Aktualności: C64 Power - online od stycznia 2000 !

Autor Wątek: Joystick QuickShot II Turbo - styki  (Przeczytany 995 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline maciekb

  • Level 1
  • *
  • Wiadomości: 25
Joystick QuickShot II Turbo - styki
« dnia: 18 Kwietnia 2019, 23:47 »
Witam wszystkich

Skoro forum znów działa, pozwolę sobie umieścić mój pierwszy post. Od tygodnia jestem jakże szczęśliwym posiadaczem C64 :-) Na razie głównie napawam się jego idealnym wyglądem, gdyż właściwie nie dysponuję żadnym softem. Udało mi się naprawić magnetofon, który jest w zestawie, nagrałem sobie nawet kasetę z gierkami, ale wgranie tego na razie przekroczyło moje możliwości. Sprawa rozbija się zapewne o sprzęt, gdyż do nagrywania wyciągnąłem "jamnika" z epoki Pewexu (tamże kupionego), który niestety nagrywa chyba głównie szum. Druga sprawa to kwestia zajebiście silnej psychiki, którą trzeba mieć do regulacji głowicy - wygląda na to, że jej nie mam ;-)
Jeszcze inna sprawa to brak 2 blaszek i 3 sprężynek od styków joysticka QuickShot II Turbo, więc nawet jak coś wgram, to mogę sobie najwyżej iść w 3 kierunkach. Poratuje ktoś jakimiś resztkami joysticka do przeszczepu? :-)

Pozdrawiam
Maciek
« Ostatnia zmiana: 18 Kwietnia 2019, 23:49 wysłana przez maciekb »



Offline cacodemon

  • Level 5
  • *****
  • Wiadomości: 510
Re: Joystick QuickShot II Turbo - styki
« Odpowiedź #1 dnia: 19 Kwietnia 2019, 07:36 »
Wreszcie normalny wątek. WRESZCIE !
Moim zdaniem szkoda czasu na magnetofon i nie wydaje mi się, żeby nagrywanie "jamnikiem" było dobrym pomysłem. Kaseta nagrana komodorkowym magnetofonem powinna normalnie działać. Dwa w miarę proste paski przy ustawianiu głowicy i tyle. Kup sobie stację, albo S2DIEC i ciesz się wygodą. Co do joya to nie pomogę niestety.

Offline maciekb

  • Level 1
  • *
  • Wiadomości: 25
Re: Joystick QuickShot II Turbo - styki
« Odpowiedź #2 dnia: 19 Kwietnia 2019, 09:28 »
Dzięki za odpowiedź. Te zabawy z magnetofonem to jedyna rzecz na jaką mogę sobie w tej chwili pozwolić. W czasach ZX Spectrum brałem 2 kasety, w tym jedną z programami, wrzucałem do "jamnika", kopiowałem i działało. Zakładam, że w Commodore powinno być podobnie, bo przecież magnetofon C64 nie nagrywa chyba jakichś magicznych częstotliwości, które w zwykłym magnetofonie są niedostępne?
Sam magnetofon wydaje się działać poprawnie. Po zakupie stwierdziłem wprawdzie, że to lekki śmietnik - głowica odkręcona i urwane przewody od niej, lekka korozja w środku, ale po podlutowaniu, skręceniu, przeczyszczeniu działa chyba sprawnie. Zaopatrzyłem się w Black Box, nagrałem sobie na kasetę kawałek programu w Basicu i paski są ok, czyli nagrywa/czyta poprawnie, przesuw taśmy chyba też w porządku.
Wiem, że nagrywanie z wav'a to nie jest prosta sprawa, bo wchodzi tu dużo zmiennych: stan samego wav'a, głośność i "efekty" dodawane przez kartę muzyczną, "efekty" dodawane przez magnetofon nagrywający, stan kasety itd itp, ale zakładam, że da się to zrobić. Osiągnąłem efekt, w którym gra się zaczyna wczytywać, czyli pojawia się jej tytuł, wczytuje się pierwsza porcja (zmienia się ekran), ale dalej coś się sypie.
Zacząłem ambitnie od Saboteur II, bo znam ją z czasów ZX. Gra jest chyba dość spora, więc i większa szansa na problemy z wczytaniem. Czy może ktoś polecić jakiś tytuł, który jest dostępny w tap, dosyć krótki, no i nie nudny? :-) Gier są setki, więc na szybko szukałem tylko tego co zapamiętałem z dzieciństwa, a to najczęściej większe produkcje.
Za wszelkie rady odnośnie obsługi kaseciaka będę bardzo wdzięczny :-)

