Defender Of The Crown
OBROŃCA KORONY (ang. Defender of the Crown) - to jedna z najlepszych strategicznych gier tekstowych. Aczkolwiek wersja oryginalna (angielska) powoduje pewne utrudnienia dla nie znających tego języka, proponujemy jednak korzystanie z niej, bowiem niezła wersja spolszczona ma niestety wiele błędów (zarówno na kasecie, jak i na dysku).
LEGENDA
"Król umarł, niech żyje Król !!!" - tego okrzyku niestety podwładni nie wznieśli, jak to bywało w takich sytuacjach. Owszem, król umarł, ale nie ma następcy, którego zawołaniem "niech żyje Król" można by było ogłosić władcą starej pięknej Anglii. Do korony (która zresztą zaginęła po śmierci monarchy) rości sobie pretensje poza Tobą (lojalnym obrońcą angielskiej korony) również trzech zbuntowanych i chciwych, normańskich lordów. Pozostali byli podwładni wielkiego króla zachowują się różnie, są do Ciebie nastawieni wrogo lub neutralnie, raczej nie są Twymi sojusznikami, aczkolwiek czasem pozwolą Ci na przemarsz
Twych wojsk przez swe terytoria. Umiejętne postępowanie, odwaga w bitwach i na rycerskich turniejach, ekonomiczne zarządzanie posiadanym majątkiem to cechy, którymi powinieneś się wykazać, by ponownie zjednoczyć Anglię i koronować się w blasku chwały na króla Anglii, dla dobra kraju i Twych poddanych.
Masz też jeszcze jedno zadanie, które co prawda obowiązkowe nie jest, nie mniej pomaga wydatnie w osiągnięciu głównego celu. Otóż na początku dowiadujesz się, że Twoja przyszła żona została porwana przez jednego ze zbuntowanych lordów i jest więziona w wieży jego zamku. Na prośbę jej ojca i rzecz jasna własnego, szlachetnego sumienia, możesz próbować ją uwolnić. Brzydko mówiąc opłaca się ta trudna misja, żona bowiem wniesie Ci w wianie połowę ziemi i majątku jej ojca, co wyraźnie poprawi Twoją kondycję finansową, teść w dodatku zostaje Twoim politycznym i wojskowym sojusznikiem. O dziwo, jeżeli nie podejmiesz się tej sprawy i w efekcie zostaniesz starym kawalerem, to Twoja siła i sprawność dowódcy spada o jeden punkt. Widocznie twórcy programu uznali, że rycerz uhonorowany wstążką swej miłej to lepszy rycerz...
Jeżeli Ci się powiedzie misja scalenia kraju, to nagrodą będzie (poza pełnym miłości spojrzeniem lubej) korona Anglii. Jeśli zaś nie, to... komputer zaproponuje Ci wgranie gry raz jeszcze, co czym prędzej zrób, bo uciśniony lud Albionu czeka z utęsknieniem na swego wybawcę.
CZAS
Kolejne etapy gry to miesięczne odcinki, w których możesz uzupełnić swą armię, wypowiedzieć i stoczyć wojnę, zdobyć nowe ziemie. Po tym okresie wpływa do Twego skarbca określona ilość sztuk złota (maksymalnie 68 ze wszystkich terytoriów).
GŁÓWNY BOHATER
Twoja sytuacja przed ekranem monitora jest lepsza, niż prawdziwego kandydata do korony. Nie licząc oczywiście istotnego faktu, że przegrana nie wiąże się z utratą głowy, to masz jeszcze możliwość wyboru głównego bohatera, którym będziesz sterował w grze. W zależności od Twych planów możesz wybrać tego, który do tych planów będzie najlepiej pasował.
Do wyboru jest trzech rycerzy, różnią się od siebie organizacyjnymi zdolnościami, umiejętnością prowadzenia wojen, szlachetnością i sprawiedliwością, oraz znajomością kunsztu walki wręcz. Te ostatnie przydają się szczególnie na turniejach rycerskich (nie możesz od nich stronić), w misji zdobywania złota (przyda się), czy oswobodzenia porwanej księżniczki (przyda się ... majątek jej ojca).
Najważniejszą jednakże cechą są umiejętności dowodzenia armią. Od tego zależą ewentualne straty w potyczkach z przeciwnikami.
Kolejne liczby oznaczają więc:
LEADERSHIP - umiejętność dowodzenia
JOUSTING - szlachetność, sprawiedliwość
SWORDPLAY - opanowanie walki wręcz
Każdy z kandydatów może reprezentować różny poziom (pamiętaj, że wybrany przez Ciebie poziom dotyczy także Twych wrogów):
WEAK - słaby
AVERAGE - średni
GOOD - dobry
STRONG - znakomity
Oprócz tych danych nasz tu też informacje:
INCOME - wpływająca co miesiąc do skarbca kwota w twardej walucie - sztuki złota
GOLD - tyle masz obecnie w skarbcu
Jeżeli kandydat Ci nie odpowiada, to zmień go ruszając joystickiem w górę lub w dół. Po natrafieniu na odpowiedniego naciśnij FIRE by przejść dalej.
