Beach Head
Beach Head nie jest niczym skomplikowanym. Dysponujemy flotą składającą się z dziesięciu okrętów wojennych i mamy do wykonania bardzo ważne, aczkolwiek prozaiczne zadanie - zniszczyć wrogą bazę. Już na samym początku musimy dokonać pewnego wyboru, gdyż desant możemy przeprowadzić w dwojaki sposób. Pierwsze rozwiązanie to atak bezpośredni, który jest dość niebezpieczny, gdyż od razu zostaniemy zauważeni i zaatakowani przez liczne siły wroga. Jest jednak lepszy sposób na przeprowadzenie akcji, a mianowicie atak z zaskoczenia. W tym celu zamiast wpływać bezpośrednio do zatoki, przeciskamy się przez ukryty kanał. Jest on bardzo dobrze przygotowany na przybycie intruzów. Wszędzie pływają miny, a ze ścian, co chwilę wystrzeliwane są torpedy. Gdy już przeprowadzimy nasze okręty przez wrogi kanał, płyniemy szybko w stronę wrogich jednostek. Kolesie są nieco zdezorientowani i nie dysponują pełną siłą bojową (większość marynarzy pewnie siedzi w knajpach:)).
Będziemy, więc mieli do zniszczenia dużo mniej jednostek, niż miałoby to miejsce w przypadku bezpośredniego ataku. Najpierw musimy zestrzelić wrogie maszyny. Jeśli jakaś przedrze się przez ogień naszych działek to zaatakuje okręt. Gdy licznik uszkodzeń wskaże 20 tracimy jeden okręt. Następny etap to zatapianie wrogich jednostek. Po oddaniu strzału będziemy powiadamiani o tym ile metrów za blisko, bądź za daleko strzeliliśmy. Trzeba wtedy zmienić kąt nachylenia lufy. Każde 0.5 stopnia to 100 metrów. Gdy już zatopimy wrogie jednostki możemy podpłynąć do bazy i przeprowadzić desant. Z pierwszych czterech statków zostaną wyładowane po 2 czołgi, czyli maksymalnie będziemy mieli ich do dyspozycji 8. Teraz, aby dotrzeć do bazy musimy przeprowadzić maksymalną ilość jednostek przez linię obrony wroga. Gdy już to zrobimy musimy za pomocą działa 114 mm. zlikwidować silnie broniony fort nieprzyjaciela. Trzeba się jednak spieszyć i uporać się ze stanowiskami strzelniczymi zanim działo nieprzyjaciela zostanie wycelowane w stronę naszego czołgu. Nie jest to rzecz trudna, ale na pewno niewykonalna przy użyciu tylko jednego czołgu, tak, więc lepiej, ażeby przeprowadzić ich więcej.
Beach Head to bardzo interesująca gierka, ale trochę krótka. Napisana już dość dawno, bo w 1983 roku. Jednak przetrwała bardzo długo i wielu czerpało z niej pomysły na nowe produkcje (np. Accolade stworzyło w 1987 roku grę Power At Sea, która jest tylko trochę bardziej rozbudowana niż BH). Grafika jak najbardziej w porządku, gorzej z dźwiękiem, ale też ujdzie.
Polecam przede wszystkim amatorom gier o tematyce wojennej.
Data wydania: 1983
Producent: Access Software Inc.
Pobierz plik z grą
Radek 'Werbel' Bergier
Ocena:
Beach Head - dokładny opis z instrukcją
Przedstawiamy bardzo, naszym zdaniem, interesującą grę pod nazwą BEACH HEAD. Łączy ona cechy gry strategicznej, symulacyjnej i zręcznościowej. Efektowna i precyzyjna grafika, a także bogata oprawa dźwiękowa sprawiają, że grę tę możemy zaliczyć do najlepszych tego typu.
BEACH HEAD składa się z kilku etapów:
* doprowadzenie bojowej flotylli desantowej do strzeżonego przez obce okręty brzegu
* walka z eskadrą samolotów
* bitwa morska
* uchwycenie i umocnienie przyczółka
* zniszczenie głównego punktu obrony wroga
Sposób dotarcia do brzegu zależy od Twojego wyboru. Możesz płynąć od razu do brzegu, jawnie i otwarcie, powodując tym samym alarm wszystkich jednostek defensywy wroga. Drugim wyjściem jest trudna, tajna operacja ataku przez zaminowany kanał.
Dysponujesz dziesięcioma okrętami desantowymi. Twym zadaniem jest bezpieczne doprowadzenie ich do wybrzeża zajętego przez wroga.
