Aktualności: C64 Power - online od stycznia 2000 !

Autor Wątek: Przekroczyc 3 kanaly ?  (Przeczytany 2790 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

emeryt_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« dnia: 20 Listopada 2002, 13:33 »
Wlasnie, moze to glupie pytanie, ale wiem ze mozna robic na C64 grafe (IFLI ?), gdzie uzyskuje sie wieksza liczbe kolorow...
 
Czy mozna na podobnej zasadzie pozyskac wiecej niz 3 kanaly w muzyce ? Np. na przemian puszczanie raz 3 kanalow, potem nastepnych 3 ? Wiem ze wygenerowanie pojedynczego dzwieku trwa dlugo, ale moze jakies proste pykniecia jak w starych gierkach mozna zrobic w ten sposob .. np. pianinko na 6 kanalow. Wiec jak to jest?



eXbee_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #1 dnia: 20 Listopada 2002, 13:38 »
>:Czy mozna na podobnej zasadzie pozyskac wiecej niz 3 kanaly w muzyce ?  
 
 nie da sie IMHO. Jakby sie dalo, dawno ktos by to zrealizowal (np. Fenek
 
   pozdrawiam.

scatee_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #2 dnia: 20 Listopada 2002, 13:53 »
>:Czy mozna na podobnej zasadzie pozyskac wiecej niz 3 kanaly w muzyce ?  
 
jaaaasne ze sie da... postaw se 2 komodorki obok siebie i tworz!
 
Np. na przemian puszczanie raz 3 kanalow, potem nastepnych 3 ? Wiem ze wygenerowanie pojedynczego dzwieku trwa dlugo, ale moze jakies proste pykniecia jak w starych gierkach mozna zrobic w ten sposob .. np. pianinko na 6 kanalow. Wiec jak to jest?
 
juz pisalem - 2 komcie i zadnego pykniecia nie trzeba
 
albo wiem - kup sobie amige! koniecznie 500 z rozszerzeniem do 1MB. Enjoy and feel the power!

emeryt_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #3 dnia: 20 Listopada 2002, 17:26 »
Scatee napisal:
 
>:jaaaasne ze sie da... postaw se 2 komodorki obok siebie i tworz!  
 
  to to ja wiem
 
>:juz pisalem - 2 komcie i zadnego pykniecia nie trzeba  
>:albo wiem - kup sobie amige! koniecznie 500 z rozszerzeniem do 1MB. Enjoy and feel the power!
 
   tez mozna, a najlepiej Atari ST.

Jammer_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #4 dnia: 20 Listopada 2002, 18:59 »
Ludzie, posluchajcie sobie ":Solid": zrobione przez GRG i Rostoena (Vision 2002) !!! Tam slychac prawdziwe cztery kanaly na sida i piaty na sample!!!!!!!! Serio! A moze sie myle? Wymianiam: dwa kanaly na poczatkowy zajebisty lead i pozniejszy w duecie. Jeden na arpeggia, jeden na bas. I ostatni na samplowana perkusje. Nie dosluchalem sie szyuczek z naprzemiennym odtwarzaniem, wiec... dla mnie to cos niemozliwego.

Jemasoft_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #5 dnia: 20 Listopada 2002, 21:59 »
Ciekawe zagadnienie z tym dzwiekiem.
Zasadniczo oszustwo analogiczne jak FLI i inne takie pierdoly jest niemozliwe do przeprowadzenia na uchu.
Zmysl sluchu jest zmyslem analitycznym a nie syntetycznym tak jak wzrok i tu tkwi podstawowa przyczyna problemu. Co to oznacza? Za pomoca wzroku nasz skolowany mozg otrzymuje jakis zlozony sygnal i nie potrafi okreslic jego czesci skladowych czyli np. widzimy kolor zolty zamiast mieszaniny czerwonego z zielonym. W przypadku dzwieku natomiast wyraznie slyszymy dwa tony zamiast slyszec jakis jeden nieokreslony gdyz sygnal z ucha jest w magiczny sposob automatycznie poddawany analizie.
Jednakze nie jest chyba az tak strasznie gdyz analizie nie podlegaja poszczegolne harmoniczne sygnalu, ktore to odpowiadaja za tzw. barwe dzwieku ,ale maja czestotliwosci wilokrotnie wyzsze od sygnalu podstawowego oraz charakteryzuja sie o wiele mniejsza amplituda.
 
