Aktualności: C64 Power - online od stycznia 2000 !

Autor Wątek: THE FINAL CHESSCARD  (Przeczytany 6731 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline KB777

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2415
Re: THE FINAL CHESSCARD
« Odpowiedź #15 dnia: 11 Grudzień 2017, 00:06 »
Cytuj
w którym wygenerował mi się schemat z PCB
A to jakis plugin czy built-in?

KrzysioPCB. Ale on tylko daje labelki, szukać i lączyć trzeba samemu. I kupa manualnej roboty (zaznaczanie padów, przelotek), choć potem już przypisywanie do wyprowadzeń idzie szybko.

Schemat prawie skończony, wartości elementów itp pierduły zostały. Do zrozumienia jak to bangla już wystarczy.
budyń bezołowiowy o smaku kalafonii

Offline KB777

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2415
Re: THE FINAL CHESSCARD
« Odpowiedź #16 dnia: 11 Grudzień 2017, 10:13 »
Ha ! Trochę to trwało - no i może nie wygląda idealnie. Górna część - "szybkie CPU", dolna - "część C64". Między nimi dwa rejestry ('374) do wymiany danych między jednym a drugim systemem.
budyń bezołowiowy o smaku kalafonii

Offline KB777

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2415
Re: THE FINAL CHESSCARD
« Odpowiedź #17 dnia: 11 Grudzień 2017, 10:41 »
Jedna z diodek (przy zasilaniu SRAMu) to zenerka 2V7. Ja odciąłem podtrzymywanie SRAMu, tam normalnie w obudowie jeszcze koszyk na dwie baterie R6.
Kwarc 5 MHz. Kondenstatory 1nF i 100nF. Rezystory muszę dopiero pomierzyć (nie chce mi się bawić w czytanie z pasków). U mnie po stronie "szybkiej" Eprom jest OTP i w ogóle na 200ns. Po stronie wolnej też 200ns, ale zwykły z okienkiem.

No... ciekawe kiedy to z powrotem zlutuję ;)
budyń bezołowiowy o smaku kalafonii

Offline KB777

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2415
Re: THE FINAL CHESSCARD
« Odpowiedź #18 dnia: 11 Grudzień 2017, 14:04 »
Tak na szybko:

Od strony C64: zapis do I/O2 powoduje zapamiętanie danej w rejestrze. I wygenerowanie NMI dla drugiego proca, które jest ściągane gdy odczyta on z obszaru $7Fxx.
Od strony drugiego proca: zapisuje pod obszar $7Fxx, to jednocześnie generuje NMI dla C64 - a zdejmowane jest gdy C64 odczyta z I/O2.

Przestrzeń adresowa "szybkiego proca":
- dolne 8 kB - SRAM (3 najstarsze bity adresowe zero - hgw po co to A14 podpinane, gdy nie doczepione A13 no i jeszcze dekodowanie adresu przy użyciu A15...A13)
- okienko na dane pod $7Fxx
- górne 32 kB - Eprom

Przestrzeń adresowa C64:
- I/O2 - dane wymienianie z drugim procem
- I/O1 - rejestr sterujący (no.. nie jest to F3, chociaż ta sama firma robiła), zerowany na starcie
      D0 -> A14 Epromu (tego dla C64) czyli bankowanie
      D1 -> EXROM i GAME
      D7 -> OFF (wyłączenie rejestru sterującego), 1 wyłącza

Możliwe przeróbki: '174 ma jeszcze 3 wolne rejestry, można by wpakować większy Eprom, tylko że to od strony C64. Albo... o tym później ;)
Trochę boli to, że dekodowanie obszarów I/O jest niepełne - znaczy wszystko zajęte.
Wygląda na to, że "handshake" zrobiony jest w obie strony przez NMI - że niby jak przyjdzie NMI, odczytamy daną wystawioną przez drugą stronę i NMI zostanie zdjęte.