Pamiętaj o jednym: im więcej okrętów dotrze do brzegu, tym więcej czołgów będziesz miał do dyspozycji, co znacznie zwiększy Twoje szanse na końcowy sukces.
POCZĄTEK GRY
Po załadowaniu programu ukaże się MENU, w którym będzie do wyboru osiem wariantów (cztery poziomy trudności, każdy dla jednego lub dwu graczy). Opcja dla dwu graczy sprawi, że po każdym etapie nastąpi zmiana gracza.
Jeżeli grają dwie osoby, ich strategia będzie jednakowa, to znaczy że obydwaj gracze przechodzą przez zaminowany kanał lub obydwaj wpływają do zatoki przez cieśninę.
OTWARTY ATAK
Jeżeli wybrałeś drogę łatwiejszą - musisz się spieszyć. W stosunkowo krótkim czasie zostanie ona zatarasowana przez straż brzybrzeżną wroga. Musisz przepłynąć dosyć szeroką na szczęście cieśninę, zanim zostanie zamknięta, potem będzie za późno. Tym samym pozostanie Ci tylko droga przez kanał.
Na mapie Twoja pozycja jest zaznaczona symbolem z czterech punktów, pozycja floty nieprzyjaciela symbolem z sześciu punktów, poruszając joystickiem zmieniasz położenie swoich wojsk.
REJS PRZEZ KANAŁ
Droga ta jest bardziej niebezpieczna z uwagi na liczne miny i torpedy. Twoje okręty mogą poruszać się z różną prędkością, zmieniasz je joystickiem w przód (zwiększanie szybkości) lub w tył (zwalnianie). Kierując w lewo i w prawo musisz starać się omijać nieruchome miny, jednocześnie uważaj na pojawiające się znienacka torpedy.
Rejs przez kanał, mimo swej niewątpliwej trudności, ma swoje również poważne zalety:
* zaskoczenie przeciwnika
* w razie sukcesu znacznie wzrośnie Twoja punktacja, a co za tym idzie, Twoje szanse na sukces końcowy
WALKA Z LOTNICTWEM
Po wpłynięciu do zatoki Twoje okręty zostaną zaatakowane przez nieprzyjacielskie lotnictwo. Ilość wrogich samolotów jest uzależniona od wybranej przez Ciebie drogi. Jeżeli przepłynąłeś przez zaminowany kanał - to zaatakuje Cię dwukrotnie mniej samolotów, niż po ataku łatwiejszą drogą (wróg zaskoczony nie przygotował się dostatecznie na Twoje przybycie). Musisz zestrzelić wszystkie atakujące samoloty, samolot przepuszczony powróci znów na pole walki. Do dyspozycji masz sprzężone działko kaliber 40 mm, którym możesz sterować w pionie i poziomie. Rozrywające się pociski z Twego działka pozwalają korygować kierunek ognia.
Nie trafiony przez Ciebie samolot zbombarduje Twoje okręty, powodując dwa uszkodzenia, po dwudziestu Twój okręt idzie na dno! Od czasu do czasu przelatują również samoloty transportowe i zwiadowcze, staraj się je zestrzelić, punktacja znacznie wzrośnie.
Staraj się zestrzelić samolot na dość niskiej wysokości, bo gdy nadleci blisko, zazwyczaj gwałtownym skrętem ucieknie w bok i zaatakuje Twój okręt.
BITWA MORSKA
Walka z nieprzyjacielską flotą to następny etap Twojej operacji. Tym razem dysponujesz działem kalibru 250 mm, za pomocą którego musisz zniszczyć pięć okrętów wroga. Każdy z tych okrętów znajduje się w innej odległości. Dzięki dalmierzowi możesz na bieżąco korygować ustawienie lufy. Joystickiem do przodu obniżasz lufę działa (zmniejszasz zasięg pocisku), do tyłu podnosisz ją (zwiększasz zasięg). Jedno popchnięcie joysticka zmienia kąt ustawienia działa o 0,50 (pół stopnia), powodując zmianę zasięgu strzału o 100 jardów. Jeżeli dłużej przytrzymasz joystick w przód lub tył, nastąpi bardzo szybka korekta kąta. Po każdym strzale w prawym dolnym rogu ekranu ukaże się komunikat o celności strzału, na przykład:
200 LONG - O 200 jardów za daleko, trzeba:
* opuścić lufę o 10
* pchnąć joystick dwa razy do przodu
1200 SHORT - O 1200 jardów za blisko, trzeba:
* podnieść działo o 60, można to zrobić przyciągając joystick 12 razy do siebie.