Reasumujac, w pasmie slyszalnym trzeba faktycznie wygenerowac okreslona ilosc dzwiekow a zmyla z mnozeniem kanalow SID\'a niczym raczej nie wyjdzie.
Mozna jednak w celach rozmnozeniowych wykorzystac sample i tu praktycznie nie ma ograniczen. Istnieja procedurki umozliwiajace odtwarzanie dwoch sampli jednoczesnie ale nie koniecznie trzeba z tego korzystac bo jakosc jest raczej marna. Lepszym efektem powinno byc uprzednie zmiksowanie dwoch lub wiecej dzwiekow i odtwarzanie tego jako jednego sampla, jest wtedy wieksza mozliwosc regulacji czestotliwosci tegoz dzwieku.
 
Najciekawszym chyba doswiadczeniem byloby spiecie wielu Commodorkow tajemniczym kabelkiem sterujaco-komunikacyjnym (cos na ksztalt MIDI) i napisanie odpowiedzniego softu do obslugi sieci grajacych maszyn. Sygnaly dzwiekowe mozna by wpuscic do miksera sterowanego jednostka nadrzedna. Taka orkiestra Commodorkow.
 
THE COMMODORES
 
Pozdrawiam.

wizard_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #6 dnia: 20 Listopada 2002, 22:07 »
Nie da sie. Przyczyn jest wiele, ale najprostsza to taka ze wygenerowanie dzwieku musi trwac pewien okres czasu (wynikajacy chociazby z ADSR). Jezeli np. po pol ramki wpiszesz parametry nowego dzwieku to przerwiesz odtwarzanie poprzedniego. Proste.  
Sample mozna miksowac dodajac po prostu wartosci probek w danej chwili do siebie.  
Jezeli ktos by napisal player generujacy dzwieki programowo (synteza programowa) to jak najbardziej mozna to miksowac. Problem w tym ze procek jest za wolny. Moze na SuperCPU dalo by rade.

wizard_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #7 dnia: 20 Listopada 2002, 22:29 »
Teraz sobie uswiadomilem ze synteza programowa na c64 nie ma sensu Wynika to nie tyle z ograniczen procka co samego SIDa. Ale nawet jesli mielibysmy przetwornik 8-bitowy to generowanie dzwiekow dla np. 6 kanalow programowo, o czestotliwosci max. powiedzmy 4kHz, wymagaloby raczej poteznego procka...

Pampam

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #8 dnia: 21 Listopada 2002, 11:07 »
wizard  >: wymagaloby raczej poteznego procka...
 
przyklad masz w takich programach na pececie jak rebirth czy reason tam wlasnie jest cos takiego generowane w locie ale i 500 mhz\'owy procek czasami nie daje rady wiec na 1 mhz tym bardziej ....

wizard_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #9 dnia: 21 Listopada 2002, 18:12 »
Bez przesady z tymi 500 MHz, SidPlay niezle sobie radzi na P 90, a najpierw zostal napisany o ile sie nie myle na Amidze (co prawda na 68030).

pajda

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #10 dnia: 22 Listopada 2002, 20:40 »
Wizard:
 
>:Bez przesady z tymi 500 MHz, SidPlay niezle sobie radzi na P 90, a najpierw zostal napisany o ile sie nie myle na Amidze (co prawda na 68030).
 
