Aktualności: C64 Power - online od stycznia 2000 !

Autor Wątek: Srodowisko programistyczne C64 na PC  (Przeczytany 3166 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

joodas__

  • Gość
Srodowisko programistyczne C64 na PC
« dnia: 05 Września 2009, 15:07 »
Witam ponownie wszystkich,

Mam zamiar zaznajomic sie z troche z asemblerem C64, czyms co bylo dla mnie czarna magia w czasach scenowania na C64:) Wiem, ze kiedys sie uzywalo Turbo Assemblera i chyba byl on jednym z lepszych narzedzi to kodowania. Mam kilka pytan:
1. Podstawy programistyczne i programowanie w C++ opanowane bardzo dobrze.  Od jakiej literatury/stron www najlepiej zaczac nauke/zabawe z asemblerem C64?
2. Od jakich prostych programow zaczac nauke asemblera C64?
3. Mam zamiar pisac programy w asemblerze i uruchamiac je na emulatorze dzialajacym na PC. Jakie \'srodowisko programistyczne\' daje rade pod tym wzgledem?

Jak pisze cos w asemblerze na DOS PC uzywam PlusEdita z podpietym kompilatorem NASM. Po nacisnieciu klawisza i skompilowaniu kodu program uruchamia sie w DosBoxie. Jest to poprostu zwykly edutor tekstowy odpowidnio sparametryzowany. Przydalobym sie cos takiego samego do kodowania i urchamiania programow napisanych w asemblerze C64.

Dzieki za wszelkie wskazowki, tym czasem popytam wujka googla.

Pzdr



joodas__

  • Gość
Srodowisko programistyczne C64 na PC
« Odpowiedź #1 dnia: 05 Września 2009, 15:25 »
moze sie to komus przyda, ksiazki o C64 w pdf:

http://www.bombjack.org/commodore/books.htm

prezes__

  • Gość
Srodowisko programistyczne C64 na PC
« Odpowiedź #2 dnia: 05 Września 2009, 15:44 »
Dla mnie wypierdoza Joodas, dzieki \"Idea\"
Oby kazdy potrafil przywitac sie takim linkiem. \"Smile\"
Tutaj jest wiecej:
http://www.bombjack.org/commodore/

ps. Sebaloz - klikaj i przypomnij sobie o czym traktuje forum c64scene.pl

zielok__

  • Gość
Srodowisko programistyczne C64 na PC
« Odpowiedź #3 dnia: 05 Września 2009, 16:15 »
Ja zaliczylem powrot do kodowania na c64 po jakichs 12 latach.. Czego uzywam (skopiowalem wiekszosc z mojego dawnego posta) :

Jako edytor Relaunch64 ( http://www.popelganda.de/ ).
Do niego mam podpiety Kick Assembler ( http://noname.c64.org/csdb/release/?id=56307 ) i emu Vice (naciskam F6 i po chwili mam w Vice uruchomiony kod).

Z innych toolsow to uzywam jeszcze
Do kompresji
PUCrunch ( http://www.cs.tut.fi/~albert/Dev/pucrunch/ ),
RLEPack ( http://noname.c64.org/csdb/release/?id=34686 )
Do sinusow
Sinus Creator ( http://noname.c64.org/csdb/release/?id=38353 ).
Wixbouncer http://noname.c64.org/csdb/release/?id=12618
Do konwersji grafik na charset
PicChar http://noname.c64.org/csdb/release/?id=54319
Do obslugi obrazow dyskietek
D64Editor http://noname.c64.org/csdb/release/?id=46695
Do grafiki
Project One http://noname.c64.org/csdb/release/?id=39261

Konfiguracja Relaunch jest prosciutka (zajela mi jakas minutke). Jakby co sluze pomoca

Moge rowniez wyslac literature jaka zassalem

Duza skarbnica wiedzy na temat kodowania http://codebase64.org/doku.php

A jeszcze jedno jesli chodzi o emulacje (a raczej jej dokladnosc pod wzgledem wizualnym) to polecam emu Hoxs (ja testuje na sam koniec pod tym emulatorem, w czasie tworzenia wole pod Vice)