Offline V-12/Tropyx

  • Level 7
  • *******
  • Wiadomości: 2765
  • 0ldsk00l 4ever!
    • http://www.riversedge.pl/
Re: Joystick QuickShot II Turbo - styki
« Odpowiedź #3 dnia: 19 Kwietnia 2019, 12:22 »
Mam sporo kaset nagranych w Turbo na zbyciu po 10-15 zł/sztuka, sprawdzone w 100%, gdybyś był zainteresowany. Nagrywanie na jamniku to zły pomysł.
http://www.riversedge.pl/ - zapraszam na nową stronę: recenzje, relacje, strefa C64.

Serwis Commodore 64/1541 - naprawa/diagnoza.
Zawsze aktualne!

Offline wackee

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2210
Re: Joystick QuickShot II Turbo - styki
« Odpowiedź #4 dnia: 19 Kwietnia 2019, 14:14 »
Jeden z moich ulubionych tematów ;)

1. Dlaczego "jamnik" działał na ZX Spectrum a na C64 nie działa (w większości przypadków). Różnica między ZX a C64 jest taka, że w przypadku ZX nie było kręcenia głowicą - używało się "zwykłych" magnetofonów a nie dedykowanych, więc nie było takiej możliwości. W związku z tym kasety były nagrywane na tym samym ustawieniu - standardowym pod kasety audio, więc i przegrywanie działało. W przypadku C64 reguluje się głowicę, różne kasety mogą być nagrane z różnym skosem, rzadko kiedy "zgodnym" z normalnym ustawieniem pod kasety audio - w związku z tym przy przegrywaniu w "jamniku" źródło najczęściej odtwarzane było ze złym sygnałem (błędny skos głowicy), więc przegrywało się z błędem.

2. Nagrywanie z WAV na magnetofonie raczej działa. Pytanie, czy masz w jamniku wejście audio? Jeżeli tak, to zaeksperymentowałbym w tę stronę, może się udać.

3. Jeżeli chciałbyś plik TAP z "krótką" wersją Saboteur II, to daj znać. Podeślę Ci.

4. Odnośnie kaset... to kaset na sprzedaż na tym forum ma co najmniej kilka osób ;-) więc gdybyś chciał iść w tę stronę, to raczej nie powinieneś mieć problemu.

Offline Beda

  • Level 3
  • ***
  • Wiadomości: 227
Re: Joystick QuickShot II Turbo - styki
« Odpowiedź #5 dnia: 19 Kwietnia 2019, 21:20 »
Co do jamnika, to pamiętam, że mieliśmy z kumplami kasetę, w której Gyruss zawsze dawał LoadError i nie szło jej inaczej przegrać, niż właśnie na jamniku :)
Przegrywałem gierkę parokrotnie i oczywiście po wgraniu przegranej kasety także był LoadError, ale odpalała ona normalnie.
Może zbieg okoliczności z ustawieniem głowicy, ale tak tylko działało przegrywanie tej gierki.
A i jeszcze coś mi tam świta, że na jamniku przegrywało się w szybkim systemie, bo podobno wtedy nagrywał w mono i było to lepiej odczytywane w magnetofonie C64.
Ile w tym prawdy nie wiem ;)
Parę C64 i parę innych...

Offline Rzeznik666

  • Level 2
  • **
  • Wiadomości: 82
Re: Joystick QuickShot II Turbo - styki
« Odpowiedź #6 dnia: 21 Kwietnia 2019, 15:09 »
Jak kupiłem sobie po latach C64, to wziąłem kabelek audio, zakończony z jednej strony jack'iem a drugą stronę podlutowałem po prostu do głowicy w magnecie commodore - odtwarzałem na laptopie wav i wszystko się wczytywało. Możesz też pobawić się z kasetką adapterem za kilka złotych na allegro. Jak już coś wgrasz to możesz to od razu sobie zapisać na tym samym magnecie na czystej kasecie.

https://allegro.pl/oferta/kaseta-adapter-radio-mp3-aux-6903897438

Offline maciekb

  • Level 1
  • *
  • Wiadomości: 25
Re: Joystick QuickShot II Turbo - styki
« Odpowiedź #7 dnia: 22 Kwietnia 2019, 10:18 »
Adapter zamówiłem jakiś czas temu, mam nadzieję, że wkrótce przyjdzie, choć podobno z działaniem jest różnie.