Ale... hm... oba rejestry '74 mają na wejścia masę, ustawiane asynchronicznie przez !PRE. A kasowanie jest robione przez wczytanie tego stałego zera z wejścia D. Gdyby tak podpiąć ze '174 dwa z wolnych wyjść na wejścia D do '74, można by tam zamiast 0 podawać 1 (nawet indywidualnie - oddzielnie dla C64 i oddzielnie dla szybkiego CPU) a to by oznaczało, że odczyt z rejestru "wejściowego" nie wyczyści NMI.
Po co ? Żeby w jednym NMI odczytać się dało więcej niż 1 bajt. Tylko cyklowanie konieczne, coś jak w różnych fastloaderach. Wada: to od strony C64 można by sterować zachowaniem NMI - tj. włączaniem/wyłączaniem jego "przeciągania".

Amen.
budyń bezołowiowy o smaku kalafonii

Offline KB777

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2415
Re: THE FINAL CHESSCARD
« Odpowiedź #19 dnia: 11 Grudzień 2017, 14:34 »
Właściwie to te zabawy z "przeciąganiem NMI" w 74-kach są bez sensu. Nie musimy przecież z obsługi NMI wychodzić po jednym bajcie ;)
budyń bezołowiowy o smaku kalafonii

Offline REUfan

  • Level 1
  • *
  • Wiadomości: 47
Re: THE FINAL CHESSCARD
« Odpowiedź #20 dnia: 11 Grudzień 2017, 18:57 »
Super, że Ci się chce  :) Wielkie brawa i kibicuję dalej... swoją drogą to najdroższe zabezpieczenie przed kopiowaniem dla C64 IMHO. Pierwsze wersje softu działały bez tej karty. Niezależnie od tego jakby Ci się jeszcze chciało napisać coś ala "Programming The Final Chesscard" to z przyjemnością przeczytam.

Offline KB777

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2415
Re: THE FINAL CHESSCARD
« Odpowiedź #21 dnia: 11 Grudzień 2017, 20:16 »
Właściwie to te zabawy z "przeciąganiem NMI" w 74-kach są bez sensu. Nie musimy przecież z obsługi NMI wychodzić po jednym bajcie ;)

Yyyyy... moja pierwotna idea miała jednak sens. NMI w trakcie obsługi NMI - oczywiście, że je przerywa. Czyli "burst" możliwy dopiero po przeróbkach.

Kolejny pomysł: po drugiej stronie można zamiast do NMI pociągnąć to do IRQ albo do SO. Lepiej chyba do tego pierwszego, bo można go zablokować, a poza tym 65c02 (i 65sc02, które tam jest, a także 65c802/c816) mają taki bajer w postaci instrukcji WAI. To takie "stój w miejscu i czekaj na przerwanie", co ciekawe - działa po SEI :).
Po stronie C64 w sumie dałoby się uniknąć cięcia - NMI można przyblokować przez CIA, choć z "cięciem" dałoby się uniknąć narzutu czasowego na blokowanie i odblokowywanie NMI.
budyń bezołowiowy o smaku kalafonii

Offline KB777

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2415
Re: THE FINAL CHESSCARD
« Odpowiedź #22 dnia: 12 Grudzień 2017, 14:12 »
No i... po kij ja to robiłem ;)

https://www.forum64.de/index.php?thread/73757-the-final-chesscard/&postID=1179654#post1179654
https://github.com/ttahsin-bey/FCC64

Widzę, że wpakował tam 32kB SRAM - i 65c02 napędzane 12 MHz. Not bad ;)
Mając CPLD można poprawić parę "niedociągnięć" oryginału.

5 miesięcy temu schemat gościu "zrewersował" -> https://github.com/ttahsin-bey/FCC64/blob/master/Resources/Circuit%20Diagram%20-%20Final%20Chesscard%20(Original).pdf

[Update 1 po przejrzeniu stuffu z Githuba]
Z tych 32kB SRAMu dostępne jest tylko 8.
« Ostatnia zmiana: 12 Grudzień 2017, 14:26 wysłana przez KB777 »
budyń bezołowiowy o smaku kalafonii

Offline REUfan

  • Level 1
  • *
  • Wiadomości: 47
Re: THE FINAL CHESSCARD
« Odpowiedź #23 dnia: 12 Grudzień 2017, 15:08 »
Zawsze jest inaczej kiedy cżłowiek sam coś zrobi niż kiedy przeczyta gotowe...  więc czas nie poszedł na marne IMHO ;)

Ciekawe czy gość planuje bardziej seryjną produkcję żeby można było zamówić. Inna sprawa że jako turbo to nadal nie jest ciekawa opcja. Zwłaszcza w porównaniu z TC64. 