I jeszcze jedno \"Smile\" Nie mam i nie uzywam c64. Calosc dema (a dokladnie to co ja robilem) \"12 years later\" ( http://noname.c64.org/csdb/release/?id=81161 ) powstalo na PC i bylo testowane na emulatorze. Wiem, ze Leming testowal to potem na prawdziwym c64 i po za malutka pierdola (dzwiek byl odtwarzany przy przejsciach z pominieciem jednej ramki - i tak bym tego nie uslyszal nawet na c64) wszystko bylo w 100% zgodne. Teraz sie pewnie narazilem ale no coz \"Smile\"

edit: Ja po mojej dlugiej przerwie jako pierwszy program stworzylem sobie ploter\'a . Ale z racji, ze nigdy nie kodowales na c64 to polecam stworzyc jakies wyswietlanie roznych trybow graficznych (multi, hires), scrole itp

Offline Kisiel

  • Level 7
  • *******
  • Wiadomości: 11447
  • Number 7 in all users competition...
    • http://wiki.projekt64.filety.pl/doku.php
Srodowisko programistyczne C64 na PC
« Odpowiedź #4 dnia: 05 Września 2009, 16:26 »
tak tak trzeba sie naoliwic
idz wyprostowany wśród tych co idą na kolanach

...w przypadku checi zakupu UK1541,GA,MA,T8500,T7501 prosze o kontakt na Facebooku, haslo: UK1541....

Offline Skull

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2034
Srodowisko programistyczne C64 na PC
« Odpowiedź #5 dnia: 05 Września 2009, 17:06 »
Nie wiem jak tam anglojezyczna literatura, ale ja najlepiej przyswajalem podstawowa wiedzie ze gazetki C&A ( retroreaders.pl). Jak juz poznasz podstawy, to w zasadzie juz wszystke inne pozycje beda sie nadawac aby poszerzac wiedze - oczywiscie forum jest wlasnie od zadawania pytan, a wiec sie nie krepuj \"Wink\". W samym edytorze relaunch sa krotkie helpy z listingami czesciej uzywanych procedurek, opisy rejestrow itd.

Oczywiscie, ze sie uzywa do testowania emulatorow - program uruchamia sie tysiace razy, no i maja opcje monitoringu - mozna analizowac wszystko klatka po klatce - na orginalnym c64 nie mialbym szans na dopracowanie wielu procedurek. Ale... koncowa wersja MUSI dzialac na orginale - inaczej siara.

Stg__

  • Gość
Srodowisko programistyczne C64 na PC
« Odpowiedź #6 dnia: 05 Września 2009, 19:54 »
                   
joodas napisal:
2. Od jakich prostych programow zaczac nauke asemblera C64?

szczerze piszac to ja zaczynalem od 64 plus 4 & amiga i scroll\'a Polonusa, pozniej byly rastry w C&A, a pozniej to juz jakos poszlo  \"Very

                   
joodas napisal:

3. Mam zamiar pisac programy w asemblerze i uruchamiac je na emulatorze dzialajacym na PC. Jakie \'srodowisko programistyczne\' daje rade pod tym wzgledem?

ja uzywam crimson editor\'a tass\'a i vice, naciskam f5 kod sie asembluje i uruchamia sie vice pozniej naciskam f3 robi sie autoload i mam uruchomiony kod ( bez actiona uruchamia sie od razu bez f3 )

splatterpunk__

  • Gość
Srodowisko programistyczne C64 na PC
« Odpowiedź #7 dnia: 08 Września 2009, 18:27 »
                   
joodas napisal:
moze sie to komus przyda, ksiazki o C64 w pdf:

http://www.bombjack.org/commodore/books.htm


Rozwalila mnie ta kolekcja \"Smile\" Dzieki serdeczne!

Offline Sebaloz

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 1520
Srodowisko programistyczne C64 na PC
« Odpowiedź #8 dnia: 08 Września 2009, 18:33 »
                   
splatterpunk napisal:
                   
joodas napisal:
moze sie to komus przyda, ksiazki o C64 w pdf:

http://www.bombjack.org/commodore/books.htm


Rozwalila mnie ta kolekcja \"Smile\" Dzieki serdeczne!


Nie wiem czy zauwazyles, ale tu masz wiecej \"Smile\"
http://www.bombjack.org/commodore/

splatterpunk__

  • Gość
Srodowisko programistyczne C64 na PC
« Odpowiedź #9 dnia: 09 Września 2009, 19:50 »
Aha, mniam.

Tak offtopicujac Polska przegrywa na wyjezdzie ze Slowenia 2:0 ...