Offline maciekb

  • Level 1
  • *
  • Wiadomości: 25
Re: Joystick QuickShot II Turbo - styki
« Odpowiedź #8 dnia: 22 Kwietnia 2019, 10:26 »
Jeden z moich ulubionych tematów ;)
1. Dlaczego "jamnik" działał na ZX Spectrum a na C64 nie działa (w większości przypadków). Różnica między ZX a C64 jest taka, że w przypadku ZX nie było kręcenia głowicą - używało się "zwykłych" magnetofonów a nie dedykowanych, więc nie było takiej możliwości. W związku z tym kasety były nagrywane na tym samym ustawieniu - standardowym pod kasety audio, więc i przegrywanie działało. W przypadku C64 reguluje się głowicę, różne kasety mogą być nagrane z różnym skosem, rzadko kiedy "zgodnym" z normalnym ustawieniem pod kasety audio - w związku z tym przy przegrywaniu w "jamniku" źródło najczęściej odtwarzane było ze złym sygnałem (błędny skos głowicy), więc przegrywało się z błędem.
2. Nagrywanie z WAV na magnetofonie raczej działa. Pytanie, czy masz w jamniku wejście audio? Jeżeli tak, to zaeksperymentowałbym w tę stronę, może się udać.
Wszystko się zgadza, tyle że ja nie przegrywam kaset na jamniku, a nagrywam, więc ustawienie głowicy teoretycznie nie powinno mieć znaczenia. Mam line-in w jamniku i tą drogą idzie sygnał z PC. Oczywiście potem jeszcze trzeba ustawić głowicę w magnetofonie C64 zgodnie z jamnikiem. Niestety nie bardzo się to wszystko udaje. Doszedłem do etapu, gdzie gry się zaczynają wczytywać, pojawia się np. obrazek, ale na dalszym etapie coś się sypie i nie następuje uruchomienie. Pewnie problemem może być np. poziom sygnału, albo jakość kasety, albo głowica w C64 jest zwalona.

Offline wackee

  • Level 6
  • ******
  • Wiadomości: 2210
Re: Joystick QuickShot II Turbo - styki
« Odpowiedź #9 dnia: 22 Kwietnia 2019, 12:11 »
Wszystko się zgadza, tyle że ja nie przegrywam kaset na jamniku
Ja Ci opisałem dlaczego przegrywanie kaset C64 nie działało, a na ZXie działało :-) Wspominałeś o tym w swoim poście.

Cytuj
ustawienie głowicy teoretycznie nie powinno mieć znaczenia.

Zgadza się, nie powinno. Za to duże znaczenie ma jakość kasety na przykład. Dodatkowo Ty próbujesz nagrywać na kasetę oryginalne gry, które często są bardziej wymagające jeżeli chodzi o nagrania niż gry np. w systemie Turbo.

Offline doman

  • Level 3
  • ***
  • Wiadomości: 117
Re: Joystick QuickShot II Turbo - styki
« Odpowiedź #10 dnia: 23 Kwietnia 2019, 10:08 »
Ja miałem całkiem niezłe rezultaty na adapterze kasetowym, ale dopiero gdy zaopatrzyłem się w jakiegoś Head Fita do ustawienia głośności. Kasety nagrywane na wieży nie chciały się za nic wczytać i nie dało się do nich ustawić głowicy. Może przez jakość samej kasety, może starą tanią wieżę, może przez to, że w stereo (nie ma opcji przestawienia na mono).

Co do DS2IEC to w tej chwili Pi1541 ma chyba najlepszy współczynnik kompatybilności do ceny, ale jak ktoś chce tylko sobie gierki wgrywać, to jednak SD2IEC wciąż wygodniejsze (nie ma wgrywania systemu, ustawień, nie trzeba obsługiwać na dodatkowym wyświetlaczu), dużo standardowego softu (nie dema) jest kompatybilne. Dodatkowo można używać hacków w postaci większych obrazów .d81 a i Jiffy DOS pod sd2iec jest szybszy niż na oryginalnej stacji (i jakiejkolwiek emulacji 1:1)