A oto trójka rycerzy do wyboru:
Wilfred of Ivanhoe - dobry we wszystkim, lecz nie znakomity
Goeffrey Longsword - mistrz turniejów, kiepski dowódca
Wolfric the Wild - znakomity wódz
MAPA
Schematyczny rysunek Anglii pozwala się zorientować w sytuacji. Chorągiewki oznaczają zamki i ziemie, będące pod panowaniem brzydkich, zbuntowanych lordów normańskich. Włości neutralnych (na razie) saksońskich książąt i baronów będą zaznaczone tarczami. Jeżeli wkroczysz na te terytoria bez uprzedniego zapytania o zgodę, albo zapytawszy nie uzyskasz jej, to są dwa wyjścia - wygrasz i podporządkowujesz ich sobie całkowicie, albo przegrasz i ...
Jeżeli zaś wkroczysz tam za zgodą właściciela, oznacza to dobrowolne podporządkowanie się Twym rozkazom i kontroli (oznacza to także przejęcie dochodów z danych ziem).
Twoje posiadłości są zaznaczone na mapie czarną tarczą (co nie oznacza wcale czarnego charakteru, wręcz przeciwnie, Ty musisz być prawy i szlachetny, jak przystało na przyszłego króla Anglii).
Aktualne miejsce pobytu Twej niezwyciężonej (o nadziejo słodka!) armii symbolizuje sylwetka czarnego konia.
Jak wspomnieliśmy już, jest trzech paskudnych Normanów, są oznaczeni na mapie chorągiewkami. Tarcz i chorągiewek na początku gry jest po trzy, siły więc są wyrównane, przeważyć musi zatem Twój spryt, prawość i odwaga.
OPCJE
Obok mapy (w lewym, górnym rogu) znajduje się pole głównych decyzji i poleceń. Wybierasz je joystickiem, naprowadzając strzałkę na wybraną opcję i naciskając FIRE. Gdy się pomylisz, nie ma strachu - czym prędzej odwołaj to polecenie przesuwając strzałkę obok mapy i naciskając FIRE. Nie można jedynie wyjść z opcji PASS i TOURNAMENT. A oto opcje:
TOURNAMENT - wielki turniej rycerski
Może być zorganizowany przez Ciebie, jak i każdego innego rycerza. Finansowo kosztuje niedużo (tylko 5 sztuk złota) zważywszy na spodziewane zyski, ale pochłania tyle Twego czasu i energii, że w danym miesiącu nie jesteś w stanie nic więcej zrobić. Wygrana w turnieju to spore korzyści. Walcząc o sławę (fame) wzmacniasz swój prestiż i samopoczucie, walcząc zaś o ziemie (land) możesz dość łatwo (jeśli oczywiście wygrasz...) powiększyć swe terytorium. Wskaż przed pojedynkiem część Anglii, na której nie ma zamku, a o którą chcesz walczyć, nakieruj joystickiem ostrze kopii na tarczę przeciwnika, przy bezpośrednim starciu naciśnij FIRE, by wysadzić przeciwnika z siodła. To wszystko! Zwycięstwo przyniesie Ci panowanie nad nowymi ziemiami. Po turnieju wracasz do ekranu z mapą Anglii, gdzie Twój nowa zdobycz jest już uwidoczniona.
CONQUEST
Ta opcja to główne pole Twego działania. Masz tu do wyboru kilka kolejnych możliwości:
READ MAP
Przesuń joystickiem strzałkę na interesujące Cię hrabstwo i naciśnij FIRE. Uzyskasz informacje o miesięcznym dochodzie, który wpływa (lub może wpływać) do Twego skarbca, aktualnym właścicielu ziemi i ilości jego ludzi. Po przeanalizowaniu danych naprowadź strzałkę na pole obok mapy i naciśnij FIRE, by wrócić do MENU.
MOVE ARMY
Polecenia dotyczące ruchów Twych wojsk (jeśli je masz). oczywiście, jak i w życiu, tak i tu istnieją pewne ograniczenia:
- nie można skakać po mapie, Twa armia może przenieść się w jednym ruchu tylko na ziemie, które sąsiadują z aktualnym miejscem stacjonowania (czarny konik)
- wkroczenie wojsk na ziemie sprzymierzeńców lub neutralnych może być dwojakie: po uprzednim zapytaniu o pozwolenie: do you seek safe passage through my land - lub bez pytania. To ostatnie, jak też wejście bez uzyskania zgody (ACCEPT to zezwolenie) oznacza wypowiedzenie wojny.
TRANSFER
Umożliwia przemieszczanie zasobów z głównego zamku do miejsca stacjonowania armii i odwrotnie. Przenosić można (joystickiem):
Soldiers - żołnierze
Knights - rycerze
Catapults - katapulty
Po wybraniu i naciśnięciu FIRE należy ustalić ilość do przeniesienia (joystick lewo-prawo) i znów nacisnąć FIRE. DONE - wyjście do mapy. Operacja nie powoduje straty czasu.
GO RAIDING
To rajd po złoto. Gdy jesteś w trudnej sytuacji finansowej, a otwarty atak na silniejszego wroga nie rokuje szans, możesz się pokusić na ryzykowną wycieczkę. Niewielkimi siłami atakujesz wcześniej wybrany zamek. Na pytanie:
SELECT CASTEL TO RAID
Wybierz joystickiem zamek wroga. Jeżeli pokonasz strzegących zamku rycerzy, to w sypialni napchasz kieszenie kosztownościami, które poprawią Twój budżet. Przegrana spowoduje spadek Twych zdolności dowódczych. Taka operacja zajmie Ci cały miesiąc, po jej ukończeniu powrócisz do mapy Anglii.
BUY ARMY
Uzupełnianie stanu armii. Tracisz na niej co prawda cały miesiąc, ale masz możliwość dokupienia rycerzy, żołnierzy, zamku.
Nie jest to trudne, wystarczy mieć pieniądze... Oto ceny:
Soldier - żołnierz 1 sztuka złota
Knight - konny rycerz 8 sztuk złota
Catapult - katapulta 15 sztuk złota
Castle - zamek 20 sztuk złota
W cenę zamku wliczonych jest 10 żołnierzy.
PASS
Jeżeli chcesz odpocząć przez miesiąc, możesz ze spokojem wybrać tę opcję. Wydarzenia toczą się swoim trybem, złoto napływa z podległych Ci ziem, masz czas na nowe, wspaniałe plany.
SZTURM NA ZAMEK
Jeżeli finanse pozwoliły Ci na zakup odpowiedniej ilości rycerzy, żołnierzy i przynajmniej jednej katapulty, to w czasie oblężenia zamku masz duże szansę. Na ekranie widzisz:
- ilość strzałów
- ilość obrońców
- pociski do katapulty
- zapalające
- kartacze
- kamienie
Oblężenie należy zacząć od zburzenia kamiennymi pociskami murów, potem można strzelać kartaczami i pociskami zapalającymi. Strzałów masz tylko sześć, więc trzeba strzelać rozważnie. Gdy obrońcy odpowiednio "skruszeli", można przypuścić ostateczny atak.
Jeżeli nie posiadasz katapult, to możesz przystąpić od razu do szturmu na zamek wybierając polecenie CASE FIRING, ale atak taki ma dużo mniejsze szansę.
WALKA
W czasie walki przez cały czas masz do wyboru następujące polecenia:
- ostre natarcie
- walka wręcz
- bombardowanie
- atak ze skrzydła
- ucieczka
Wybierz joystickiem rozkaz i naciśnij FIRE.
ROBIN HOOD
Twoim jedynym całkowicie pewnym sprzymierzeńcem jest w trakcie całej gry Robert z Locksley, czyli tajemniczy władca lasów Sherwood. Jego pomoc jest często decydująca, leśni ludzie pomogą w oblężeniu, mogą uczestniczyć w nocnej wyprawie po złoto czy uwalnianiu księżniczki. Przed taką akcją trzeba udać się do Sherwood (wybierając joystickiem na mapie) i poprosić Robin Hooda o pomoc. Pamiętaj jednak, że tylko trzykrotnie leśni ludzie Robin Hooda przybędą na wezwanie. Zastanów się dobrze, zanim głos Twego rogu wywoła ich z lasu!
RADA
Pamiętaj, że Twój zamek rodowy jest podstawą egzystencji. Jeżeli w czasie walki utracisz go, nastąpi koniec. Ale ta zależność ma też swoje dobre strony. Wszyscy przeciwnicy są w takiej samej sytuacji. Zamiast w ciężkim trudzie zdobywać mozolnie poszczególne ziemie któregoś lorda, wystarczy napaść na jego główną siedzibę. W razie powodzenia wszystkie jego posiadłości staną się Twoją własnością.
Data wydania: 1987
Producent: Cinemaware
Pobierz plik z grą
Palmapress 1991 - wpisał Krzysztof Romanowski
Ocena:
|