Offline KB777

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2415
Re: THE FINAL CHESSCARD
« Odpowiedź #24 dnia: 12 Grudzień 2017, 15:57 »
Zawsze jest inaczej kiedy cżłowiek sam coś zrobi niż kiedy przeczyta gotowe...  więc czas nie poszedł na marne IMHO ;)

Ciekawe czy gość planuje bardziej seryjną produkcję żeby można było zamówić. Inna sprawa że jako turbo to nadal nie jest ciekawa opcja. Zwłaszcza w porównaniu z TC64.

Czy chce robić produkcję - jego trzeba o to spytać.

To nigdy turbo uniwersalne nie miało być - Riska te szachy miała również w postaci karty ISA (w czasach XT czy może nawet wczesnych AT - 65c02 @ 5 MHz był szybszy niż szachy na PC, LOL). Rozwiązanie zrobione pod konkretny problem. Wysyłasz rozkaz do drugiego systemu, tam to się liczy na szybszym procu i dostajesz odpowiedź (parę bajtów może).
budyń bezołowiowy o smaku kalafonii

Offline KB777

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2415
Re: THE FINAL CHESSCARD
« Odpowiedź #25 dnia: 12 Grudzień 2017, 17:17 »
No dobra, wylosowałem kolejnego kandydata do zrewersowania: CMD HDD (SCSI) :)
budyń bezołowiowy o smaku kalafonii

Offline hobocti77x

  • Level 5
  • *****
  • Wiadomości: 730
Re: THE FINAL CHESSCARD
« Odpowiedź #26 dnia: 12 Grudzień 2017, 18:52 »
Riska te szachy miała również w postaci karty ISA (w czasach XT czy może nawet wczesnych AT - 65c02 @ 5 MHz był szybszy niż szachy na PC, LOL).
Tyle ze karty do PC byly oparte o procesor 32 bitowy ARM2 najslabszy chyba 14MHz najmocniejsza 40 MHz i posiadaly od 128 kB RAM do 1 MB.
Co bylo dosc spora roznica np. na PC-XT 8088 4.77 Mhz 8 bitow.
http://rebel13.nl/dedicated/chessmachine.html
https://en.wikipedia.org/wiki/ChessMachine

Offline Raf

  • Master of disaster
  • Administrator
  • Level 7
  • **********
  • Wiadomości: 7159
  • Wolność, własność, sprawiedliwość
Re: THE FINAL CHESSCARD
« Odpowiedź #27 dnia: 12 Grudzień 2017, 20:34 »
W internecie badz soba - chyba ze jestes alkoscenerem, wtedy badz kims innym.

Offline KB777

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2415
Re: THE FINAL CHESSCARD
« Odpowiedź #28 dnia: 12 Grudzień 2017, 22:36 »
Riska te szachy miała również w postaci karty ISA (w czasach XT czy może nawet wczesnych AT - 65c02 @ 5 MHz był szybszy niż szachy na PC, LOL).
Tyle ze karty do PC byly oparte o procesor 32 bitowy ARM2 [...]

Coś tam dzwonili, ale w którym to kościele ? Olo, background check to podstawa.

Oki doki, to już nie jako Riska tylko jako TASC było - choć te firmy łączy osoba Wila Sparrebooma. TFC to kart do C64/128, wypuszczony jeszcze pod auspicjami Riski. Z kolei pierwszym produktem TASC była jego pecetowa inkarnacja - żywcem przeniesiony TFC na magistralę ISA. Na zdjęciach gdzie jest instrukcja do pecetowej wersji - przecież to żywcem wzięte z wersji komodorowskiej (akurat TFC mam w komplecie z opakowaniem... choć H/W teraz w postaci gołego PCB i garści elementów, LOL).
budyń bezołowiowy o smaku kalafonii

Offline Raf

  • Master of disaster
  • Administrator
  • Level 7
  • **********
  • Wiadomości: 7159
  • Wolność, własność, sprawiedliwość
Re: THE FINAL CHESSCARD
« Odpowiedź #29 dnia: 13 Grudzień 2017, 00:23 »
Zrob jeszcze plytke i udostepnij za darmo, zeby ktos mogl sobie poprodukowac :P :P :P
W internecie badz soba - chyba ze jestes alkoscenerem, wtedy badz kims innym.