Jak z tego widać, należy po strzale odczekać chwilę nie ruszając joysticka, by prawidłowo odczytać wskazania dalmierza. Komunikat o celności strzału jest podawany bowiem po osiągnięciu przez pocisk linii wody. Jeżeli zmienimy kąt ustawienia, to wskazanie nie będzie dokładne, co jest istotne zwłaszcza przy strzałach już bardzo bliskich celu. Przeciwnik również usiłuje się "wstrzelać", musisz więc działać szybko.
Staraj się zniszczyć przepływający statek - lotniskowiec, podwyższy to znacznie Twoją punktację.
Jeżeli uda Ci się przeprowadzić więcej niż cztery okręty, to za każdy dodatkowy uzyskasz premię punktową.
DESANT
Wysadzenie desantu i likwidacja punktów oporu przeciwnika to kolejne zadania, które będziesz musiał wykonać. Wygląda to następująco: po dotarciu do brzegu wyładowujesz z okrętów czołgi (za każdy statek od jednego do czterech otrzymasz dwa czołgi - maksymalnie osiem), następnie Twoja kolumna czołgów musi się pojedynczo przedrzeć przez silnie umocnione pozycje wroga. W skład umocnień wchodzą: karabiny maszynowe, czołgi, miny, bunkry oraz rowy przeciwczołgowe. Za każdy zniszczony punkt oporu wroga otrzymasz odpowiednią ilość punktów. Nie strzelaj do przeciwnika z bliska - jeżeli znajdziesz się w pobliżu eksplozji, Twój czołg zostanie również zniszczony.
BUNKIER DOWODZENIA WROGA
Ostatnim bastionem obronnym wroga jest silnie umocniony fort. Znajduje się w nim dziesięć otworów strzelniczych oraz działo umieszczone na szczycie. Dysponując działem przeciwpancernym kalibru 114 mm musisz zniszczyć kolejno otwierające się strzelnice - trzeba to zrobić szybko, zanim działo na szczycie fortu zostanie wycelowane w Twoją stronę. Praktycznie niewykonalne jest zniszczenie twierdzy przy użyciu tylko jednego czołgu, dla tego tak ważne jest, by na brzegu znalazło się ich więcej.
Po unieszkodliwieniu wszystkich dziesięciu strzelnic ogromne działo na szczycie fortu zostanie wysadzone przez załogę, która następnie wywiesi białą flagę na znak poddania.
PUNKTACJA
Zestrzelenie samolotu - 400 pkt.
Zniszczenie karabinu maszynowego - 400 pkt.
Zniszczenie wieży - 600 pkt.
Zniszczenie bunkra - 800 pkt.
Zniszczenie czołgu - 1 000 pkt.
Zatopienie okrętu - 2 000 pkt.
Zestrzelenie samolotu transportowego - 2 000 pkt.
Zniszczenie strzelnicy w forcie - 2 000 pkt.
Przeprawienie dodatkowego okrętu - 2 000 pkt.
Przepłynięcie cieśniny okrętem - 3 000 pkt.
Zatopienie lotniskowca - 10 000 pkt.
Zniszczenie fortu - 20 000 pkt.
SŁOWNICZEK
TANKS - czołgi
SHIP - statki
AMMUNITION - zapasy amunicji
SHORT - zbyt bliski strzał
LONG - zbyt daleki strzał
PLAYER - numer gracza (1 lub 2)
SCORE - punkty (dotychczasowy wynik)
LEVEL - poziom gry
DAMAGES - zniszczenia (ilość uszkodzeń)
DEG ELEV - kąt ustawienia działa
RADA
Rada dla wygodnickich: jeżeli nie masz ochoty albo też nie potrafisz przejść poszczególnych etapów, po załadowaniu się gry i pokazaniu MENU nie wciskaj żadnego klawisza, tylko poczekaj chwilę. Komputer rozpocznie demonstrację gry, przechodząc kolejne etapy. W każdej chwili możesz się włączyć do gry i kontynuować ją dalej. Możesz więc to zrobić przy forcie, gdy komputer zniszczy większość strzelnic, a działo dochodzi prawie do końca. Zostaje Ci wtedy do trafienia tylko kilka strzelnic, a masz do dyspozycji wszystkie czołgi. Wystarczy trafić parę razy i zostajesz zwycięzcą. Ale czy da ci to satysfakcję z gry?...
Wydawnictwo PALMApress
Wrocław 1991
|