Qrwa.

Izaak Berenbaum__

  • Gość
Srodowisko programistyczne C64 na PC
« Odpowiedź #10 dnia: 09 Września 2009, 20:10 »
a Izrael po niezlym meczu rozpykal Luxemburg 7:0 ale szanse na awans juz nikle  \"Sad\"

Offline Sebaloz

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 1520
Srodowisko programistyczne C64 na PC
« Odpowiedź #11 dnia: 09 Września 2009, 20:44 »
                   
splatterpunk napisal:
Tak offtopicujac Polska przegrywa na wyjezdzie ze Slowenia 2:0 ...


Myslalem ze grali z Turcja u siebie \"Smile\"

splatterpunk__

  • Gość
Srodowisko programistyczne C64 na PC
« Odpowiedź #12 dnia: 04 Października 2009, 20:21 »
                   
Stg napisal:

ja uzywam crimson editor\'a tass\'a i vice, naciskam f5 kod sie asembluje i uruchamia sie vice pozniej naciskam f3 robi sie autoload i mam uruchomiony kod ( bez actiona uruchamia sie od razu bez f3 )


Stilgar, mozesz napisac jak sobie to ustawiles?
Ja do tej pory kodowalem tylko z uzyciem Turbo Assa na C64 a ostatnio pod emulatorem. Tylko sobie zywot utrudniam, na to wychodzi.
Crimson Editor skonfigurowalem sobie w ten sposob, ze po nacisnieciu F5 kod kompiluje mi do pliku .O64 - chodzi mi o to zeby po nacisnieciu np F6 kompilowal i od razu uruchamial pod VICE.
No i co to za rozszerzenie .O64? Czym rozni sie od .PRG? - mam na mysli to czy poza samym obrazem binarnym cos jeszcze zawiera.

Pewnie i tak pojde bardziej w strone Relaunch64 i jakiegos Kick Assa albo Acme ale najpierw chcialbym sobie tego Crimson Ed i TASSa wyprobowac.

Offline Skull

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2034
Srodowisko programistyczne C64 na PC
« Odpowiedź #13 dnia: 05 Października 2009, 08:04 »
Zdaje mi sie, ze zle kombinujesz. Po co masz sie mordowac z konfiguracja edytora - wystarczy, ze np. przy kompilacji (albo jakiegokolwiek uruchomienia) podasz link do pliku .bat w ktorym sobie poustawiasz wszystko czego Ci dusza zapragnie - w koncowej linii wpisujac uruchomienie emulatora z obrazem o64 (czy jakim tam chcesz).

ps. O64 mniemam ze to oznaczenie pliku wyjswciowego c64 (OUTPUT), czyli to samo co prg pewnie.

Stg__

  • Gość
Srodowisko programistyczne C64 na PC
« Odpowiedź #14 dnia: 05 Października 2009, 13:26 »
                   
splatterpunk napisal:

Pewnie i tak pojde bardziej w strone Relaunch64 i jakiegos Kick Assa albo Acme ale najpierw chcialbym sobie tego Crimson Ed i TASSa wyprobowac.


Moja konfiguracja bazuje o ile pamietam na watku z csdb o cross assemblerach i tajnych bat\'ach Kmeg\'a \"Wink\"

Crimson Editor -> Tools ->Preferences -> User Tools

Command:run.bat
Argument$(FileName)
Hot Key: Ulubiony hot key

Capture output checked
use short filename unchecked
save before execute checked

run.bat:

C:\\c64\\tass\\64tass-1.45\\64tass.exe --m6502 %1 -o compiled.o64

C:\\c64\\tass\\tslink.exe compiled.prg compiled.o64

del tape.t64

C:\\c64\\tass\\maketape.exe tape compiled.PRG

C:\\c64\\tass\\c64\\VICE\\x64.exe -autostart \"tape.t64:compiled.prg\"

tape image\'a jest tworzony bo czasami byly problemy z autostartem samego prg, ale to bylo na wersji Vice\'a hohohooho do tylu, wiec mozliwe ze mozna bata zoptymalizowac.

o64 to bin ktory wychodzi z tass\'a, ktory jest zrodlem dla linkera, nie pytajcie mnie czemu w ten sposob jest to robione, bo nie pamietam, dziala i nie chcialo mi sie / nie bylo czasu zeby to zmieniac. \"Smile\"