3 x NOP
w $0A4E
nie znikają nam diamenty

 

 

JSR $2041 na 3 x NOP
w $0C17
STA $22 na 2 x NOP
w $20A0
nie tracisz power-upów

Można jeszcze wiele rzeczy poprawić, ale to już inna bajka…


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *