Produkty firmy Commodore - Komputery
Poniżej zamieszczamy produkty wyprodukowane przez firmę Commodore. Już teraz możemy śmiało powiedzieć, że brakuje tu: modemów, piór świetlnych, joysticków, klawiatur muzycznych czy przystawek perkusyjnych (digi-drum), a nawet tabliczek graficznych (tabletów) oraz digitizerów obrazu i dźwięku. Część z nich albo kosztowała słone pieniądze, albo nie była łatwo osiągalna. Niewątliwe jest też, że część z tych produktów okazała się "niewypałami", wobec czego firma mogła zaprzestać ich produkcji. Tym niemniej dziękujemy Thorgalowi - redaktorowi "Świata Komody" - za udostępnienie materiałów, które wzbogaciły ten artykuł (zdjęcia pochodzą z materiałów własnych oraz C&A i 64'er). Zebrał dla Was i przedstawił Reiter. ENJOY!

VIC-20 Jeden z pierwszych komputerów domowych (1981), procesor 6502 1MHz, pamięć RAM 5kB, ROM 20kB. BASIC w wersji 2.0, pozbawiony poleceń do grafiki i dźwięku. Układ graficzny pozwala na wyświetlenie 16 kolorów w trybie tekstowym (22x23) lub 2 kolorów w trybie graficznym (176x184), a także 8 niezależnych sprites. Układ dźwiękowy 3-kanałowy ze wspólnym wyjściem.

C64 Powstał w 1982 roku. Procesor 6510 1MHz, pamięć RAM 64kB, dla użytkownika 38911 bajtów, ROM 20kB. BASIC w wersji 2.0, pozbawiony poleceń do grafiki i dźwięku. Układ graficzny pozwala na wyświetlenie 16 kolorów w trybie tekstowym (40x25) i 2 kolorów w trybie graficznym (320x200) lub 4 kolory w trybie graficznym (160x200), a także 8 niezależnych sprites. Układ dźwiękowy 3-kanałowy ze wspólnym wyjściem.

SX-64 Powstał w 1983 roku. Jest to odmiana C64 w pełni z nim kompatybilna, gdzie w jednej obudowie znajduje się 5-cio calowy monitor, komputer i miejsce na 2 stacje dysków 1541(bez ich obudowy) lub na stację i magnetofon. Brak gniazda magnetofonu, klawiatura oddzielona.

C64 II Powstał równolegle z SX-64. Tutaj zmiany, w stosunku do C64, polegają głównie na zastosowaniu innych układów pamięci, procesora czy układu dźwiękowego, lecz z punktu widzenia użytkownika nie ma to większego znaczenia. Obudowa stylizowana na kształt C128.

C PLUS/4 Powstał w 1984 roku. Procesor 7502 1MHz, pamięć RAM 64kB, dla użytkownika 60781 bajtów, ROM 32kB. BASIC w wersji 3.5, uzupełniony w polecenia do grafiki i dźwięku. Układ graficzny pozwala na wyświetlenie 121 kolorów (możliwość sterowania luminacją) w trybie tekstowym (40x25) i 2 kolorów w trybie graficznym (320x200) lub 4 kolory w trybie graficznym (160x200), brak możliwości używania sprites. Układ dźwiękowy 1-kanałowy ze wspólnym wyjściem. Nowe, niekompatybilne wyjścia joysticków i magnetofonu, brak USER PORT-u, wbudowany monitor języka maszynowego oraz w dodatkowej pamięci ROM: edytor tekstu, baza danych i arkusz kalkulacyjny.
C16 Powstał w 1984 roku, miał być następcą VIC-20. Procesor 7501 1MHz, pamięć RAM 16kB, dla użytkownika 12048 bajtów, ROM 32kB. BASIC w wersji 3.5, uzupełniony w polecenia do grafiki i dźwięku. Układ graficzny pozwala na wyświetlenie 121 kolorów (możliwość sterowania luminacją) w trybie tekstowym (40x25) i 2 kolorów w trybie graficznym (320x200) lub 4 kolory w trybie graficznym (160x200), brak możliwości używania sprites. Układ dźwiękowy 1-kanałowy ze wspólnym wyjściem. Nowe, niekompatybilne wyjścia joysticków i magnetofonu, brak USER PORT-u, wbudowany monitor języka maszynowego. Po rozszerzeniu pamięci RAM do 64kB kompatybilny z PLUS/4.

C 116 Możliwości takie same jak w C16, zastosowano klawiaturę z gumowymi przyciskami. Po rozszerzeniu pamięci RAM do 64kB kompatybilny z PLUS/4.

C128 Powstał w 1985 roku, miał być następcą C64. Procesor 8502 1MHz lub 2MHz oraz procesor Z80 (do pracy w systemie CP/M Plus 3.0), pamięć RAM 128kB (rozszerzalna do 640kB), dla użytkownika 122311 bajtów, ROM 48kB. BASIC w wersji 7.0, uzupełniony w polecenia do grafiki i dźwięku. Układ graficzny pozwala na wyświetlenie 16 kolorów w trybie tekstowym (80x25) lub (40x25) i 2 kolorów w trybie graficznym (640x200) lub (320x200) lub 4 kolory w trybie graficznym (160x200), a także 8 niezależnych sprites. Dwa oddzielne wyjścia wizji: kompozytowe i RGB. Układ dźwiękowy 3-kanałowy ze wspólnym wyjściem.

C128D Posiada wszystkie funkcje jak C128, ale ma oddzielną klawiaturę i wbudowaną stację dysków 1571. Występuje w dwóch wersjach: plastikowej i metalowej (pozbawiona wentylatora chłodzącego).
C64 C
Powstał w 1986 roku. Tutaj zmiany, w stosunku do C64 II, polegają głównie na zmianie układu dźwiękowego SID, przez co samplingi są cichsze, oraz modernizacji zasilacza.
C64 VGS
Był to zestaw przeznaczony głównie do gier - Video Game System - w skład którego wchodził: C64 C (w obudowie starego typu, w jasnych kolorach), joystick oraz kartridż z 3 grami. Obok nowego uładu SID, zmieniono układ graficzny VIC, przez co pewien odsetek programów (głównie użytkowych) nie działa poprawnie.
Artykuł zapożyczony z serwisu Filety On-Line. Dzięki Reiter!
|