SidPlaya to ja mialem na golej A500 i 600...  : -)

Jemasoft_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #11 dnia: 22 Listopada 2002, 23:11 »
Powtarzam to do znudzenia ale zawsze twierdze, ze jak koder jest pizda i chce takie rzeczy pisac w Delphi albo jakims innym wynalazku to mu nawet Pentium 10 z zegarem 1.000.000 GHz za malo bedzie.
 
Ozdrawiam

Offline Yovish

  • Level 3
  • ***
  • Wiadomości: 238
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #12 dnia: 14 Września 2003, 21:52 »
>:...Ale nawet jesli mielibysmy przetwornik 8-bitowy to generowanie dzwiekow dla np. 6 kanalow programowo...
 
Ale wtedy na jeden kanal przypadalyby tylko ok. 42 poziomy (256/6), bo przeciez takie ":kanaly":, to nic innego jak jakies wartosci probek, ktore trzeba do siebie dodac.
Jest co prawda kilka sztuczek, ktora tak czy inaczej poprawiaja wrazenia, ale nadal pozostaje nam 8 bitow, ze swoja jakoscia niczym kaseciak Groudig\'a.

Jemasoft_

  • Gość
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #13 dnia: 14 Września 2003, 22:43 »
>:Ale wtedy na jeden kanal przypadalyby tylko ok. 42 poziomy (256/6), bo przeciez takie ":kanaly":, to nic innego jak jakies wartosci probek, ktore trzeba do siebie dodac.  
 
A to jakim cudem?
 
>:Jest co prawda kilka sztuczek, ktora tak czy inaczej poprawiaja wrazenia, ale nadal pozostaje nam 8 bitow, ze swoja jakoscia niczym kaseciak Groudig\'a.
 
Amiga ma 8 bitowe przetworniki ale mam wrazenie, ze gra nieco lepiej od kaseciaka Grundig\'a.

Offline Yovish

  • Level 3
  • ***
  • Wiadomości: 238
Przekroczyc 3 kanaly ?
« Odpowiedź #14 dnia: 15 Września 2003, 08:43 »
>:>:Ale wtedy na jeden kanal przypadalyby tylko ok. 42 poziomy (256/6),
>:>:bo przeciez takie ":kanaly":, to nic innego jak jakies wartosci probek,
>:>:ktore trzeba do siebie dodac.  
 
>:A to jakim cudem?  
 
A to bardzo prosta matematyka. 6 kanalow generujacych probki 0-255. W dwoch sytuacjach skrajnych mamy 6*0=0 i 6*255=1530, a tej liczby nijak nie da sie zapisac na 8 bitach, wiec trzeba ja podzielic przez 6, i dopiero wtedy otrzymamy sygnal 8-bitowy, a jesli tak zrobilmy to oznacza to, ze zrezygnowalismy z mniej znaczacych bitow kazdej skladowej nowego sygnalu (256 poziomow / 6 skladowych = 42,666... poziomow).
Przeciez to sa podstawy samplowania>: Nie przypuszczalem, ze cos takiego trzeba tu bedzie tlumaczyc, no ale moze nie kazdy uwazal na matematyce.
 
>:>:Jest co prawda kilka sztuczek, ktora tak czy inaczej poprawiaja wrazenia,
>:>:ale nadal pozostaje nam 8 bitow, ze swoja jakoscia niczym kaseciak Groudig\'a.  
 
>:Amiga ma 8 bitowe przetworniki ale mam wrazenie, ze gra nieco lepiej  
>:od kaseciaka Grundig\'a.
 
Tu nie bede sie ":rozwodzil":, bo to zalezy od subiektywnych wrazen sluchowych, no i o tego, jakiego mialo sie kasieciaka
 
Tak czy siak, wg uposzczonego wzoru na liczenie teoretycznej wartosci odstepu sygnalu od szumu (SNR), wartosc ta dla sygnalu 8-bitowego, to:
8 bitow * 6 dB + 7dB = 55 dB (o ile dobrze pamietam ten wzor)
Ale w rzeczywistosci ta wartosc jest o wiele mniejsza...