Cartridge Expander

Budując, a właściwie konstruując swój projekt zmodyfikowanego Commodore 64 o kodowej nazwie Retro64 wpadłem na pomysł, aby jak najwięcej urządzeń elektronicznych przydatnych do współpracy, czy wręcz niezbędnych do jego normalnego, komfortowego działania, umieścić wewnątrz obudowy. Chyba każdy z Nas, jako użytkowników tego komputera pamięta różne żonglerki z cartridge’ami? Ja pamiętam i dlatego wpadłem na pomysł, aby umieścić wewnątrz obudowy te układy, a w obudowie mieć tylko przyciski lub przełączniki do ich przełączania. Rozważałem rożne wersje. Głównie adaptacje gotowych rozwiązań m. in. firmy Datalux. Niby to by było to, ale w XXI wieku toporne przełączanie przełącznikami mechanicznymi to jednak nie to… Zainspirowałem tym pomysłem dwóch kolegów elektroników (dokładnie to Jacek31 i 11111olo). To w głównej mierze dzięki nim powstała finalna wersja urządzenia, które potrafi połączyć ze sobą maksymalnie 8 cartridge’y i C64. Schemat układu przedstawiam poniżej:

Parę słów o działaniu układu. Głównym układem służącym przełączaniu jest układ 4017 (umożliwiający przełączać do 8 cartów) lub zamiennie układ 4022 (do 10 cartów). Układem sterują dwa przełączniki monostabilne: SELECT – pozwalający wybrać cart i RESET – resetujący C64 i inicjujący wybrany układ. Po włączeniu zasilania uruchamia się cart 1. Po naciśnięciu przycisku SELECT wybieramy drugi, trzeci, czwarty itd. Aż wróci do pozycji 1. I tu uwaga. Aby był wybór 3 układów, pozostałe wyjścia układu 4017 (4022) począwszy od linii Q3 należy je połączyć przez diodę do sygnału RESET w/w układu (jak na zamieszczonym schemacie). Przy większej ilości przełączanych cart’ów analogicznie kolejne linie Q muszą być zwarte przez diody do RESET by układ nie wysterował „pustego” cart’u.

Wyjścia sterujące 4017 (4022) sterują:
– układem 4066, który przyłącza linie sygnałowe GAME i EXROM danego cartu do C64,
– układem ULN2803, który dostarcza zasilania do danego cart’u.

Zasilanie każdego cart’u musi być oddzielane, by układy nie kolidowały ze sobą. Praktycznie te 3 linie – +5V, EXROM i GAME wystarczają do bezkonfliktowego przełączania układów. W moim przypadku, czyli przy podłączeniu Action Replay 7.3, Final 3 i Black Box 8 nie występują żadne problemy i układ działa stabilnie.

Na schemacie nie jest to narysowane, jest to oczywiste, ale trzeba o tym napisać. Oczywiście wszystkie wykorzystane linie cartridge’y należy połączyć ze sobą równolegle z właściwą linią w C64. Zalecam jak najbardziej posuniętą ostrożność, gdyż o pomyłkę czy błąd przy podłączaniu nie jest trudno, a chyba nie muszę tu o tym pisać czym to się może skończyć. Jeśli ktoś coś popsuje to niestety może mieć w tym momencie pretensje tylko do siebie.
Na koniec życzę udanego uruchomienia i dużo satysfakcji z działania układu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *