Aktualności: C64 Power - online od stycznia 2000 !

Autor Wątek: Legalność cartridge'y - samoróbek  (Przeczytany 4476 razy)

0 użytkowników i 5 Gości przegląda ten wątek.

Offline comankh

  • 1liner
  • Level 6
  • *
  • Wiadomości: 1854
    • Ty Bułko!
Legalność cartridge'y - samoróbek
« Odpowiedź #60 dnia: 13 Stycznia 2014, 23:41 »
not.

biorac pod uwage ile placili polscy wydawcy ...

Offline wegi

  • Level 7
  • *******
  • Wiadomości: 2588
Legalność cartridge'y - samoróbek
« Odpowiedź #61 dnia: 13 Stycznia 2014, 23:51 »
Umpa umpa tytki frytki mam w dupie kilo nitki.

No dobra zaszufladkowałeś już olo potężne przestępstwa czyni z których zbudował 2 wille niech idzie siedzieć... Jak się to teraz ma do

 wbijanych wsadów AR6, AR4 (aka 7.3) do flasza  MA ?

Czy tylko jesteś mały kali, żeby udupić olo a siebie nie wtopić ?????????????

Podpowiem ci "to były biny jakby referencyjne" \"\" znamy skundyś takie prawotwórstwo ??? \"\"


Umpa umpa tytki frytki mam w dupie kilo nitki.

A my sprzedamy CBM Asteroids na złość haaaaaaaaaaaaa
Gdy po wynalezieniu komputera kwantowego jedni pytali o sposób wytwarzania prądu, kisiel pytał jak wytwarzać świeczki...

NIECH NIE BĘDZIE NICZEGO !!!

CZY RAF PIŁ Z JERICHA KUBECZKA ???

Offline comankh

  • 1liner
  • Level 6
  • *
  • Wiadomości: 1854
    • Ty Bułko!
Legalność cartridge'y - samoróbek
« Odpowiedź #62 dnia: 14 Stycznia 2014, 00:13 »
wegi:
wbijanych wsadów AR6, AR4 (aka 7.3) do flasza MA ?

tak jak ma sie dwudziestokilku letni cartridge zhackowany po drodze na milion sposobow do zeszzlorocznej gry spiraconej przez jednego debila.

wegi:
sprzedamy

http://www.trademarkia.com/asteroids-77021999.html

Offline BagoZonde

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 1055
    • http://www.commocore.com
Legalność cartridge'y - samoróbek
« Odpowiedź #63 dnia: 14 Stycznia 2014, 02:26 »
Nie ulega wątpliwości, że Asteroidy wegiego są zżyną. Pomysły, wygląd a nawet logo Atari (!), mechanika, gameplay, nie da się z tego wybronić. Wierna konwersja oryginału i wchodzimy na grząski teren praw autorskich. Tylko dlaczego przymykamy oko na Bomberland, Jar's Revenge (kart wydany przez RGCD sprzedawany był na eBay-u), Mine Storm, Spike, Cosmic Ark...

Wegi nie przypisuje sobie napisania Asterów. Jasno określone jest w instrukcji kto jest autorem gry i pomysłodawcą, jaki jest background. Nikt nie dopuszcza się tu plagiatu. Inna sprawa, nie wiem na ile znaczący w świetle prawa to fakt, że mimo tego, że gra jest wierną kopią oryginału - kod wersji na C64 jest całkowicie autorski - szczególnie, że oryginał jest zrobiony na wektorach. No i finalnie, Wegi też nie czerpie z tego korzyści finansowych, poświęcił na powstanie tej gry wiele czasu i determinacji.

Czas teraz wydać coś z Polski - w Polsce - z naciskiem na jakość, której nie brakuje naszym (patrz: Skull i jego Bomberland). Na Asterach nikt nie ma na celu się wzbogacić i po prostu w tej niszy się nie wzbogaci. Czy na zagranicznej scenie; niemieckiej, angielskiej, węgierskiej, włoskiej, w USA i Australii, czy ktoś robił z tego problem w stosunku do wymienionych wyżej gier? Po prostu wyszły / zostały wydane. I zostały bardzo ciepło przyjęte! Nikt nie kręcił nosem. Dlaczego? Bo to jest hobby! Nie jest to dobrą zabawą? Dajcie spokój ;].

Jeżeli Astery natrafią na konflikt prawny, mam nadzieję, że nikt nie beknie odnosząc się do skali tego przestępstwa. A jeżeli za takie hobby można beknąć, no cóż, może być mimo wszystko kozacko :]. Osobiście przestałem się tym zbytnio przejmować, bo jest to zajęcie czysto fanowskie.

Odnośnie olo, jeżeli chce sprzedawać gry na kartach, na dyskach, na kartach perforowanych czy kipu - nie ma problemu. Pyta o to autorów jeżeli samodzielnie wydają grę / program, bądź wydawnictwo jeżeli sprawuje nad programem pieczę. Bo to wydawnictwo poświęca wiele czasu na opracowanie opakowania, testowanie, kontakty, sprzedaż, itd. no i na promocję, na której nie można żerować. Autorzy, nawet jeżeli nie mają problemu, by oddać program bez jednego piwa, powinni naturalnie o tym wiedzieć i zostać wymienieni w kreditsach i tyle.

@comankh
BTW. Arthema naprawdę przyjemna. Rozplanowanie plansz trochę do bani gdzieniegdzie, ale potencjał potężny! Się podoba. Dzięx :].

Commodore rulez!

Offline Skull

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2034
Legalność cartridge'y - samoróbek
« Odpowiedź #64 dnia: 14 Stycznia 2014, 08:30 »
Nie wydałem żadnej zgody - już pisałem wcześniej, że nie mogę dać takiej zgody (sam).
Napisałem mu, że ja go "za to nie będę ścigał", wyjaśniłem również jak wygląda sprawa praw z RGCD - więc jest wszystkiego świadomy.
Tzn, że ja nie będę wchodził w rolę "stróża prawa". Już napisałem dlaczego przyjmuję taką postawę.
Reszta jest jasna - chce ryzykować, niech ryzykuje.


ps. od kiedy 01011111 jest w Samarze ?
ps. jeszcze jedno zagadnienie:
ktoś kupuje wersje crt (wraz z bin) gry, robi sobie fizyczny cartridge, a potem całość (od)sprzedaje - może tak, czy nie może ?

Offline BagoZonde

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 1055
    • http://www.commocore.com
Legalność cartridge'y - samoróbek
« Odpowiedź #65 dnia: 14 Stycznia 2014, 08:45 »
Skull, piłem do tego subtematu, który wytworzył się w tym wątku, że Bomberland, Jar's Revenge itd. zostaly wydane i sprzedane mimo tego, że podobnie jak Astery wzorują na oryginale, do którego autorzy i wydawcy niekoniecznie mieli prawa autorskie.

Offline Skull

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2034
Legalność cartridge'y - samoróbek
« Odpowiedź #66 dnia: 14 Stycznia 2014, 08:58 »
BagoZonde
Hudson Soft przestał już istnieć, więc tu sprawa praw jest już "jakby" rozwiązana.

Zabawne, bo przy tworzeniu gry - nie korzystałem z żadnych źródeł Bombermanów etc. - a korzeniami tego projektu jest przecież gra Boombastic Benny - starałem się odzwierciedlić grafikę z Dynyblaster, aby pokazać że na c64 też "się da".
I okazuje się że to był błąd na przyszłość\"\" Co prawda każda postać w grze w porównaniu z Bomberland Preview, a tą z pełnej wersji - o ile była podobna do tej z Dyny, była przeze mnie jeszcze raz przepikslowana, aby się jednak różnić - to widzę że nie wiele to dało, ludzie tego nie rozróżniają \"\"))
grafa to ten aspekt który powoduje temat podróbki,
co do "formy" było już kilka pozycji i to komercjalnych, a które już nie budzą emocji:

http://gb64.com/search.php?d=18&h=1&adv_game_name_t=2&adv_game_name=&adv_year=0&adv_p ublisher_t=2&adv_publisher=&adv_musician_t=2&adv_musician=&adv_programmer_t=2&adv_pro grammer=&adv_language=0&adv_genre=164&adv_cracker_t=2&adv_cracker=&adv_control=&adv_d isplay=&adv_players=0&adv_max_players=0&adv_trained=0&adv_highscore=0&adv_loading_scr een=0&adv_18=0&adv_TDE=0&adv_Doc=0&adv_game_file=0&adv_sid_file=0&adv_working=0&b=Go! &a=6

Offline comankh

  • 1liner
  • Level 6
  • *
  • Wiadomości: 1854
    • Ty Bułko!
Legalność cartridge'y - samoróbek
« Odpowiedź #67 dnia: 14 Stycznia 2014, 10:22 »
BagoZonde:
Tylko dlaczego przymykamy oko na

...
na asteroids równiez, póki nie będzie na nich pricetaga

BagoZonde:
Czas teraz wydać coś z Polski - w Polsce - z naciskiem na jakość

chetnie zobaczę coś na tym poziomie:
http://1.bp.blogspot.com/-Q8TF7gxej0c/UVIyovhvq7I/AAAAAAAAD0g/tL_TRe8P9_E/s1600/neh+s     tandard.png

BagoZonde:
czy ktoś robił z tego problem w stosunku do wymienionych wyżej gier? Po prostu wyszły / zostały wydane.

wydawnictwo zawsze podejmuje kwestie prawne i związaną z tym odpowiedzialność. np. ew. ryzyko wycofania takiej gry z rynku.

BagoZonde:
Pyta o to autorów jeżeli samodzielnie wydają grę / program, bądź wydawnictwo jeżeli sprawuje nad programem pieczę.

sugerujesz ze olo
spytał RGCD i ... Ubisoft? please.

BagoZonde:
Osobiście przestałem się tym zbytnio przejmować, bo jest to zajęcie czysto fanowskie.

czekam na jakiś release bo na razie ... http://csdb.dk/scener/?id=20314 :D

BagoZonde:
Arthema naprawdę przyjemna.

thx. jeszcze w tej kwestii - nie wyszła bo rynek na c64 się kończył i afair Timsoft uznal to za nieopłacalne.

Skull:
więc jest wszystkiego świadomy

imo po jego wypowiedziach na forach śmiem twierdzić że to daleko idące pomówienia xD

Skull:
może tak, czy nie może ?

jeśli kupuję gre w sklepie (niech to będzie steam), robię kopie i idę z nią na giełdę to ... ?

Skull:
więc tu sprawa praw jest już "jakby" rozwiązana.

IP (intellectual property) o takim potencjale:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Bomberman_video_games
... raczej rzadko ląduje w śmietniku.
ostatnia rzecz jest raczej świeża:
https://play.google.com/store/apps/details?id=jp.hudson.android.bombermandojo&feature     =search_result

"Hudson Soft ceased to exist as a company on March 1, 2012 and was merged with Konami Digital Entertainment."

już wiesz kto ma prawa.

z ciekawości zauważ jak ludzie nazywają klony:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Bomberman_video_games#Knock-offs

Skull:
a które już nie budzą emocji:

woooo, sporo :D bombsquad pamietam chyba z ktoregos party w tarnowie ;]

ten jest autorstwa naszego ziomka z bielska - Baldhorse/Trsi. testowało się ostro
http://emulacja.net/amiga/gra/megablast.html

Offline Skull

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2034
Legalność cartridge'y - samoróbek
« Odpowiedź #68 dnia: 14 Stycznia 2014, 12:06 »
comankh:
Skull:
a które już nie budzą emocji:

woooo, sporo :D bombsquad pamietam chyba z ktoregos party w tarnowie ;]

 
miałem na myśli emocji o prawach autorskich

Offline comankh

  • 1liner
  • Level 6
  • *
  • Wiadomości: 1854
    • Ty Bułko!
Legalność cartridge'y - samoróbek
« Odpowiedź #69 dnia: 14 Stycznia 2014, 12:12 »
kumam, kumam.
we mnie budzi akurat takie ;]

Offline F7sus4

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2410
Legalność cartridge'y - samoróbek
« Odpowiedź #70 dnia: 14 Stycznia 2014, 12:18 »
BagoZonde:
Inna sprawa, nie wiem na ile znaczący w świetle prawa to fakt, że mimo tego, że gra jest wierną kopią oryginału - kod wersji na C64 jest całkowicie autorski

Poruszyles kluczowa rzecz. To tak, jakby klony Boulder Dash (ktorych bylo po kokardke) mialy byc nielegalne z powodu uzywania identycznego motywu. A Arkanoidy? Tetrisy? Polowa softu lekka reka musialaby pojsc do kosza w takim momencie. Nonsens. Pomijam fakt, ze gry te sa pisane od nowa, a nawet gdyby bylo inaczej, w prawie autorskim wiekszosci panstw UE jest zapis stanowiacy, ze modyfikacja 85% oryginalu uprawnia do uznania autorstwa (magisterkowicze go uwielbiaja).

Skull:
Zabawne, bo przy tworzeniu gry - nie korzystałem z żadnych źródeł Bombermanów etc.

Schody z Hudson Softem zaczelyby sie, gdyby Bomberland mial zostac wydany jako Dyna Blaster na C64 - licencja, pozwolenie, zgoda itd. itp. etc. W przypadku wyprodukowania "gry w stylu", nie ma z tym zadnego problemu. To juz w gorszej sytuacji sa parodie gier, poniewaz w bezposredni sposob odnosza sie do konkretnego tytulu - oslawiony Mortal Kumquat III chociazby, natomiast nie sadze, ze ktokolwiek bawil sie w podejmowanie podejmowanie krokow prawnych z powodu "oczerniania wizerunku". Wizerunek to wspolczesna bolaczka, kuriozalnie - nazwanie zlodzieja zlodziejem jest obrazliwe.

Offline comankh

  • 1liner
  • Level 6
  • *
  • Wiadomości: 1854
    • Ty Bułko!

Offline comankh

  • 1liner
  • Level 6
  • *
  • Wiadomości: 1854
    • Ty Bułko!
Legalność cartridge'y - samoróbek
« Odpowiedź #72 dnia: 14 Stycznia 2014, 12:31 »
F7sus4:
ze modyfikacja 85% oryginalu uprawnia do uznania autorstwa (magisterkowicze go uwielbiaja)

fajnie. tylko w przypadku softu reverse engineering jest niedozwolony. dotyczy to upublicznionych źródeł afaik?

Offline F7sus4

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2410
Legalność cartridge'y - samoróbek
« Odpowiedź #73 dnia: 14 Stycznia 2014, 12:37 »
comankh:
fajnie. tylko w przypadku softu reverse engineering jest niedozwolony.

Poniewaz wszystko rozbija sie o end-user license, ktory zabrania uzytkownikowi modyfikowania kodu zrodla, w przypadku prac literackich czegos takiego po prostu nie ma.

Offline comankh

  • 1liner
  • Level 6
  • *
  • Wiadomości: 1854
    • Ty Bułko!
Legalność cartridge'y - samoróbek
« Odpowiedź #74 dnia: 14 Stycznia 2014, 12:52 »
ofc, mozesz się zainspirowac dialogami z innych gier, przydatny zapis xD